Nonius ringen voor metrische draad

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door benkr »

Ik heb lineaire geleidingen en KO spindels besteld van zowel Ali als Vevor, de kwaliteit van beiden is ongeveer gelijkwaardig denk ik, beiden low end spul, maar de verpakking en de verzendsnelheid was bij Vevor echt stukken beter. Verder zat er een flink verschil in maatvoering, die van Ali was de lengte de totale lengte, die van Vevor was de lengte de bruikbare lengte, dus zonder de extra benodigde lengte voor het vastagerblok en de koppeling met een motor of aandrijving. Maar vooral de verpakking was super bij Vevor en superslecht bij Ali.
Bij Vevor zaten de KO spindels en geleidingen in een stevige ronde koker, bij Ali in een stuk noppenfolie wat ook nog eens flink beschadigd was.

Voor wat betreft de DRO, ik zou voor de tweede link gaan, een echte Sino unit en zeker voor de X-as voor de slimline uitvoering, dat is de meerprijs echt wel waard. Ik zelf heb Ditron uitleesunits en daar ben ik ook super tevreden over. Als je de ruimte hebt zou je de X-as liniaal naar achteren uit kunnen laten steken en daardoor geen belemmering voor de losse kop hoeven creëren, maar dat hangt helemaal van jou bankje en de ruimte achter de bank af.
Let op bij het bepalen van de lengte van de linialen, ook de lengte van de leeskop komt extra bij de benodigde lengte, dus neem hem niet te kort.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 21 mar 2023 22:52 Over Vevor lees ik zeer wisselende verhalen. Ik denk dat ze een paar klassen lager zijn (inderdaad, nog lager) dan de spullen van HBM. Toch weerhoud mij dit niet ervan, als ik een keer naar een appartement ga/moet verhuizen, een compacte Vevor draaibank te kopen met een doorlaat van 38 mm. Zoiets ben ik nog nergens anders tegen gekomen en gezien de prijs, is het mij wel een gokje waard.
Ik ben nog steeds blij met mijn Vevor draaibankje. :P

Heb hem dan ook zeer goedkoop kunnen overnemen. ;-)

Maar als ik andere berichten lees op het internet en facebook heb ik waarschijnlijk niet eens zo'n slechte. 8)

Kijk, de uren die erin zitten om hem redelijk goed, voor mij dan, te krijgen zijn niet meer te tellen. Heb dan ook alles zowat uit elkaar gehaald.
Ben laatst nog dagen bezig geweest om de losse kop in lijn te krijgen met de spindel.
De V-groef was zowat een millimeter te ondiep. Deze dus op diepte gefreesd. Toen met opvulling het hele zaakje weer op hoogte gebracht.
Toen bleek dat de boorschacht niet evenwijdig aan de spindel liep, zowel horizontaal en verticaal. En dan spreek ik van minimaal 0,3 mm over 50 mm.
Dit had ik gemeten met de boorschacht naar buiten gedraaid en alles vastgezet.

Ik ben ooit eens een topic gestart over deze draaibank, maar had er nog wel heeeeel veeeel bij kunnen zetten. :lol:

Maar het zijn gewoon draaibanken waar nog heel veel werk in zit om er goed mee te kunnen draaien. Ze kunnen ze eigenlijk niet verkopen zo.
Er zijn genoeg mensen die zo'n goedkope bank kopen, zonder ervaring, en denken om er gelijk leuk mee te kunnen werken.
Ik denk dat veel van een koude kermis thuiskomen. Helemaal als je geen verspaningservaring hebt, dus niet weet hoe het eigenlijk wel hoort te gaan.

Ach, het blijft een hobby......... ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door benkr »

Ja, als iets tweedehands koopt krijg je vaak andermans ellende er gratis bij.
Mijn AI DR1 draaibank had (en heeft nog een paar) problemen die ik niet verwacht had en die ik grotendeels hersteld heb.
Mijn RF30 die ik van een klokkenmaker had gekocht bleek flink speling op de Y-as te hebben, dat bleek achteraf te liggen aan het feit dat de trapeziumspindel voor en achter zo ongeveer 3 mm in hoogte verschilde, dan moet het wel kapot en slijten.

KO moeren spindels die je bij Ali bestelde waren enkele jaren geleden altijd rijkelijk voorzien van vuil en (giet)zand, die moest je echt helemaal schoonmaken voordat je ze ging gebruiken anders bleef je daar problemen mee houden.
Ik heb wel het idee dan wat dat betreft de kwaliteit van Ali producten (en zelfs ook die van HBM spul) verbeterd is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door hfjbuis »

Papaatje schreef: 22 mar 2023 12:00 Ik ben nog steeds blij met mijn Vevor draaibankje. :P
Dat is voor mij ook een van de redenen om t.z.t. zo'n draaibank te gaan proberen. Ook mijn 2 HBM's hebben heel wat uurtjes gekost om ze goed te krijgen en dat verwachtte ik ook. Ik begrijp ook wel dat veel mensen ze gewoon in gebruik nemen en als het voldoet, is dat prima. Als ik een draaibank zou kopen die perfect was, dan zou ik na een dag spelen niets meer te doen hebben. Ik moet dus wel.. :mrgreen:
Helemaal als je geen verspaningservaring hebt, dus niet weet hoe het eigenlijk wel hoort te gaan.
Misschien is dat een voordeel, als je niet beter weet, ben je eerder tevreden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
eef7260
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2023 21:07

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door eef7260 »

Waarom niet laten laser graveren ?
Het onderdeel wat je ziet is een pinole van mini draaibankje , cijfers zijn er in ge laser gegraveerd.
Maat van cijfers is nagenoeg gelijk aan wat jij zoekt , maar elke maat is mogelijk.
Er zijn genoeg jongens die dit doen , tot schoenmakers aan toe die naamplaatjes laseren.
Je moet alleen even iemand hebben die er rustig voor wil gaan zitten om het netjes te verdelen.
Maar als je een schuin blokje met een paspen maakt waar het nonius wiel om kan draaien.
Zodat het te laseren vlak horizontaal staat , de kleine afwijking van de afronding heeft de laser geen last van.
Dan is het redelijk makkelijk om met het handje 36 graden te verdraaien naar volgende getal.
Bij de meeste laser machines kan je eerst een projectie maken van het buiten kader , als dat goed staat druk je op start.
Zou wel een dummy nonius ring extra maken om in te stellen en te proef laseren.
Bijlagen
IMG_20230322_141821.jpg
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door VetteV8 »

Tja, Daar was ik dus weer niet mee bekend, dat de met laser ook zoiets op een klein oppervlak kan aanbrengen; dat lijkt me een prima methode; nu maar aan het zoeken waar zoiets gedaan kan worden.
Je toont overigens exact het betreffende onderdeel aan, kennelijk ook een Myford bezitter, @eef7260.
Is dat ook een Imperial machine? Omdat op deze ring de nonius ook van 0-100 gaat. Op de onderdelen lijst van mijn machine staat duidelijk aangegeven, dat niet alleen de spil, maar ook de nonius ring een ander onderdeel nummer heeft, maar de enig andere reden zou kunnen zijn, dat de metrische spil niet alleen een 2 mm spoed op de trapezium draad heeft, maar de bevestiging ook naar M6 is gegaan ipv de nu aanwezige 1/4" BSF draad.
Ben benieuwd hoe een metrische nonius ring er dan uitziet, met een schaal van 0- ?? .
Cor

PS: even nagezien, en inderdaad, niet alleen de noniusring heeft een ander nummer, maar ook de 'zwengel', die op de spil wordt geschroefd, dus het verschil zit dan alleen in de bevestigingsdraad op de schroefspil.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 22 mar 2023 12:20 Ja, als iets tweedehands koopt krijg je vaak andermans ellende er gratis bij.
Die ellende die ik erbij kocht kwam al vanaf de fabriek. :shock:
De draaibank was nieuw in krat toen ik hem kocht, bijna voor niks. ;-)

Degene die hem ontvangen had van de leverancier had het krat geopend, bekeken, gevoeld en gelijk retour gestuurd. Was er totaal niet over te spreken, heeft gelijk een betere ergens anders besteld.

Het is verder een heel lang verhaal, maar de man kreeg hem terug, de leverancier hoefde hem niet meer. Ze hebben wat onderling geregeld, zodoende had ik hem zo goedkoop. :P
Super dankbaar. ;-)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 22 mar 2023 12:25 Als ik een draaibank zou kopen die perfect was, dan zou ik na een dag spelen niets meer te doen hebben. Ik moet dus wel.. :mrgreen:
Stiekem vind ik het verbeteren/herstellen ook wel heel leuk. ;-)
Ik moet zelfs bekennen dat ik hem nog niet voor echt draaiwerk gebruikt heb. Alleen het elke keer testen na het verbeteren. :lol:
eef7260
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2023 21:07

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door eef7260 »

kennelijk ook een Myford bezitter, @eef7260.
Ja klopt , maar een volledige metrische machine , om gelijk je andere vraag te beantwoorden.
Zitten hier op het forum een behoorlijk club die ook met laser graveren bezig zijn , je zou daar eens een balletje kunnen opgooien.
viewforum.php?f=74
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door VetteV8 »

eef7260 schreef: 22 mar 2023 23:31
Ja klopt , maar een volledige metrische machine , om gelijk je andere vraag te beantwoorden.
OK, Eef, Als jouw machine volledig metrisch is, en zoals op de foto duidelijk te zien is, een nonius van 0-100 heeft, dan is dat dus identiek aan die van mij. Kun je mij nu nog informeren wat de spoed van die spil is? Ik ging er van uit dat dit 2 mm zou zijn (want standaard maat), en dan is 1 gradatie dus 0,02 mm op de radius van het werkstuk, wat bij mij nu 0,0254 is.
Misschien is het ook wel een niet-standaard spoed van 2,5 mm op die spil, dat zou dan bijna overeenkomen met de Imperial draad, maar die 2,5 spoed is geen handelsmaat helaas.
Cor
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door Arie Kabaalstra »

een paar Nonius ringen is een leuk klusje.. Ik heb 2 jaartjes geleden de EMCO Unimat SL van mijn vader opgeknapt

https://www.cnczone.nl/download/file.ph ... &mode=view

Daar heb ik de resolutie een beetje aan moeten passen vanwege het kleine formaat van de hele machine. maar 0.025 was wel haalbaar...
de EMCO had ooit vaste noniusringen, en daarmee moet je rekenen tot je hoofdpijn met zijwieltjes krijgt.
de Noniusring valt over het naafje van het handwiel, en er zit een stukje verenstaaldraad aan de binnenkant om em wat wrijving te geven..
Prima te doen, het enige wat je nog nodig hebt is iemand die even die Groefjes en getalletjes er even inkrast..

Als het op de Omtrek kan, gooi ze maar op.. ik kriebel ze er wel even in..Ik weet alleen momenteel even niet wanneer precies, omdat ik na mijn motorongeval nog niet permanent thuis ben, en ook nog niet in staat ben om zo even naar de zaak te lopen, Fietsen gaat gelukkig wel..
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door VetteV8 »

Arie Kabaalstra schreef: 23 mar 2023 10:13 een paar Nonius ringen is een leuk klusje.. Ik heb 2 jaartjes geleden de EMCO Unimat SL van mijn vader opgeknapt
................
Prima te doen, het enige wat je nog nodig hebt is iemand die even die Groefjes en getalletjes er even inkrast..

Als het op de Omtrek kan, gooi ze maar op.. ik kriebel ze er wel even in..Ik weet alleen momenteel even niet wanneer precies,..
Het lijkt er op dat ik die "iemand" nu gevonden heb, of beter: zich hier aanbiedt. Ja, en die "hoofdpijn met zijwieltjes" wordt alleen maar een stapje erger als het ook nog eens inch maten zijn. Dus een verdraaibare noniusring is zeker zo belangrijk als het omrekenen naar mm.

Eens kijken hoe ik dat ga doen, en hoe ik die spindels ga voorzien van draad voor de zwengels, die, net als de nonius zijn voorzien van 1/4"BSF draad, dat kan ik dus niet optappen naar M6, dus mogelijk M7? daarvan heb ik wel een tap en snijplaat.
En haast heb ik niet, dit bankje heb ik al zo'n 40 jaar...
Cor
Gebruikersavatar
Maarten Visser
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2008 10:02
Contacteer:

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door Maarten Visser »

Een andere oplossing: laat de spindels zoals ze zijn en zet een digitale uitlezing op je bank. Dat werkt zoo veel handiger. En het maakt geen bal meer uit wat voor spoed er aan je handwiel zit.
gr Maarten
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door Arie Kabaalstra »

VetteV8 schreef: 23 mar 2023 11:12
Arie Kabaalstra schreef: 23 mar 2023 10:13 een paar Nonius ringen is een leuk klusje.. Ik heb 2 jaartjes geleden de EMCO Unimat SL van mijn vader opgeknapt
................
Prima te doen, het enige wat je nog nodig hebt is iemand die even die Groefjes en getalletjes er even inkrast..

Als het op de Omtrek kan, gooi ze maar op.. ik kriebel ze er wel even in..Ik weet alleen momenteel even niet wanneer precies,..
Het lijkt er op dat ik die "iemand" nu gevonden heb, of beter: zich hier aanbiedt. Ja, en die "hoofdpijn met zijwieltjes" wordt alleen maar een stapje erger als het ook nog eens inch maten zijn. Dus een verdraaibare noniusring is zeker zo belangrijk als het omrekenen naar mm.

Eens kijken hoe ik dat ga doen, en hoe ik die spindels ga voorzien van draad voor de zwengels, die, net als de nonius zijn voorzien van 1/4"BSF draad, dat kan ik dus niet optappen naar M6, dus mogelijk M7? daarvan heb ik wel een tap en snijplaat.
En haast heb ik niet, dit bankje heb ik al zo'n 40 jaar...
Cor

Als het verder nooit meer uit elkaar hoeft... wat is er mis met Imperial thread?.. behalve dan dat bepaalde opeenvolgende maten wel vast te draaien zijn, maar niet sterk genoeg zijn..https://en.wikipedia.org/wiki/British_A ... light_5390 maar dat even terzijde..
Ik heb een poosje geleden ook een set verbindingselementjes gemaakt die ook allemaal ¼" draad hadden.. Nou.. dan bestel ik toch een tapje, en een snijplaatje?.. Dikke boeie. dat spul kost ook de wereld niet..

Afbeelding

Dat soort Spul, nog uit de tijd dat BSW nog gangbaar was in Nederland..

M7 zou ook een mooie optie zijn overigens... "Carrosserie draad" Iedereen kent M6, en M8.. maar M7??.. he?.. bestaat dat?.. Jazeker.. daar zitten carrosserie panelen doorgaans mee vast.. waarom is me ook een raadsel.. want dat kun je bij de gewone ijzerwarenhandel om de hoek niet kopen..
Plaats reactie