Nonius ringen voor metrische draad

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door VetteV8 »

Ik heb al vele jaren een myford draaibankje, dat in prima staat is, mede omdat ik het bed en de slee door Myford heb laten slijpen, net voor de tent gesloten werd.
Omdat ik destijds in Engeland woonde, is deze machine dus uitgerust met Imperial schroefdraad, inclusief de slede spilletjes; die zijn 3/8x 1/10"
(voor de Engelse maten haters dus rond 9,5 mm , en een spoed van 2,54 mm)
Ik ben er eigenlijk wel aan gewend, want ik heb de machine bijna 40 jaar, maar wil toch eindelijk eens wat aan die spindels en nonius doen.
Mechanisch is dat vrij eenvoudig, en ik heb dus de keus uit TR8x2 , of TR10x2.
Mijn probleem is het maken van nieuwe nonius ringen, die zijn nu van 0-100 en moeten nu met een spindelspoed van 2 mm, vervangen worden door 40 of 80 verdelingen.
Ook dat zal wel gaan lukken, middels een beiteltje in een nieuwe ring groefjes steken. Het grootste probleem is de becijfering: hoe doe ik dat. Slagletters zijn niet echt mooi, en zulke kleintjes heb ik ook niet. In mijn grotere bank zitten ook van die ringen, en het lijkt mij dat die gegraveerd zijn, en daarna gevuld met zwarte verf? Foto gaat hier bij.
IMG_6211.JPG
IMG_6210.JPG
Hoe wordt zoiets gedaan: geëtst, gegraveerd of anders?
En zijn er hier op het forum mede hobbyisten die zoiets kunnen doen? Ik denk dat ik die ringen van aluminium ga maken of van RVS; een stukje RVS van 44 mm rond heb ik nog wel, en de nieuwe ringen zouden iets groter willen hebben dan nu, ze zijn 37 mm, en conisch op de schaal, maar de groeven/cijfers zouden gewoon op de ronde omtrek moeten komen, zoals op de foto.

Groet,
Cor
Laatst gewijzigd door VetteV8 op 21 mar 2023 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door MeMoRy »

doe je dat niet gewoon op een 4-asser?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door hfjbuis »

Ik zou de oude ringen afdraaien zodat de markering verdwijnt en dan opnieuw graveren. Ik heb mijn verdeeltafel na het graveren met zwarte acryl verf (tube van de action) gevuld, laten drogen en daarna de overtollige verf er weer afgedraaid. Graven en afdraaien moet dan in één opspanning. Inmiddels zit dat er alweer een half jaar op.
Graveren heb ik op de CNC draaibank gedaan met een Dremel met daarop een ER11 graveerspindel en een Vbitje van 30°. Het 0.3 mm diep graveren in 40 mm CK45, 36 streepjes en 15 digits koste mij 2 bitjes.
De ER32 spindle houder gegraveerd:
24775
There are only 2 limits, the sky and your imagination
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door VetteV8 »

OK, graveren is dus de oplossing/methode; alleen, dat kan ik niet, en heb geen CNC of graveerspindel, alleen wel een Dremelachtige: een Proxxon.
Dat afdraaien van de markeringen is geen enkel probleem, want de verdelingen en cijfers zijn opgelegd, zie foto.
IMG_6214.JPG
Maar ik wil eigenlijk 2 vliegen in 1 klap vangen, want die nonius ringen zitten vast op de spindelas geschroefd, en vormen dus een moer, die vast gezet wordt met de 'handzwengel'.
Ik wil dus losse, verdraaibare noniusringen hebben, dat werkt vele malen handiger, anders blijf je nog aan het rekenen, en standen opschrijven. En een aparte moer om de zwengel te blokkeren.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door Kars-cnc »

Ik begrijp niet goed waarom je een 40 of 80 verdeling wil. Met 2mm per omwenteling geeft dat 5 honderdste of 2.5 honderdste per verdeling. Prima waardes, maar 2 honderdste is toch ook heel werkbaar?

Een andere oplossing is een DRO monteren. Als je die een keer hebt kijk je nooit meer op de nonius is mijn ervaring 8)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door hfjbuis »

VetteV8 schreef: 21 mar 2023 16:37 Maar ik wil eigenlijk 2 vliegen in 1 klap vangen, want die nonius ringen zitten vast op de spindelas geschroefd, en vormen dus een moer, die vast gezet wordt met de 'handzwengel'.
Ik wil dus losse, verstelbare noniusringen hebben, dat werkt vele malen handiger, anders blijf je nog aan het rekenen, en standen opschrijven. En een aparte moer om de zwengel te blokkeren.
Je wilt dus een compleet nieuw knop maken met verstelbare nonius. Die van mijn BF290 draaibank bestaat uit 2 gedeelten en er zit een stukje verenstaal in die ongewenst verstellen tegen gaat. Geen hogere wiskunde maar er komt toch wel het e.e.a. bij kijken. Ik heb op YouTube wel eens een stukje gezien over het maken van zo'n verstelbare ring.
Ik kan alleen radiaal graven (software voor axiaal graveren heb ik ook nog niet gemaakt) en ik kan mijn tool post ook geen 45° verdraaien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door VetteV8 »

Kars-cnc schreef: 21 mar 2023 18:36 Ik begrijp niet goed waarom je een 40 of 80 verdeling wil. Met 2mm per omwenteling geeft dat 5 honderdste of 2.5 honderdste per verdeling. Prima waardes, maar 2 honderdste is toch ook heel werkbaar?
Dat is een beetje een gevoelskwestie denk ik: bij 100 gradaties (die ik nu heb) op een spoed van 2 mm gaat de beitel 0,02 mm vooruit, dus bij 10 streepjes, waar een waarde bij staat, is dat 0,2 mm.
Het lijkt mij logischer met een totaal verdeling van 80 streepjes, waarbij 1 streep 0,025 mm is, dus bij het getal 10 is dat 0,25 mm, bij 20=0,5 bij 30 : 0,75 enz.
Maar ik geef toe, dat dit een beetje arbitraal is
Kars-cnc schreef: 21 mar 2023 18:36 Een andere oplossing is een DRO monteren. Als je die een keer hebt kijk je nooit meer op de nonius is mijn ervaring 8)
Daar heb daar al vaak naar gekeken, en mezelf steeds voorgehouden dat dit voor mij zo'n investering niet waard is. Maar ik geloof je graag!
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door VetteV8 »

hfjbuis schreef: 21 mar 2023 19:30 Je wilt dus een compleet nieuw knop maken met verstelbare nonius. Die van mijn BF290 draaibank bestaat uit 2 gedeelten en er zit een stukje verenstaal in die ongewenst verstellen tegen gaat. Geen hogere wiskunde maar er komt toch wel het e.e.a. bij kijken. Ik heb op YouTube wel eens een stukje gezien over het maken van zo'n verstelbare ring.
Ik kan alleen radiaal graven (software voor axiaal graveren heb ik ook nog niet gemaakt) en ik kan mijn tool post ook geen 45° verdraaien.
Ja, zoals ik hierboven al gemeld had, vang ik dan 2 vliegen in 1 klap; op mijn andere bank, en op de freesbank zitten verdraaibare nonius ringen, die ofwel met een schroefje, of met een knelmoer achter de nonius zit, en waarmee je de noniusring kunt borgen, nadat je hem in de gewenste positie hebt gedraaid. Op de Myford zijn de gradaties en de cijfers verhoogd. Ik heb geen idee wat voor materiaal het is, het is niet magnetisch, en het is een gietstukje, want aan de achterkant zitten er 3 uitdruk markeringen op. Ook geen aluminium of mazak, het is een echt wit metaal. In elk geval is het uitfrezen/graveren voor de cijfers de enige mogelijkheid, voor de markeringen zou dat gestoken kunnen worden. Ik heb wel een 80T tandwiel, en zal eens kijken of ik ook een verdeelplaat heb met zoveel gaten.
Cor
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door benkr »

Op mijn Emcootje had ik zelf een DRO met 2 linialen gemaakt, eentje was een verbouwde schuifmaat en eentje was zo'n goedkope liniaal van HBM (kost soms maar 29,95 Euro) Die schuifmaat werkte meteen perfect, die HBM liniaal werkte ook meteen maar was heel erg storingsgevoelig, ook dat heb ik na flink zoeken en experimenteren kunnen oplossen. Later heb ik op mijn nieuwe (70 jaar oude) Hembrug AI DR1 een Ditron uitleeskastje gekocht en daar 2 linialen bij gevonden die ik nu gebruik, ik zou die DRO niet meer kunnen missen, niet op de draaibank, maar ook niet op de RF30 handbediende boor/freesbank. Ja, zo'n setje kost zo rond de 200 Euro maar ik vind het het geld dubbel en dwars waard, net zoals een servomotor op zowel de draaibank als de boor/freesbank, en ik had dat ook op de Emco. Dat volledig regelbare toerental met een constant koppel van 0 tot max toerental wil ik eveneens nooit meer missen.
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door VetteV8 »

Is dit wat:
https://nl.aliexpress.com/item/10050044 ... pt=glo2nld

Of deze (even naar echts klikken voor de diverse linealen, slanke = duurder....
https://nl.aliexpress.com/item/10050042 ... pt=glo2nld

??
Iemand ervaring er mee? hoe kijkt men tegen Vevor aan?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door hfjbuis »

VetteV8 schreef: 21 mar 2023 22:34 Iemand ervaring er mee?
Ik heb geen ervaring met de getoonde spullen maar heb op de freesmachine al een aantal jaren 2 linialen van igaging. Als je daar netjes mee omgaat (geen koeling, geen perslucht) dan doen ze het probleemloos is mijn ervaring.

Voor de linialen moet je wel plaats hebben. Met name die van dwarsslede zit snel in de weg en dan kan de losse kop niet meer zo dicht bij de dwarsslede komen. Ook heeft de draaibank een zadel en de top slede die eigenlijk beide van een liniaal voorzien moeten worden en dan moet de uitleesunit die 2 linialen ook nog samen voegen tot één positie.
Een slanke liniaal zit minder snel in de weg. Bedenk ook dat de aansluitkabels zo weggewerkt moeten worden dat ze niet door de klauwplaat "gegrepen" kunnen worden.
Op de draaibank is 0.01 mm verplaatsing van de dwarsslede 0.02 mm in draaidiameter. Ik zou er dan iets op willen hebben met 0.005 mm resolutie.
VetteV8 schreef: 21 mar 2023 22:34 hoe kijkt men tegen Vevor aan?
Over Vevor lees ik zeer wisselende verhalen. Ik denk dat ze een paar klassen lager zijn (inderdaad, nog lager) dan de spullen van HBM. Toch weerhoud mij dit niet ervan, als ik een keer naar een appartement ga/moet verhuizen, een compacte Vevor draaibank te kopen met een doorlaat van 38 mm. Zoiets ben ik nog nergens anders tegen gekomen en gezien de prijs, is het mij wel een gokje waard.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door spinningwheels »

Halve hok overhoop gehaald.
Moet nog zeker twee van die dingen ergens hebben liggen, maar met de nadruk op ergens.
Dacht van nu kan ik misschien eens iemand blij maken, an ik ze niet vinden
In theorie kan ik praktisch alles
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door MeMoRy »

hfjbuis schreef: 21 mar 2023 22:52 Over Vevor lees ik zeer wisselende verhalen.
Dat is precies ook het punt. De kwaliteitswaarborging is ruk. Dus als je geluk hebt, heb je iets wat helemaal goed is, maar als je pech hebt moet je hem direct al laten herslijpen om nog enige precisie te hebben.
Hetzelfde met dingen als Sanou klauwplaten. Daarom gebruikt HBM dacht ik ook zoiets als Sanou, maar ze selecteren de goede uit een batch.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door hfjbuis »

Mijn sanou op de hbm bf290 is helemaal top. @willywonka heeft ook zo'n formaat HBM draaibank gekocht en ook die had een runout,<0.01 mm.
Ik heb ook een sanou boorkop van 20 jaar oud. Ook die is goed.
Deze week had iemand een dure rohm klauwplaat die pruts was en geen service er op.
Dan is het de vraag, krijg je iets goed als je geluk hebt, of iets slechts als je pech hebt. Dat laatste kan altijd voorkomen en ik zal zowel van rohm als sanou weer iets kopen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie