Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Ik ben weer terug van een paardagen wandelen op de Veluwe, en nu ga ik beginnen met de draaibank.

De aandrijving van de draaibank gaat nu met de volgende motor:
IMG_20220504_094044228.jpg
Volgens mij kan ik een VFD gebruiken om deze motor te regelen en op 230V te laten werken. Klopt dat? Dan zou dit wellicht een oplossing zijn: https://www.amazon.com/Variable-Frequen ... B0775BKKNJ
Nu lees ik ook dat mensen een servo met regeling gebruiken voor de aandrijving, zoals: https://nl.aliexpress.com/item/33047089 ... 65a1f9uuvn

Wat is slim in deze. Alleen een VFD gebruiken is goedkoper, maar wat zijn de voor en na delen?

Groeten, Tom.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door assink »

Nadeel is dat je met deze motor + vfd een beperkt bereik hebt van 20 tot 70 hertz ongeveer.
Dus je moet of schakelen, of snaren omleggen als je buiten dit bereik terecht komt. Weet niet welke range aan diameters je aan wilt kunnen?
Stel dat je alleen maar werk tot 40mm diameter doet, zou je misschien hier mee toe kunnen. Ligt ook aan het materiaal wat je bewerken wil.
Voor aluminium ligt de snijsnelheid alweer een stuk hoger dan staal bijvoorbeeld.
Met een servo heb je een veel groter bereik qua toerental, maar daar heb ik verder geen verstand van.
Werk hier nog vol manueel :lol:
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Aha, dat klinkt eigenlijk ook wel logisch :roll: . Met een VFD laat is de motor op 230V draaien, maar verandert er verder niets en de zal ik dus inderdaad de snelheid moeten regelen met de v riem op een andere pully te leggen. Dat wil ik niet, dus zou ik een servo moeten nemen.
Weer wat geleerd. :shock:
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door HD13 »

TomAndKobus schreef: 12 mei 2022 16:21 Aha, dat klinkt eigenlijk ook wel logisch :roll: . Met een VFD laat is de motor op 230V draaien, maar verandert er verder niets en de zal ik dus inderdaad de snelheid moeten regelen met de v riem op een andere pully te leggen. Dat wil ik niet, dus zou ik een servo moeten nemen.
Weer wat geleerd. :shock:
Krijg het gevoel dat je de VFD niet helemaal snapt.
Ding kan dus van 1 fase 230Vac een 3 fase 230Vac maken, ideaal voor jouw motor.
Normaal draait je motor op 50Hz maar met de VFD kun je het toerental regelen tussen de 20-70Hz, hierboven ook al vermeld.
Jouw machine heeft een aantal instelbare toerentallen dmv V-snaar omleggen.
Deze toerentallen kun je dan middels de VFD regelen tussen 20/50 tot 70/50.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Dan weer een vraag, is een 1kw servo 4Nm genoeg? De motor die bij de bank hoort is 1.1kW, dus dat ontloopt elkaar niet zoveel. Echter, het zegt mij niet zoveel. Wat is het koppel dat de huidige motor kan leveren? Dat is natuurlijk afhankelijk van waar je de V-riem omdoet. Hoe langzamer de hoofdspil draait, hoe hoger het koppel. Kortom, zou deze servo voldoen? https://nl.aliexpress.com/item/33047089 ... 82%21%21sh
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

HD13, Je kan de motor dus in snelheid regelen, maar je blijft de V-riem en pulley's nodig hebben om alle benodigde snelheden te kunnen halen. Dit is wat ik denk te begrijpen. Als ik de V-riem niet meer wil verstellen, dan heb ik een beperkt snelheids-regelgebied. Als ik een servo neem, dan kan ik wel alle snelheden halen, zonder de v-riem te verplaatsen. Heb ik het zo juist?
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door HD13 »

Ja, klopt.

benkr, heeft ook een draaibank voorzien van een servo en heeft meer praktijk ervaring op dit gebied.
Misschien forum hierover even doorspitten.
Of even afwachten todat benkr zelf reageert.

Je kan het ook zelf narekenen:
https://www.metalservices.nl/uploads/ca ... ormule.pdf
Laatst gewijzigd door HD13 op 12 mei 2022 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door benkr »

Ik ben er al, mijn draaibank had vooral het nadeel dat alle snelheden veel te hoog waren doordat de vorige eigenaar er een andere motor op had gezet.
Ik kon dus alleen maar hard, heel hard en nog harder, bovendien kon die motor slechts één kant op draaien zonder een complexe schakelaar er op te zetten. Die motor was een echte éénfase motor, daar kun je met een VFD niet zo heel veel mee.
Ik heb de motor er af gehaald en verkocht via Marktplaats. Ik heb er een 2,6kW servomotor van Lichuan voor in de plaats gezet en daar ben ik heel erg tevreden over. Ik kan nu het toerental traploos regelen van 0 tot ca 2500 rpm, vooruit én achteruit. Ik moet wel opmerken dat ik deze motor niet ga gebruiken in een of andere CNC mode, als ik hfjbuis zijn verhaal lees dan heeft hij bij lage toerentallen een soort van probleem wat misschien met tunen nog te verbeteren is, maar bij b.v. schroefdraad snijden schijn het niet zo fijntjes te lopen.
Ik heb nog een klein draaibankje staan wat wel CNC moet worden maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen, en dat zal ook zo snel niet gebeuren.

Ik wil wel 3 dingen opmerken nl.:
1. Het is niet heel moeilijk om die motor aan te sluiten en aan te sturen, maar hij werkt niet zo maar out of the box, houd daar rekening mee.
2. Ik gebruik het A4 model, precies die jij ook aanhaalt, ik heb geen idee wat het prijsverschil is met een A6 model, maar dat scheelt je in ieder geval een externe 24VDC voeding.
3. Ik zou zelf kiezen voor een iets sterkere uitvoering, ik heb op mijn 'grote' draaibank een 2,6 kW motor gezet en op het kleintje heb ik een 1,2 kW uitvoering gezet, waarom.... om eerlijk te zijn enkel en alleen omdat mijn gevoel me vertelde dat een maatje meer geen kwaad zou kunnen en minder belasten geen probleem is, maar meer belasten wel. Klopt mijn redenering, geen idee, dat ligt vooral aan wat je er mee wil gaan doen, en daar wringt bij mij de schoen, vorig jaar, toen ik de draaibank kocht wist ik echt niet wat ik er allemaal mee zou gaan doe, en dat is eigenlijk nog nauwelijks veranderd.

Verder, zo'n servomotor kost je dus ruim 400 Euries, een VFD op je huidige motor stukken minder, misschien is het een idee om eerst met de VFD te beginnen en later als je echt merkt dat het je beperkt pas over te schakelen naar een servomotor.
Misschien heeft een mede forumlid nog wel een VFD liggen die je voor een zacht prijsje over kunt nemen, wie weet?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt Ben voor de uitgebreide uitleg. Ik zal nog eens goed nadenken en misschien is het wel verstandig om eerst te beginnen met een vdf. Ik zal nog eens vragen aan Huub wat zijn probleem is met de Servo motor.

HD13, ik zal de formules eens bekijken bedankt daarvoor.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 12 mei 2022 18:22 Ik moet wel opmerken dat ik deze motor niet ga gebruiken in een of andere CNC mode, als ik hfjbuis zijn verhaal lees dan heeft hij bij lage toerentallen een soort van probleem wat misschien met tunen nog te verbeteren is, maar bij b.v. schroefdraad snijden schijn het niet zo fijntjes te lopen.
Ik gebruik deze servo naast de hoofdmotor (1.5 kw DC) voor speciale dingen zoals knurlen, nauwkeurig schroefdraad snijden, (schuine) tandwielen frezen, graveren, rigid tappen, etc. Voorheen had ik er een (openloop) 4Nm stappenmotor op. Die stappenmotor loopt gewoon altijd exact op de juiste snelheid (positie). De servo is handmatig getuned op één snelheid. Met name op de lage toeren bij graveren en schuine tandwielen frezen mis ik de stappenmotor, die loopt gewoon veel gelijkmatiger!!!!!
N.B. standaard draadsnijden doe ik met de hoofdmotor op 300 RPM.

