Beginners draaibank kopen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erik-Jan78
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2022 13:06

Beginners draaibank kopen

Bericht door Erik-Jan78 »

Hallo Iedereen,

Momenteel ben ik opzoek naar een relatief simpel draaibankje waarmee ik asgaten kan opboren in materialen zoals gietijzer, aluminium, staal, rvs en kunststof. Wat voor een model is niet super kostbaar (budget ca. 1000,-) en voldoet aan de bovenste eisen?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Beginners draaibank kopen

Bericht door benkr »

Hallo Erik-Jan,

Welkom op dit mooie forum.
Ik heb een ander aspirant lid wat hints gegeven op precies dezelfde vraag, lees dat topic eens door, wellicht zit er iets voor je bij.

viewtopic.php?f=80&t=21044
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Beginners draaibank kopen

Bericht door hfjbuis »

Erik-Jan,

Welkom op het forum en succes bij het zoeken naar een passende draaibank.

Bij het axiaal boren van assen denk ik dat de doorlaat van de draaibank (kan je de as door de klauwplaat en de spindel steken) belangrijk is. Als de as niet door de klauwplaat en spindel gestoken kan worden, moet je met een vaste bril gaan werken. Dat kan, maar dat is bewerkelijk en de as, boorkop en boor moeten tussen de klauwplaat en losse kop passen. Dan kom je al snel op een lange draaibank.

In mijn In kleine DC300 draaibank passen assen van 21 mm. De 80 mm 3 klauwplaat heeft een doorlaat van 16 mm. Voor grotere diameters vervang ik de klauwplaat door een ER32 houder, daar past 20 mm in.

Mijn BF290 draaibank heeft een doorlaat van 38 mm. De 160 mm 3 klauwplaat heeft een doorlaat van 45 mm. De 160 mm 4 klauwplaat heeft een doorlaat van 54 mm. De bril heeft een doorlaat van 58 mm.

Als je gaat kijken naar een draaibank, neem dan een (of meer) assen mee die je wilt gaan draaien en kijk of het past!!

N.B. als het gat zuiver centrisch moet, ontkom je niet aan een onafhankelijke 4 klauw plaat.

Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Beginners draaibank kopen

Bericht door assink »

Ook zul je een bril moeten hebben denk ik, en voldoende afstand tussen de centers.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Beginners draaibank kopen

Bericht door spinningwheels »

Heb je het over asgaten van 5 mm en 30 mm lang.
Of bedoel je asgaten van 100 mm en 600 mm lang
Dat scheelt nogal een beetje namelijk
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie