Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

In dit topic ga bijhouden hoe ik mijn pas verworven Huvema L-560-M ga verbouwen naar CNC.

Allereerst, De machine staat nog in de achtertuin en moet naar de eerste verdieping. De draaibank is 250Kg dus dit gaat niet zondermeer de trap op. Ik begin dus met de ontmanteling van de draaibank.

Nu heb ik gelijk al een paar vragen:

1. Is het verstandig om het gehele huis waar de hoofdspil in zit los te maken? Of ben ik dan gelijk alle nauwkeurigheid van de bank kwijt?

2. Hoe maak ik de 3 klauw los van de spil? Hier wat foto's

Zo staat hij nu in de tuin. Schuin, omdat de zwaartekracht dan een beetje helpt met het schuiven van de aanhangwagen op deze stellage.
IMG_20220503_165808297_HDR (1).jpg
Dit is de 3 klauw. Ik dacht de 3 klauw zit met 3 inbus boutjes vast, maar dat blijkt niet zo te zijn (denk ik?)
IMG_20220504_101256334_HDR resize.png
Hier meer foto's van de 3 klauw:
IMG_20220504_113850543.jpg
IMG_20220504_113855849_HDR.jpg
IMG_20220504_113858744.jpg
IMG_20220504_113906884_HDR.jpg
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb het vermoeden dat de 3-klauw met schroefdraad op de spilneus zit.
'gewoon' losdraaien dus. Maar dat zal wel eens tegen kunnen vallen. Hoofdas vast zetten (dubbel werk), sleutel er in en een korte tik met de hamer.

Plank op het bed, met wat doeken, en niet je hand er onder houden, als je je middenhandsbeentje heel wilt houden.
Die imbusboutjes zetten de drieklauw waarschijnlijk vast ok de flens, zal allemaal wel vast zitten na al die tijd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt, ik ga het proberen :P
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Gelukt, maar ik denk dat er meer af kan aangezien ik ook nog een groot rond iets heb dat er op kan. Ik denk dus dat er wel schroefdraad op zit, maar dan moet ik wat er nu nog opzit er af halen.
IMG_20220504_131940444_HDR.jpg
Dit wiel zou er ook op moeten kunnen en hoort denk ik oorspronkelijk bij de machine. Ik vraag mij af of de 3 klauw origineel is.
IMG_20220504_124013994_HDR.jpg
Tot nu toe is dit eraf.
IMG_20220504_132006379_HDR.jpg
Vraag die nog openstaat: Mag het spindel huis van de machine, zonder dat ik later problemen krijg?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TomAndKobus schreef: 04 mei 2022 13:27 Gelukt, maar ik denk dat er meer af kan aangezien ik ook nog een groot rond iets heb dat er op kan. Ik denk dus dat er wel schroefdraad op zit, maar dan moet ik wat er nu nog opzit er af halen.
ja, dat is de flens die aan de drieklauw had kunnen blijven zitten.
Vraag die nog openstaat: Mag het spindel huis van de machine, zonder dat ik later problemen krijg?
Als het niet per se nodig is, zou ik hem laten zitten, ivm opnieuw uitlijnen later.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

De draaibank is nog erg zwaar. Ik ga proberen om 'm te laten zitten. Even wachten op mijn sterke zoon. Moeilijkste nu is om de bank op te tillen van zijn frame en de draaibank vervolgens op een beter handelbare hoogte te zetten. Dus even nadenken en wachten op meer mankracht.
Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

als die klauwplaat feitelijk alleen vast zat met die 3 kikkertjes.. dan kun je ervanuit gaan dat het niet de originele klauwplaat is..
Ik zou op zoek gaan naar een klauwplaat met boutgaten in de voorzijde, zodat je em door de klauwplaat vast kan schroeven op die flens.
Paar gaatjes in de flens boren en tappen.. and you're golden.

of je de vaste kop nou loshaalt of niet. uitlijnen moet je toch.. en het geeft je meteen de mogelijkheid om de boel daaronder eens ferm schoon te maken..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Waarom moet ik toch uitlijnen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

je gaat je machine op een andere plek neerzetten.. dus stel je em opnieuw af, en lijn je alles uit..
Dan weet je wat je aan de machine hebt..

Persoonlijk zou ik een machine van dat formaat niet eens de trap op willen zeulen.. de eerste vraag die in mij opkomt.. kan de vloer dat wel hebben?
Groter dan een EMCO Compact 5 zou ik de trap niet op willen zeulen.

Ik weet niet wat voor vloeren je in je huis hebt.. maarzo'n machine zou ik al nooit op een houten vloer willen zetten..al is het alleen maar om de uitlijning van de machine..
in mijn schuurtje heb ik een tegelvloer (dat wil zeggen.. er liggen stoeptegels in), ik heb daar geen machines meer staan, maar ik overweeg serieus om daar een betonvloertje in te storten..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Het huis van mijn spindel (grote en kleine draaibank) heeft aan de onderkant dezelfde uitsparing voor de geleiding als het zadel. Uitlijnen is dan "niet meer" dan alles schoon maken en het huis weer op het bed vast schroeven.

Zit zo'n uitsparing er niet, dan heb je een paar bouten om af te stellen. Dat had ik ook graag gehad, dan is afstellen minder werk!!!!

Bij mijn kleine draaibank heb ik met de hand wat aan het huis "geslepen" (dun diamant schijfje van de dremel) om de uitlijning beter te maken. Dat kost een middag, maar dan draai je geen "conus" meer als je een rechte staf wilt draaien. De grote draaibank was af fabriek al "zuiver genoeg", daar heb ik niets aan het huis gedaan.

Hoe minder je losmaakt, hoe sneller hij weer in elkaar zit en ook minder kans op fouten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Zo te zien, is het huis van jouw spindel vlak van onderen. Als je dat los maakt, moet je het inderdaad weer afstellen. Ik schat dat het een uurtje werk is als je een meetklok hebt en het huis zonder vulplaatjes op het bed geschroefd is.

Afstellen doe je door een (dikke) staf over een lengte van 100 mm te draaien en de dikte op het begin en het einde te meten. Als dit niet hetzelfde is, dan het huis verdraaien (op de meetklok aflezen tot hoe ver) , vast bouten en weer opnieuw een stukje te draaien.

Mocht het niet lukken, dan maak ik wel een video met uitleg. Ik denk dat op YouTube ook wel video's staan over dit onderwerp.

Edit,

Ik heb zo'n video over het meten als eens gemaakt https://www.youtube.com/watch?v=-WSKD_m ... 5X&index=2
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door benkr »

Over de vloer, lijkt me een jaren 70 huis, dus waarschijnlijk al kanaalplaat vloeren of anders half gestorte beton vloeren op een betonplaat met daarop ingestorte bewapening. Die 250 kg over zo'n oppervlak lijkt me geen enkel probleem, zelfs een houten vloer zou daar geen probleem mee moeten hebben, voor de zekerheid een multiplex plaat er onder om het gewicht wat beter te verdelen maar verder gewoon doen.

Heel waarschijnlijk zit die klauwplaat met een klempassing op zijn adapter die op zijn beurt weer op de spindelneus is geschroefd.
Eigenlijk precies zoals mijn klauwplaat op mijn AI bevestigd is, de spindelneus is licht konisch waardoor deze vanzelf vast loopt bij het aandraaien.
Het enige moment dat je een probleem zou kunnen krijgen is bij het andersom draaien van de spindel. Heel vaak zie je dan een soort van klembus buiten op de adapter zitten die de zaak nog net wat strakker aandrukt. O.a. Schaublin heeft zoiets op hun oudere machines zitten.

Ik denk dat ik, nadat de klauwplaat weer op de adapter zit en zonder runout ronddraait, gewoon 3 gaten zou boren, daarin draad tappen en de adapter met 3 bouten tegen de klauwplaat zou trekken. Wel even goed bekijken waar je die gaten kunt boren zonder het inwendige van de klauwplaat te beschadigen en te blokkeren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 04 mei 2022 18:14
Afstellen doe je door een (dikke) staf over een lengte van 100 mm te draaien en de dikte op het begin en het einde te meten. Als dit niet hetzelfde is, dan het huis verdraaien (op de meetklok aflezen tot hoe ver) , vast bouten en weer opnieuw een stukje te draaien.

Mocht het niet lukken, dan maak ik wel een video met uitleg. Ik denk dat op YouTube ook wel video's staan over dit onderwerp.

Edit,

Ik heb zo'n video over het meten als eens gemaakt https://www.youtube.com/watch?v=-WSKD_m ... 5X&index=2
Je hoeft eigenlijk niet eens te draaien..'k heb 't afstellen eens gedaan met een geslepen as, die in de 4klauw, zuiver klokken bij de klauwplaat en achteraan het bed (niet tussen de centers! , en dan erlangs meten.. dan kun je de vaste kop verstellen om 'm in lijn te krijgen..
als de as in de hoofdspil past, dan kun je em nadat je em zuiver gecentreerd hebt er een centergaatje in boren, dan WEL het Center er tegenaan, en dan kun je de uitlijnfout van de losse kop meten..

'k heb in't verleden al menig machine "rechtgezet" de Chevaliers in de Gereedschapmakerij stonden op Stelconplaten.. da's niet stabiel genoeg voor zo'n machine.. die stonden na een paar maanden dus "als een banaan".. draaiden 0.02 mm conisch over 80 mm..dus de machinewaterpas erop, eerst het bed eens rechttrekken (met een steeksleutel onder de machine duiken), daarna meten op een stuk geslepen rond.. uurtje werk.. bank weer zuiver.. en dat dan elke 3-4 maanden herhalen.. we stonden daar in een Moeras..
Later intern verhuisd, de hele fabriek had een 30Cm dikke betonvloer gekregen.. alles nog 1 keer afgesteld, en daarna is het nooit meer nodig geweest..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Waarom is de draaibank toch zo zwaar :!: :?:
We krijgen de draaibank niet de trap op. Het hoofdspil huis heb ik eraf gehaald en wat overblijft is nog te zwaar. Dus....dan maar de schuur in :|
Denk wel dat ik een hijsbalk in de schuur aanbreng om het tillen iets te vergemakkelijken.
Ik begrijp dat het afstellen van de hoofdspil wel zal gaan lukken, echter dit zal nog wel een tijdje duren voordat ik daar aan toe ben.
Komende dagen ben ik bezig de machine in de schuur te zetten, schoonmaken etc.
Plaats reactie