Ik heb de servo motor geplaatst omdat ik het plan heb/had om de hoofdmotor te vervangen door een servo motor. Dan hoef ik niet meer om te schakelen (duur 10 sec maar gaat handmatig) en met een getande riem heb ik ook geen backlash meer. Dan is de servo beter te tunen. Het snijden van grove schroefdraad in staal (M24) gaat echter niet zonder een vertraging. Daar heb je gewoon veel meer koppel voor nodig of je moet het niet CNC doen, dan maakt het niet uit dat de motor stalt (stopt).
De huidige vertraging (factor 2) met het omleggen van een riem is niet voldoende, ook het kost 10 minuten om het te doen en de riem (V-snaar) gaat slippen bij die grotere schroefdraden. Dus moet ik eerst een vertragingskast (factor 8) maken. Dan heb weer tandwielen nodig met backlash. Met getande riemen gaat het ook, maar dan heb ik een probleem met de koppeling van de pulley's. Het moet ook nog allemaal binnen de huidige kast passen. Voor een goede oplossing moet ik nog heel wat fiets kilometers nadenken.

Een servo motor levert een constant koppel. Als ik het goed begrepen heb, levert een AC motor met een VFD op 50% van z'n toeren toch nog "zijn maximale vermogen" en heeft daarmee een hoger koppel dan een Servo motor met hetzelfde vermogen :?: :?: :?:

Wat de juiste keus is kan ik niet zeggen. Elke oplossing heeft zo z'n sterke en zwakke punten. Mijn huidige 1.5 kW DC motor handhaven, een vertragingskast maken en de 2e motor handmatig er bij schakelen is ook een goede oplossing.
Een goede regeling maken voor de 1.5kW DC motor is ook een optie (uitdaging).

De Lichuan A4 servo motor kan zo'n 10 sec op 300% van z'n maximale koppel draaien.
De Lichuan A4 servo motor heeft geen autotuning software. Dat is echt een gemis.

Een maatje meer kan geen kwaad. Als het fout gaat heb je met een maatje minder, meer kans op minder schade. Je zit nog in een leerproces (ik ook), vergeet dat niet.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Wederom dank voor het uitgebreide antwoord. Het meest recht toe recht aan is nu gaan voor een VDF. Uit je verhaal begrijp ik dat je beide motoren gebruikt al snap in nog niet alles. De machine wordt dan (nu nog) niet geheel cnc. Moet ik een encoder op de motor zetten? Waar dient deze dan voor?

Groeten, Tom.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door bartL »

hfjbuis schreef: 12 mei 2022 19:55Het snijden van grove schroefdraad in staal (M24) gaat echter niet zonder een vertraging. Daar heb je gewoon veel meer koppel voor nodig of je moet het niet CNC doen, dan maakt het niet uit dat de motor stalt (stopt).
Dit moet je even uitleggen. Die draad kan je toch in zoveel passes snijden als je zelf wilt?
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door HD13 »

TomAndKobus schreef: 12 mei 2022 20:55 Wederom dank voor het uitgebreide antwoord. Het meest recht toe recht aan is nu gaan voor een VDF. Uit je verhaal begrijp ik dat je beide motoren gebruikt al snap in nog niet alles. De machine wordt dan (nu nog) niet geheel cnc. Moet ik een encoder op de motor zetten? Waar dient deze dan voor?

Groeten, Tom.
Heb je alleen nodig als je schroefdraad wilt maken middels cnc sturing.
En encoder komt dan niet op de motor maar op de spindel omdat V-snaar tussen motor en spindel kan slippen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Aha, bedankt.
Plaats reactie