Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

JuanPescador
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2021 20:54
Locatie: Up North

Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door JuanPescador »

Nieuw op dit forum dus even iets over mijzelf:
Ik ben Jan Visser en opgeleid tot Scheepswerktuigkundige.
Heb het (conventioneel) draaien van huis uit met de paplepel ingegoten gekregen en dat ging tijdens mijn opleiding en vaartijd door.
Ik heb een AVM draaibank type MS155 in m'n werkplaatsje staan waarbij ik tegen wat beperkingen aanloop.
Ben op zoek naar een onafhankelijke vierklauw voor deze al wat oudere draaibank. 240 mm zou comfortabel zijn.
Die worden op zich genoeg op MP aangeboden maar nooit met de juiste opnameflens.
Mijn MS 155 heeft een American Long Nose taper spilneus met een L00 konus. In Italië hebben ze bedacht dat er dan maar een M95 x 4 schroefdraad op moest.
Een opname flens is prima zelf te maken maar dan is het wel prettig dat er een set binnenklauwen bij de drieklauw aanwezig is, en dat is niet zo helaas.
Heb ook al bedacht om een schijf nodulair gietijzer met overlengte op een andere bank te voorzien van een pasrand, deze op mijn eigen opnameflens vast te bouten, het ding te draaien, zonder spie te blauwen op de spilneus, spiebaan er in steken op m'n schaafbankje om hem vervolgens af te werken na montage op de spil.
Allemaal best te doen, maar ... wellicht is er iemand op dit forum die een vierklauw voor deze machine heeft liggen of weet een complete machine te staan die "beyond repair" is, waarvan ik een vierklauwplaat kan overnemen, dat zou een snellere aktie kunnen zijn.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door hfjbuis »

Welkom op dit forum en veel leesplezier gewenst.
JuanPescador schreef: 21 jun 2021 21:46 Een opname flens is prima zelf te maken maar dan is het wel prettig dat er een set binnenklauwen bij de drieklauw aanwezig is, en dat is niet zo helaas.
Mocht deze zoektocht niets opleveren, is het dan niet mogelijk om een passende (maat en budget) nieuwe 4 klauw te zoeken en daarvoor een flens te maken!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door motormuis »

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door benkr »

Die advertentie is 5,5 jaar oud, lijkt me sterk dat je daar nog een reactie op gaat krijgen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door assink »

Heb wel wat L00 opnames liggen, maar volgens mij allemaal met de normale "inch" draad.
JuanPescador
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2021 20:54
Locatie: Up North

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door JuanPescador »

@ hfjbuis: mijn dank voor het welkomstwoord, het leesplezier gaat beslist lukken! Dit is een prachtige site heb inmiddels ontdekt.
En ja, het zelf draaien van een opnameflens is prima te doen, maar in mijn geval wat omslachtig omdat ik op de bank van een collega eerst even een flens moet voorbereiden door er een pasrand in te draaien. Enfin, geen probleem natuurlijk, maar als iemand er één heeeft liggen en er geestelijk aan toe is daar voor een "x " bedrag afstand van te doen scheelt me dat toch tijd. Dacht bijna een mazzeltje te hebben doordat een kennis met een MS155 een vierklauw voor me had die hij toch niet ging gebruiken. Ding zag er als nieuw uit, maar toen ik de achterzijde te zien kreeg bleek zijn bank een schroefdraad opname te hebben LOL


@ motormuis: bedankt voor het meekijken, ondanks dat de advertentie 5,5 jaar oud is ga ik toch een poging wagen.

@Assink, ja, imperial draad, dat zit er normaal op gesneden volgens alle tabellen die inmiddels heb bekeken.
Die M95 x 4 op mijn draaibank is misschien een commercieel slimmigheidje geweest van de fabrikant.

Excuses dat ik de reakties in één bericht heb gepropt maar ik heb nog niet de knop ontdekt waarin ik iedereen even apart kan antwoorden (wat wel mijn bedoeling was) het zal wel aan de leeftijd (63) liggen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door assink »

Kan morgen nog voor de zekerheid ff checken.
Maar je krijgt er die draad sowieso niet op lijkt me. Tenzij je 'm helemaal weg draait, en dan oplast of er een bus op krimpt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door hfjbuis »

JuanPescador schreef: 22 jun 2021 21:24 excuses dat ik de reakties in één bericht heb gepropt maar ik heb nog niet de knop ontdekt waarin ik iedereen even apart kan antwoorden (wat wel mijn bedoeling was) het zal wel aan de leeftijd (63) liggen.
  • Op de knop reply drukken
  • Tekst markeren waarop je wilt reageren
  • Op de qoute (") knop drukken in het bericht met de gemarkeerde tekst
JuanPescador schreef: 22 jun 2021 21:24 En ja, het zelf draaien van een opnameflens is prima te doen, maar in mijn geval wat omslachtig omdat ik op de bank van een collega eerst even een flens moet voorbereiden door er een pasrand in te draaien.
Mijn volgorde is:
  • flens met schroefdraad maken (kan misschien ook op de eigen draaibank)
  • Flens monteren op de eigen draaibank
  • Buitendiameter van de flens draaien voor een betere balans
[*]Pasrand voor de klauwplaat draaien

Als je de pasrand (te) ruim maakt, kun je de speling gebruiken om de runout uit de klauwplaat te halen. Dan is het echt zuiver.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
JuanPescador
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2021 20:54
Locatie: Up North

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door JuanPescador »

Kan morgen nog voor de zekerheid ff checken.

Dat zou mooi zijn Assink. dank alvast.
JuanPescador
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2021 20:54
Locatie: Up North

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door JuanPescador »

HFJBuis schreef:
Mijn volgorde is:
Flens met schroefdraad maken (kan misschien ook op de eigen draaibank)
Flens monteren op de eigen draaibank
Buitendiameter van de flens draaien voor een betere balans
Pasrand voor de klauwplaat draaien

Als je de pasrand (te) ruim maakt, kun je de speling gebruiken om de runout uit de klauwplaat te halen. Dan is het echt zuiver.
Helemaal duidelijk en zo moet het ook, maar dan ben ik al een stap verder.
De te maken flens zal een diameter hebben, afhankelijk van de beschikbare vierklauw, tussen de 200 en 250 mm. Die krijg ik dan niet op de eigen draaibank ingespannen, want geen buitenklauwen.
Daarom wordt mijn volgorde als volgt:
- Drieklauw van de opnameconus (spilneus) verwijderen.
- Kruissupport op de juiste hoek van de spilneus conus instellen middels een klokje met micron schaalverdeling (exact op centerhoogte!)
- Kruissupport vast zetten en er verder afblijven!
- De drieklauw scheiden van de bestaande opnameflens.
- Schroefdraad afmetingen nauwkeurig vastleggen.
- Diameter van pasrand (mannetje) van de bestaande opnameflens meten.
- Materiaal met een overlengte van ca. 20 mm op de "bevriende" draaibank voorzien van een pasrand (vrouwtje) Eventueel de verdere vorm voordraaien.
- De schijf voorbewerkt materiaal op de bestaande opnameflens plaatsen en de boutgaten in de bestaande flens overnemen op de voorbewerkte schijf.
- Gaten boren en draad tappen in de voorbewerkte schijf.
- Bestaande opnameflens terug plaatsen op de spilneus (van de eigen draaibank dus)
- De voorbewerkte schijf op de opname flens vastbouten.
- Nieuwe flens zoveel mogelijk afwerken, behalve de buitendiameter en een paar streep van de dikte van de flens extra over laten.
- Het geheel (bouten dus vast laten staan) van de spilneus verwijderen.
- De inlegspie van de spilneus verwijderen.
- Correct aanliggen van de nieuw gemaakte conus verifiëren door middel van "blauwen", door het aanhalen van de ringmoer. (Hopen dat de schroefdraad dus in één keer OK is)
- Indien dit alles in orde is, de nieuw gemaakte opnameflens voorzien van de vereiste spiebaan.
- Daarna gaan we dan verder met jouw volgorde, dus buitendiameter op maat maken en de voorzijde in één opspanning van de pasrand voorzien.
- Aansluitend de flens nog voorzien van boutgaten.

De reden van de overlengte is, dat ik geen "vreemde", overbodige, draadgaten in m'n werkstuk wil hebben, die draai ik dus weg.

Waar iedere machinebankwerker op enig moment tegen aanloopt: de beperkingen van zijn of haar machine, en dan moet er geïmproviseerd worden.
Maar dat is nu juist de fun.

Ik heb twee knoppen: één voor "melden" en één voor "citeren" maar de knop voor "reply" zal ik wel overheen gekeken hebben, want die ziet Jan (nog) niet :mrgreen:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door hfjbuis »

JuanPescador schreef: 23 jun 2021 22:15 Ik heb twee knoppen: één voor "melden" en één voor "citeren" maar de knop voor "reply" zal ik wel overheen gekeken hebben, want die ziet Jan (nog) niet
Nog eens kijken, helemaal aan het begin van de pagina, links boven (Post Reply) en helemaal onder aan de pagina :oops:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
JuanPescador
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2021 20:54
Locatie: Up North

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door JuanPescador »

Ah, de rode knop "plaats reactie" :lol:
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door assink »

Sorry, gisteravond helemaal vergeten. Zal ff een herinnering in m'n telefoon plaatsen zodat ik het niet weer vergeet :roll:

Hier nog een complete video van this old tony:
https://www.youtube.com/watch?v=uAQLrM1P-YQ

Is dan wel een L0, maar de werkwijze zal hetzelfde zijn.
Alleen heb ik geen schaafbank, en ik weet niet hoe jouw werkplaats eruit ziet :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door hfjbuis »

assink schreef: 24 jun 2021 08:05 Alleen heb ik geen schaafbank, en ik weet niet hoe jouw werkplaats eruit ziet
Ik maak de spiebaan op de (CNC) draaibank met de tool in de toolpost. Dat gaat prima in POM en aluminium ook zonder de spindel vast te zetten. Staal heb ik nog niet geprobeerd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie