Tolerantie - afwijking frezen van cirkels

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MF_CNC
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mar 2015 20:14

Tolerantie - afwijking frezen van cirkels

Bericht door MF_CNC » 31 mei 2017 17:34

Hallo,

Ik heb een probleem met het frezen van gaten (cirkels) als ze zeer precies moeten zijn. Ik wou 2 stukken frezen (frees diameter 4 mm) in MDF waar 2 rollagers in moesten en achteraf bleek dat die rollagers niet paste. De gaten bleken 0.4 mm te klein te zijn. Dan heb ik trager gefreesd en toen bleken de gaten nog 0.2 mm te klein te zijn. Mijn z-as geleidingen waren gebouwd met ronde staven en bronzen bussen en ik dacht dat daar speling zou opzitten. Dan heb ik alles omgebouwd met HIWIN Profile Rails HG15R (dure grap) en nu blijkt dat het probleem nog steeds hetzelfde is en dus niet opgelost. Ik werk met het tekenprogrtamma Aspire en als sturing gebruik ik Eding CNC.
Ik heb hieronder een test programma gemaakt met Aspire om 4 gaten van 2x8 -10 -20 mm te frezen in MDF
(4 mm diep). Zelf met slechts 4 mm diepte in MDF hout heb ik ook al die afwijking.Dus een speling in de mechanica lijkt mij nu onwaarschijnlijk aangezien de krachten hier miniem zijn tijdens het frezen..
Ondertussen heb ik al wel iets gelezen van nc codes G64 en G61 maar ik begrijp het niet goed wanneer ik wat moet gebruiken.
Heeft iemand enig idee waar die fout zou kunnen zitten of tips om die afwijking op te sporen ?

Vriendelijke groet,
Frank

( test gaten )
N20 G91 G28 X0.000 Y0.000 Z20.000
N30 G00 G21 G17 G90
N40 G00 G40 G49 G80
N50 G71
N60 T1 M06
N70 G00 G43Z20.000H1 M8
N80 S11500 M03
N90 X0.000 Y0.000 F250.0
N100 G00 X53.049 Y37.452 Z6.000
N110 G01 Z-4.000 F350.0
N120 G01 X53.047 Y37.450 F250.0
N130 G01 X53.049 Y37.448
N140 G01 X53.051 Y37.450
N150 G01 X53.049 Y37.452
N160 G01 Y39.450
N170 G03 X51.049 Y37.450 I0.000 J-2.000
N180 G03 X53.049 Y35.450 I2.000 J0.000
N190 G03 X55.049 Y37.450 I0.000 J2.000
N200 G03 X53.049 Y39.450 I-2.000 J0.000
N210 G00 Z6.000
N220 G00 X91.721 Y69.390
N230 G01 Z-4.000 F350.0
N240 G03 X90.719 Y68.388 I0.000 J-1.002 F250.0
N250 G03 X91.721 Y67.386 I1.002 J0.000
N260 G03 X92.723 Y68.388 I0.000 J1.002
N270 G03 X91.721 Y69.390 I-1.002 J0.000
N280 G01 Y71.388
N290 G03 X88.721 Y68.388 I0.000 J-3.000
N300 G03 X91.721 Y65.388 I3.000 J0.000
N310 G03 X94.721 Y68.388 I0.000 J3.000
N320 G03 X91.721 Y71.388 I-3.000 J0.000
N330 G00 Z6.000
N340 G00 X134.662 Y34.261
N350 G01 Z-4.000 F350.0
N360 G01 X134.660 Y34.259 F250.0
N370 G01 X134.662 Y34.257
N380 G01 X134.664 Y34.259
N390 G01 X134.662 Y34.261
N400 G01 Y36.259
N410 G03 X132.662 Y34.259 I0.000 J-2.000
N420 G03 X134.662 Y32.259 I2.000 J0.000
N430 G03 X136.662 Y34.259 I0.000 J2.000
N440 G03 X134.662 Y36.259 I-2.000 J0.000
N450 G00 Z6.000
N460 G00 X90.431 Y37.642
N470 G01 Z-4.000 F350.0
N480 G01 X90.419 Y37.630 F250.0
N490 G01 X90.431 Y37.618
N500 G01 X90.443 Y37.630
N510 G01 X90.431 Y37.642
N520 G01 Y39.640
N530 G03 X88.421 Y37.630 I0.000 J-2.010
N540 G03 X90.431 Y35.620 I2.010 J0.000
N550 G03 X92.441 Y37.630 I0.000 J2.010
N560 G03 X90.431 Y39.640 I-2.010 J0.000
N570 G01 Y41.638
N580 G03 X86.423 Y37.630 I0.000 J-4.008
N590 G03 X90.431 Y33.622 I4.008 J0.000
N600 G03 X94.439 Y37.630 I0.000 J4.008
N610 G03 X90.431 Y41.638 I-4.008 J0.000
N620 G01 Y43.636
N630 G03 X84.425 Y37.630 I0.000 J-6.006
N640 G03 X90.431 Y31.624 I6.006 J0.000
N650 G03 X96.437 Y37.630 I0.000 J6.006
N660 G03 X90.431 Y43.636 I-6.006 J0.000
N670 G01 Y45.634
N680 G03 X82.427 Y37.630 I0.000 J-8.004
N690 G03 X90.431 Y29.626 I8.004 J0.000
N700 G03 X98.435 Y37.630 I0.000 J8.004
N710 G03 X90.431 Y45.634 I-8.004 J0.000
N720 G01 Y47.632
N730 G03 X80.429 Y37.630 I0.000 J-10.002
N740 G03 X90.431 Y27.628 I10.002 J0.000
N750 G03 X100.433 Y37.630 I0.000 J10.002
N760 G03 X90.431 Y47.632 I-10.002 J0.000
N770 G01 Y49.630
N780 G03 X78.431 Y37.630 I0.000 J-12.000
N790 G03 X90.431 Y25.630 I12.000 J0.000
N800 G03 X102.431 Y37.630 I0.000 J12.000
N810 G03 X90.431 Y49.630 I-12.000 J0.000
N820 G00 Z6.000
N830 G00 Z20.000
N840 M09
N850 G00 X0.000 Y0.000
N860 M17
N870 M30
%

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1616
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Tolerantie - afwijking frezen van cirkels

Bericht door janplastiek » 31 mei 2017 17:51

Boor eens een gat of frees een gleuf en meet deze. Ik had al frezen die 0,25mm in diameter onder de maat waren en waardoor ik ook passingen niet juist had
Breek de dag, frees een lijntje.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 4179
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tolerantie - afwijking frezen van cirkels

Bericht door Sven » 31 mei 2017 19:21

En wat vierkanten van dezelfde maat (100x100 of zo), zowel "normaal" als 45 graden gedraaid frezen.

Dan op elkaar leggen, in freesorientatie en onderste boven, en nameten met schuifmaat.

Als de maat niet is wat je verwacht dan heb je misschien afwijking in de schroefspillen, dat kan je waarschijnlijk in de software corrigeren.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

keesfrees
Berichten: 1758
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen
Contacteer:

Re: Tolerantie - afwijking frezen van cirkels

Bericht door keesfrees » 31 mei 2017 20:14

uit het archief hier :
hoe breed freest het freesje nu echt ?
viewtopic.php?f=24&t=12570

Een andere test is om een cirkel 1 x binnen en 1 x buiten te frezen, de oriëntatie markeren en dan zien hoe en of de schijf in het gat past, om te zien of de passing goed is en hoe zuiver de cirkel vorm is.
Je kunt deze test ook nog een keer herhalen met de freesrichting omgedraaid om te zien in welke mate de frees op zij wordt getrokken cq hoeveel speling het mechaniek heeft.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599

MF_CNC
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mar 2015 20:14

Re: Tolerantie - afwijking frezen van cirkels

Bericht door MF_CNC » 31 mei 2017 21:41

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik ga de komende dagen de testen doen op mijn CNC en kijken wat het resultaat is.
Wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 475
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)
Contacteer:

Re: Tolerantie - afwijking frezen van cirkels

Bericht door Danny » 01 jun 2017 00:10

Ook eens proberen om verschillende diameters te frezen.
Als uw gaten van 4mm 0.2 mm te klein zijn en uw gaten van 8mm zijn 0.4mm te klein. zal het waarschijnlijk softwarematig zijn. Zijn uw gaten van 8mm ook 0.2mm te klein zal het waarschijnlijk hardwarematig zijn.
succes

simen
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Re: Tolerantie - afwijking frezen van cirkels

Bericht door simen » 01 jun 2017 08:33

Vingerfrezen e.d. zijn vaak iets kleiner dan op het doosje staat, als je dan met radiuscompensatie freest is je gat te klein. Misschien dat...

Een machine en het snijgereedschap zijn niet oneindig stijf, dus het kan dat je gewoon last hebt van doorbuiging.

Simen

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 4829
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tolerantie - afwijking frezen van cirkels

Bericht door audiomanics » 01 jun 2017 10:40

Bovendien "veert" het materiaal wat in tijdens de bewerking.
Als je, zeker in MDF, een exact gat moet hebben van 20 rond kan het best zijn dat je een toolpath met een offset, naar buiten, van 0,2 mm moet nemen.
Dat heeft oa te maken met de scherpte en geometrie van de frees, de freesrichting, de eigenschappen van het materiaal waar je in freest en dan natuurlijk de stijfheid van ieder onderdeel van de machine, afwijkingen in freesdiameters, Ongelijkheden in de KO-spindels, het al dan niet exact haaks staan van de X tov Y tov Z.. en nog een handje vol parameters..
Een binnen cirkel frezen van 50,0000 en een buitencirkel van 49,9999 en dat het dan perfect in elkaar past? dat is een utopie.
Ik ben al blij als ik op mijn machine een offset kan gebruiken van -1/20mm om twee onderdelen in elkaar te kunnen schuiven (denk aan Acryl-vensterglaasjes in aluminium frontjes)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

MF_CNC
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mar 2015 20:14

Re: Tolerantie - afwijking frezen van cirkels

Bericht door MF_CNC » 02 jun 2017 23:18

Dag Kees,

Als ik dit allemaal lees moet ik dan in mijn tekenpakket (Aspire) de gaten steeds groter tekenen ?
Doe ik er dan telkens 02. mm bij . Dit wil zeggen een gat van 30 mm wordt dan 30.2 mm getekend ?

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 4829
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tolerantie - afwijking frezen van cirkels

Bericht door audiomanics » 02 jun 2017 23:43

Ja, bijvoorbeeld.. die 0,2mm is een "ervaringsgetal" Dat is afhankelijk van freesdiameter/geometrie, materiaal en algemene stijfheid van de gehele machine...Echt 0,000 afwijking? ik denk dat dat zelfs bij de meest professionele machines niet haalbaar is. Als je bepaalde dingen in massa gaat maken, dan zijn dit soort gegevens wel makkelijk en kan je ze tijdens het proces zelfs nog wat moeten wijzigen.
Om bijv. lagers goed perspas in een stuk aluminium te krijgen maak ik vanaf 0 overmaat steeds een overmaatje van 0,02 groter, tot hij perfect past. Zelfs als je twee keer het zelfde toolpath over het materiaal laat lopen zal het tweede toolpath toch weer wat materiaal afnemen.
Als ik weet dat mijn gat bijv 0,03mm groter gefreest moet worden in dat materiaal met die frees, dan kan ik ook meteen een gat van 0,03mm groter frezen. Maar naar mate de frees zal slijten wordt hij botter en zal bij meelopend frezen het gat weer kleiner worden.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

Plaats reactie