Toolpostgrinder

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Toolpostgrinder

Bericht door herbieferbie »

Op zoek naar een klein sterk motortje met hoog toerental waar een toolpostgrinder van te maken valt, zonder pulley , gewoon directe aandrijving.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Toolpostgrinder

Bericht door hugo stoutjesdijk »

herbieferbie schreef: 21 mar 2023 08:44 Op zoek naar een klein sterk motortje met hoog toerental waar een toolpostgrinder van te maken valt, zonder pulley , gewoon directe aandrijving.
Dat is allemaal wel heel erg relatief.
Klein, onder de 100mm of zo?
Sterk, meer dan 500W ?
Hoog toerental, meer dan 4000 toeren/min. ?

Of bedoel je gewoon iets van een Kress of Dremel?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Toolpostgrinder

Bericht door hfjbuis »

Ik heb een tool post grinder gemaakt van een Dremel door er een ER11 spindel op te zetten met hoekcontact lagers. Bij 30.000 RPM hebben die lagers echter veel te lijden en leven ze niet lang. Geschikte lagers voor deze toerentallen zijn duur.
Mocht je zoiets willen doen, de proxon heeft ook zo'n machientje met een mooie schacht die 20.000 RPM kan draaien en, volgens meerdere forum leden, ook op lage toeren nog koppel heeft. Mijn 2 dremels hebben onder de 15.000 RPM geen koppel en de z.g. regeling van de Dremel 4050 die doet het niet.
Ik heb een tool post boormachine gemaakt met een BLDC motor (57BLR70-24-02). Die maakt 3500 RPM en is echt top.
Stepper online levert ook BLDC motoren die 4850 RPM draaien: 45BLE27-24-01 en op Ali zijn er ook heel wat te vinden. Lidl verkoopt accuboormachines met BLDC motor zonder accu en lader voor €55,--. Dan heb je een complete set onderdelen met als bonus een Röhm 10mm metalen snelspanboorkop.

Mijn ER11 tool post grinder voor de dremel en een DC motor uit een accuboormachine:
24272
Mijn ER11 tool post boormachine met BLDC motor:
24774
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Toolpostgrinder

Bericht door MeMoRy »

Ik vind deze wel een mooi dingetje:
Afbeelding
PARKSIDE® Rechte slijpmachine 500 W
(35 euro ten tijde van schrijven)
https://www.lidl.nl/p/parkside-rechte-s ... p100341964

Hij heeft een mooi stuk aan de voorkant waar je een klem voor kan maken. Het is natuurlijk geen precisiewerktuig, maar dat kan je vast verbeteren.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Toolpostgrinder

Bericht door herbieferbie »

Nou voor die 35 euro kun je je geen buil vallen, ga er een mooie klem voor maken en eens expirimenteren.
Waar kun je leuke slijpsteentjes kopen, en je hebt veel soorten daar ben ik niet echt in thuis om eerlijk te zijn.
wil ook nog zo een harmonica achtig beschermding voor het bed , heb met epdm geprobeert maar als de ruimte klein word komt het omhoog en raakt het de drieklauw dus dat is het niet imo
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Toolpostgrinder

Bericht door hfjbuis »

Op de grote draaibank ligt er een plankje vast geschroefd aan het zadel (schroef gaten losse kop). Het plankje is zo lang dat de Toolpost net niet tegen de klauwplaat op kan lopen.
Op de kleine draaibank ligt er een stuk spijkerstof van een versleten spijker broek. Dat werkt beter dan al het andere dat ik geprobeerd heb. Dit ligt ook op de overige geleidingen van beide banken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Toolpostgrinder

Bericht door MeMoRy »

hfjbuis schreef: 22 mar 2023 09:35 Op de kleine draaibank ligt er een stuk spijkerstof van een versleten spijker broek.
Dank je voor de tip! Ga ik ook proberen!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Toolpostgrinder

Bericht door hfjbuis »

herbieferbie schreef: 22 mar 2023 08:57 Nou voor die 35 euro kun je je geen buil vallen, ga er een mooie klem voor maken en eens expirimenteren.
Laat s.v.p. weten hoe het koppel is bij het laagste toerental en het geluid bij het hoogste toerental. Die 4 schroeven aan de voorkant maken het misschien gemakkelijk om er een gelagerde spindel op te zetten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Toolpostgrinder

Bericht door herbieferbie »

ja ik zal het eens op mijn gemakje bekijken eerdaags alsie binnen is
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Toolpostgrinder

Bericht door herbieferbie »

besteld nu nog een leuk adres waar je diversen soorten slijpsteentjes vormen en verschillende typen kunt kopen
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Toolpostgrinder

Bericht door hfjbuis »

Lidl heeft vaak van die setjes en mijn "diamant" schijfjes voor het slijpen van boren, frezen, etc komen van ali. Ik moet zeggen dat het meeste in die setjes ongebruikt blijft liggen. Dus één setje zodat je wat hebt en voor de rest bestellen wat je echt gebruikt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Toolpostgrinder

Bericht door MeMoRy »

hfjbuis schreef: 22 mar 2023 11:24 Laat s.v.p. weten hoe het koppel is bij het laagste toerental en het geluid bij het hoogste toerental. Die 4 schroeven aan de voorkant maken het misschien gemakkelijk om er een gelagerde spindel op te zetten.
Ik kan wellicht ook een filmpje maken als ik thuis ben (en tijd heb).
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Toolpostgrinder

Bericht door assink »

Zou dan van die steentjes op 6mm as kopen van Pferd of Flexovit.
Die goedkope steentjes zijn gemaakt voor op boormachines, en trillen als de ziekte bij hoge toeren. En daarnaast moet je ze ritsen, om ze mooi zuiver rond te laten lopen.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Toolpostgrinder

Bericht door herbieferbie »

Hij is nog niet binnen, ff oftopic vraagje welke lijm is best geschikt om kunststof aan ijzer te lijmen
heb een digitale uitlezing maar geen ruimte om schroefjes te bevestigen, wil kleine pinnetjes gebruiken zodat het blokje kunststof niet kan verschuiven en dan vastplakken.
Plaats reactie