Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Kars-cnc »

Het meten in het filmpje ziet er een beetje raar uit, het lijkt alsof je niet goed op het vlakke deel van de ingespannen frees blijft.

Hoe dan ook, een run-out van 0.4mm is heel onwaarschijnlijk. Of je meet verkeerd of de boel is verkeerd gemonteerd.

[Edit] ik heb nog eens naar het filmpje gekeken en je lijkt toch echt wel op het vlakke deel van de frees te blijven... Gewoon nog eens rustig alle stappen van de montage bekijken en eventueel opmeten lijkt mij. 0.4mm run-out geloof ik niets van.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het lijkt of de drieklauw niet eens vlak tegen de spanplaat aan ligt. (filmpje daar voor)
Dus die drieklauw wiebelt dan.

Drieklauw loshalen van de opspanplaat.
Montagerand en montage vlak uitklokken,
Dan drieklauw monteren, rand heel goed controleren op onregelmatigheden, die moet wel vlak op elkaar.
Voorkant van de drieklauw (kops) moet natuurlijk ook vlak lopen. (klauwen er even uithalen)
Als dat allemaal loopt, en de passing tussen spanplaat en klauwplaat is ruim, kun je misschien die drieklauw de goede kant op tikken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Ik zal morgen nog een keer goed de montage over doen en jullie tips ter harte nemen. Bedankt zover.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Je moet de klok ook tegen de flens van de opspanplaat zetten. Die moet ook vlak zijn. Bij de montage kun je één voor een alles controleren (meten en visueel inspecteren) te beginnen met de conus in de spindel, het register voor de opspanplaat, het pasvlak voor de opspanplaat.
Dan de opspanplaat controleren voor de montage
Na de montage het register voor de klauwplaat en het pasvlak voor de klauwplaat
etc.

De bekken zijn genummerd 1..3. Als het goed is, vindt je ook een nummer in het slot waar ze in moeten.

Er staat meestal ook een serienummer in de bekken. Alle drie de bekken hebben hetzelfde serienummer.

Een spaan(tje) op de pasvlakken is funest. Je moet de vlakken ook zorgvuldig schoonmaken. Als er een spaan tussen zit, merk je dat meteen met vastdraaien. De bout/moer zit dan niet meteen vast. Dat is een signaal om de boel weer los te maken!!!!!

Zo'n geplette spaan kun je verwijderen (koperen spatel) en daarna het pasvlak (geplette spaan zorgt voor een "krater met opstaande rand") weer vlak maken met een steen of diamant blokje.

0.4 mm runout is zoals gezegd wel heel erg veel en de montage van de onderdelen is eerder de oorzaak dan de onderdelen zelf.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Ik zag dat de bekken een serienummer hebben, maar ik heb (nog) niet een nummer gezien. Zal morgen kijken. Ik heb trouwens al in de conus gemeten. Dit zat ruim binnen 0,01 mm. Morgen ga ik alles nog eens nameten een ook de aanleg vlakken en voorkant van de klauw.

Bedankt,
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal, de draaibank zit in elkaar, als is schoon gemaakt. Ik moet de tandwielen nog smeren en de olie reservoirs vullen en elektrisch moet ik de motor nog aansluiten op de vfd (dat moet ik even goed uitzoeken op youtube) , maar eerst de 3 klauw goed installeren. Hugo, goed gezien, de 3 klauw zat scheef en het lukt mij nog niet om deze recht te zetten. Ik weet dat bij het testdraaien bij de verkoper, dat de 3 klauw ook wat uit het midden zat, echter niet zo erg als nu. Ik had ook veel moeite om de 3 klauw eraf te halen en achteraf, had de 3 klauw niet van de back plate gemoeten.
Ben had het erover om de 3 klauw met bouten vast te zetten op de backplate en niet de zelfgemaakt kikkertjes die nu gebruikt worden. De backplate zelf heeft een slag van 0.08 mm als ik op het platte vlak van de backplate meet. Dat is dus eigenlijk niet goed genoeg als de 3 klauw hierop aan gaat liggen. Misschien dat als ik wat meer geweld gebruik dat ik de 3 klauw wel vlak krijg, maar of dit nu de manier is.... Als ik wat van de backplate afdraai, dan kan ik de 3 klauw richten echter dan zit ik nog met de 0.08mm dat hij scheef zit op de backplate. Nu zou ik misschien ook de backplate kunnen vlakken, maar de backplate steekt maar heel weinig uit tov. de spindel neus. Dus gaat dan de spindelneus uitsteken, tenzij ik dit zee minimaal doe. Kortom, ik ga zo maar eens op internet kijken hoe 3 klauwen worden vast gezet op back plates. 8)
IMG_20220525_160718800.jpg
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door staandeklok »

