Revisie EMCO Unimat SL

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik kreeg van Remko (Spinningwheels) eens de vraag of ik een EMCO-Fetisj heb :lol: gezien het feit dat ik 2 EMCO Draaibanken in mijn werkplaats heb, en nog wel eens kijk naar EMCO VMC 200's die nog wel eens voorbij komen voor "koddige prijsjes"

Nu wil het geval dat ik ook nog een EMCO Unimat SL hier heb staan... Maar!.. die's eigenlijk van mijn vader.
de Unimat SL is de voorloper van de Unimat 3, en eigenlijk echt een hobbybankje, zwevende geleidingen, weinig aan in-en af te stellen.

't gaat hier om het basis model, zonder automatische langsvoeding, dat was een accessoire.

Ik wil die Unimat SL een grote beurt geven.. opnieuw schilderen, alles schoon en roestvrij maken, smeren, afstellen, the works..

Nou vroeg ik me tevens af.. 't motortje wat erop zit.. da's een 95 Watt motortje, gewoon 220 Volt, 2 koolborsteltjes.. meer niet..
Is daar op één of andere manier een Toerentalregeling op te maken?

Momenteel is de motor gewoon rechtstreeks met een stekker verbonden.. da's sowieso nie handig.. dus wil ik er in elk geval een schakelaar tussen zetten.
Unimat SL.jpg
't zou dan ook mooi zijn als ik er een Potmetertje bij kan plaatsen, elders een kastje met de electronica, alles netjes monteren op een grondplaat (ik heb nog een stuk Beukenhout liggen)
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door jgvanderveen »

Motor op (lamp)dimmertje aansluiten (triacje).
Zoals je weet, heb je dan wel verlies van vermogen bij lagere toerentallen 😉.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Pokkuh!.. Ik wilde bij de locale schilder een potje Hammerite H135 halen.. middengroen hamerslag.. blijkt dat dat al 2 jaar niet meer gemaakt wordt..

Wat is wijsheid?.. Donkergroen, of blauw?, dat donkergroen.. da's meer een mosgroen..Nehh..
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door tuonov4 »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. ze zullen het nog in voorraad hebben hier of daar.. maar die potten verf zijn minimaal 2 jaar oud..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Kjelt »

Advies inwinnen bij een goede verfwinkel, waarschijnlijk kunnen ze die kleur wel voor je aanmaken.
Dat zijn de kosten dan ook weer niet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

Of... en ik denk gewoon dat ik dat ga doen.. een beschikbare kleur pakken die me wel aanstaat..
198668081_265600965316663_7758423428675496061_n.png
H128 is gewoon te koop.. 'k kan zo op de fiets stappen, en een potje gaan halen.. Ok.. ik moet er voor naar Balk.. dus een half uur op de pedalen.. voordeel is wel.. ik kan meteen even bij mijn ouders langs, bakkie doen..

Ohja... wat ik ook nog vergeten was te vertellen.. De reden van deze ombouw.. 't moet voor het eind van de maand klaar zijn.. voor de 25e zelfs.. want dan viert mijn vader zijn verjaardag.. 'k had em beloofd 't machientje wat op te frissen..maar deze gaat ie niet aan zien komen..

Want.. ik pak ook meteen de grootste tekortkoming van de Unimat SL aan.. de Noniusringen..of eigenlijk het ontbreken daarvan.. Ja.. er staan wel markeringen op de handwieltjes.. lief van ze.. maar ze zijn niet te verdraaien tenopzichte van de handwieltjes.. Nou... dat kan ik durven!.. dacht ik zo.. Ik draai gewoon een setje handwieltjes met een wat langere en dunnere naaf, zodat ik daar de Noniusring omheen kan maken.. Ik kan daardoor de originele dopmoertjes waarmee de handwielen vastzaten niet meer gebruiken, maar daar draai ik ook wel wat passends voor..\

Die Noniusringen kan ik dan op de Beagle wel frezen.. Ohja.. Nog een primeur!.. de Beagle heeft sinds eergisteren eindelijk een Mepscherm!
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door jgvanderveen »

Je vader vindt het vast niet leuk dat z’n bankje groen de deur uitging en blauw terugkomt. ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door hugo stoutjesdijk »

jgvanderveen schreef: 08 jun 2021 12:30 groen de deur uitging en blauw terugkomt. ;-)
Jij denkt met weemoed terug aan je studententijd zeker. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door jgvanderveen »

Klopt! ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

jgvanderveen schreef: 08 jun 2021 12:30 Je vader vindt het vast niet leuk dat z’n bankje groen de deur uitging en blauw terugkomt. ;-)
zoals je op de foto wel kan zien..is't machientje tamelijk verveloos.. beter blauw worden, dan groen blijven.. :lol:
EMCO Unimat SL.jpg
Ik denk niet dat ie er heel veel moeite mee zal hebben als ie 'm zo terugkrijgt..

en..Ja... ik ben em in 3D aan het tekenen, en ik vind het leuk om daar Renderings van te maken.. 'k begin daar meer en meer handigheid in te krijgen.. dit was inclusief doorrekenen in 10 minuutjes gepiept, onder het genot van een paar boterhammen.. ik ben nog aan het lunchen.. :P
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

EMCO Unimat SL2.jpg
'k vind em voorlopig even mooi genoeg zo.. 🤪

Renderen is leuk.. maar er moeten ook nog wat onderdelen gemaakt worden.. maar eerst.. moet ik eens Eten gaan maken.. Ik rammel.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 08 jun 2021 18:44 Ik rammel.
Even goed vastzetten dan, druppie Loctite.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Revisie EMCO Unimat SL

Bericht door Arie Kabaalstra »

EMCO Unimat SL3.jpg
Nou.. vooruit.. nog ééntje dan.. ik heb inmiddels uitgevlooid hoe je "Labels" maakt in Keyshot.. Foto genomen van het typeplaatje, en dat als Label toegevoegd.. zelfde verhaal voor de blank metalen bovenkant van de x-as slede.. da's een label van een foto van een stuk van de slede van mijn HBM C-1 draaibankje.. Lollig progje wel... dat Keyshot...
Handwheel.png
Nu even tekeningetje maken.. en morgen wat Alu offeren op de EMCO.. 'k weet alleen nog niet.. wordt het de "5" of de "120"?..

de Kruisslede van de EMCO Unimat staat inmiddels in de eerste laag Blauwe Hammerite.. niets meer aan te doen.. hij wordt blauw.. beter blauw worden, dan groen blijven.. :lol:
Plaats reactie