Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door benkr »

Papaatje schreef: 30 jul 2022 22:38
spinningwheels schreef: 28 jul 2022 00:44 Ik heb wel een litertje voor je als je zelf fles meeneemt .
Zit in Vledder
Heb een liter gehaald, bedankt Remco.
En onder de indruk van jouw machinepark. Jaloers! :P

Eric
Die ouwe meuk? Allemaal schroothoop spul toch. Hahahaha
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

Het hele zwikje zoveel mogelijk uit elkaar gehad en schoongemaakt.
Klokje op de spindel gehad, perfect! ;-)

24398

Ook de onafhankelijke vierklauw ff gepast, geweldig ding vind ik het. Blij mee. :P
Hij moet nog uit elkaar en schoongemaakt.

24396

Hier nog even de drie klauwplaatjes bij elkaar.

24395

Heb de eerste slede gemonteerd en afgesteld.

24397

Ik heb een klokje tegen de slede. Na het stellen van elk boutje met moer beweeg ik het in het horizontale vlak diagonaal en kijk hoe het uitslaat.
Het moet natuurlijk genoeg speling blijven hebben om soepel te glijden. Na een anderhalf uur heb ik het zover dat de wijzer, zodra ik kracht geef, iets beweegt. Iets van een kwart honderdste. Maar zoveel kracht komt er natuurlijk nooit op de beitel, dus denk dat ik tevreden ben.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

benkr schreef: 31 jul 2022 12:18

Die ouwe meuk? Allemaal schroothoop spul toch. Hahahaha
dat zijn jouw woorden Ben. ;-)

Ik zou er wel in verzuipen denk ik, maar vond het geweldig om te zien.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Tonybryden »

Is de vierklauw niet te groot (zwaar) voor het bankje.
Zou er toch even naar vragen of het bankje deze maat wel aan kan.
Verder een pracht bankje in nieuwstaat .
Heb er zelf jaren een gehad en kon er goed mee werken.
Je heb echt een pareltje gevonden.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

Tonybryden schreef: 31 jul 2022 14:51 Is de vierklauw niet te groot (zwaar) voor het bankje.
Zou er toch even naar vragen of het bankje deze maat wel aan kan.
Verder een pracht bankje in nieuwstaat .
Heb er zelf jaren een gehad en kon er goed mee werken.
Je heb echt een pareltje gevonden.
dankjewel Tony, ben er ook super blij mee.
Fijn te horen dat jij er goed mee kon werken. Sta te popelen om iets te draaien. :P

De eigenaar had in een ver verleden deze klauwplaat zelf gemaakt, toen hij nog bij de Esso werkte. Daar hadden ze een hobbyavond en kon ie beschikken over zwaardere draai- en freesbanken. Volgens mij is hij ook de eerste eigenaar.
Ik zal hem er eens naar vragen, want binnenkort komt hij langs om het bed voor de Unimat te brengen. Die Unimat had hij 50 jaar geleden nieuw gekocht en deze week zou zijn nieuwe draaibank binnen komen, dus ik denk dat hij de draaibank die ik van hem heb gekocht ook nieuw heeft gekocht.
Met die Unimat bedoel ik de freeskop die bij de draaibank zit, en die hij er ook zelf op gebouwd had.

De klauwplaat is niet een massief ding, maar als ik hem ga gebruiken zal ik de nodige voorzichtigheid in acht houden. ;-)

Kijk, dit is de achterkant:

24385
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door spinningwheels »

benkr schreef: 31 jul 2022 12:18
Die ouwe meuk? Allemaal schroothoop spul toch. Hahahaha
Tja je moet wat als je geen muntjes hebt voor nieuw Chinees. Dan moet je het met iets ouder Duits spul doen. Gelukkig nog niet zo oud dat het Duitsch spul is
In theorie kan ik praktisch alles
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Tonybryden »

Papaatje schreef: 31 jul 2022 16:47
Tonybryden schreef: 31 jul 2022 14:51 Is de vierklauw niet te groot (zwaar) voor het bankje.
Zou er toch even naar vragen of het bankje deze maat wel aan kan.
Verder een pracht bankje in nieuwstaat .
Heb er zelf jaren een gehad en kon er goed mee werken.
Je heb echt een pareltje gevonden.
dankjewel Tony, ben er ook super blij mee.
Fijn te horen dat jij er goed mee kon werken. Sta te popelen om iets te draaien. :P

De eigenaar had in een ver verleden deze klauwplaat zelf gemaakt, toen hij nog bij de Esso werkte. Daar hadden ze een hobbyavond en kon ie beschikken over zwaardere draai- en freesbanken. Volgens mij is hij ook de eerste eigenaar.
Ik zal hem er eens naar vragen, want binnenkort komt hij langs om het bed voor de Unimat te brengen. Die Unimat had hij 50 jaar geleden nieuw gekocht en deze week zou zijn nieuwe draaibank binnen komen, dus ik denk dat hij de draaibank die ik van hem heb gekocht ook nieuw heeft gekocht.
Met die Unimat bedoel ik de freeskop die bij de draaibank zit, en die hij er ook zelf op gebouwd had.

De klauwplaat is niet een massief ding, maar als ik hem ga gebruiken zal ik de nodige voorzichtigheid in acht houden. ;-)

Kijk, dit is de achterkant:

24385
Inderdaad niet zo massief als ik dacht.
Ik ga er vanuit dat je er leuke dingen mee gaat maken.
Wens je in ieder geval heel veel draai plezier
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Arie Kabaalstra »

spinningwheels schreef: 31 jul 2022 19:56
benkr schreef: 31 jul 2022 12:18
Die ouwe meuk? Allemaal schroothoop spul toch. Hahahaha
Tja je moet wat als je geen muntjes hebt voor nieuw Chinees. Dan moet je het met iets ouder Duits spul doen. Gelukkig nog niet zo oud dat het Duitsch spul is
Je zal er maar om verlegen zitten.. :lol:

er wordt wel eens laatdunkend over dat "oostduitse spul" gedaan.. nou.. als ik voor een Appel en een Ei een Hobbymat zou kunnen verwerven, als ik nog geen draaibank had.. en er zou een reeks EMCO Unimat onderdelen bijzitten?.. Reken maar dat ik in no-time met dampende schijfremmen bij de verkoper in de straat sta..

Unimat's zijn ook best leuke machines..je moet er geen zwaar werk op doen.. maar ach.. 'k heb zoals hier ook te zien geweest is die van mijn vader opgefrist, en als "Proefje" heb ik een stukkie titanium gedraaid, in het vaste brilletje.. da's toch best lollig

Die Nonius op dat EMCO Unimat spindelhuisje vind ik een leuke.. heb je de hendel er ook bij?.. die kun je prima als Pinole gebruiken
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 06 aug 2022 23:20

Unimat's zijn ook best leuke machines..je moet er geen zwaar werk op doen.. maar ach.. 'k heb zoals hier ook te zien geweest is die van mijn vader opgefrist, en als "Proefje" heb ik een stukkie titanium gedraaid, in het vaste brilletje.. da's toch best lollig

Die Nonius op dat EMCO Unimat spindelhuisje vind ik een leuke.. heb je de hendel er ook bij?.. die kun je prima als Pinole gebruiken
Ja, ik heb de hendel er ook bij. ;-)

Diegene waar ik het van gekocht heb, komt vandaag om 13 uur langs om de rest van de Unimat te brengen.
Hij wilde mijn cnc wel eens zien.
Ik zal gauw een foto tonen wat er nog bij zit. Ben benieuwd. :P

Hij had laatst zijn nieuwe draaibank binnen, maar weer terug gestuurd. Voldeed niet aan zijn verwachting.

Eric
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Kars-cnc »

Papaatje schreef: 07 aug 2022 11:46 Hij had laatst zijn nieuwe draaibank binnen, maar weer terug gestuurd. Voldeed niet aan zijn verwachting.
Ik ben wel erg benieuwd wat deze man nu als opvolger voor de Hobbymat had uitgekozen en waarom?
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

Blij! :P

Heb de rest gekregen van de aardige man.
Hier de foto:

24422

Het bed, geschroefd op een massieve stalen plaat van 25 kg,
een onafhankelijke vierklauw,
wat losse en vaste centers,
een houder voor een slijpsteen (volgens hem), maar volgens mij is het meer iets voor een zaagfrees,
een meenemer,
een soort montageplaat waar de loopwielen voor de aandrijving op kunnen, (er zat al zo'n plaat op de Unimat, maar nu heb je meer mogelijkheden),
de originele beitelhouderplaat van de Hobbymat.

Ik heb dus in feite twee draaibanken gekocht voor €375,-! :shock:
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

Kars-cnc schreef: 07 aug 2022 13:21 Ik ben wel erg benieuwd wat deze man nu als opvolger voor de Hobbymat had uitgekozen en waarom?
Nou Kars, hij had een Vevor draaibank gekocht bij Amazon, voor iets van € 1100,-.

Vroeg ook waarom hij die draaibank had gekocht voor de Hobbymat als opvolger. En wat hij er nu eigenlijk mee van plan was te maken.
Tsja, hij wist het zelf ook nog niet, moest een ring maken om zijn navigatie op zijn electrische scooter te kunnen monteren. :roll:
Ik zei dat ik dat wel voor hem wilde ontwerpen en 3D printen voor hem. Kleine moeite toch?

Volgens hem was de afwerking van de gekochte draaibank slecht. De communicatie met Amazon ging niet lekker, dus wilde hij van de koop afzien.
Nu heeft hij de draaibank, op eigen kosten a €220,- terug moeten sturen.

Ik zei al, waarom koop je niet een Emco 5 of zo op marktplaats. Maar hij wilde een nieuwe draaibank omdat hij niet kon handelen.
Nu heeft hij een Proxxon PD 250 op het oog, dat leek hem wel wat. Wilde hem dan met een freesinrichting uitbreiden.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Kars-cnc »

Papaatje schreef: 07 aug 2022 15:26 hij had een Vevor draaibank gekocht bij Amazon, voor iets van € 1100,-.
OK, hij wilde blijkbaar iets met een kleinere footprint? Zo'n Vevor oogt zoals de gangbare Chinees draaibank, wat betekend dat het nogal afhankelijk is van wat de opdrachtgever met de Chinese fabriek heeft afgesproken. Ik kan me voorstellen dat dat flink kan tegenvallen...

Die Proxxon ziet er wel uit als een leuk bankje voor klein werk. De kwaliteit daarvan zal denk ik wel goed zijn.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

Kars-cnc schreef: 07 aug 2022 21:21 Die Proxxon ziet er wel uit als een leuk bankje voor klein werk. De kwaliteit daarvan zal denk ik wel goed zijn.
Ja,hij wilde geen zwaar apparaat hebben.

Maar ik zal hem jouw mening doorgeven, ik had hem verteld van ons forum. Zal hij leuk vinden. ;-)

Eric
Plaats reactie