Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Is er iemand bekend met een Denford Orac CNC?

Ik heb misschien de mogelijkheid om er een over te nemen. Deze is wel volledig ontdaan van alle CNC componenten (stappenmotoren, besturing etc).

Het is de versie met snelwisselhouder, dus niet met ATC.

Hoofdmotor 3-fase 380V is wel nog aanwezig, maar frequentie-omvormer van 1-phase 220V naar 3-phase 380V mogelijk niet meer.

Ombouwen naar nieuwe besturing (EdingCNC) dat gaat me wel lukken want freesbank bouwen is ook gelukt. Met frequentie omvormer heb ik nog geen ervaring. Wat zou zoiets moeten kosten voor 1 x 220V --> 3 x 380V 1.3A?

Brochure en partslist heb ik al gevonden:
http://www.denfordata.com/downloads/for ... s-list.pdf
Laatst gewijzigd door xander janssen op 13 dec 2021 21:11, 7 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Kjelt »

xander janssen schreef: 09 mar 2021 10:02 Hoofdmotor 3-fase 380V is wel nog aanwezig, maar frequentie-omvormer van 1-phase 220V naar 3-phase 380V mogelijk niet meer.
Een VFD kan max. de spanning uitgeven die er in gaat.
Dus zul je eerst die 230V naar 380V moeten ophogen dmv een transformator.
Aangezien het vermogen niet zo hoog is zou dat wel gaan.
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door nieles »

of als je de motor kan ombouwen tussen ster/driehoek dan heb je geen transformator nodig
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Kjelt schreef: 09 mar 2021 11:04 Een VFD kan max. de spanning uitgeven die er in gaat.
Zou er dan een trafo 220V --> 380V in gezeten hebben? Want de manual zegt onderstaande en andere bronnen geven ook niet aan dat hij naast de 220V aansluiting nog een extra 3-phase 380 nodig zou hebben.

Electrical
50 Hz - 1 phase 240 volts
60 Hz - 1 phase 220 volts
Spindle motor
1/2 H.P. A.C. 0.37 kW 380-420V 1.3A incorporating A.C. Frequency Changer
Axes motors
Stepper Motors - 200 Steps/Rev D.C. 2.9 V 3.1 A
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Kjelt »

xander janssen schreef: 09 mar 2021 12:36 Zou er dan een trafo 220V --> 380V in gezeten hebben? Want de manual zegt onderstaande en andere bronnen geven ook niet aan dat hij naast de 220V aansluiting nog een extra 3-phase 380 nodig zou hebben.
Ik zie niet zo 1,2,3 een elektrisch schema maar in de BOM lijst van je link hier boven staat een 2kVA transformator.
Nou kan ik je 1 ding wel verklappen, voor de controller en stappenmotoren heb je geen 2kVA nodig ;-)
Dus 100% zeker durf ik het niet te zeggen maar het lijkt er wel veel op.

22971
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Kjelt schreef: 09 mar 2021 12:43 Ik zie niet zo 1,2,3 een elektrisch schema maar in de BOM lijst van je link hier boven staat een 2kVA transformator.
Nou kan ik je 1 ding wel verklappen, voor de controller en stappenmotoren heb je geen 2kVA nodig ;-)
Dus 100% zeker durf ik het niet te zeggen maar het lijkt er wel veel op.
Heel scherp, zo ver was ik nog niet. Dan misschien toch nieuwe motor voor 220V met VFD of misschien wel een servo met bijbehorende aansturing
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Ik ga binnenkort eens kijken naar de staat van de geleidingen en kogelomloopspillen. Als die nog goed zijn dan is de bank het waard om van eigenaar te wisselen :lol:

Ondertussen eens een budget maken voor de ombouw.

Dit is het typeplaatje van de motor. Misschien dat iemand daar iets van kan zeggen mbt aansluiten op een 220V VDF?

22977
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Kijk eens naar de Lichuan servo set die benkr voor zijn draaibank heeft gekocht. Denk dat je dan weer up to date benieuwd voor hetzelfde bedrag als dat je met een trafo en vfd deze motor wilt gebruiken.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door Caesar »

als ik het zo zie kan hij gewoon op 230V draaien, en tweede hands kost een VFD ook niets (zeker eentje voor <500watt, je motor is 0.37kw):

380/400V in delta, 220/230V in ster

Op marktplaats zoeken op frequentie-regelaar, niet VFD, anders krijg je bijna geen hits. Idealiter eentje die enkel fase 230V input heeft en dan 3 fase 230V output. Die zijn er zat op marktplaats: een voorbeeld:

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

De verkoper heeft nog een omvormer liggen en gaat die aansluiten. Als dat werkt hoef ik daar al niks meer aan te doen.

Origineel zaten hier 150 oz.in. motoren op. Dit is ongeveer 1 Nm. Zou ik die nog upgraden naar 2 Nm als daar de ruimte voor is? Hoeveel Nm hangen jullie aan Emck compact 8? Daarmee is hij wel vergelijkbaar in afmeting.

Groet,

Xander
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Zojuist opgehaald, morgen uitladen en dan komende tijd eens helemaal nalopen, smeren, minieme hoeveelheid vliegroest eraf halen.

Dan onderdelen bestellen:

- voeding
- stappenmotor-drivers
- stappenmotoren
- tandriemen
- tandpoelies
- ...

23037
23038
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door benkr »

Voor de hoofdas zou ik zeker een servomotor nemen, een draaistroommotor kan maar binnen een beperkt bereik in toeren geregeld worden terwijl juist een draaibank op allerlei toerentallen moet kunnen. Een servomotor kun je echt regelen tussen 0 en b.v. 3000 rpm, en dat overal bij nominaal vermogen en als piek belasting zelfs het 2 a 3 voudige. Ik heb op mijn Emco Compact 8 een 1,2 kW servo gemonteerd, werkt perfect.
Ik heb een Lichuan servomotor met drive gekozen, die kunnen zowel 0 - 10V als met Step/Dir sturing werken. De Emco werkt nu op 0 - 10V, ik heb er nog eentje liggen voor op mijn SwissTec draaibankje wat ik aan het ombouwen ben naar CNC, die gaat waarschijnlijk op Step/Dir aangestuurd worden.
Mocht je zo'n Lichuan servo bestellen vraag ze dan die te leveren via een EU land, dat scheelt je in invoer en BTW.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

benkr schreef: 16 mar 2021 22:08 Voor de hoofdas zou ik zeker een servomotor nemen.
Die oplossing heb ik in overweging, maar ga eerst zorgen dat ik alle ontbrekende zaken erop krijg, stappen motoren etc. Als hij werkt kan ik de hoofdmotor upgraden als er nog budget over is.
benkr schreef: 16 mar 2021 22:08 Mocht je zo'n Lichuan servo bestellen vraag ze dan die te leveren via een EU land, dat scheelt je in invoer en BTW.
Ik heb nog nooit in verre oosten besteld, altijd EU en 1x VS. Beetje koudwatervrees hier. Zijn er ook leveranciers van zoiets in de buurt? Snap dat prijs dan hoger ligt maar geruststelling rond garantie is ook wat waard. Bij Sorotech zie ik servos staan, maar allemaal "laagspanning" ipv 220V, dus daar moet dan een dikke voeding aan want de stroomsterkte is navenant hoger bij lagere spanning.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Denford ORAC CNC: ombouw naar EdingCNC

Bericht door xander janssen »

De originele verf loopt door over de moeren waarmee de vaste kop op het bed zit, dus nog nooit los geweest. Is wel bij elke bout een gok welk gereedschap nodig is, metrisch of imperial. Beide types zijn gebruikt om verschillende zaken vast te zetten. Mechanica voornamelijk metrisch, kappen voornamelijk imperial. :lol:

Is wel hout op bewerkt geweest (of heeft naast een houtbewerkingsmachine gestaan) waardoor er overal houtstof op zit. Dit moet eraf, dus de vaste kop los moeten nemen. Dus deze moet opnieuw uitgelijnd worden. De hele bank druipt van de olie en vet, alle bouten komen eenvoudig op moment los en alleen wat vliegroest op het bed onder de losse kop.
23042

Bed in kale toestand, staat nu te weken in de WD40 om aangekoekt vet te verdunnen, dan poetsen en terug opbouwen.
23043

Kogelomloop voor de langsvoeding. Deze is uitgerust me 3 moeren, twee aan een kant en dan nog een aan de andere kant van het support. Alleen dit ding is al behoorlijk zwaar.
23044
Plaats reactie