Hembrug AI draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ja, met die zaagsnedes er in wordt het klemmen natuurlijk stukken makkelijker en effectiever.
Ik durf er alleen niet aan om dat te gaan doen, een borgboutje vind ik al heel wat, een borgbout en zaagsnedes is wel heel veel in een keer.
Ik zit er wel aan te denken om die borgringen te gaan maken, dan moet ik wel de achterkant van de klauwplaat adapter een klein beetje afdraaien, want dat stuk is nu een beetje conisch.

Voorlopig ben ik nog steeds bezig om de schuur weer op orde te brengen en ik moet ook nog 2 glaslinialen op de bank monteren, pas dan kan ik de wand definitief weer dichtmaken.
Laatst gewijzigd door benkr op 12 apr 2021 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou het gewoon met een borgboutje doen. Zeker als er al een sleufje in de as zit. Boutje hoef je nog niet eens heel vast te draaien wan hij zit toch in een verdieping en de klauw kan er daardoor nooit af. Op mijn houtdraaibank is dit altijd prima gegaan en ik draaide ook 3000 rpm.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik ben vandaag bezig geweest om op de Z-as een glasliniaal te monteren, dat is zo goed als gebeurd.
Toen ik daar mee bezig was kwam ik er achter dat er een klein beetje speling zit op de hele slede, hoe veel heb ik nog niet gemeten, maar het is zichtbaar/voelbaar.
Omdat ik van de wat latere AI een service manual heb, heb ik daar geprobeerd uit te vogelen hoe je die speling weg kunt stellen.
Ik zie op de onderstaande tekening geen stelmogelijkheden maar ik heb er totaal geen ervaring in dus graag HELP HELP.
Het lijkt er op dat de hele slede een beetje beweegt op het bed.
Heeft iemand hier ervaring mee?

23329

23330
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hfjbuis »

Er zit een conische gib (lang stel plaatje) in die je stelt met het schroefje 1 (bij 17,18,19). Aan de andere kant zit ook een schroefje. Een kant lossen, de andere kant vaster draaien. De stelschroeven houden de gib op z'n plaats. Deze hoeven maar heeeeeel licht op spanning te staan om te voorkomen dat de gib gaat buigen.

Gib in het nederlands?????

De top slede en de dwars slede hebben beide zo'n stelschroefje en mogelijk (als je geluk hebt) het zadel ook!!
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ik wou dat ik een tekening had van mijn macmep, bij mij is het de bekende conische spie. Ik krijg de dwarsvoeding juist niet uit elkaar gromm, iets blijft hangen :-(
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 19 apr 2021 23:18 Er zit een conische gib (lang stel plaatje) in die je stelt met het schroefje 1 (bij 17,18,19). Aan de andere kant zit ook een schroefje. Een kant lossen, de andere kant vaster draaien. De stelschroeven houden de gib op z'n plaats. Deze hoeven maar heeeeeel licht op spanning te staan om te voorkomen dat de gib gaat buigen.

Gib in het nederlands?????

De top slede en de dwars slede hebben beide zo'n stelschroefje en mogelijk (als je geluk hebt) het zadel ook!!
Bij mij gaat het om het zadel. (ik ben niet zo bekend met de kretelogie van een draaibank)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als de speling die je voelt komt door slijtage van het bed, kun je niet veel stellen. Immers die speling is helaas niet gelijkmatig. Dus zal die op een andere plek van het bed klemmen of speling hebben.
Maar dat zadel ligt toch op een prisma en een vlak. Zwaar genoeg om te blijven liggen. Die speling aan de onderzijde hoef je geen last van te hebben.
En als je bij afsteken wat stabieler wilt zijn kun je ook gewoon de klemming vast zetten.

gib, waarschijnlijk wordt er 'spie' bedoelt (zie 2 en 19 in de stuklijst)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hfjbuis »

herbieferbie schreef: 20 apr 2021 09:41 Ik wou dat ik een tekening had van mijn macmep, bij mij is het de bekende conische spie. Ik krijg de dwarsvoeding juist niet uit elkaar gromm, iets blijft hangen :-(
Bij mij moet ik daarvoor de spindel moer los maken.

Om de spie te verwijderen moet ik ook de messing busjes eruit halen die door 4 schroefjes worden aangedrukt. Dat doe ik met een doekje over het gaatje en dan de stofzuiger er op.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 20 apr 2021 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ie met 4 schroefjes zit, is het geen conische maar een gewone spie. een conische kun je door in de lengte te verplaatsen stellen, wanneer je 4 schroefjes hebt, moet je elke positie apart op gevoel stellen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 apr 2021 12:06 Als ie met 4 schroefjes zit, is het geen conische maar een gewone spie. een conische kun je door in de lengte te verplaatsen stellen, wanneer je 4 schroefjes hebt, moet je elke positie apart op gevoel stellen.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb (jammer genoeg) een "gewone" spie in dat ding zitten.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag weer met de draaibank gespeeld en kom tot de conclusie dat blokje 31 te ver afgesleten is, mag ook wel na 70 jaar.
Als ik het blokje aan de rechterkant van de slede aandraai komt de slede vast te staan, die werkt dus goed.
Doe ik dat zelfde met het blokje aan de linkerkant dan blijft ik die speling houden, draai ik de bout los dan wordt de speling meer, als ik de bout echt muurvast aantrek dan kan ik de hete slede nog steeds gewoon bewegen, conclusie: dat blokje is te ver afgesleten.
De slede beweegt an de linkerkant zo ongeveer 0,3 a 0,4 mm naar voor en achteren, ook gaat de slede dan ca. 0,3 mm omhoog.

Ik ga vanavond het hele blokje opmeten en tekenen, vervolgens ga ik van de bovenkant zo ongeveer 0,5 mm affrezen, ik heb sterk het vermoeden dat het probleem dan zal verdwijnen.

Daarna moet ik proberen om de boel weer in elkaar zien te krijgen, die blokjes losdraaien was geen probleem, aan beide kanten zijn de spanbouten er uit, of ik ze nu nog terug krijg is afwachten. Lukt het niet dan moet ik nog wat meer losschroeven zodat ik dan de hele slede kan lichten.
Ik hoop dat het zo gaat lukken.

Ook de spie van de dwarsslede is redelijk versleten, ik heb de dwarsslede nu vrijwel spelingsvrij en toch nog soepel lopend, maar de spie zit er wel net wat verder in dan de stelschroef kan, even afwachten of dat stabiel zo blijft, anders moet ik ook daar wat improviseren.

Ik heb eergisteren en vandaag ook een glasliniaal op de lange as gemaakt, die werkt inmiddels perfect.
Als DRO heb ik een Ditron D50 uitleeskastje besteld bij Ali, dat scheelde precies de helft met kopen in Nederland, wat mij betreft de moeite waard dus. Op dat kastje zit ook (optioneel) een toerenteller, die moet ik er ook nog op maken.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door javanree »

benkr schreef: 21 apr 2021 19:32Ook de spie van de dwarsslede is redelijk versleten, ik heb de dwarsslede nu vrijwel spelingsvrij en toch nog soepel lopend, maar de spie zit er wel net wat verder in dan de stelschroef kan, even afwachten of dat stabiel zo blijft, anders moet ik ook daar wat improviseren.
Als je heel zeker bent dat het de spie is ; er zijn nog genoeg onderdelen leveranciers voor AI machines. Een nieuwe spie zal niet goedkoop zijn, maar dan is het wel meteen goed geregeld.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door motormuis »

bij mijn draaibank zijn dit strippen
ik heb ze uitgebouwd een sleuf in gefreesd en daarin een stuk kunststof nylon met olie geperst op maat gefreesd
werkt perfect je kan de geleiding ook wat voorspanning geven door de kunststof heb je nog een goede geleiding
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

javanree schreef: 21 apr 2021 21:57
benkr schreef: 21 apr 2021 19:32Ook de spie van de dwarsslede is redelijk versleten, ik heb de dwarsslede nu vrijwel spelingsvrij en toch nog soepel lopend, maar de spie zit er wel net wat verder in dan de stelschroef kan, even afwachten of dat stabiel zo blijft, anders moet ik ook daar wat improviseren.
Als je heel zeker bent dat het de spie is ; er zijn nog genoeg onderdelen leveranciers voor AI machines. Een nieuwe spie zal niet goedkoop zijn, maar dan is het wel meteen goed geregeld.
Ja, dat zou kunnen als ik wist welke uitvoering ik nu precies in huis heb, tot ik daar zeker van ben vind ik dit soort dingen redelijk riskant.
Schinfa zegt vrijwel alle onderdelen op voorraad te hebben, geen idee wat zoiets kost, maar ruilen zal wel geen optie zijn als het niet past.
Idem voor een manual, die kost 45 Euro, maar ik heb echt geen idee wat er in staat, ook dat zie ik niet zo zitten.
Idem dat stelblokje wat nu waarschijnlijk versleten is, als het gegarandeerd past als ik een nieuw bestel zou ik het meteen doen, nu ga ik toch maar eerst zelf wat improviseren.
Plaats reactie