retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Collega’s,

In deze thread zal ik mijn vorderingen met mijn Hardinge HXL draaibank bijhouden. De bedoeling is deze machine om te bouwen naar moderne besturing.
Ik heb nogal eens tijdgebrek dus zodoende kan dit zomaar een langduring project worden... we zien wel hoe het loopt :mrgreen:

Eerst even een klein stukje geschiedenis van deze machine. De HXL is eigenlijk de CNC versie van de zeer populaire HLV-H toolroom draaibank. Deze HLV-H is geproduceerd vanaf 1959 tot 2015 en wordt vandaag de dag nog steeds gecloned. Begin jaren 80 werd deze machine door Hardinge ge-update en werd er een CNC versie van gemaakt, de HXL-S met hetzelfde “ijzerwerk” maar met Servo’s, kogelomloop spindels, ATC, pneumatische spantanghouder en CNC besturing met tape reader.
Echter werd deze machine door het slechte design van de pneumatisch bediende tool-turret (ATC) en de matige GE Mark Century 1050 besturing nooit een succes. Doordat Hardinge bang was voor de slechte naam werd zelfs besloten (is mij verteld) zoveel mogelijk van deze machines weer uit de markt te halen. Lekkere basis om mee te beginnen zult u denken…

Mijn specifieke machine komt van een school uit Engeland. Deze heb ik gekocht in 2007 op een veiling van BVA Auctions.
Hardinge HXL 002.jpg
Ik dacht destijds, laat ik eens een bod uit brengen op een paar machines. In die kleine machines ingebracht door een school op een veiling met allemaal "echte" CNC machines is toch niemand geinteresseerd. En ik bleek gelijk te hebben… toen ik eind van de dag ging kijken hoe het was verlopen bleek ik ze allemaal te hebben….. aaaii. 2 Harrison M250’s, een Elliott Omnispeed MS30/2500, deze Hardinge HXL-S Superprecision en een Bridgeport Series 1 CNC freesbank. Ik kan niet ontkennen dat me toen wel een licht gevoel van zenuwen bekroop aangezien het bijna mijn persoonlijk faillissement betekende als afstuderend student, en dan stonden ze ook nog eens aan de andere kant van het water. Gelukkig heb ik een zwager die destijds bij een transport bedrijf werkte die veel reden tussen Nederland en Engeland en die zou wel even een retourvrachtje vol maken. Voor 250euries had ik heel de bende hier…. Mooi dat viel mee.
Nu bleek toen ik dit spul thuis had dat ik helemaal niet zoveel draaibanken nodig had (gek hè?) ik was immers toch niet van plan om er mijn geld mee te gaan verdienen. Dus ik besloot mijn eigen draaibank die ik al had (een Weiler horlogemakers draaibankje, veel te klein voor mij) en de 2 Harisson’s maar eens te koop aan te bieden. Uiteindelijk kon ik deze dusdanig goed verkopen dat ik mijn hele stunt er weer mee terug verdiend had! Dat bood perspectief om de rest te houden, de Elliott voor het zwaardere conventionele werk en de 2 CNC machines om mee te gaan hobby’en (CNC was toen nog helemaal nieuw voor me).
Ik ben toen begonnen met de Bridgeport omdat ik deze machine met stappenmotoren nog een heel klein beetje kon begrijpen, deze heb ik toen met zeer weinig kosten omgebouwd naar Mach3 met de bestaande drivers en motoren. Inmiddels heeft deze machine vorig jaar een complete retrofit ondergaan en is bijna al het niet-ijzerwerk vervangen, nieuwe closed-loop steppers, EdingCNC720 controller en een nieuwe zelfgemaakte pendant.

Doordat ik vervolgens nogal in tijdgebrek kwam door het werk (loondienst, oprichten van een eigen bedrijf, meewerken in het ouderlijk bedrijf) en ook een vriendin (later vrouw), kinderen etc. moet ik helaas bekennen dat ik de HXL nogal verwaarloosd heb. De machine stond in een niet geisoleerde schuur en toen daar ook ruimte gebrek kwam heeft hij wat jaren in een zeecontainer moeten logeren. Toen ik hem daar een aantal maanden geleden weer uithaalde zag ik dat de machine daar niet van opgeknapt was en ben ik begonnen met strippen en schoonmaken van de machine. En daarnaast gaan nadenken wat ik ermee wil.
Voor de machine staan uiteindelijk een aantal zaken op het programma:

• Bestaande machine strippen
• Servo motoren vervangen
• Spindelmotor vervangen
• Besturing vervangen en opnieuw bedraden
• Gereedschapswisselaar redesignen en aanpassen.

Wordt vervolgt....
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Leuk verhaal Bart! Zes draaibanken in een keer gekocht op een veiling, dat lijkt me inderdaad wel even schrikken. Mooi te horen dat je er uiteindelijk toch goed uit gesprongen bent.

"Hardinge HXL-S Superprecision" klinkt als een hele goede machine... Op de foto ziet ie er ook erg goed en professioneel uit vind ik. Maar die foto is waarschijnlijk van voor de de logeerpartij in de zeecontainer?

Ik ben erg benieuwd naar hoe je het verder gaat aanpakken en ga dit topic zeker volgen. Succes er mee!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

Bart,
Aankoop in 2007 en nu beginnen, dat is wel een echt lange voorbereiding.
Ik denk niet dat je dit een een paar avonden doet, daar moet je wel even voor gaan zitten. Ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Succes, Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 18 apr 2022 21:48 "Hardinge HXL-S Superprecision" klinkt als een hele goede machine...
Ik denk als je op Ali gaat zoeken op de term "superprecision" je ook heel veel gaat vinden, maar of dat dan ook goed is.... :lol:
Maar het feit dat Hardinge ervoor staat zegt mij wel heel veel. En alleen het gewicht is al opmerkelijk voor zo'n relatief kleine machine.
Kars-cnc schreef: 18 apr 2022 21:48 Op de foto ziet ie er ook erg goed en professioneel uit vind ik. Maar die foto is waarschijnlijk van voor de de logeerpartij in de zeecontainer?
Die foto is de basis geweest waarop ik hem heb gekocht. Dit is een foto van de veiling uit 2007. Zo ziet hij er zeker niet meer uit helaas. Hier en daar is er toch wat gaan roesten, en inmiddels is de hele machine gestript tot alleen de basis.
Ik hoop hier vandaag wat foto's te kunnen posten. Had ik gisteren al willen doen maar die foto's waren niet goed gelukt. Helaas mis ik de gave om iedere stap op de gevoelige plaat vast te leggen :oops:
hfjbuis schreef: 19 apr 2022 09:42 Aankoop in 2007 en nu beginnen, dat is wel een echt lange voorbereiding.
Ik denk niet dat je dit een een paar avonden doet, daar moet je wel even voor gaan zitten. Ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Ik moet bekennen dat die 15 jaar niet helemaal zijn besteed aan de voorbereiding :lol:
Het is ook zeker niet de bedoeling om dit in een paar avonden te doen. Gewoon als er tijd en zin is een beetje rommelen in de schuur :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door benkr »

Dit wordt zeker een project om te volgen, maar wellicht is het dé gelegenheid om eens een CNCzone meeting "Brabant meets Zuid-Holland" bij jou in de schuur te organiseren, wat vind je daar van? Ik denk dan aan ergens in september of oktober, of volgend voorjaar.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

benkr schreef: 19 apr 2022 12:21 Dit wordt zeker een project om te volgen, maar wellicht is het dé gelegenheid om eens een CNCzone meeting "Brabant meets Zuid-Holland" bij jou in de schuur te organiseren, wat vind je daar van? Ik denk dan aan ergens in september of oktober, of volgend voorjaar.
Zooow, jij laat er geen gras over groeien! :lol: Maar ik denk eerlijk gezegd dat dat hem niet gaat worden. Ik heb nog geen 1 keer een CNCzone meeting bij kunnen wonen omdat er geen tijd was, laat staan dat ik zelf 1 kan organiseren.

Bij deze dan een foto van de machine zoals hij er nu bij staat. Deze is nu volledig gestript.
Hardinge_gestript.PNG

- de omkasting is volledig verwijderd. Enerzijds omdat dat moest om de elektokasten te kunnen verwijderen en anderszijds om overal een beetje fastoenlijk bij te kunnen. Ik denk overigens dat ik dit zo ga houden, ik doe toch geen seriewerk en vind het veel overzichtelijker zonder zo'n kast erom.
- De servo's met losse encoders zijn eraf gehaald.
- De kogelomlopen zijn gedemonteerd.
- Het dwarssupport is eraf gehaald, dit is namelijk nog een project op zich maar daar zal ik later op terug komen.
- De spindelmotor is verwijderd.
- Alle luchtvoorziening is eraf gehaald. Wat ik later nodig blijk te hebben wil ik aansturen met modernere kleppen.
- De snelspan collet-closer (hoe noem je zo'n ding) heb ik eraf gehaald. Leuk voor seriewerk maar niet voor wat ik ermee ga doen. Daarnaast had ik gelezen dat dit nogal een luchtvreter was omdat er slechts van vlakafdichting gebruik was gemaakt en dat ding dus aan alle kanten lekte. Geen twijfel dus, gewoon niet meer gebruiken.

Zie hier de Elektro/besturingskasten welke van de machine af zijn gekomen.
elektrokasten.PNG
De oude besturing en power supply worden geheel vervangen waarvoor ik de kleinste van de bestaande kasten wil gebruiken (gelukkig is het hele elektro gebeuren vandaag te dag wat kleiner). Dit is tevens de kast waar het frame voor het bedieningspaneel op aangesloten zat, en dit zou ik toch weer op dezelfde manier willen doen.
De andere kast wil ik omdopen tot vochtvrij toolcabinet. De boel vrij van roest houden is hier nogal een uitdaging.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank, spindelcoder ja/nee?

Bericht door bartL »

Vandaag weer even wat kunnen hobby'en.
Zoals al eerder op het forum beschreven was de machine voorzien van een hele zware 5pk gelijkstroom motor.
Spindelmotor1.JPG
Deze had ik eerder al uit de machine gehaald. Vandaag heb ik de 25mm dikke montageplaat voor deze motor ook gedemonteerd. Hiervoor ga ik een nieuwe maken passend voor de nieuwe spindelmotor.
WhatsApp Image 2022-04-23 at 5.14.43 PM.jpeg
De motor ga ik vervangen door een 3.8kw Servomotor van Lichuan. Deze heeft een wat lager koppel als de originele motor maar omdat deze motoren een mooi constant koppelverloop hebben en tot een factor 3 tijdelijk overbelast kunnen worden verwacht ik dat deze het werk wel aan moet kunnen. Hoe ik (met jullie hulp) tot deze keuze ben gekomen is hier te lezen: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=233982#p233982
Omdat deze motor is voorzien van een rem heb ik pneumatisch bediende mechanische rem gedemonteerd. Dit was een soort pal die aangreep op een ring met uitsparingen op de spindelas. Hier heb ik geen foto van gemaakt maar kan ik eventueel later nog wel toevoegen.

Maar nu de vraag...
Op de orginele machine was een spindelencoder geplaatst op een asje parallel aan de spindelas welke met een tandriempje aangedreven wordt.
WhatsApp Image 2022-04-23 at 5.14.44 PM.jpeg
Ik wil dit op dezelfde manier gaan doen, simpelweg omdat het netjes weg gewerkt zit onder een kap en ik geloof best dat dit nauwkeurig zal werken.
Maar heeft het een toegevoegde waarde om een encoder te gebruiken t.o.v. een proxy of andere optische sensor. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik Eding of Linux ga gebruiken. Ik weet dat Eding slechts 1 pulse per omwenteling verwacht dus in dat geval heeft het sowiso geen meerwaarde, maar geldt dit voor Linux ook?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

bartL schreef: 23 apr 2022 17:31 Ik weet dat Eding slechts 1 pulse per omwenteling verwacht dus in dat geval heeft het sowiso geen meerwaarde, maar geldt dit voor Linux ook?
Linux kan met meer pulsen overweg.

Daar je eding gebruikt zou ik het eerst met eding proberen. De servo motor zal "het toerental constant houden". Dan heb je aan 1 puls per omwenteling genoeg.

Wil je meer, dan kun je de servo ook in step/dir mode zetten en zo draadsnijden of rigid tappen. (doe ik ook)

Als je op de spindel ook nog een (tandwiel) vertraging hebt, zou ik die gebruiken bij het draadsnijden.
Hoe ik (met jullie hulp) tot deze keuze ben gekomen is hier te lezen: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=233982#p233982
Ik zie dat de adviezen goed geholpen hebben :mrgreen:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

hfjbuis schreef: 23 apr 2022 18:02 Daar je eding gebruikt zou ik het eerst met eding proberen. De servo motor zal "het toerental constant houden". Dan heb je aan 1 puls per omwenteling genoeg.
Dat gebruik ik inderdaad op mijn frees maar wil niet zeggen dat de draaibank daar ook op gaat draaien. Ik vind de aanschaf van Eding toch wel vrij fors. En vrij recent heb ik het er even kort met Dabit over gehad en hij sprak toch voorzichtig de hoop uit dat zelfs ik Linux wel aan de gang zou moeten krijgen🤣

De servo heeft natuurlijk zelf een encoder aan boord maar aangezien de servo de hoofdspil met 3 V-snaren aandrijft kan daar bij slip een afwijking in ontstaan. Ook bij een step-dir configuratie veranderd dat niet.
hfjbuis schreef: 23 apr 2022 18:02 Ik zie dat de adviezen goed geholpen hebben :mrgreen:
Dat hebben ze zeker! Voor mij als leek was dat een leerzaam topic. Dat is ook de reden dat ik er even aan refereerde, dan kan ik hem via dit topic weer makkelijk terug vinden.😁
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

bartL schreef: 23 apr 2022 20:57 De servo heeft natuurlijk zelf een encoder aan boord maar aangezien de servo de hoofdspil met 3 V-snaren aandrijft kan daar bij slip een afwijking in ontstaan. Ook bij een step-dir configuratie veranderd dat niet.
Je kunt de snaren vervangen door een tandriem. Dan is er geen slip meer en ook geen backlash. Door de lagere spanning op de tandriem is de belasting van het lager van de servo ook langer.
bartL schreef: 23 apr 2022 20:57 En vrij recent heb ik het er even kort met Dabit over gehad en hij sprak toch voorzichtig de hoop uit dat zelfs ik Linux wel aan de gang zou moeten krijgen🤣
Ik ben nooit fan van linux geworden ook al heb ik regelmatig een versie bekeken. Aangezien er alleen maar het CNC programma op hoeft te draaien, kan de configuratie wel eens meevallen.
Ik heb even gezocht, er is een LinuxCNC live CD die kun je testen en daarna, met een druk op een knop, op de HD van je PC zetten (Live CD)
http://linuxcnc.org/docs/html/getting-s ... uxcnc.html
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

hfjbuis schreef: 23 apr 2022 22:19 Je kunt de snaren vervangen door een tandriem. Dan is er geen slip meer en ook geen backlash. Door de lagere spanning op de tandriem is de belasting van het lager van de servo ook langer.
Dat overweeg ik ook inderdaad. Ik moet alleen nog even uitvinden hoe dat gemonteerd zit. Wel gelijk een goeie mogelijkheid om de spindellagers te controleren. Anderzijds... de spindel loopt bijzonder zuiver als je hem met de hand draait. Om die reden staat het demonteren ervan me ook weer een beetje tegen.

Vwb Linux vs. Eding, zoals ik het zie is de prijs van Linux een stuk gunstiger.
Voor de Eding kaart die ik op de frees gebruik betaal ik €395 + €50 voor de BOB. Als ik daar de IO kaart bij reken van €110 zit ik in totaal €555,-
Als ik dat vergelijk met Linux + Mesa 7i96E kost me dat 200USD en heb ik dezelfde functionaliteit volgens mij. (Correct me of I'm wrong). Ik hik alleen een beetje tegen 'het onbekende' aan van Linux.
Het is maar hobby en ik vind het dan ook wel belangrijk wat op de kosten te letten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Beetje serieuze draaibank heeft V-snaar of multi-V-snaar, en een encoder 1:1 met een tandriem naar de hoofdas.
DSCF1153.JPG
Deze doet 5.5kW / 30-5000 t/min (+C-as mogelijkheid voor b.v. schroefdraadfrezen)
Ze gebruiken niet voor niets NIET de encoder van de spindel motor, want die zal er vast wel in zitten.
Een servo motor in het vermogensbereik wat je voor de hoofdas nodig hebt, kan die riemspanning vast wel aan.
LinuxCNC kun je op een draaibank natuurlijk nog veel goedkoper houden door gewoon een BOB (van €12.95) op de parallelle poort te zetten.
Dus met een afgeschreven 2e hands pc en een BOB kun je al aan het experimenteren.
Als het je wat lijkt kun je altijd nog een MESA kaart toepassen, of kiezen voor iets anders.

Voor schroefdraad snijden heb je minimaal altijd ook een index puls nodig. Dus als je een encoder gebruikt moet dat er een zijn met A+B+index.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 apr 2022 13:04 Beetje serieuze draaibank heeft V-snaar of multi-V-snaar, en een encoder 1:1 met een tandriem naar de hoofdas.
Dat is dus precies zoals het bij deze machine zit. 3 gladde snaren vanaf de motor naar de hoofdas en een 1:1 overbrenging vanaf hoofdas naar de encoder. Op zich ook logisch want zo kan de controller eventuele slip gewoon corrigeren.
hugo stoutjesdijk schreef: 24 apr 2022 13:04 LinuxCNC kun je op een draaibank natuurlijk nog veel goedkoper houden door gewoon een BOB (van €12.95) op de parallelle poort te zetten.
Dus met een afgeschreven 2e hands pc en een BOB kun je al aan het experimenteren.
Heb je een voorbeeld van zo'n dergelijk goedkoop kaartje? Hij moet dan natuurlijk wel met die encoder overweg kunnen. En bij voorkeur zou ik liever geen parallelle poort gebruiken, maar als dat in het begin even nodig is dan zij het zo.
hugo stoutjesdijk schreef: 24 apr 2022 13:04 Voor schroefdraad snijden heb je minimaal altijd ook een index puls nodig. Dus als je een encoder gebruikt moet dat er een zijn met A+B+index.
Volgens mij noemen ze dit een ABZ encoder? Zulke had ik inderdaad al gevonden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.vanallesenmeer.nl/5-Axis-CN ... hoEALw_wcB
En ook nog precies €12.95, want eigenlijk was dat meer symbolisch bedoeld. :lol:
5 ingangen, home-x home-z en dan 3 over. om te beginnen heb je aan alleen die index puls van de encoder heus wel genoeg.
Zodra die draaibank lekker werkt ga je er toch MESA op zetten, kun je ook gelijk doen, maar jij begon over kosten. En om er eens even aan te ruiken en te kijken hoe het allemaal een beetje in elkaar zit is dat toch meer dan voldoende. (zo'n opzetje bouw je zo op de keukentafel)

Wat is er tegen op een parallelle poort?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie