Hembrug AI draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door pieter dr200 »

benkr schreef: 06 apr 2021 22:31 Ik wil morgen nog proberen om bij Hembrug zelf wat vandaan te krijgen, maar het Hembrug van nu is een heel ander bedrijf, vroeger was dat gewoon Defensie, in 1982 is dat veranderd en is Hembrug een particulier bedrijf geworden.
uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat zij niks weten, de meeste kans maak je bij het hembrug museum (maar verwacht hier niet te veel van).
benkr schreef: 06 apr 2021 22:31 Maar snel stoppen en de andere kant op draaien is wel wat je bij draadsnijden frequent doet.
snel stoppen wel, maar meestal doe je dit met een laag toerental en vergeet niet dat je de beitel uit het materiaal moet draaien als je hem terug laat lopen.

eventueel kan je voor een kleine spoed de machine in slip zetten, dan kan je met de hand de spil tegen houden.
benkr schreef: 06 apr 2021 22:31 En alleen al het idee dat die klauwplaat bij 4000 toeren los zou kunnen komen maakt dat ik dat wil voorkomen op de een of andere manier.
hoe vaak komt het voor om op hoge toeren te draaien? vaak kan je dan beter de spantangen gebruiken.
en wat voor klauwplaat zit er op? staal of gietijzer? die laatste mag in sommige gevallen niet eens zo hard.
benkr schreef: 06 apr 2021 23:16 Heeft iemand een idee waar ik zo'n Schaublin klemring zou kunnen bestellen?
2e hands zoeken en nieuw via de dealer, maar bestel dan gelijk een fles zuurstof mee.
ik denk dat zelf maken de beste optie is, balanceren is denk ik niet nodig en anders merk je het gauw genoeg.
de knel ring word ook gebruikt op diverse schaublin machines en dit werkt ook goed.
benkr schreef: 06 apr 2021 23:23 Ik zit nog te dubben over de maat Multifix snalwisselaar die ik er op wil hebben, ik kan denk ik kiezen uit de A, de B of de E versie, ze ontlopen elkaar in prijs niet zo heel erg veel. Ik heb erg goede ervaringen met de Paulimot Multifix snelwisselaars.
persoonlijk vind ik A het beste, deze gebruik ik ook op mijn bank.

maar is het niet verstandig om eerst eens rustig aan wat eenvoudige werk stuken te maken?
dan krijg je van zelf wat meer feeling en heb je een beter idee wat zoeen machine wel en niet kan.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door andrefc101 »

Pieter dr200@ precies mijn gedachten. Ga eerst eens draadsnijden, dan weet je wat het bankje doet.
En ik raad met die klauwplaat geen 4000 rpm aan... je hebt geen idee wat je overkomt! Laat dat bankje maar een 4000 rpm maken zonder klauwplaat, dan krijg je een idee. Om nu gelijk zo’n bank te slopen... zonde hoor!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Vandaag lekker bezig geweest, draaibankje staat op zijn plek en de wand is weer grotendeels dicht.
Ik heb hem al redelijk waterpas gesteld, even laten staan zo en dan nog een keer controleren en nastellen.
Het op zijn plek zetten ging boven verwachting goed, door de supergladde onderplaat kon ik hem samen met de heftruuk eigenlijk zonder veel moeite op zijn plek schuiven, soms met een balkje wat helpen maar het was eigenlijk een klusje van niets vooral dankzij de heftruuk natuurlijk.

Ik heb ook de stekker voor het eerst in het stopcontact gestoken en de bank laten draaien, nu nog zonder klauwplaat, maar het loopt allemaal wel lekker rustig, ondanks de leeftijd van de bank, ik schat dat hij ouder is dan ik zelf ben.
Ik heb ook nog eens naar de spindelneus gekeken en zag toen iets opmerkelijks:

23240

Het lijkt er op dat hier ooit iets op ingegrepen heeft, zou dit een soort van borging voor de klauwplaat kunnen zijn geweest?

Ook kwam vandaag de DRO die ik besteld had binnen. Ook dit keer is het weer gelukt om zonder douanebonus het ding te krijgen, ik vraag eigenlijk altijd om de waarde die op de buitenzijde van het pakket wordt vermeld beneden de 22 Euro te houden, ze hadden er 16 Dollar opgezet.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 902
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door joopbos »

Schinfa heeft ooit de hele voorraad AI onderdelen overgenomen, misschien ook oude documentatie:

https://www.schinfa.nl/index.html
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door assink »

benkr schreef: 07 apr 2021 17:59 Vandaag lekker bezig geweest, draaibankje staat op zijn plek en de wand is weer grotendeels dicht.
Ik heb hem al redelijk waterpas gesteld, even laten staan zo en dan nog een keer controleren en nastellen.
Het op zijn plek zetten ging boven verwachting goed, door de supergladde onderplaat kon ik hem samen met de heftruuk eigenlijk zonder veel moeite op zijn plek schuiven, soms met een balkje wat helpen maar het was eigenlijk een klusje van niets vooral dankzij de heftruuk natuurlijk.

Ik heb ook de stekker voor het eerst in het stopcontact gestoken en de bank laten draaien, nu nog zonder klauwplaat, maar het loopt allemaal wel lekker rustig, ondanks de leeftijd van de bank, ik schat dat hij ouder is dan ik zelf ben.
Ik heb ook nog eens naar de spindelneus gekeken en zag toen iets opmerkelijks:

23240

Het lijkt er op dat hier ooit iets op ingegrepen heeft, zou dit een soort van borging voor de klauwplaat kunnen zijn geweest?

Ook kwam vandaag de DRO die ik besteld had binnen. Ook dit keer is het weer gelukt om zonder douanebonus het ding te krijgen, ik vraag eigenlijk altijd om de waarde die op de buitenzijde van het pakket wordt vermeld beneden de 22 Euro te houden, ze hadden er 16 Dollar opgezet.
Ik zou daar een stelschroef met een vlakke punt op laten komen, mocht je voldoende dikte hebben. Misschien zelfs een stelschroef voorzien van een bronzen punt. Een losse stift gaat niet, omdat deze niet mee terug omhoog komt met je schroef :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Ballegooijen »

Een aantal jaren geleden heb ik een houtdraaibank gehad en die had op de spil ook schroefdraad. Volgens mij is dit vrij algemeen voor houtdraaibanken. In de klauwen die ik er op kon zetten zat ook een gaatje met schroefdraad met daarin een stelschroef. Hiermee kon je de klauw borgen tegen het aflopen van de spil. Dit werkte prima, je moet alleen niet vergeten om het borgboutje los te draaien alvorens de klauw te demonteren anders beschadig je de schroefdraad.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag met Schinfa gebeld, daar vertelden ze mij dat de latere modellen van deze draaibanken, dus nog wel met schroefdraad om de klauwplaat te bevestigen een bronzen stift hadden van misschien wel 10 mm die met een klemring tegen de spilneus werd gedrukt om deze toch wat vaster te zetten.
Ik ga toch iets maken om reproduceerbaar een gat in de klauwplaat opname te boren wat precies uitkomt in dat sleufje wat er toch al in zit.
Ik heb daar een idee over, dat ga ik uitwerken en dan post ik het hier.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door assink »

Heb ook al eens gezien dat een bronzen stift in de schroefdraad geplaatst werd. Alleen moet deze er dan ook al in zitten als de draad gesneden wordt, zodat deze overgaat qua contour. Deze bronzen stift wordt dan aangedrukt met een stelschroef.
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Ian »

Stukje lood onder de stelschroef doet het vaak ook wel

Die past zich wel aan de draad aan
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door benkr »

Ian schreef: 09 apr 2021 17:33 Stukje lood onder de stelschroef doet het vaak ook wel

Die past zich wel aan de draad aan
Vind ik op zich wel een goed idee, maar als ik dat lood nu in dat gleufje pers, krijg ik de klauwplaat er dan nog ooit af?
Ik denk dat een pennetje aan de stift veiliger is of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door Ian »

Klopt in dit geval.

Als je een gat zou boren waar die niet in dat gleufje uitkomt,
Maar op de schroefdraad.
Dan werkt het loodje goed
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door herbieferbie »

staandeklok schreef: 06 apr 2021 21:05 Ben, geen gaatjes boren in de spindel van de draaibank. Een juiste flens achter de klauwplaat met een z.g. klemring en je platen zitten perfect vast. Ook bij omschakelen met draadsnijden heb ik nog nooit problemen gehad.
Ik blijf foto's bijplaatsen een crime vinden, anders zou ik een foto uit een origineel (weliswaar Schaublin) instructieboek bijvoegen.
Ik hoop dat je begrijpt, wat ik bedoel anders doe ik nog een keer een poging. De klemringen achter de klauwplaat zijn normaal gesproken ook nog netjes gebalanceerd, zodat eventuele trillingen uitblijven.
voor foto's plaatsen ga naar : https://postimages.org/nl/
selecteer al je foto's tegelijk geef hem even om alles up te loaden en kies dan voor hotlink for fora ( achter Code's voor alle afbeeldingen )
selecteer daarna alle gegenereerde text, kopier, en plak daarna in je bericht, voila klaar al je afbeeldingen in 1 keer geplaats
Succes werkt trouwens in alle fora zover ik weet.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door herbieferbie »

benkr schreef: 06 apr 2021 22:56 Daar zie ik dit voorbij komen:

23238

Zou dat voldoende zijn om die hele klauwplaat te borgen?
Die ring maken is één, maar balanceren, hoe pak je dat aan?
Of is zoiets ergens te koop?
Ik heb hier eens een foto geplaatst van mijn klauwplaten omdat ik benieuwd was wel systeem het was/ cq de naam of type.
Niemand wist het zelfs een bedrijf welke diversen soorten klauwplaten verkocht.
Bij mij gaat een ring om de klauwplaat waar dus een uitstekende rand opzit met inkepingen , met die ring trek je de klauwplaat al vast, tevens zitten er 2 haakjes in die ring met veertjes, je moet de klauwplaat stevig aandraaien ( met de hand welliswaar ) en dan grijpen die haakjes om een rand welke aan de spindel zit dus dat is een dubbele borging. Je klemt de klauwplaat en trekt hem ook nog eens tegen de spindel aan.
mijn draaibank remt stevig af en zoals te verwachten nooit iets geks meegemaakt.
Indien je gedetailleerde foto's wil Ben roep je maar dan demonteer ik de handel ff mocht je wat aan het idee hebben.
En die multifix van paulimot heb ik ook aangeschaft, voor zover mijn kennis en kwaliteiten reiken is mijn ervaring erg positief

hier nog wat foto's van mijn kleine klauwplaatje
En een zijopname van de grotere die gemonteerd is

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Hembrug AI draaibank

Bericht door WillyH »

herbieferbie schreef: 12 apr 2021 18:10 voor foto's plaatsen ga naar : https://postimages.org/nl/
selecteer al je foto's tegelijk geef hem even om alles up te loaden en kies dan voor hotlink for fora ( achter Code's voor alle afbeeldingen )
selecteer daarna alle gegenereerde text, kopier, en plak daarna in je bericht, voila klaar al je afbeeldingen in 1 keer geplaats
Succes werkt trouwens in alle fora zover ik weet.
Sorry, dat is een goede oplossing voor zeer tijdelijke foto's. Maar als je hier op het forum nog zaken wenst op te zoeken van enige tijd terug dan kan je beter zelf als forum de foto's opslaan en beheren. Mijn ervaring met dergelijke gratis photo-hosting als postimage is dat de foto's op een gegeven moment gewoon verdwijnen, al dan niet bewust. En dan heb je in het forum hele interessante topics zonder enige afbeelding erbij, of al even erg, een afbeelding met enkel reclame voor de photo-hoster.
Plaats reactie