Voorstellen en een vraag

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

John
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jul 2012 22:29

Voorstellen en een vraag

Bericht door John »

Hallo allemaal,

Mijn naam is John, 43 jaar, papa van 2 mooie kinderen en woon in Rhoon.

Al 30 jaar ben ik verevent modelbouwer en het tunen van 2 takt motoren.
Nu tune ik al een paar jaar (25 ong. :) ) met een dremel, maar kan niet 2 exact dezelfde cilinders maken (scheelt in toeren per cilinder).
Wat ik graag zou willen is een cnc / freesmachine die mij daarbij kan helpen.
Ik ben niet bekend met cnc machine's op wat leeswerk hier op het forum.

Wat ik zoek is een freesmachine waarbij ik een cilinder in kan spannen die horizontaal de poorten freest, maar ook haaks er op de uitlaat poort.
Nu zie ik hier en daar 3 assen en 5 assen voorbij komen, maar geen idee wat ik moet hebben.
Het budget wat ik kan gebruiken is ong. 12.500.-

Wie kan mij helpen met het uitzoeken van een machine?

Alvast hartelijk bedankt voor de tijd en informatie.

John.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Voorstellen en een vraag

Bericht door audiomanics »

om die bochtjes te kunnen maken kom je er niet met een 3-assige machine.
Ik denk dat je voor dat budget een hele mooie stabiele kopierfrees kan maken. Een beetje te vergelijken met een houtdraaibank met een kopiermodel, maar nu gebruik je daarvoor een "moeder"-cylinder (die overigens niet van metaal hoeft te zijn) en je krijgt er nog een as bij voor de scheve poortjes (2e en 3e uitlaatpoort en 4e en 5e spoelpoort die vaak op het hoofdkanaal staan aangesloten)
Alleen moet je kop + frees natuurlijk niet groter zijn dan de diameter van de cylinder (over welke diameter hebben we het eigenlijk hier)
Uitlaatpoorten kun je nog wel van buitenaf doen maar spoelpoorten is al wat anders, of je moet spoelpoorten hebben die aan de onderzijde geen wand hebben..
CNC is wat lastig denk ik.. of je moet met een redelijk dikke portemonee komen en ook een heleboel geduld om de software onder de knie te krijgen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Voorstellen en een vraag

Bericht door boutje »

Spoel poorten is cnc wel te doen , zolang je maar een losse cilinderbus gebruikt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Voorstellen en een vraag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien met een haaks freeskopje, http://www.kruis.nl/images/large/728492.jpg Al is deze proxxon al 50mm, en m'n gevoel zegt me dat dat voor een 2-takt cilindertje al te groot is.
Ik weet dat er vroeger bij de Deckel FP1 haakse freeskopjes waren die snaar aangedreven waren. Die construktie is niet eens zo heel moeilijk zelf te maken.
Met wat omspannen kun je dan met een 3-assige machine een heel eind komen.
Maar het is wel een uitdaging :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Voorstellen en een vraag

Bericht door ruudpg »

Veel van wat mogelijk is hangt denk ik af van de diameter van de cilinders, en dat kan natuurlijk best meevallen. Ben zelf "vroeger" ook nog wel eens bezig geweest met een Yamaha RD350 en een Moto Guzzi 250TS. Of anders wat te denken van een Suzuki GT750! Maar ik heb ook nog diverse methanol gestookte motortjes, van 1,5cc tot 10cc, en dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.

Kortom over wat voor soort cilinders spreken we, en hebben deze losse cilinderbussen of is heel de cilinder uit één stuk gemaakt?
Gebruikersavatar
hessel_swart
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 mei 2010 23:39
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Voorstellen en een vraag

Bericht door hessel_swart »

ik heb hier ook wel eens over nagedacht aangezien ik ook wel wat rommel met 2-takt en sprintertjers.

wat relatief eenvoudig te maken is een soort kopieer machine , met aan de ene kant een tandartsfrees op lucht/elektrische, en aan de andere kant een dummie-tandartsfrees die je gebruikt als taster in de moedercilinder.

Dit zou je ook kunnen automatiseren met stappen motoren maar je gebruikt 4-assen ( de 4de as is om je tandarts frees te rotoren om alle spoelpoorten rond om te kunnen bereiken ) maar ik denk dat het software/programmeer technische best moeilijk is aangezien je eigenlijk een poortmap wilt tekenen/ingeven en op start wilt drukken....
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Voorstellen en een vraag

Bericht door vip1980 »

John schreef:Hallo allemaal,

Mijn naam is John, 43 jaar, papa van 2 mooie kinderen en woon in Rhoon.

hé een buurman... :mrgreen: zou een robotarm niks zijn, kan je alle hoeken en gaten mee bereiken...
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Voorstellen en een vraag

Bericht door skillalot »

Moedermallen laten 3d printen en dan met een kopierfrees namaken.
John
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jul 2012 22:29

Re: Voorstellen en een vraag

Bericht door John »

Hallo allemaal,

Dank jullie voor het reageren :)

Voor mij is dit allemaal nog nieuw, dus zal op jullie aangeven moeten gaan zoeken.
Het gaat in 1e instantie om cilinders van modelwagens / boten, deze hebben open poorten voor de intake en deze kunnen van de onderkant uit gefreesd worden met een 3 as (als ik het goed begrepen heb)
Het moeilijke / voor mij niet bekend is dan de inlaat en uitlaat poorten, die staan er dan horizontaal op. (zie foto).
Later zal ik ook mijn eigen carter en cilinders willen maken, maar dat is een latere zorg. Wel zou ik het willen meenemen met de aanschaf, anders moet ik nog een machine kopen :)

M'n buurman uit Barendrecht opperde een robotarm, is dat een optie of een grap?
En hoe werkt het met "Moedermallen laten 3d printen en dan met een kopierfrees namaken" wat ook geopperd is?

Foto van een standaard cilinder (booring 32mm 34mm en 36mm en slag 28mm)
Afbeelding

De cilinder hoe hij bewerkt moet worden.
Afbeelding
Afbeelding
Hier een film die ik tegen kwam van een CNC die de cilinder poort bewerkt (en hoe ik het graag zou zien :))





Groetjes,

John.
John
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jul 2012 22:29

Re: Voorstellen en een vraag

Bericht door John »

Na wat informatie ontvangen te hebben en besloten om voor een 3 as cnc te gaan, wil ik bij leveranciers van machine's gaan kijken wat er allemaal te koop is.
Zit er in de regio Rotterdam een bedrijf die cnc machines verkoopt?

Groetjes,

John.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Voorstellen en een vraag

Bericht door joopbos »

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Voorstellen en een vraag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

http://www.vraagenaanbod.nl/producten/i ... ord=deckel
Je hebt best een flink budget, dus een redelijk 2e hands machientje moet te vinden zijn.
Al moet je soms een beetje geduld hebben tot het juiste voorbij komt.
Lijkt me wel handig als je enige ondersteuning zoekt bij iemand met behoorlijke CNC ervaring. Wat jij wilt ziet er niet echt simpel uit. En als je enige ervaring de dremel is ;-) valt er wel wat te leren.
Succes en gewoon door googelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Voorstellen en een vraag

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat flimpje.. dan heb je het al over een 5 asser..
wat je even niet moet vergeten.. als je het CNC wilt doen.. dan moet je de cilinders ook kunnen tekenen.. en omzetten naar Code voor de machine.. dus komt er naast een 3 of 5 assige machine ook nog 3D tekensoftware bij ( ik denk dat je met Alibre heel ver kan komen.. ) en Cam Software om het model om te zetten naar G-Code voor de machine.. (CamBam of Deskproto )

Afbeelding
Om maar even een voorbeeldje te geven.. Ok.. 't is 4-takt.. maar de poorten zijn volgens de originele giettekening van de fabriek gemaakt.. ik zou ze aan kunnen passen.. en met de juiste machine kunnen nabewerken..
(wie weet wat voor een kop dit is, mag het zeggen.. :) )
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Voorstellen en een vraag

Bericht door michel pet »

4 kleper water gekoeld dan weet ik het ook ff niet meer.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Plaats reactie