Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

Heb weer wat testjes gedaan.

Heb eerst de punt van het beitelplaatje, wat ik gisteren had gebruikt, bekeken onder de microscoop:

24466

Toen een nieuw plaatje, wat ik ook gemonteerd heb:

24465

Het verschil is duidelijk te zien.

Bij het nieuwe plaatje kon ik de maat tot op een honderdste nauwkeurig krijgen. Moet wel zeggen dat dit bij een minimale diameterafname van 0,1 mm was, nonius verdraait met 0,05 dus. Hiermee kon ik precies elke keer, ik heb meerdere proefjes gedaan, de maat krijgen die ik wilde. ;-)
Als ik de nonius 0,025 verdraaide lukte dit niet meer, dan sneed de beitel niet, maar schraapte of poetste het materiaal eraf. Elke keer weer een verrassing wat voor maat er over bleef. :lol:
Het toerental was 2000 (het maximum), voeding 0,08 mm/omw (het minimale).

De oppervlak was ik ook wel tevreden mee.
Onder de microscoop:

24468

Met een gewone foto:

24463

24464

Er zat ook nog een kistje bij de draaibank met widiabeitels.

24469

De punt van de beitel die ik probeerde onder de microscoop:

24467

Qua maatvoering kon ik hier niks mee, sneed totaal niet wat ik wilde.
Toch maar eens een slijpsteen hiervoor kopen, misschien kan ik er nog wat van maken.
De meeste waren ook al langs een slijpsteen gehaald door de vorige eigenaar.

Ben verder tevreden over de nauwkeurigheid van het draaibankje, als je maar goed gereedschap gebruikt.

Eric
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door hfjbuis »

Ik heb ook zo'n setje Widia beitels van HBM. Totaal waardeloos omdat de beitels niet of verkeerd geslepen waren. Ik heb ze jaren later met een diamantschijfje geslepen. Daarmee zijn ze nu bruikbaar. De binnendraaibeitels zijn echter veel te lang en veel te flexibel. Die doen het ook na het slijpen niet goed.

Met beitelplaatjes moet je een minimale afname hebben anders snijden ze niet. De ongeslepen plaatjes (moulded plaatje van de foto) hebben bij mij zo'n 0.05 mm nodig. Als ze wat verslijten, moet er meer af. In de praktijk ga ik in staal niet lager dan 0.08 mm.
Bij grotere afname's wordt het moeilijk om op dikte te draaien. De kleine draaibank heeft daar meer last van dan de grote.

Bij een nieuw merk/type/model plaatje of materiaal (onbekend type van de ijzerhandelaar) wat ik niet eerder gedraaid heb, probeer ik eerst bij welke minimale afname ik met een goede finish op maat kan draaien. Daarna kijk ik hoever ik de afname kan opvoeren. Daaruit bepaal ik dan de condities voor de laatste 2 passes. De overige passes probeer met een zo groot mogelijke afname te doen.

Ik heb een lijstje met de draaicondities (type plaatje, merk, coating, materiaal, diameter, snelheid, etc) zodat ik de volgende keer een betere uitgangspositie heb. Die van de HBM300 is verdwenen. Mogelijk heb ik deze met de reorganisatie (One Note) vorige maand gewist of verkeerd gearchiveerd.

Bij de kleine draaibank zijn in staal de afnames 0.25 mm/rev voor ruw draaien en 0.08 mm/rev voor de finish. De snijsnelheid probeer ik op 90m/min te houden maar dat gaat niet bij kleine diameters. De feed voor de finish pass is meestal 25% van de neus radius.

In aluminium, met de CCGT plaatjes, is de finish eigenlijk altijd goed. Daarmee kan ik op de kleine draaibank probleemloos 0.01 mm afnemen maar ook 0.5 mm. Meestal draai ik op de kleine draaibank wat behoudender. Die heeft maar één halve moer op het langs support en die moet toch een hobby leven lang mee gaan.

De tip van het gebruikte en nieuwe plaatje zien er van boven af niet verkeerd uit. De eerste tekenen van slijtage zijn goed zichtbaar aan de voorkant.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door assink »

Als je een goede snede wilt hebben met een wisselplaatje, dien je minimaal de neusradius voor te zetten.
Niet dat gepoets zoals hierboven genoemd word. Daar krijg je geen repeterende resultaten mee.
Daarom zou ik op zoek gaan naar wisselplaten met een neusradius van 0,4 of kleiner. CCGT plaatjes hebben bij mijn weten amper een radius. Dus daarmee zul je de beste resultaten krijgen op deze kleine bankjes.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k werk zelf met een draaibank van vergelijkbaar formaat.. de EMCO Compact 5 CNC, Ik heb daarvoor houders gemaakt waar ik staafjes hardmetaal in kan klemmen..(doorgaans 4 mm, gemaakt van botte of gebroken freesjes)
die "inzetjes" slijp ik op een HBM C1 Draaibankje (die bank gebruik ik toch niet voor nauwkeurig werk.. daar heb ik betere machines voor), Diamantschijfje van HBM erin, en gaan..
'k heb 2 schijven.. één met een hoek die al aardig afgerond is, en een "scherpe" de afgeronde is mijn "ruwslijpschijf" daarmee haal ik de bulk van het materiaal weg, en dan gaat de andere erop om de boel netjes op maat en scherp te slijpen.

't voordeel daarvan is, dat je beitels kan slijpen zonder neusradius.. dus als je ergens 0.05 mm af moet draaien.. dan lukt dat ook gewoon.
Als je een stukje Zilverstaal neemt, en daar een gaatje ø4 doorheen boort, en vanaf de achterkant een gat boort voor een "klemstift" dan kun je makkelijk 10 mm boorbaartjes maken voor een Hardmetalen inzetje van ø4..
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

hfjbuis schreef: 17 aug 2022 12:44 Bij een nieuw merk/type/model plaatje of materiaal (onbekend type van de ijzerhandelaar) wat ik niet eerder gedraaid heb, probeer ik eerst bij welke minimale afname ik met een goede finish op maat kan draaien. Daarna kijk ik hoever ik de afname kan opvoeren. Daaruit bepaal ik dan de condities voor de laatste 2 passes. De overige passes probeer met een zo groot mogelijke afname te doen.

Ik heb een lijstje met de draaicondities (type plaatje, merk, coating, materiaal, diameter, snelheid, etc) zodat ik de volgende keer een betere uitgangspositie heb. Die van de HBM300 is verdwenen. Mogelijk heb ik deze met de reorganisatie (One Note) vorige maand gewist of verkeerd gearchiveerd.
Dat is wel een goede tip: de draaicondities bijhouden. :P
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

assink schreef: 17 aug 2022 13:24 Daarom zou ik op zoek gaan naar wisselplaten met een neusradius van 0,4 of kleiner. CCGT plaatjes hebben bij mijn weten amper een radius. Dus daarmee zul je de beste resultaten krijgen op deze kleine bankjes.
Deze tip neem ik ook mee, bedankt. ;-)
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 17 aug 2022 14:09 'k heb 2 schijven.. één met een hoek die al aardig afgerond is, en een "scherpe" de afgeronde is mijn "ruwslijpschijf" daarmee haal ik de bulk van het materiaal weg, en dan gaat de andere erop om de boel netjes op maat en scherp te slijpen.

't voordeel daarvan is, dat je beitels kan slijpen zonder neusradius.. dus als je ergens 0.05 mm af moet draaien.. dan lukt dat ook gewoon.
Als je een stukje Zilverstaal neemt, en daar een gaatje ø4 doorheen boort, en vanaf de achterkant een gat boort voor een "klemstift" dan kun je makkelijk 10 mm boorbaartjes maken voor een Hardmetalen inzetje van ø4..
Toch maar een diamant slijpschijf/kom aanschaffen. ;-)
Ik heb nog wel gebroken of versleten hardmetalen freesjes.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Arie Kabaalstra »

er is ook www.hardmetaal.nl waar je gewoon hardmetaal rondstaf kan kopen, in diverse maten, centerloos geslepen.
voor €5.95 ex BTW heb je een stuk ø4 x 100 mm, en voor €19,20 heb je 325 mm..

Ik koop daar regelmatig stukjes hardmetaal als ik meer beitels dan freesjes verslijt.. :lol:
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

Vandaag ff een schuifmaat gesloopt.....................voor een goed doel. ;-)

Dit is hem, voor en na:

24478

24479


Nu zit hij hier :lol: :

24480

Voor het boren van de gaatjes, om het geprinte onderdeel te kunnen monteren, kon ik perfect de unimat-kop gebruiken. :P

24481

24482

Ik heb hierna een meetklok mee laten lopen bij het verdraaien van de spindel/nonius.
De meetklok wel loopt wel redelijk gelijk met de digitale liniaal.
Echter de spindel/nonius loopt niet altijd gelijk met de af te lezen maat. :shock:
Ik denk dat de spindel beter schoongemaakt moet worden, want soms haalt hij dat verschil wel weer in.
De spindel is dus niet consequent. Ik praat dan over verschillen van 0,03 mm.

Eric
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door xander janssen »

Papaatje schreef: 21 aug 2022 18:24 want soms haalt hij dat verschil wel weer in.
Eric
Het kan ook zijn dat de spoed niet constant is over een omwenteling.
Bij elke volledige omwenteling verplaatst hij dan evenveel, zeg 1 mm, maar per kwart omwenteling zou je best 0.25, 0.30, 0.20 en 0.25 kunnen meten. Mijn eerst machine had M6x1 draadeinden als spindels en die waren redelijk goed 1mm qua spoed bij hele omwentelingen. Bij kleinere verplaatsingen weken ze soms wel 0.1 mm af. Sommige goedkope kogelomloopspillen hebben hier zelfs last van.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk.. da's een aardige upgrade.. een Hobbymat met een digitale uitlezing.. 't is alleen lastig dat je in Radius meet.. dat betekent weer hoofdrekenen.. :lol:

nu nog een op de Z-as.. dan ben je helemaal het heertje..
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

xander janssen schreef: 21 aug 2022 19:38 Het kan ook zijn dat de spoed niet constant is over een omwenteling.
Bij elke volledige omwenteling verplaatst hij dan evenveel, zeg 1 mm, maar per kwart omwenteling zou je best 0.25, 0.30, 0.20 en 0.25 kunnen meten. Mijn eerst machine had M6x1 draadeinden als spindels en die waren redelijk goed 1mm qua spoed bij hele omwentelingen. Bij kleinere verplaatsingen weken ze soms wel 0.1 mm af. Sommige goedkope kogelomloopspillen hebben hier zelfs last van.
Ik ben bang dat je gelijk hebt. :shock:
Heb de spindel schoongemaakt, en na montage bleven er toch verschillen.
De grootste afwijking was o,o4 bij 1 mm verplaatsing. Ik heb nu alleen de vergelijking met de digitale liniaal bekeken. Die is natuurlijk ook niet feilloos.
Maar de meeste kwamen wel aardig overeen, soms 0,01 of 0,02 verschil. Maar ook veel die precies de maat aangaven.

Het valt me niet tegen, maar het is natuurlijk geen superkwaliteitsbank. Ik kan er wel mee leven. :P
Het blijft toch altijd meten en daarop anticiperen met het op maat draaien. ;-)

Eric
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

Arie Kabaalstra schreef: 21 aug 2022 21:53 Kijk.. da's een aardige upgrade.. een Hobbymat met een digitale uitlezing.. 't is alleen lastig dat je in Radius meet.. dat betekent weer hoofdrekenen.. :lol:

nu nog een op de Z-as.. dan ben je helemaal het heertje..
Weer die rekenmachine erbij! :lol: Lukt nog wel Arie, dat hoofdrekenen. ;-)

Ik had 2 schuifmaten gekocht, dus misschien komt die wel op de Z-as. Kan ik weer de haakse slijper in die schuifmaat zetten. :roll:
Moest er echt een drempel voor over. :shock: Kon nog net mijn tranen bedwingen. :lol:
Maar zijn leuke DRO liniaaltjes te koop bij Alie, wie weet. 8)

Ben nu eerst bezig om een verstelbare stop te fabriceren voor de langsslede. ;-)
Hou jullie natuurlijk op de hoogte.

Eric
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe aanwinst. Pareltje van marktplaats!

Bericht door Papaatje »

hier de stop/aanslag voor de langsslede:

24488

24487

24489

24490

Het is aan elkaar gemonteerd met paspennetjes van 3 mm tussen de onderdelen.

24493


Ik wilde deze erop hebben omdat de draaibanken waar ik vroeger mee werkte ook aanslagen zaten. Vond dat altijd super handig, helemaal als je vlak bij de klauwplaat draaide.
Waren ook uitvoeringen met een soort revolverkop, waar meerdere schroefstangen in zaten.

Wat ik me niet beseft had was dat die langssledes toen met een tandheugel verplaatst werden. Hier gaat het met een schroefdraad.
Met een tandheugel heb je toch meer het gevoel dat je echt tegen een aanslag loopt, terwijl je voorzichtig moet zijn met dit schroefspindeltje.


Wil nog wel die strip, waar de klem overheen loopt, vast zetten aan de draaibank. Hij zit nu alleen vast aan een de kunststof plaat aan de rechter kant.
Ik heb deze stop in principe nagemaakt van Bazmonaut, die meer leuke extraatjes heeft voor de Hobbymat om te maken.
http://www.bazmonaut.com/machines/hobby ... age-stops/

Ik kon de Unimat perfect gebruiken om de kleine onderdelen te boren. Wat een superding. :P
Had vorige week een superklein machineklemmetje via marktplaats gekocht. Paste hier perfect op. :P
Had datzelfde machineklemmetje ook gebruikt op de CNC. Moet toch maar eens een iets grotere aanschaffen, de boorklem die ik nu steeds gebruik is toch niet optimaal voor veel freesklusjes.

24492

24491

Op naar de volgende aanpassing.
Er zijn ook taatslagers onderweg uit China voor de spindels.
Dat idee kwam ik hier ook tegen op het forum van iemand, en die Bazmonaut heeft er ook iets over geschreven. Maak er mijn eigen ontwerp wel voor.

Eric
Plaats reactie