Kleine hobby draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb gelukkig nog nooit slechte ervaringen gehad op Marktplaats.. niet als koper, en niet als verkoper..

Tuurlijk.. je hebt altijd de onzinbieders, die 400,- bieden op een EMCO Compact 5.. Die negeer je gewoon.. uiteindelijk was er een geinteresseerde die me belde.. omdat ie niets hoorde.. 'k vertelde em dat ik nooit reageer op biedingen onder mijn laagste prijs.. kort gesprek later.. prijs overeen gekomen.. en dezelfde avond is ie em nog komen halen..

als ik dingen wil kopen?.. als er een telefoonnummer bijstaat.. meteen bellen, en in de meeste gevallen heb ik binnen de kortste keren een deal, soms moet je't ophalen (zoals mijn eerste EMCO Compact 5.. die stond in Zeeland.. 3½ uur heen, 3½ uur terug.. maar goed.. de prijs was goed.. en dan stap ik wel in de auto.

Met zeldzame, of moeilijk te vinden bouwmodellen.. deed ik het niet anders.. bellen, bod doen.. kijken of je overeenstemming kan bereiken.. zoja.. gooi maar op de post, of als het niet te ver is... afspreken voor ophalen.

Helaas blijkbaar is niet iedereen even netjes op dat gebied.. maar die figuren.. ik ben ze gelukkig nog niet tegengekomen.
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Jmol »

WillyH schreef: 28 mei 2021 12:37 Ik haat het als je ergens wat koopt, reserveert, en dan één of andere knul achterbaks komt overbieden. Verkocht is verkocht, een beetje zelfrespect mag wel.
Ja dat klopt maar de verkoper kan toch reageren op mijn berichten, zowel op marktplaats als op SMS en hoor helemaal niks. Maargoed ga er niet druk om maken, kijk lekker verder tot er weet iets voorbij komt
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

https://link.marktplaats.nl/m1711274607

Hij mag een likje verf hebben.. maar 1200,-?.. aanhanger achter de Twingo.. en gaan! :lol:

er staat een telefoonnummer bij.. dus.. een beller is sneller!..
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Jmol »

Yes is geregeld, heb alleen beetje vraagtekens bij het gewicht van 800kilo op mijn betonvloer :roll:
Hoe weet ik of mijn vloer dat houdt, had een beetje het idee dat 500kilo gaat wel goedkomen maar 800kilo is wel een serieus gewicht
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door RoBie »

Jmol schreef: 29 mei 2021 18:37 Yes is geregeld, heb alleen beetje vraagtekens bij het gewicht van 800kilo op mijn betonvloer :roll:
Hoe weet ik of mijn vloer dat houdt, had een beetje het idee dat 500kilo gaat wel goedkomen maar 800kilo is wel een serieus gewicht
Dun plaatje rubber van 1 à 2 mm op de vloer en daarover een mooie metalen plaat metaal van ongeveer 6mm, rondom netjes rupsje kit, komt er geen vocht onder. Daarop de machine op trillingsdempers. Op die wijze verdeel je de druk.
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door RoBie »

Jmol schreef: 29 mei 2021 18:37 Yes is geregeld, heb alleen beetje vraagtekens bij het gewicht van 800kilo op mijn betonvloer :roll:
Hoe weet ik of mijn vloer dat houdt, had een beetje het idee dat 500kilo gaat wel goedkomen maar 800kilo is wel een serieus gewicht
En van harte met de aankoop, dat je er maar veel draaiplezier mee mag beleven!
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door RoBie »

Vloerdruk is dan 415 kilo de vierkante meter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jmol schreef: 29 mei 2021 18:37 Yes is geregeld, heb alleen beetje vraagtekens bij het gewicht van 800kilo op mijn betonvloer :roll:
Hoe weet ik of mijn vloer dat houdt, had een beetje het idee dat 500kilo gaat wel goedkomen maar 800kilo is wel een serieus gewicht
Je bent voor de deValliere gegaan?.. Gefeliciteerd...
'k heb in de achtergrond een beetje "mee zitten zoeken".. ik zag ook een nette Hobbymat 65, lief bankje, dat wel.. maar klein.. eigenlijk 't oostduitse antwoord op de EMCO Compact 5.. maar de Hobbymat is minder stabiel.. desondanks.. een leuk dingetje..

Maar.. voor mij te licht, te klein.. 'k heb ook nog de nodige AI's voorbij zien komen op Marktplaats, waaronder 2 HandyTurns.. ja,'t is een AI, maar.. Geen langsvoeding, ook niet met een handwiel.. dus alles met de bovenslede, hetgeen betekent dat je die wel heel zuiver uit moet klokken, zeker als je ook nog eens Conisch draait..
'k zou er zelf wel raad mee weten. maar dan heb ik toch liever een schaublin VM..

Deze deValliere lijkt mij een bijzonder stevig ding.. 't weegt ook wat.. maar massa kun je verdelen, en dan is de druk niet zo hoog..

Veel plezier ermee!
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door benkr »

Gefeliciteerd.
Je ziet het, ze komen echt wel voorbij, maar als dat dan gebeurd moet je snel schakelen.

Over die vloerdruk zou ik me echt niet druk maken, mijn Hembrug AI weegt ook zoiets.
Mijn vloer bestaat uit asfalt (als ik daar een stuk vinyl vloerbedekking op legde stond er de volgende dag condenswater onder) met daarbovenop zgn. grindplaten, dat zijn eigenlijk open kunststof vakjes van ca. 4 a 5 cm hoog waar normaal grind mee wordt vastgehouden op b.v. parkeerplaatsen, daarbovenop liggen underlayment platen. Bij mij zorgt het voor isolatie tussen een nat optrekkende asfalt vloer en een houten vloer dus.
Daarbovenop heb ik een oud bureaublad gelegd wat eigenlijk een MDF plaat is van 30 mm dik, op dat bureaublad staat mijn draaibank van 800 kg. De vloer doet helemaal niets onder dat gewicht.
gravel-fix-lite-grijs.png


Mocht die 3 fasemotor een probleem zijn dan heb ik op korte termijn de motor van mijn draaibank over, dat is een vrijwel nieuwe éénfase 2,2kW 2800 rpm motor. Ik ga een servomotor op mijn draaibankje zetten, die verwacht ik komende week.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door assink »

Dat is een mooi machientje zeg, een kleine gereedschapmakers draaibank.
Hier staat een uitvoerige beschrijving, en handleidingen kun je daar ook kopen.
http://www.lathes.co.uk/devalliere/

En ik weet niet hoe je frans is, maar hier staat ook een hele vracht documenten over je draaibank:
https://passion-usinages.forumgratuit.o ... liere-h160
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Swake »

Dat is wel een heeeel leuke machine voor 1200 centjes.
'klein' is die ook niet meer hé, dat is al een stevig ding 'voor thuis'.
When it fits stop using the hammer.
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Jmol »

Mensen bedankt voor de reacties maar vanwege het gewicht heb ik die machine toch maar niet gekocht. Eigenlijk wel spijt van achteraf maar nu een andere gevonden die waarschijnlijk iets minder robuust is. Maar het is een Emco Maximat Standaard geworden met freeskolom en onderstel.

Is dit vergelijkbaar met de maximat v10?
Bijlagen
_20210610_200541.JPG
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jmol schreef: 10 jun 2021 20:06 Is dit vergelijkbaar met de maximat v10?
Qua afmetingen zullen ze elkaar weinig ontlopen.. Maar volgens mij is de "Standard" flink ouder.. 'k heb even gegoogled, en ik zie standards in dezelfde hammerite kleur als de Unimat SL die ik momenteel aan het reviseren ben..

Geen hele grote zware jongen, maar het lijkt me een prima bankje voor allerhande werk..

Proficiat! (ja.. het is een EMCO.. en Ja.. ik ben wel een liefhebber van EMCO's...)
Jmol
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mei 2021 20:14

Re: Kleine hobby draaibank

Bericht door Jmol »

Haha ja dat had ik wel in de gaten inderdaad :lol:

Enige wat er niet opzit is een norton kast dat is wel jammer. De losse tandwielen voor draadsnijden zitten er wel bij maar was natuurlijk mooier geweest als de nortonkast erop zou zitten.
Het is inderdaad een wat ouder model, wel gebouwd van gietstaal en geen plaatstaal.
Plaats reactie