Maho HM-500W refereren

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Maho HM-500W refereren

Bericht door Alk »

Heb vandaag deze machine gekregen, alleen gaat het refereren van de y-as bij het opstarten niet goed! die geeft aan dat hij tegen zijn eindschakelaar zit maar daar is hij lang niet.
Hij wil nu alleen de min in! x en z-as gaan wel goed! is dit in de besturing te wijzigen? eindschakelaar onder is schoon en vrij dus vreemd dat hij aangeeft dat.
Weet iemand wat dit kan zijn en hoe ik dit kan oplossen? kan je bijvoorbeeld ergens checken of de machine nulpunten goed staan?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Maho HM-500W refereren

Bericht door serum »

Geeft die schakelaar nog wel een NC signaal door? meet hem eens door op de IO bij de besturing? lijkt erop dat er een kabelbreuk inzit of de schakelaar niet goed functioneert. De machine denkt dat hij tegen de eindschakelaar aanzit, maar doet dat niet. Hij denkt dat niet voor niets. Meten! en de eindschakelaar vergelijken met die van een andere as. 10:1 is hij NC, maar voor hetzelfde geld gebruiken ze iets anders op de Maho.
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: Maho HM-500W refereren

Bericht door Frankp »

Ik heb zelf een maho 500c. Er staan constanten in de machine waar je onderandere het bereik van de machine kunt aangeven. Maar daar ligt het niet aan. Dat durf ik bijna wel met zekerheid te zeggen.

Mocht je de constanteb niet op papier hebben zou ik het zo snel mogelijk doen. Zonder die waardes is je machine (besturingssysteem) niet te gebruiken, en aangezien hij specifiek voor jouw machine is wordt het een hell als je ze kwijt raakt.

Ik zou inderdaad eerst eens kijken of de eindschakelaar wel werkt.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Maho HM-500W refereren

Bericht door Alk »

Die constanten zijn dat de machine nul waardes? en kan ik die ergens in een menu controleren?
En normaal gesproken is het toch machine aan CE knop indrukken relais indrukken en dan cycle start 3x voor x/y/z as te refereren?
Hij loopt bij het refereren toch niet tegen zijn eindschakelaars aan? hij gaat toch gewoon naar de machine nulwaarden?
Laatst gewijzigd door Alk op 29 mei 2020 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Maho HM-500W refereren

Bericht door serum »

Heb je de moeite genomen om de sensor door te meten? Elementair en je focust nu (afgaande op de gedeelde kennis) op het verkeerde. Meet gewoon de sensor op de IO van de controller. Activeer hem, kijk of er een waarde verandert of niet. Vergelijk dit met een andere soortgelijke sensor.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Maho HM-500W refereren

Bericht door Alk »

Mijn elektronische kennis is niet heel groot, en de machine is voor mij ook nieuw dus zal mij erin moeten verdiepen! dinsdag zal ik eens kijken of ik de oorzaak kan vinden.
Maar ondertussen is alle info nuttig, dus ook waar ik het kan zoeken misschien is het wel een waarde in de besturing zelf of toch een elektronisch iets! neem in ieder geval contact op met de leverancier of hij een idee heeft!
Vooral waar ik de machine nulpunten kan controleren! welk menu wat voor waardes etc.. dus als iemand mij op weg kan helpen zou dat mooi zijn!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Maho HM-500W refereren

Bericht door serum »

Alsnog, eerst de sensor doormeten. De referentiepunten kunnen niet vanzelf verlopen, schakelaars kunnen wel stuk gaan. Vandaar dat dit de meest logische 1e stap zou zijn.

Net als je auto die het niet meer doet (vermoedelijk brandstof op), maar willen weten hoe hoe de boordcomputer de injectoren aanstuurt.

Waar woon je?
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Maho HM-500W refereren

Bericht door Alk »

Woon in Groningen! Vraag mij af of de referentie nulpunten handmatig te veranderen zijn? Hij komt van een school misschien heeft iemand per ongeluk iets gewijzigd ergens of is dit niet mogelijk?
Als dat wel kan hoe en waar kan ik dat checken?
Frankp
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 sep 2012 14:35
Locatie: Groningen

Re: Maho HM-500W refereren

Bericht door Frankp »

Alk schreef: 29 mei 2020 09:38 Hij loopt bij het refereren toch niet tegen zijn eindschakelaars aan? hij gaat toch gewoon naar de machine nulwaarden?
excuss nee. als hij tegen zijn eindschakelaars aan zit wil hij niet opstarten(nootstopcircuit). Het ligt eraan of je heidenhain of philips linialen hebt en dan nog welk type/jaar. De oude philips linialen hebben namelijk geen nulpunt, dit wordt extern met een schakelaar opgelost.
dit is een foto van mijn machine, maar je kan zien dat ik 1 eindschakelaar heb en 1 referentie schakelaar, direct tegen de eindschakelaar aan.
Afbeelding

mischien is het ook wel handig dat je wat foto's deelt. Als je een beetje online googled kom je erachter dat niet veel Maho's het zelfde zijn.

ik woon ook in groningen. ik wil best met je kijken naar het probleem. Inmiddels weet ik wel een beetje van de machine installatie af.

je kan sws bijna alle (installatie) handleidingen vinden op de heidenhain website:
https://www.heidenhain.com/en_US/software/
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Maho HM-500W refereren

Bericht door Alk »

Heb je een pb gestuurd!
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Maho HM-500W refereren

Bericht door Alk »

Probleem is opgelost, in het menu MOD heb je een elektronische begrenzing die je zelf kan instellen
Overal stond een waarde bij van + of - 30000 behalve bij de y+ daar stond 0! vandaar de melding van de eindschakelaar! ook 30000 ingegeven en het was klaar!
Plaats reactie