Emcoturn 120 ombouw naar... Eding cnc720

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door HD13 »

salautom schreef: 26 aug 2020 22:58 Storing gevonden welke de zekering er uit liet klappen
de varistor had er vermoedelijk geen zin meer in, maar een nieuwe bestellen en er in solderen

Afbeelding

edit: zou dit een vervanger kunnen zijn?
https://nl.farnell.com/epcos/b72225s425 ... dp/2895353
Ja, lijkt de juiste.
Netspanning kan tegenwoordig iets hoger uitpakken, gewoon er inzetten ding is bedoeld om stuk te gaan.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door salautom »

nieuwe varistor zit er op en YES we hebben beeld!


er missen denk ik parameters, ik heb wel iets gevonden, zouden dit de parameters kunnen zijn?:


en hoe voer ik deze in? iemand een idee? alvast bedankt
Bijlagen
IMG_20200815_104415.jpg
we hebben beeld.jpeg
Laatst gewijzigd door salautom op 26 jul 2021 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door salautom »

heeft iemand een handleiding van de emcoturn 120?
en heeft iemand elektrische schema's van deze machine? is daar aan te komen?
en heeft er al iemand de originele spindelmotor en driver aangestuurd?
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
eddyheide
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2017 12:53

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door eddyheide »

salautom schreef: 01 sep 2020 10:54 heeft iemand een handleiding van de emcoturn 120?
en heeft iemand elektrische schema's van deze machine? is daar aan te komen?
en heeft er al iemand de originele spindelmotor en driver aangestuurd?
heb je al een handleiding ? anders stuur ik je wat.
Geko
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 dec 2020 16:24

Re: Emcoturn 120 ombouw naar... Eding cnc720

Bericht door Geko »

Hallo,
Ich möchte einen Dateilink von meinem Synology NAS mit dir teilen.

ET120P VS2712 88-5.pdf
http://gofile.me/4xTAg/TlaRjzCUt

Geko
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Emcoturn 120 ombouw naar... Eding cnc720

Bericht door salautom »

en weer een klein stapje verder, een onderstel gemaakt waar tezijnertijd ook de besturing in gaat komen
Bijlagen
IMG_20210726_213521.jpg
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 ombouw naar...

Bericht door Arie Kabaalstra »

salautom schreef: 01 sep 2020 10:54 heeft iemand een handleiding van de emcoturn 120?
en heeft iemand elektrische schema's van deze machine? is daar aan te komen?
en heeft er al iemand de originele spindelmotor en driver aangestuurd?
Ik heb de nodige documentatie van de EMCOturn 120.. Parameters, Electrisch schema, en handleiding van de besturing..

jij hebt ook een EMCOtronic TM 02, daar heb ik de manual van.. mocht je er behoefte aan hebben.. maak ik wel even een zipje met de PDF's die ik heb..

je kunt middels een eenvoudig aansluitprintje de originele motor en driver blijven gebruiken, in EdingCNC stel je em dan in als stappenmotor, 't aantal stappen per omwenteling moet ik even uitrekenen maar da's niet heel spannend..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 ombouw naar... Eding cnc720

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dit is het belangrijkste van de documentatie.. hopelijk heb je er wat aan
Bijlagen
et120p.pdf
(2.15 MiB) 137 keer gedownload
T2_Progr.Anl_EN4247_91-4.pdf
(4.15 MiB) 133 keer gedownload
T2_Bedienung_EN4246_91-4.pdf
(1.58 MiB) 127 keer gedownload
ParametersEmcotronic_V6.00.PDF
(14.05 MiB) 127 keer gedownload
Param_listeTM 02 DE.pdf
(703.36 KiB) 125 keer gedownload
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 ombouw naar... Eding cnc720

Bericht door Arie Kabaalstra »

salautom schreef: 26 jul 2021 21:51 en weer een klein stapje verder, een onderstel gemaakt waar tezijnertijd ook de besturing in gaat komen
Je maakt er in feite een PCturn 120 van, maar dan met de besturing aan de linkerkant.
Of dat handig is, valt te bezien, zeker als je eens seriewerk moet maken, dat je door de spindel moet voeren, of je moet er meteen een barfeeder in bouwen.. :lol:
Als je alles net zo afwerkt en vormgeeft als de orignele machine, dan wordt het wel een mooi geheel, hij lijkt me alleen wat laag...'k weet natuurlijk niet hoe groot je bent, maar ik heb mijn machine zo'n 125 mm hoger gezet (door er een stalen "Pallet" onder te monteren, zodat ie ook met een palletwagen verplaatst kan worden.
EMCOturn 120 Original with Logo.jpg
Zo dus.. (ja.. ik heb me weer eens laten gaan met Keyshot, maar dit is ook leuk voor youtube filmpjes, als "aankondiging" )

Ik wil de besturing uiteindelijk op de vaste kop gaan monteren, zodat die grote kast van de TM02 gebruikt kan worden om er een Compact 5 in te proppen
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Emcoturn 120 ombouw naar... Eding cnc720

Bericht door salautom »

Hallo Arie, dank je wel voor de bestanden, zal ik zeker wat aan hebben

dus je zegt eigenlijk dat de besturing aan de *rechterkant* handiger is?
kan nu nog gemakkelijk, slijp het frame er zo af en las het aan de andere kant weer vast
wat hoogte betreft ben ik eigenlijk gewoon uitgegaan van de standaard hoogte van de machine zelf

weet jij of het ook mogelijk is de originele spindelmotor te blijven gebruiken?
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 ombouw naar... Eding cnc720

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, de originele spilmotor kun je blijven gebruiken.

Er is een Duitser die een serie filmpjes daarover gemaakt heeft op Youtube:

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... hnGyKHQqLB

Hier zijn hele playlist omtrent de EMCOturn 120.

het komt er op neer dat je in EdingCNC de spindelmotor als "Stepper" instelt, en middels een aansluitprintje en wat fysiek ombouw werk de originele driver aansluit op EdingCNC.

Waar een besturing van een draaibank zit, da's deels een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar EMCO bouwde zelf de besturing van de EMCO PC-Turn 120 aan de rechterkant, gevolg daarvan was dat je niet meer bij het handwiel van de Pinole kon, en EMCO heeft dat opgelost door er een haakse overbrenging op te monteren, zodat het handwiel nu uit de voorkant steekt, andere optie, is een "losse kop" van een 120P monteren, die zijn Pneumatisch, en die slangen raak je wel kwijt..
Boren doe je toch niet met de pinole, er kan geen boorkop op..

Bij de EMCOturn 120/120P kon je de besturing links of rechts van de machine plaatsen, en, je kon em bijdraaien, omdat ie op zwenkwielen stond.
Als je een frame over de linkerkant van de machine bouwt, dan kun je daar je Console op monteren, of, zoals ik van plan ben, de deur modificeren, zodat ie naar RECHTS openschuift, en dan de console rechtstreeks op de machine monteren..
EMCOturn 120 OC.jpg
Zo dus.. Ik heb een Heidenhain paneel klaarliggen, en ik heb een UIO-10.. nou moet ik alleen nog even uitzoeken of je een Digital-out kan toewijzen aan een toets uit de keyboard matrix, want 't is handiger om bepaalde functies via de UIO-10 te doen, maar het hele toetsenbord zit in één matrix (hoewel de Heidenhain TE425 Console uit 2 delen bestaat, hoe dat precies zit, moet ik nog uitzoeken))
In elk geval wil ik dus de deur naar rechts laten openen, zodat ik mijn console op de "vaste kop" kan monteren, 't handwiel op de Pinole gaat er waarschijnlijk ook af, want daar wil ik een stepper aan monteren, dan kan ik een grijpertje, of een Parts Catcher aan de Pinole knopen.

De besturing Links van de kast, maakt dat als je je tools moet instellen (even raken om de maat te "halen") je linker arm waarschijnlijk te kort is om bij je klavier te kunnen.. dan "moet" je welhaast een Pendant hebben om je tools te verplaatsen.
Je Toetsenbord zit dan immers minimaal 40 CM verwijderd van de klauwplaat, daar krijg je heel snel lamme armen van.

Ook zit je met doorschuiven van stafmateriaal als je seriewerk wilt doen, er kan immers ø20 door de spindel, de Linkerzijkant zit dan al snel zo'n 80 Cm van je klauwplaat/spantang (betekent wel dat er geen grote lengtes uit je machine steken, (max een cm of 20), maar zoals gezegd, maak em dan nog een pietsie breder, en integreer meteen een barfeeder in de machine 🤪)

Even kijkend naar het opzetje dat ik heb gemaakt.. 't randje op het zwarte deel ter hoogte van de vaste kop, dat "misbruik" ik vaak om even wat op weg te leggen.
een soort "handschoenenkastje" in het schuine deel, met een klepje dat je naar beneden kan klappen, om daar even wat neer te leggen, zou ook wel eens handig kunnen zijn.. niet moeilijk te maken, gewoon een gat zagen, scharniertje erachter, plaatje erop, gaatje erin zodat je em open kan klappen, en een slinks weggewerkte blokkering, dat ie vlak komt te staan als je em open maakt.. Lappie Rubbubububbberrrr erop, zodat je tools niet liggen te rammelen, eventueel een "bakje" erachter dat je je tools eventueel ook in de machine kan opbergen..
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Emcoturn 120 ombouw naar... Eding cnc720

Bericht door salautom »

Arie, dank je voore de 'Duitse' link

ik volg in elk geval jouw bouw zeker
en ook ga ik de (ruimte voor de) besturing naar rechts verplaatsen

een vraag, heeft iemand een idee hoe ik aan een klauwplaatsleutel kom voor deze machine?
ze lijken eigenlijk allemaal te kort
het gat is 6mm, en de afstand tot buiten de behuizing is toch minimaal 10cm
Bijlagen
IMG_20210728_120055.jpg
Laatst gewijzigd door salautom op 28 jul 2021 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emcoturn 120 ombouw naar... Eding cnc720

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik gebruik gewoon 't klauwplaatsleuteltje van de EMCO Compact 5 CNC, die past ook, is ook kort, maar ach.. zolang het "handvat" niet tegen de beplating komt.. is er niets aan de hand toch? 't enige is dat ik maar één klauwplaatsleutel heb voor 2 draaibanken.. vandaar dat ik bezig ben met een ontwerp voor een pneumatisch bediende spantang... :lol:

Ook heb ik onlangs 2 spancilinders op de kop kunnen tikken, waarvan 1 met een doorlaat, weet alleen nog niet of ik die IN de kast kan krijgen.. zo ja, dan maak ik een trekpijp voor de pneumatische klauwplaat voor de EMCO 120.. daar is ook wel aan te komen..

Eigenlijk moet ik nog eens zo'n sleuteltje bijmaken.. makkelijk zelf te doen uit een stukkie rond zilverstaal, Draaien, Frezen, hardenn en hoog ontlaten, dat moet de truc wel doen.. 'k moet even kijken welke temperatuur, en welke aanloopkleur daarbij hoort, maar zilverstaal is al veel sterker dan "Russisch edelstaal"..

Je zou ook nog kunnen overwegen om op de "scharnier" van de oorspronkelijke besturingskast een bedieningsconsole te bouwen.
gezien de ruimte naast de machine als ik de EMCO Compact 5 CNC in de TM-02 kast ga bouwen zal ik daar niet onderuit komen..
Emco 5-4.jpg
Zoiets moet het dan gaan worden.. Ook daar heb ik het Heidenhain klavier al voor liggen.., deurtje ook naar rechts, nieuwe beplating om de machine, geintegreerde chiptray, en ik denk nog na over een Chip Conveyor, gewoon een voorvork veer van een motorfiets aan een ruitenwissermotortje moet de truc wel doen..
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 258
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Emcoturn 120 ombouw naar... Eding cnc720

Bericht door salautom »

hoe voer ik eigenlijk de parameters in?
en hoe kom ik aan deze parameters?
zijn deze algemeen? of specifiek voor deze machine?
is het mogelijk deze via een floppy in te lezen?
heeft iemand een bestand voor mij dat ik op een floppy kan zetten en die dan kan inlezen?
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Plaats reactie