Hembrug AI verschillende versies

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Hembrug AI verschillende versies

Bericht door benkr »

Sinds ik zelf een AI heb houd ik met regelmaat bij wat er op marktplaats voorbij komt aan AI machines, het valt mij dan op dat er ontzettend veel verschillende configuraties zijn, met en zonder langsvoeding, met en zonder dwarsvoeding, met en zonder Nortonkast, met en zonder dubbel werk, met en zonder gietijzeren onderstel, onderstel met en zonder ruimte midden onder, een 1000 rpm uitvoering, een 2000 rpm uitvoering en een 4000 rpm uitvoering en wellicht nog wel wat varianten.
Nu vraag ik me af of b.v. een hoofdas met camlock opname op mijn veel oudere AI zonder camlock zou passen, en of er naast de motor nog verschillen zijn in de uitvoeringen met verschillende snelheden. Dus kun je een 1000 rpm uitvoering zonder problemen ombouwen naar een 4000 rpm uitvoering?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Hembrug AI verschillende versies

Bericht door spinningwheels »

Vermoed dat je dan met de lagers een probleem gaat krijgen.
In theorie kan ik praktisch alles
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Hembrug AI verschillende versies

Bericht door pieter dr200 »

er zijn ook nog een aantal verschillende hoofdassen.

voor zo ver ik het weet zijn er 3 soorten in lagering.
1. 7208 dubel uit gevoerd achter met nn3010 voor. deze komt voor in de 4000 toeren banken, vermoedelijk dat deze minder warmte opbouwd in de lagers t.o.v. nr2.
2. standaard kogellager in combinatie met een taatslager en voor ook weer de nn3010.
3. gelijk aan 1 maar dan met grotere lagers.

in de lagers was ook een keuze voor nog nauwkeurigere lagers,

1. sp super precision
2. up ultra precision

daarnaast de verschillende uitvoeringen,

1. schroefdraadneus
2. camlock met morse konus 4
3. camlock met c5 opname, deze heeft ook een grotere doorlaat.
4. zwaardere hoofdas voor zwaar verspanend werk.
Nu vraag ik me af of b.v. een hoofdas met camlock opname op mijn veel oudere AI zonder camlock zou passen
dat denk ik wel, mits je het complete lagerpakket er bij heb. dus ook de bus waar de lagers aan de achterkant in zitten.
Dus kun je een 1000 rpm uitvoering zonder problemen ombouwen naar een 4000 rpm uitvoering?
dit werd in het verleden veel gedaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI verschillende versies

Bericht door benkr »

Dan blijf ik stilletjes zoeken naar zo'n hoofdas met camlock, zo heel af en toe komt er best wel iets voorbij, maar ik had steeds mijn twijfels over de bruikbaarheid. Ik heb er nu zo lang als ik mijn AI heb al zeker 2 keer eentje voorbij zien komen, het is alleen wel jammer dat je op Marktplaats niet terug kunt zoeken, als de advertentie weg is dan is het over, ook al is het dan niet verkocht.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Hembrug AI verschillende versies

Bericht door André-R »

Schinfa in Emmeloord misschien ?
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI verschillende versies

Bericht door benkr »

André-R schreef: 03 okt 2022 11:53 Schinfa in Emmeloord misschien ?
Als die zoiets hebben dan kost dat zeker de hoofdprijs. Ik had achter een schakelhefboom van de tandwielbak een paar kapotte blokjes die het betreffende tandwiel verschuiven, gewoon een blokje hardweefsel of zoiets van ik geloof 12 x 12 x 7 mm met een gat er in, daar vragen ze 89 Euro per stuk voor, ik heb er zelf 2 gemaakt van POM, die zitten er al zeker een jaar in zonder enig probleem, en als ze versleten zijn maak ik wel weer een paar nieuwe.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hembrug AI verschillende versies

Bericht door HD13 »

benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI verschillende versies

Bericht door benkr »

Mijn AI heeft bijna sinds ik hem heb een servomotor, continu variabel toerental, sinds die dag niet een keer nog een riem omgelegd.
Maar wellicht is er wel iemand die zo'n motor zoekt.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Hembrug AI verschillende versies

Bericht door André-R »

een tijdje geleden stond er ook een 3 toeren motor op MP , daar werd € 500 voor gevraagd.Ik heb een 1000 toeren AI met gehard bed en ooit eens een 2 toeren dahlander motor gekocht... nog niet aan toe gekomen om die in te bouwen...nooit aan gedacht om een servo motor te gebruiken, dat is natuurlijk een heel goed alternatief.. wat voor motor was dat en wat voor prijskaartje hing daar aan ?
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI verschillende versies

Bericht door benkr »

Ik heb er een 2,6 kW Lichuan servomotor in gezet, die kostte net ietsje meer dan 400 Euro, momenteel zijn ze flink duurder, ik zie nu 600 Euro voor dezelfde set.

https://nl.aliexpress.com/item/33050864 ... 68920%21sh
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Hembrug AI verschillende versies

Bericht door André-R »

oei even een pas op de plaats, maar dank voor de info.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Plaats reactie