project Baron Max

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als de machine uit 1988is, dan is het waarschijnlijk dat het een Fagor 800 T besturing is..

heeft de machine een kleuren scherm, of is't nog monochroom?.. de 800 T had een monochroomscherm namelijk (het zou kunnen dat ie later wel een kleurenscherm heeft gekregen, maar de latere Fagor besturingen hadden zeker geen Monochroom meer.

Wat die functionaliteit van de Acorn betreft.

Ja.. dat kan Eding CNC ook, als je het zelf schrijft.



Dit is een voorbeeldje van 7 jaar geleden... er is sindsdien wel wat veranderd, en ik heb dit filmpje indertijd even snel gemaakt.
Ik begon hier nog met't Laden van een bepaald bestand : "Teach_in.nc", tegenwoordig heb ik dat zo ingesteld dat Eding dat automatisch doet.
en de verschillende bewerkingen hebben nu hun eigen functietoets, in plaats van dat je ze uit een dialoogmenuutje moet kiezen.

't is wel even een robbertje programmeren, maar de methode die ik gebruik om de NC programma's te genereren, maakt dat het gewoon leesbaar is voor iedereen.

Code: Selecteer alles

;file created at: 20210912-141008
m100
;cycle facing
	#1001=8			(x1)
	#1003=0.5			(z1)
	#1011=-1			(x2)
	#1013=0			(z2)
	#4001=100			(r-feed)
	#4002=0.25			(r-doc)
	#4060=2			(r-tool)
	#4011=50		(f-feed)
	#4012=0.25			(f-doc)
	#4061=4			(f-tool)
	#4050=0.2			(f-stock)
	#4000=1			(safety dist.)
	#1100=1			(cycle index)
;/cycle
m99
;cycle turning
	#1001=8			(x1)
	#1003=0			(z1)
	#1011=6			(x2)
	#1013=-5			(z2)
	#4001=100			(r-feed)
	#4002=0.25			(r-doc)
	#4060=2			(r-tool)
	#4011=0			(f-feed)
	#4012=0.25			(f-doc)
	#4061=4			(f-tool)
	#4050=0.2			(f-stock)
	#4000=1			(safety dist.)
	#1100=2			(cycle index)
;/cycle
m99
Zo ziet bij mij een draaiprogramma eruit, met 2 bewerkingen .. Vlakdraaien (Facing) en Langsdraaien (Turning), Alles vul je in, in een dialoogje, en EdingCNC doet de rest voor me, die zet de gegevens in een bestandje.

Maar.. da's wel even een stevig robbertje programmeren eer je zover bent..
Ik heb die hele bibliotheek, en momenteel ben ik een nieuwe versie aan het schrijven, maar dat gaat nog wel even duren voor dat klaar is, omdat het een "zijlijn-projectje" is.. 't kost me meer dan het me nu oplevert, omdat mijn Eding gestuurde draaibank met de huidige software gewoon werkt, en nieuwe software alleen voor mijn eigen gemak is.. :)
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Dat ziet er indrukwekkend uit zeg! Geloof meteen dat het wel even programmeren vergt voordat het zo soepel over het scherm vliegt. Heb in een ver verleden wel eens iets met fax-pascal en fortran 66 gedaan. Laatst voor een arduino wat geprobeerd maar dat viel me vies tegen. uiteindelijk wel gelukt, maar wat ik op die video zie is wel van een andere orde! De Fagor monitor is inderdaad monogroon. Stemmig oranje beeldbuis, ingebrand en al.

Het kopen van een nieuwe cnc-draaibank is als optie afgevallen. Het draaien is niet de hoofdmoot van de verdiensten, het is soms onderdeel. Daarbij is het krijgen van een financiering / financial lease als je al wat ouder bent ook niet meer vanzelfsprekend. Als je met krap budget een andere cnc-draaibank wilt kopen dan kom je weer op iets wat soort van antiek is en mogelijk na een jaar weer stilstaat. En je zit al snel over de 10K.

Volgende stap wordt om eens te kijken wat er van de hardware straks nog allemaal nodig is. En om te beginnen maar eens de instellingen van de drivers uitlezen en vastleggen, het is erg degelijk spul en mooiste zou zijn om het te blijven gebruiken. Nu gaan de encoders naar de fagorbesturing. Maar in de manual van de drivers wordt ook gesproken over het aansluiten van de encoder op de driver zelf. Iets om uit te zoeken.
Over de 24V en 5V pulssignalen voor de mitsubishi's heb ik wel een discussie online gevonden waar iemand stelt dat zowel 24V als 5V mogelijk is. Ook dat vraagt nog wat studie dus. (https://forums.mrplc.com/index.php?/top ... r-signals/). Ook moet ik zelf wat woekeren met m'n tijd omdat het allemaal tussendoor moet. Nou ja, stap voor stap en maar eens kijken of het allemaal kan lukken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door DaBit »

pep schreef: 20 sep 2021 13:38 Ook moet ik zelf wat woekeren met m'n tijd omdat het allemaal tussendoor moet. Nou ja, stap voor stap en maar eens kijken of het allemaal kan lukken.
Realiseer je in ieder geval dat je jezelf voor 100-500 uur committeert aan het project als je 'ja, ik ga voor je ombouwen' roept.

In grote lijnen klinkt het allemaal simpel; even een paar step/dir pulsen aansluiten en klaar. Maar de grote hoeveelheid aan details nekken je. Niet allemaal hogere wetenschap, wel tijdrovend.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 20 sep 2021 15:08
pep schreef: 20 sep 2021 13:38 Ook moet ik zelf wat woekeren met m'n tijd omdat het allemaal tussendoor moet. Nou ja, stap voor stap en maar eens kijken of het allemaal kan lukken.
Realiseer je in ieder geval dat je jezelf voor 100-500 uur committeert aan het project als je 'ja, ik ga voor je ombouwen' roept.

In grote lijnen klinkt het allemaal simpel; even een paar step/dir pulsen aansluiten en klaar. Maar de grote hoeveelheid aan details nekken je. Niet allemaal hogere wetenschap, wel tijdrovend.
Ehmmm ja. En dit is echt een ervaringsfeit......
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Arie Kabaalstra »

pep schreef: 20 sep 2021 13:38 Dat ziet er indrukwekkend uit zeg!
Thanks!
pep schreef: 20 sep 2021 13:38 De Fagor monitor is inderdaad monogroon. Stemmig oranje beeldbuis, ingebrand en al.
een Fagor 800 T dus.. Manuals zijn op Internet nog wel te vinden denk ik.

't lollige is, Ik heb zelf een paar duizend vlieguren op Fagor gestuurde draaibanken in mijn Logboek, en daarom heb ik voor mijn draaibank die "bibliotheek" geschreven.
Gebaseerd op de Fagor 8050/8055 waar ik na de 800 T mee kwam te werken..

Even voor de duidelijkheid.. voor als je nog niet bekend bent met EdingCNC:
in EdingCNC heb je 2 bestanden die "Macro.cnc" en "User_macro.cnc" heten.. die laatste.. daar kun je onderprogramma's in zetten
Tevens kun je 20 van die onderprogramma's "onder een knop" zetten, EdingCNC heeft 2 "user menu's" waar elk 10 Functietoetsen zijn toegewezen aan 20 onderprogramma's.
't merendeel van die onderprogramma's is leeg als je EdingCNC installeert, en je kunt zelf naar hartelust de boel inrichten.

Momenteel is het op mijn machine: in het eerste menu de bewerkingen, en in het tweede wat andere functies zoals kalibratie van de gereedschappen, gereedschapwissel, en nog wat functies om programma's te maken.

de bewerkingen zijn :vlakdraaien, langsdraaien, afrondingen, schuine kanten, boren, Groefsteken, Blinde kamer, en Werkstuk aanslag,
Zodra ik één van die Functietoetsen indruk, dan krijg ik een dialoogje, die vul ik in.. druk op Ok, en dan tekent ie em op mijn scherm.. dat doet een Fagor nog niet eens ).. Grote groene knop heien.. Koffie!.. :lol:

Ik kan in het tweede menu een functie inschakelen om een cyclus na het aflopen op te slaan in een Partprogram, die wordt na elke cyclus die je programmeert bijgewerkt, en zodra je klaar bent met het eerste onderdeel, dan laad je dat programma, en kun je de volgende in één keer maken..
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Allereerst dank voor de zeer terechte waarschuwing over tijd. Nu valt het me al op hoe makkelijk de uren er in vliegen. Maar, hoe meer ik er in verdiep hoe uitdagender het voor me wordt. Als het echt uit de klauw loopt dan kan ik altijd nog proberen (betaalde) hulp in te schakelen. Ik bedacht me dat het me wel moet kunnen lukken om een 5v puls signaal te genereren met een arduino. Dan kan ik daarmee eerst eens proberen of de drivers van het bed aan de gang te krijgen zijn. Die test kost nog geen geld en als dat lukt dan is de kans weer groter dat het lukt (optimist moet je blijven he).
Als ik zo lees over hoe kabaalstra Eding heeft ingericht dan lijkt me dat ook een prima werkbare optie, zeker met oog op de gelijkenis met de klassieke Fagor. Daar kwam buurman mee uit de voeten. Toch laat ook Acorn me nog niet los. Wel heel fraai wat ik daar van zie op joeptjoep.
Vanavond staat een manual van mitsubishi op het menu, en een arduino-progje voor een testsignaal....
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Goudgele »

Als je een Arduin UNO wil gebruiken om te testen, kan je er ook even GRBL op gooien. Kan je mooi alle assen aan verbinden en eenvoudig bedienen via bijvoorbeeld UniversalGcodeSender.
https://www.instructables.com/How-to-In ... c-Machine/
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door DaBit »

pep schreef: 20 sep 2021 20:10 Als ik zo lees over hoe kabaalstra Eding heeft ingericht dan lijkt me dat ook een prima werkbare optie
Zo heeft Kabaalstra het ingericht. Daar zitten aardig wat noeste uurtjes programmeerwerk in; het is niet standaard bij Eding.
Als je Eding koopt heb je dat nog niet. Tenzij Arie bereid is om dat te delen met je, al dan niet in ruil voor wat muntjes/geestverruimend vocht/whatever.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. daar zat wel even wat programmeer werk in..

't lastige is.. als ik het openbaar zou maken, dan kan iedereen bij de code, iedereen kan het kopiëren, en dat is nou net niet de bedoeling.
niet dat ik er schathemeltje rijk mee zou kunnen worden, hoewel... maar ik ga die code niet zo maar graties weggeven.. dat moge duidelijk zijn..

op zich zijn vlak en langsdraaicycli nog niet zo moeilijk om te schrijven, een boorcyclus met dialoog is ook niet heel spannend, maar schuine kanten en radii.. daar komt toch even meer bij kijken..

en dan moet je alle plaatjes ook nog maken.. da's ook een flinke puist werk..

Maar.. 't kan.. en daar gaat het ook om..
Aan de andere kant.. met een goed CAM pakket (Cambam is niet heel duur) kun je je programma's offline maken, en met een USB-zetpil in't achterste van de draaibank.. is het dan niet meer dan een programmaatje openen.. en(als je gereedschappen gekalibreerd zijn, en je nulpunt goed staat) op de grote groene knop heien..

je zou CamBam ook op de besturingsPC kunnen installeren.. en dan is het net alsof je een Style besturing hebt.. contourtje tekenen, hetzij in CamBam, of in bijvoorbeeld QCad, bewerking erop zetten.. laden in Eding.. en gaan..
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Piet Versleijen »

Op het net is nog wel het een en ander van Fagor te vinden:

http://www.fagorautomation.com/download ... 0t_oem.pdf
http://www.fagorautomation.com/download ... t_self.pdf
https://www.sepmo.fr/en/operator-panel/ ... -i-nc.html
https://www.unisgroup.nl/products/p-mando-800t/
https://www.rgbautomatyka.pl/en/catalog ... +800&cat=0

RGB in Polen doet kennelijk veel in spares en reparaties van CNC gerelateerde onderdelen.
Misschien daar eens navragen?

Groeten,
Piet
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Een probleem bij Fagor is dat de kennis van de oude machines daar niet meer in huis is door een doorstart van het bedrijf. Hierbij werden de oude monteurs bedankt en de nieuwe lichting monteurs kan er niet zoveel mee. Compu is al een keer gewisseld, maar om het echt weer aan de gang te krijgen is de nieuwe lichting fagor monteurs niet gelukt. Die zijn gericht op het moderne spul. Begrijpelijk natuurlijk.
Alle begrip voor het niet online te grabbel zetten van zoveel werk. Zou ik ook niet doen. Kan me voorstellen dat Eding zelf wel belang heeft bij een goede selectie macro's die voor hun product meerwaarde hebben!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Arie Kabaalstra »

EdingCNC heeft daar zeker belang bij, sterker nog, enkele macro's die nu standaard in EdingCNC zitten, zijn door mij geschreven, omdat ik als "early adopter" de eerste was die bepaalde functionaliteit ging gebruiken.

Ooit.. lang geleden, zat er een fout in EdingCNC voor de gereedschapslengte compensatie, dat werd pas ontdekt toen ik een Toolsetter bouwde voor mijn Freesbank.

Ik heb nog wel een aantal macrootjes die ik ga delen met EdingCNC, omdat ze volgens mij onderdeel uit zouden moeten maken met de besturing.
dingen zoals het kalibreren van draaigereedschappen.
Maar.. dat kan ook weer op verschillende manieren, meer en meer draaibanken hebben tegenwoordig een taster op een arm, sommigen werken met een toolsetter die je in de klauwplaat kan zetten, en weer anderen werken alleen met "tooltje even raken".. al die methoden moeten in de Macro worden ondersteund, welke je gaat gebruiken?... dat zou ik in een dialoogje kunnen zetten, of "vast' in de setup van de machine.

Eigenlijk moet ik een manier vinden om de code afgeschermd te maken, en het te koppelen aan een "beveiliging", want dan zou ik het kunnen verkopen..
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door pep »

Goudgele schreef: 20 sep 2021 20:15 Als je een Arduin UNO wil gebruiken om te testen, kan je er ook even GRBL op gooien. Kan je mooi alle assen aan verbinden en eenvoudig bedienen via bijvoorbeeld UniversalGcodeSender.
https://www.instructables.com/How-to-In ... c-Machine/
Deze had ik even gemist. Heb het op een uno geschoven. Lijkt meteen te werken, tnx!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: potentieel project Baron Max

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 20 sep 2021 19:47 Ik kan in het tweede menu een functie inschakelen om een cyclus na het aflopen op te slaan in een Partprogram, die wordt na elke cyclus die je programmeert bijgewerkt, en zodra je klaar bent met het eerste onderdeel, dan laad je dat programma, en kun je de volgende in één keer maken..
Dat lijkt mij een interessante mogelijkheid! In de Eding handleiding heb ik daar nog niet zo een twee drie iets over kunnen vinden.

Ik ben begonnen een vlakfrees macro voor m'n nieuwe frees te schrijven en merk dat er nog al wat vragen boven komen waar je zo in eerste instantie niet bij stilstaat. Zoals:
Arie Kabaalstra schreef: 20 sep 2021 19:47 dan krijg ik een dialoogje, die vul ik in.. druk op Ok, en dan tekent ie em op mijn scherm..
Bij mijn functie tekent Eding een en ander meteen na laden op het scherm. Dat is dan met de default parameters, geef ik in mijn dialoog schermpje andere waarden in dan komt dat pas op het scherm tijdens de daadwerkelijke frees bewerking. Dat zou ik graag op voorhand zien.

Kun je niet een lezing doen op de CNCZone dag over macro's programmeren in Eding? Een workshop kan ook, dat scheelt een boel voorbereiding, je zet er een PC neer met een paar standaard voorbeeldjes en laat verder iedereen gewoon vragen stellen.
Plaats reactie