high torque cnc besturing Inkoop organisate ??

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RSY
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 mei 2012 20:16
Locatie: Weert

high torque cnc besturing Inkoop organisate ??

Bericht door RSY »

Dag mensen,

ik wilde de volgende vraag voorleggen aan iedereen:
Zijn jullie geinteresseerd in een inkoopactie, om de hierbeneden vermelde type cnc besturing tegen aantrekkelijke prijs gezamenlijk in te kopen?

Betreft: nema 42 type 12 Nm cnc sets. voorbeeld:

http://www.ebay.com/itm/3Axis-Nema-42-S ... 505wt_1120

de productielocatie is in China Gounzhou. Daar woont namelijk een persoonlijke kennis van mij.
Mochten we een bestelling willen doen, kan ik hem inschakelen tbv. controle, inpakking verzending, EN ONDERHANDELEN !

Wat ik van jullie wil weten is het volgende:
tegen welke prijs zouden jullie 3 assige setjes willen bestellen en hoeveel van die setjes ?

Dan kunnen we tuurlijk een inschatting maken over de grootte van een eventuele order en zo ook prijzen naar beneden afdwingen.

Dit tegen FOB prijzen.


Dit zijn hoge resolutie en digitale universele sets. ideaal voor om monstermachines mee te besturen of te bouwen.


alvast bedankt voor jullie reacties en alle ideeen en a dviesen zijn altijd welkom.


grt jes
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: high torque cnc besturing Inkoop organisate ??

Bericht door mark3 »

De motoren in de link die je geeft zijn 30NM en geen 12NM.

Ik heb dezelfde motoren op mijn router zitten en ze bevallen erg goed. De maximale snelheid wat ik haal is 28m/min. , voor een machine van 5500Kg vindt ik dat best netjes. Voor een zelf gebouwde router van alu voor in een garage is het misschien wat overkill, maar voor een grote machine te retrofitten zijn ze perfect zeker gezien de prijs.

grt Mark
RSY
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 mei 2012 20:16
Locatie: Weert

Re: high torque cnc besturing Inkoop organisate ??

Bericht door RSY »

Dag Mark,

verkeerde link gekopieerd denk ik. maar het betreft dezelfde motoren, alleen dan een maat kleinere dus.

ik overwoog om ze te gebruiken voor een zelfbouw machine. maar de machine zal een formaat hebben van 2,5 meter bij 2 meter. voordat dat gerealiseerd is, zal 't wel nog 'n tijd duren. maar ik heb al de kogelomloopspindels e.d. liggen.
Zware uitvoeren: 3 cm dikte 2400 mm lengte. om die te kunnen draaien heb je ook gespierde motoren nodig denk ik.

en de onder constructie zal van staal worden, niet van aluminium.

zijn er mensen die al ervaring hebben met de bouw van zo een grote portaal?

grt

rsy
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: high torque cnc besturing Inkoop organisate ??

Bericht door mark3 »

Met spindels van deze lengte kun je beter roterende moeren gebruiken ipv de as te laten draaien. De eerste router die ik gebouwd heb zitten voor de x-as twee spindels met een lengte van 3 meter en een diameter van 30mm met een spoed van 10mm. Deze worden door één 12Nm motor met een riemoverbrenging aangedreven. De kracht is voldoende, kun je simpel uitrekenen, echter het probleem is dat de spindels gaan slingeren wat de maximale snelheid beperkt. Op onze machine zo`n 2500mm/min.

Als je ook roterende moeren wilt gaan gebruiken (wat echt aan te raden is) moet je er rekening mee houden dat je voor de x-as twee motoren nodig hebt, en aangezien een frees zonder 4e as ook niet kompleet is heb je al 5 motoren nodig. :lol:

Conclusie: Je kunt beter twee setjes kopen, dan heb altijd nog een driver en een motor als reserve liggen, en de eertste twee bestellingen zijn al binnen voor je groepsaankoop. :mrgreen:


Grt mark
Jan Plugge
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mar 2007 16:26
Locatie: Bergschenhoek

Re: high torque cnc besturing Inkoop organisate ??

Bericht door Jan Plugge »

Zou ik niet doen. Is zwaar overkill voor een Hobbymat.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: high torque cnc besturing Inkoop organisate ??

Bericht door skillalot »

Waarom wil je eigenlijk nema42 12Nm motoren? Ik dacht altijd dat dunnere langere motoren beter waren. Nema34 is ook tot 12Nm te krijgen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: high torque cnc besturing Inkoop organisate ??

Bericht door Sven »

1 van de forumleden heeft eens voorgerekend dat de spillen de voornaamste beperking zijn in de acceleratie van de machine. 2,5 meter van 30 mm is monsterlijk...

Je kan vermoed ik dan beter de moer gaan draaien ipv de spil.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
RSY
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 mei 2012 20:16
Locatie: Weert

Re: high torque cnc besturing Inkoop organisate ??

Bericht door RSY »

hoi mensen,
bedankt voor jullie reacties...

nema 34 is wat ik zoek voor deze assen. was een foute verwijzing van mij wat betreft de formaat maat..


maar ik vind die opmerking over: de moeren laten draaien ipv de as, wel zeer terecht. en dat is ook wat ik overweeg.
ik heb 's zitten nadenken en googlen. en kwam de volgende link tegen. dit zou denk ik voor mijn geval de beste optie kunnen zijn:

http://www.mycncuk.com/forums/showthrea ... deas/page6



Trouwens: de inkoopactie betreft niet alleen een type motor. de fabrikant maakt tuurlijk ook andere motoren van de type nema 17 nema 23 of wat jullie ook eventueel nodig zouden hebben. uiteraard zijn de dan ook goedkoper dan die nema 32

De motoren zijn eventueel dubbel of enkel assig, maar zijn allemaal met 4 draden.
Ik heb ook stappenmotoren gezien met 6 of 8 draden.
Kan iemand vertellen wat de verschil maakt tussen het aantal draden op zo een stappenmotor?
en welke zou beter geschikt zijn voor cnc tbv van grote portaal-freesmachines ?
RSY
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 mei 2012 20:16
Locatie: Weert

Re: high torque cnc besturing Inkoop organisate ??

Bericht door RSY »

de moer laten draaien ipv van de as, is wel complexer wat betreft de ontwerp en fabriceren van de nodige onderdelen.

Maar aan de andere kant heeft het zo te zien ook de volgende voordelen:

je kan met relatief is kleinere motor de as aansturen, in verhouding tot de as zelf aan te drijven.
Bovendien kan je op een as (bijv. de x-as {dus de as waar de z-as op zit !}) meerdere z-assen op zetten, die dan onafhankelijk ten opzichte van elkaar heen en terug kunnen bewegen.

Dit had ik bijv. op een industrieel cnc naaimachine wel eens gezien.
Plaats reactie