Ik heb me even niet in de discussie willen mengen, maar om de passing voor de klauwplaat goed te krijgen, zou ik je adviseren een passende klauwplaat bij de flens te zoeken om deze ook fatsoenlijk vast te kunnen zetten of een nieuwe flens te maken voor deze klauwplaat. De klauwplaat hoort niet op deze machine en is veel te groot.
Vastzetten van de plaat met kikkertjes is vragen om ongelukken in de nabije toekomst. Een klauwplaat die toeren maakt is straks een projectiel, dat niet te stoppen is.
Vermoedelijk is deze flens te klein om de huidige plaat met bouten vast te kunnen zetten. Wil je wel zo verder gaan, zorg er dan voor dat de flens geen enkele afwijking meer aangeeft op de meetklok, anders wordt het niets.

Bij het werken met een draaibank hoort ook veiligheid!!!!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

staandeklok schreef: 25 mei 2022 20:05 Bij het werken met een draaibank hoort ook veiligheid!!!!
Daar ben ik het helemaal mee eens. Die klauwplaat moet absoluut goed en stevig vast zitten.
TomAndKobus schreef: 25 mei 2022 17:18 Misschien dat als ik wat meer geweld gebruik dat ik de 3 klauw wel vlak krijg, maar of dit nu de manier is....
Nee, dat is niet de manier. Als de klauwpaat goed aansluit aan de backplate dan wordt het niet rechter dan de scheefheid van de backplate .
Je kunt de refentie vlakken op de backplate met een pentel pen zwart maken. Daarna kun je de klauwplaat er opdrukken en een paar keer een beetje links en rechtsom draaien. Aan het zwarte op de klauwplaat en de "krassen" op backplate kun je zien hoe goed de raakvlakken zijn.
TomAndKobus schreef: 25 mei 2022 17:18 Ben had het erover om de 3 klauw met bouten vast te zetten op de backplate en niet de zelfgemaakt kikkertjes die nu gebruikt worden.
Die kikkertjes zijn link. Als er bij een "foutje bedankt" een grote klap op de klauwplaat komt, kan deze wel een een stukje draaien en dan losschieten.
Gatenboren in de klauwplaat is niet zonder risico. Je verzwakt tenslotte de stevigheid van de klauwplaat. Je kunt ook de kikkertjes vervangen door een grote ring met een kraag en daarmee dat ding fixeren. Dan kan de klauwplaat nog altijd verdraaien, maar niet meer los schieten.
Je hebt een freesmachine. Daarmee kun je een mal in MDF frezen. Als die goed past, kun je er een in staal of aluminium maken.

Het beste zou zijn een nieuwe passende backplate te draaien. Dat is als beginnersklusje een brug te ver. Als je het draaien eenmaal onder de knie hebt zou je dit kunnen proberen. Ook hier de voorkeur voor staal maar omdat je de klauwplaat niet gaat verwisselen, kan dik aluminium ook. Voor de kleine draaibank heb ik de backplates voor de collet houders ook uit aluminium gemaakt en die doen het na jaren van "incidenteel gebruik" nog steeds goed.

Voorlopig zou ik beginnen met de klauwplaat goed te fixeren en dan te leren draaien. Op een gegeven moment ben je zover dat je de "onvolkomenheden" kunt gaan oplossen.
Het vlakken van een stuk staal (backplate) leer je snel genoeg. Daarvoor kun je met de dwarsvoeding oefenen op een stukje schroot.

Een nieuw backplate en/of klauwplaat aanschaffen kan natuurlijk ook.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Huub, we hebben gelijktijdig een verhaal verstuurt en blijkbaar heb je gewonnen want ik ben mijn verhaal kwijtgeraakt :roll:

Staandeklok, je hebt gelijk over veiligheid, en de 3 klauw moet ook goed en zuiver vast zitten.

Huub, op dit moment heb ik geen vertrouwen in de bevestiging van de 3 klauw op de backplate. als je ook op onderstaande foto kijkt en iets in zoemt, dan zie ook dat de backplate niet netjes is afgedraaid. Je ziet groeven en dat hoort niet.
IMG_20220524_144143562.jpg
Ik zal ook de backplate beter bekijken vandaag. Wat ik heb gelezen is dat een backplate een passing moet hebben over de/het register van de spindel en moet blokkeren tegen de flens van de spil. Dit zou er voor moeten zorgen dat de backplate mooi centrisch en haaks op de spindel staat.
Als ik, hoewel ik nog niet kan draaien, de backplate iets afdraai, dan zou ik de 3 klauw misschien beter centrisch moeten kunnen krijgen en vlak. Ik moet dit nog na meten hoe het bij mij zit, maar ik neem aan dat in axiale richting, de klauwplaat moet aanliggen op de rand van de backplate die zelf is afgedraaid en niet op de achterplaat van de 3 klauw, die met 3 schroeven vast zit.
Staandeklok zegt dat de 3klauw te zwaar is voor de draaibank. Hoe weet je of een 3 klauw geschikt is? Ik heb denk ik best een grote spindel. De draad op de spindel is 2" 8TPI. (dit wil ik nog zeker weten want andere manuals zeggen M52 8 TPI).

Eigenlijk weet ik het dus niet goed wat ik moet doen. En zijn er nog andere manieren om een 3 klauw vast te zetten?
Voor nu zou ik zeggen, draai de backplate iets af zodat de 3 klauw mooi past. Centreer de 3 klauw. En ga beginnen met leren draaien.

Groeten, Tom
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 26 mei 2022 10:04 Huub, we hebben gelijktijdig een verhaal verstuurt en blijkbaar heb je gewonnen want ik ben mijn verhaal kwijtgeraakt :roll:
Als je op de submit knop drukt, moet je post bovenaan staan en de editor zijn gesloten. Als je post, nadat iemand anders heeft gepost, sluit de editor niet. Als je dan opnieuw op de submit knop drukt, doet hij het wel.
TomAndKobus schreef: 26 mei 2022 10:04 Huub, op dit moment heb ik geen vertrouwen in de bevestiging van de 3 klauw op de backplate. als je ook op onderstaande foto kijkt en iets in zoemt, dan zie ook dat de backplate niet netjes is afgedraaid. Je ziet groeven en dat hoort niet.
Als ik de foto nog eens goed bekijk, denk ik dat de afgeschuinde binnenkant van de klauwplaat draagt op het minimale randje van het afgedraaide deel van de backplate.

Een snelle veilige oplossing zou zijn om in een ronde metalen schijf gaten te boren voor het bevestigen van de klauwplaat en montage op de backplate.
De schijf kun je dan op de backplate schroeven en vlak draaien. Vervolgens kun je hem omdraaien en opnieuw vlak draaien. Daarna kun je hem los maken, de klauwplaat monteren en het zaakje weer op de backplate schroeven. De speling in de schroeven kun je gebruiken om de klauwplaat uit te richten.
Je hoeft je dan niet druk te maken om de passingen voor het register te draaien. T.z.t. kun je dan de registers draaien als je de klauwplaat vaker moet wisselen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Huub, dat is slim. Verder denk ik dat de backplate die ik nu heb veel te klein is voor de 3 klauw (dat bedoel je misschien ook). De back plate zou de zelfde diameter moeten hebben als de buitenkant 3 klauw. Dan kan je de backplate afdraaien tot de binnenmaat van de 3 klauw en als je dit axiaal niet te diep doet, dan komt de rand keurig te zitten op de net gedraaide rand en dan kan je de 3 klauw vast zetten op de backplate met schroeven door de backplate heen, in de 3 klauw. Met jouw oplossing maak je eigenlijk een grotere backplate en doe je min of meer hetzelfde. Ik denk dat ik wel geholpen ben met je oplossing.

Dan moet ik mij gaan verdiepen in beitels. Ik wil graag beitels met wisselplaatjes. Zelf kan ik geen beitels slijpen. en ik denk dat werken met wisselplaatjes fijner is dan een set beitels, die ik dan eigenlijk maar 1 keer kan gebruiken. Nu heb ik gelezen dat met een langzaam draaiende draaibank (max 1250 rpm) geen carbide moet hebben, maar van een ander materiaal. Waar kan ik beitels en beitel plaatje kopen van een goede kwaliteit, maar niet de hoofdprijs?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 26 mei 2022 13:13 Verder denk ik dat de backplate die ik nu heb veel te klein is voor de 3 klauw (dat bedoel je misschien ook).
Dat bedoel ik.
TomAndKobus schreef: 26 mei 2022 13:13 ik denk dat werken met wisselplaatjes fijner is dan een set beitels
Het heeft beide voor en nadelen.
Ik gebruik sinds een paar jaar hoofdzakelijk wisselplaatjes. Ik heb inmiddels 10 x meer uitgegeven aan wisselplaatjes dan aan HSS beitels.
TomAndKobus schreef: 26 mei 2022 13:13 Zelf kan ik geen beitels slijpen
Toen ik geboren werd, kon ik ook niet lopen.
Ik slijp mijn HSS beitels met een kleine diamant steen en wat hulpstukken. Het naslijpen van een HSS beitel gaat sneller dan een beitelplaatje vervangen. Het is niet meer dan de houder kiezen voor de gewenste snijkant en de tool tegen de slijpsteen drukken.
19303
TomAndKobus schreef: 26 mei 2022 13:13 Nu heb ik gelezen dat met een langzaam draaiende draaibank (max 1250 rpm) geen carbide moet hebben
Om optimaal gebruik te kunnen maken van beitelplaatjes, moet je de geadviseerde snelheden aanhouden. Dan heb je de langste levensduur van de plaatjes, geen krullen maar spanen en de beste finish.
Bij een asje van 3 mm kun je niet met een aanzet van 1 mm draaien en mijn draaibank haalt ook geen 6000 RPM. Dan zijn de condities niet optimaal, maar het werkstuk kan toch goed zijn.
Zelfs op mijn kleine HBM gebruik ik wisselplaatjes met een uitstekend (mijn mening) resultaat. Dat de plaatjes dan wat sneller slijten en er krullen i.p.v. spanen zijn, is niet zo'n probleem.
Als je veel draaiwerk doet, wil je spanen geen krullen. Bij onbeheerd CNC draaien zijn krullen ongewenst.
TomAndKobus schreef: 26 mei 2022 13:13 Waar kan ik beitels en beitel plaatje kopen van een goede kwaliteit, maar niet de hoofdprijs?
Ik heb in de eerste jaren meer plaatjes gebroken dan versleten. Beginnen met een topkwaliteit plaatje is een dure hobby. Ik zou om te beginnen de goedkoopste plaatjes kopen die je kunt vinden. Dan denk ik aan €5,-- voor 10 stuks. Tegen de tijd dat ze verslijten voordat ze breken, kun je opzoek gaan naar een betere kwaliteit.
Al mijn plaatjes en insert beitels komen van Ali. Voor mij zijn de Ali kwaliteit beitelhouders ruim voldoende. Daarnaast maak ik ook beitelhouders met de freesmachine (handmatig). Die passen beter in mijn tool post.
19935
Om te beginnen heb ik een HBM Widia set gekocht. M.u.v. één beitel waren die echter niet geslepen. Daarnaast waren de binnendraaibeitels ook nog veel te lang. Die kon ik destijds ook niet slijpen. Het was weggegooid geld.
Ik heb daarna een HBM HSS set gekocht. Daar kon ik goed mee draaien en ik gebruik er nog steeds enkel beitels van. Veel HSS beitels maak ik zelf. een stukje staal en daar een stukje HSS op (zacht) solderen en dan slijpen. Ik gebruik ze met name voor klein binnendraaiwerk en binnen schroefdraad. Daar is niets voor te koop met een hobby prijs.
18716
Ik heb lang plaatjes van CK-CNC (mijn voorkeur) en Korloy gebruikt. Mijn vaste leverancier (Zimny van ebay) levert die niet meer. Dat wat hij nu levert (huismerk) is een factor 3 duurder dan voorheen.
De Korloy afsteekplaatjes van AliExpress zijn in het doosje niet van de originele te onderscheiden. Ik kan er echter geen staal mee afsteken. Het is duidelijk namaak. Ik wil niet zeggen dat alle AliExpress leveranciers rommel leveren.
Ik ben sinds een jaar opzoek naar een betaalbaar hobby alternatief. Ik heb DCMT11T308 plaatjes van DiaEdge en daar ben ik wel tevreden over. Daarnaast heb ik plaatjes van LYYZ besteld (AliExpres) (CCMT060208, SP200, WNMG080408) die morgen geleverd worden. Ik hoop dat dit merk goed genoeg is voor mij. Een vast merk met bekende kwaliteit werkt nu een maal prettiger dan al die verrassingen.
N.b. Het eerste €5,-- doosje CCMT060204 plaatje was absoluut een topper. Daar zou ik graag een la vol van hebben. Ik heb ook APMT1135 plaatjes waar je nog geen potlood mee kunt slijpen.
De plaatjes van Mitsubishi doen het bij mij slechter dan die van korloy.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door bartL »

hfjbuis schreef: 26 mei 2022 14:22 Daarnaast heb ik plaatjes van LYYZ besteld (AliExpres) (CCMT060208, SP200, WNMG080408) die morgen geleverd worden. Ik hoop dat dit merk goed genoeg is voor mij. Een vast merk met bekende kwaliteit werkt nu een maal prettiger dan al die verrassingen.
Binnen 1 merk kan je ook nog verassingen hebben. Ik heb ook plaatjes bij LYYZ vandaan, een doosje CNMG120408 voor de draaibank en een doosje R390-17-0408 voor de frees. Beide origineel van Sandvik (Yeah right!). Die CNMG plaatjes doen het wonderbaarlijk goed, mooi resultaat en qua snijsnelheid redelijk overeenkomstig met het origineel. Die R390 plaatjes daarentegen halen nog niet eens de helft van de snijsnelheid van de originele plaatjes, hebben een veel minder resultaat en is eigenlijk gewoon brandhout ondanks dat ze er keurig uitzien.
Vingerfrezen heb ik een aantal met wisselplaatjes bij MZG vandaan, ik had er goeie hoop op maar ook deze vallen me vies tegen. In aluminium kan ik er nog wel iets mee maar in staal lukt het me maar niet er netjes mee te frezen en om ze heel te houden.

Eigenlijk voer voor een nieuw topic... :mrgreen:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

bartL schreef: 26 mei 2022 15:31 Eigenlijk voer voor een nieuw topic... :mrgreen:
We geven toch antwoord op een gestelde vraag :!:

Nog iets over de kosten van wisselplaatjes
Een CCMT060208 plaatje kost € 17.60 per doosje van 10. Dezelfde plaat een maatje groter (CCMT09T308) kost €21.80 per doosje. Als je die grotere maat niet gebruikt (dieper aanzetten) dan kun je beter de kleinere maat (en houder) kopen. Ik zet zelden meer dan 0.5 mm aan en voor mij is de kleinste maat meer dan voldoende.
Een WNMG08 080408 kost €28.15 per doosje. Die heeft echter 6 snijkanten omdat dit type plaatje wordt geklemd i.p.v. geschroefd en je kunt het plaatje ook draaien. Per snijkant is dit het goedkoopste plaatje €0.47 tegen € 1.09 voor de CCMT09T308.
Je moet dus goed nadenken over de houders die je gaat aanschaffen. Letop: als je bij dit type de snijkant breekt, is de kans groot dat de snijkant aan de andere kant ook niet meer te gebruiken is!!!!

Voor industrie kwaliteit plaatjes tegen een redelijke prijs kun je terecht bij borenexpress. Die heeft een wisselende voorraad dus als je wat ziet, niet lang nadenken.
https://www.borenexpress.nl/e4-beitelplaatjes
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie