Spiebaan steekset 10-12-14 mm

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Spiebaan steekset 10-12-14 mm

Bericht door JanSr »

Ik ben op zoek naar een Spiebaan steekset 10-12-14 mm.
Staat in het assortiment van HBM, maar "uitverkocht", levertijd minstens 3 maanden.

Dus op zoek naar een alternatief. VDH Machines verkoopt het ook, uiteraard voor fors meer. Afhalen kan niet, alleen via webshop met € 60 verzendkosten.
Het lijkt er dus op, dat ze de set uit China laten komen.
Dus maar zelf gaan zoeken bij AliExpress. De kleine set (tot 8 mm) vind je zo, de grote nog niet te pakken.
Iemand een suggestie?
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Spiebaan steekset 10-12-14 mm

Bericht door FreesKever »

Aangezien dit een CNC forum is (met een fors aantal hobby-isten)...

Je kunt vrij eenvoudig een steekbijtel maken door b.v. een bijtelplaatje aan een stalen as te hardsolderen.
Dan kun je op je CNC machine een loopje programmeren door de Z-as een heleboel keer op en neer te laten gaan.

Er zijn ook tests gedaan op "professionele" CNC machine's om op deze wijze spiebanen te frezen, en het heeft blijkbaar geen nadelige invloed op de geleidingen. Voor de "grote" CNC jonges is dit denk ik vooral interessant als het daarmee een omspanning of bewerking op een aparte machine kan omzijlen. Voor hobbyisten is het vooral interessant omdat je een relatief dure spiebaan steek set kunt vervangen door een stuk gereedschap dat vrij eenvoudig zelf te maken is.

Je vind wat voorbeelden met:
https://www.youtube.com/results?search_query=cnc+broach

en dan blijkt dat bijtels hiervoor ook standaard te koop zijn.
https://www.youtube.com/@Cncbroachtools/videos
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Spiebaan steekset 10-12-14 mm

Bericht door JanSr »

Misschien toch wat te naïef geweest.
Ja: CNC forum.
Geen van mijn machines is CNC.
Hier kan je zien wat ik doe:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=229400#p229400

Vrij vaak moet ik spiebanen steken in gaten. Meestal 10 mm, soms 12mm. Ik heb een mooie hydraulische 20 tons pers, dikwijls nodig om onwillig spul uit elkaar te drukken, maar ook uitstekend geschikt voor een spiebaan steekset.

Tot heden ga ik voor een spiebaan naar een bevriend (cnc) machinefabriekje, waar ze dan ff tussendoor een spiebaan voor me steken. Altijd met een steekset. Kennelijk gaat dat toch vlugger dan via de CNC route.

Vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Spiebaan steekset 10-12-14 mm

Bericht door javanree »

Volgens mij bedoel jij een spiebaan brootsen ; spiebanen steken is iets wat je op een steek- (of omgebouwde frees-)bank doet. Op de pers werk je met brootsen (of soms ook trekfrezen genoemd)

Als ik op eBay op "keyway broach" zoek genoeg hits, kun je daar wat mee ?
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Spiebaan steekset 10-12-14 mm

Bericht door JanSr »

Zo'n Keyway Broachs set doet wat wij een spiebaansteekset noemen.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Spiebaan steekset 10-12-14 mm

Bericht door javanree »

Maar zo noemen de meeste machinebouwers het dus niet , mogelijk dat je daarom dus niets vind ? In normaal Nederlands heet wat jij zoekt dus trekfrezen of brootsen. Als je daarop bij bijvoorbeeld Hogetex zoekt vind je iig de 10mm variant. En hier in Belgie op voorraad de hele set : https://www.verspanen.be/brootsset-32-t ... 214mm.html
JanF
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Spiebaan steekset 10-12-14 mm

Bericht door JanF »

Ik hoop wel dat jouw mooi pers een lange slag heeft.
Dat gepruts met opvulstukken ertussen omdat de pers slag beperkt is geeft brokken.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Spiebaan steekset 10-12-14 mm

Bericht door JanSr »

Ja, lang zat.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Spiebaan steekset 10-12-14 mm

Bericht door FreesKever »

"Steken" en "brootsen" wordt een beetje door elkaar gebruikt. Vroeger was het vrij gebruikelijk om spiebanen te steken op een schaafmachine, maar schaafmachine's zijn al best lang uit de mode en beginnen zeldzaam te maken.

Bij Ali heb ik ook geen moeite om ze te vinden.
Ik zet ali normaal gesproken op engels, en dan vind je er maar zattus met "keyway broach".

Prijzen van die dingen heb ik echter nooit helemaal begrepen. Hier b.v. een set van 10 + 12 +14mm en dat kost ook meer dan EUR300.
https://www.aliexpress.com/item/1005005139699886.html

Een paar jaar terug heb ik er zelf ook een gemaakt, en toen heb ik het met een standaard HSS frees gedaan. Simpelweg in een aantal keer elke keer ong. 1mm "boren" met de platte onderkant van de frees. voor de "netheid" heb ik toen ook een spie gemaakt met een bolle bovenkant om dat ronde gat weer op te vullen. Dat ging beter dan ik eerst verwacht had. Ik zou zeggen probeer het eens op een stukje afval staal.

Een ander alternatief is om het simpelweg met een ijzerzaag te doen. Met de hand zagen is nauwelijks netjes te krijgen, maar als je een geleiding maakt voor je handzaag dan is het goed genoeg voor incidenteel gebruik.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Spiebaan steekset 10-12-14 mm

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je echt wilt steken.. dan zou ik zeggen.. maak een houder voor een stukje Toolbit in de goede maat, zet em onder een kleine hoek, zodat je vrijloop hebt, en steek em er tiende voor tiende gewoon in.. dat moet ook wel gaan op een Conventionele Freesbank..

Als je echt wilt Brootsen.. dus met een "Veredelde Vijl" onder een pers die Spiegleuf er in één keer infietsen.. dan kun je met een stukje gereedschapstaal ook zelf zo'n Broots maken..



Nou is dit een Broots voor vierkante gaten, maar als je een stuk plat neemt, en daar alleen aan de zijkant de tanden in maakt.. dan kun je die met een Leibus (gewoon een passende prop in het gat, met een gleuf voor het Brootsmes) door het gat jagen.. de diepte van de gleuf in de leibus bepaalt met de hoogte van het mes, de diepte van de spiegleuf..

Hoe maak je zo'n ding?.. Nou.. je neemt een vlakke strip gereedschapstaal (1.2510 of 1.2842 zijn heel geschikt), je maakt een Steunlijstje voor in je Klem, zodat ie altijd onder de goede hoek ligt.. en dan maak je sneden, van de ene naar de andere kant.. zodat je een vrijloop achter elke snijkant krijgt..

Harden is ook niet heel spannend.. 't is wel aan te bevelen om em dik in de Borax te smeren, om te voorkomen dat ie Oxideert.. zo'n bakje zoals Chris in de Video gebruikt werkt goed.. Nog mooier is.. als je iemand met een hardings oventje kent.. om em daar in te leggen, ingepakt in een Hardingsenveloppe , Daarna afschrikken, bij voorkeur in Olie, maar Water gaat ook.. dan moet je alleen iets hoger ontlaten, schrik je em af in Olie.. Strogeel stoken na het afkoelen.. en dan aan de lucht af laten koelen. dan is 58 HRC zeker haalbaar..
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Spiebaan steekset 10-12-14 mm

Bericht door JanSr »

javanree schreef: 06 jun 2023 21:20 Hier in Belgie op voorraad de hele set : https://www.verspanen.be/brootsset-32-t ... 214mm.html
Ik denk, dat dit hem wordt. Wel iets duurder dan Aliexpress (prijs + verzendkosten)
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Spiebaan steekset 10-12-14 mm

Bericht door JanSr »

javanree schreef: 06 jun 2023 21:20 Maar zo noemen de meeste machinebouwers het dus niet , mogelijk dat je daarom dus niets vind ? In normaal Nederlands heet wat jij zoekt dus trekfrezen of brootsen. Als je daarop bij bijvoorbeeld Hogetex zoekt vind je iig de 10mm variant. En hier in Belgie op voorraad de hele set : https://www.verspanen.be/brootsset-32-t ... 214mm.html
Ik denk, dat dit hem wordt. Wel iets duurder dan Aliexpress (prijs + verzendkosten)
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Spiebaan steekset 10-12-14 mm

Bericht door JanSr »

Mijn eerste eigen spiebaan met de bootsset van Crispijn.

Afbeelding


Het betreft een remtrommel met remband voor een ankerlier voor een flinke klipper.
Plaats reactie