Tech database

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Tech database

Bericht door spinningwheels »

Naar aanleiding van dit http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=24&t=12402 snijsnelheden.
Is een tech database handig , waar dergelijke gegevens zonder commentaar geplaatst worden.
En dus ook eenvoudiger weer terug te vinden zijn.

Remco

Oeps is er al zie ik Knowledge base, alleen helaas niet veel nieuwe berichten daar
In theorie kan ik praktisch alles
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tech database

Bericht door keesfrees »

ik begrijp je gedachte goed
er komen hier veel vragen langs die al eens behandeld zijn hier, maar vaak lastig te vinden, je moet maar net de juiste zoekterm zien te ontdekken en alles staat nogal versnippert
daar bij is de zoekfunctie van deze forum software ook nogal spartaants, zelfs als je een zoekterm tussen " " zet dan komt er een melding van een xx ignored, of te vaak gevonden
op andere fora met dezelfde phpBB software is dat anders (beter?)
je kunt evt ook via een externe zoekmachine zoeken met: "watdanook" site:cnczone.nl

een tijdje terug kwamen er veel vragen langs hier over hout-frees soorten en technieken ed
toen heb ik bij al m'n berichten die daar mee te maken hebben er een zoekterm ingezet :
#KF_freestechn
A ha ! een tijdje terug werden de bijzondere tekens genegeerd door de zoekfunctie hier, nu gaat het wel goed zo te zien
maar O wacht, nu weet ik het weer, stel dat ik meerdere tags maak dan zou je willen zoeken op #KF_ of #KF_*
maar dat gaat niet goed
is er ergens uitleg over wildcharacters , &, OR ed aangaande deze forumsoftware ?
(ik heb niet gezocht :-> )

wbt de Knowledge Base, dat is een leuk idee maar iemand moet wel de moeite nemen om het eea bij elkaar te rapen, op waarde te wegen (!) en er een afgerond verhaal van te maken
dus dat gebeurd vaak niet

misschien is het een idee om een afdeling te maken met eigen tags zoals ik die nu experimenteel heb gemaakt . . .
roept u maar !

eerder schreef ik er dit over :
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=5&t=10976#p113344
( maar tot nog toe weinig bijval :-< )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tech database

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sorry, maar ik geloof er niet in.
Heb m'n eerste technologie calculator 30 jaar geleden al gemaakt.
Elke fabrikant, elke andere slijping, andere coating, opspanning, enz.enz. hebben verschillende parameters.

Er zijn een paar praktische vuistregels :
Materiaal wat je verspaand.
Materiaal van de frees ( + soort coating, slijpvorm en nog wat )
Hoe /wat je freest, dus volle freesbreedte, 0.1xD diep of 2D diep en 0.1D freesbreedte, en alles wat er tussen zit.
Dan heb je te maken met je verspaand volume, als dat groter is dan de ruimte in de frees loopt het aardig vol.

Belangrijkste is dat de frees niet zo heet wordt at die zacht wordt, dat heeft hoofdzakelijk met de snijsnelheid te maken, die wordt opgegeven bij de frees, met een lijstje per materiaalsoort.
Even een volslagen uit de lucht gegrepen voorbeeld.
https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... /202240-10 kijken we even in de datablad, een beetje onderaan de pagina, en daar staat:
70 m/min snijsnelheid (vc) in algemeen bouwstaal tot 500 N/mm2.
Dan kun je dus met Pi en D een toerental uitrekenen zodat je op die 70 m/min uitkomt.
(70000 / (3.14*12)=1856 toeren (voor een frees van 12mm,als ik het goed gedaan heb)
Dat toerental staat nu min of meer vast. ( mits de warmte te beheersen is )
Nu moet je het infoblad(cataloguspagina) openen, en lees je achter elke diameter 2 fz waardes af. Dat is de spaan per tand.En daar zie dat het al een beetje lastiger wordt, bij volle frees in het werk is het wat minder dan bij minder dan de halve diameter, het is natuurlijk ondoenlijk om voor elke tussenmaat een tabel te maken.
Die spaan per tand vermenigvuldig je met het aantal tanden en het hierboven gevonden toerental en je krijgt een voeding in mm/min.
En blijken er opeens allemaal addertjes, de boel gaat trillen, loopt vol, enz,enz.
Dus het eind van het liedje is het een leuk startpunt om van uit te gaan, maar voor het eggie moet er toch wel vaak een beetje naar voor de toepassing beste waarde gezocht worden.
Als die 'problemen' zijn iets beheersbaarder met het tegenwoordig zo geliefde HSC, wat een speciale freespadstrategie gebruikt, maar daar heb je dan wel het juiste CAM pakket voor nodig.

Al met al, gewoon even in het lijstje van de fabrikant kijken, elke frees heeft andere waarde.
Vroeger hadden we gewoon HSS of HSS 8% cobalt, en dan wist je staal 25 m/min snijsnelheid, goed koelen en dan loopt het wel. Er is tegenwoordig te veel keus voor een simpel lijstje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tech database

Bericht door DaBit »

Ja Hugo, maar aan de andere kant is een conservatieve set snijparameters nog steeds bruikbaar. 0,025mm/tand en 40m/minuut (staal) pakt de meeste maten van onze hobbyfreesjes (zeg 1/8" tot 10mm) wel ongeveer in een vrij breed gebied van condities. Als je niks beters hebt is dat best aardig om mee te beginnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tech database

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Ja Hugo, maar aan de andere kant is een conservatieve set snijparameters nog steeds bruikbaar. 0,025mm/tand en 40m/minuut (staal) pakt de meeste maten van onze hobbyfreesjes (zeg 1/8" tot 10mm) wel ongeveer in een vrij breed gebied van condities. Als je niks beters hebt is dat best aardig om mee te beginnen.
Heb je helemaal gelijk in, maar daar heb je geen tech. database voor nodig.
Misschien bedoel ik eigenlijk wel dat het gebruik van een database teveel verwachtingen schept, en dat dat ook niet werkt zonder enig eigen inbreng in nadenken waar je mee bezig bent en ervaring.
Daarnaast heb ik proberen aan te geven dat je heel goed zelf je parameters kunt bepalen met een paar basis getalletjes, en de rest is ervaring en afhankelijk van de situatie.
Misschien had ik m'n onderste regeltje iets uit moeten breiden, doelde daar ook wel een beetje op.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie