EPROM probleem Heidenhain TNC 155P

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanModelbouw
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2020 09:18

EPROM probleem Heidenhain TNC 155P

Bericht door JanModelbouw »

Goedemiddag,

Ik ben heel benieuwd of er mensen op dit forum zitten die mij advies kunnen geven wat leid tot het oplossen van een probleem wat ik heb met mijn TNC 155P.

Het probleem
1. Bij het opstarten van de machine krijg ik de volgende error te zien: controle-som-fout DF0B.
2. Als ik kijk in de service manual zie ik bij Check-sum-error XX0B: CRC check-sum error with EPROM 9 (Main Processor Board, PLC program)
3. Bij het overnemen van deze machine zat deze TNC 155P (welke in Zwitserland volledig was nagekeken) er los bij. Er zat een TNC150 op. Deze EPROM (met PLC programma) heb ik overgezet van de oude TNC150 naar de nieuwe 155 die ik gemonteerd heb.
4. De machine heeft gewoon goed gewerkt, maar nu dus problemen.

De volgende pogingen heb ik gedaan om het probleem op te lossen:
- Buffer batterij vervangen (en contactpunten schoongemaakt)
- Soldeerverbindingen nagekeken op alle printplaten en soms opnieuw gesoldeerd als ik dacht dat er een eventuele breuk in zat
- De EPROM een aantal keer uit en in de sokkel gehaald omdat er mogelijk onvoldoende verbinding tussen de pinnetjes kon zitten.
- Documentatie van deze EPROM gevonden en onderdelen besteld om deze EPROM zelf te kunnen programmeren (en uitlezen), d.m.v. een Arduino. (Maar heb deze onderdelen nog niet binnen) Bovendien zou ik dan het PLC programma moeten hebben/vinden (als ik deze er niet meer vanaf kan halen). Dit programma zou ik dan op een nieuwe EPROM over kunnen zetten.

Maar heb tot nog toe het probleem niet kunnen verhelpen.
Graag hoor ik of jullie tips hebben om dit probleem te verhelpen! Of de programma's voor deze EPROMS nog ergens te vinden zijn enz.!

Overige info:
- Freesbank: Mikron WF21C
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EPROM probleem Heidenhain TNC 155P

Bericht door Kjelt »

Wat is het exacte eprom type en waar in de buurt woon je ?

Dat de checksum faalt dan is het in het beste geval maar 1 bitje wat van je eprom geheugen heeft gefaald.
In het algemeen wil je de eprom tien keer uitlezen en de tien files met elkaar vergelijken.
Dan krijg je een idee of en welke flipping bits er zijn.
Mocht dit 10 keer dezelfde file opleveren dan kun je soms door de leesspanning iets lager en iets hoger dan de 5V (4,75-5,25V) te zetten net de grens waarop de condensator lading in de eprom een '0' of '1' is achterhalen.

Verder is het zo dat als de eprom leeg is de velden 0xFF of 0x00 zijn, dat kun je ook weer gebruiken om verder te puzzelen wat de oorspronkelijke waarde geweest zou moeten zijn want de lading loopt weg en komt er nooit meer bij (zonder te herprogrammeren).
Denk ook aan je andere eproms, het is veel werk maar dat deze nu faalt is eigenlijk een teken dat de rest ook ieder moment hetzelfde kan overkomen.

Mooiste is als je de oorspronkelijke goede data van de eproms ergens kunt vinden.

Dit is trouwens voor andere mensen met oude machines met eproms wel een waarschuwing dat je op tijd de data wilt zeker stellen, dus je eproms uitlezen en ergens veilig bewaren. Of wat ik meestal deed bij mijn flipperkast uit 1980, een vers geprogrammeerd setje eproms erbij leggen.
JanModelbouw
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2020 09:18

Re: EPROM probleem Heidenhain TNC 155P

Bericht door JanModelbouw »

Hartelijk dank Kjelt! Dit is al hele waardevolle informatie...

Ik woon in Krimpen aan den IJssel (dicht bij Rotterdam).
Het gaat om een EPROM type: HN482764G (Japan 8511 U1009SS0) Waarvan ik goede documentatie van heb kunnen vinden.

Dat experiment ga ik eens doen om te achterhalen of de output constant is. Hoe je een leeg veld kan bedenken(inschatten wat het zou moeten zijn) begrijp ik nog niet helemaal. Maar ik kom wel met de resultaten van de test, en kunnen dat dan bespreken.

Ja, als ik eenmaal het systeempje werkend heb om de EPROMS uit te lezen, ga ik zeker voor de zekerheid alles uitlezen en opslaan.
Heidenhain geeft aan dat alles wat ze nog van oude besturingen hebben, ze dat op de website toegankelijk gemaakt hebben. Maar daar zie ik zulke dingen niet bij staan.
Wellicht word het zoeken naar een identieke machine/besturing om daar een kopie van te maken.

Eens met je advies, die programma's zijn het moeilijkste te vervangen als het eenmaal niet meer functioneert. De meeste componenten zijn nog wel te vinden als die problemen geven.
Je hoor het wel, en als je in de buurt woont ben je welkom voor een bakkie ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EPROM probleem Heidenhain TNC 155P

Bericht door Kjelt »

Zoals je rechts onder mijn forum-nickname kunt zien zit ik niet om de hoek maar via het internet kan tegenwoordig erg veel ;-)
Hoe je een leeg veld kan bedenken(inschatten wat het zou moeten zijn) begrijp ik nog niet helemaal. Maar ik kom wel met de resultaten van de test, en kunnen dat dan bespreken.
Ja ik wil geen valse hoop scheppen maar dat hangt natuurlijk helemaal af van hoe de checksum berekent wordt en vooral over hoeveel data en uiteraard wat er nog uit de eprom komt. Als die helemaal leeg is dan moet je Tom Cruise inschakelen voor een Mission Impossible 10 maar als het een een of hooguit een paar bytes betreft dan valt het soms nog wel eens uit te puzzelen en anders worst case: trial and error ;-)

Wat je te weten wilt komen:
- hoe wordt de checksum berekend en kun je er ook achter komen wat het zou moeten zijn (kan evt met een ZIF socket en eeprom tig keer programmeren ook lukken)
- wat is de breedte van de databus en je host uC (bv 8 bits 8048 of 16 bits 80186 etc.).
- schema.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EPROM probleem Heidenhain TNC 155P

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat ik me meen te herinneren uit de tijd dat we hele families eproms kopieerden, was dat de programmer altijd zelf die checksom meldde, dus ik neem aan dat daar een standaard methode voor is. Maar ik verwacht eigenlijk dat Kjelt dat wel weet.

Maar los daarvan, ik meen uit het verhaal te begrijpen dat er een eprom overgezet is van de ene besturing naar een andere. En dat dat niet een 100% identieke is.
Het heeft gewoon goed gewerkt, als dat in de nieuwe situatie is, is het verhaal over die oude besturing dus alleen maar verwarrend en ruis, als dat in de oude situatie was, dan is de vraag waarom die eprom in een andere besturing gewoon zou moeten werken?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanModelbouw
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2020 09:18

Re: EPROM probleem Heidenhain TNC 155P

Bericht door JanModelbouw »

Duidelijk Kjelt, we gaan het zien als ik de data heb uitgelezen....
Afgelopen weekeind heb ik een begin gemaakt met een programma voor de Arduino (maar heb de spullen, waar onder een ZIF socket, Arduino Mega,enz nog niet binnen)
Dit is trouwens de link naar de documentatie van de EPROM: https://www.datasheetarchive.com/pdf/do ... m=HN482764
En hier de link naar de service manual van de besturing (hoewel ik wel een P versie heb ipv een B/Q zoals in deze manual) https://product.heidenhain.de/JPBC/imag ... 0_a_02.pdf
Als ik het zo bekijk gaat het om 8 bits en staan er ook wel dingen over checksum, maar ben nu ook weer niet zó'n elektronica expert om dat allemaal direct te begrijpen... (ik ben instrumentmaker en heb dus voornamelijk een mechanische achtergrond). Maar ik ga het nog eens goed bestuderen.
En fijn om te horen dat er altijd nog iemand is waar je met een 'Mission Impossible' naar toe kan!

Dank Hugo, als ik het in de manual niet goed kan vinden, zal ik eens verder zoeken op het web over hoe die checksom bepaald word!
De machine heeft gewerkt nadat de EPROM is overgezet, dus in de huidige configuratie. Ik wilde graag compleet zijn, vandaar dat ik het gemeld had maar wellicht was dat overbodig.
Ik zou inderdaad wel eens kunnen proberen of dat deze EPROM werkt met de oude besturing, dat levert weer extra inzicht op!
Plaats reactie