Pagina 1 van 1

Spindelrem

Geplaatst: 29 jul 2020 19:21
door andrefc101
Ik wil graag op mijn draaibank de spindel fixieren, en denk dat te doen met een schijfrem en een electrisch bedienbare hydraulische remtang.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee, of een beter idee? Spindel gaat draaien als c-as, en ik wil hem dus bij stilstand echt vastzetten.
De servomotor houd hem wel redelijk stil, maar door de htd riem zal er och wat flex inzitten.

Re: Spindelrem

Geplaatst: 29 jul 2020 19:29
door hfjbuis
Ik wil hetzelfde doen voor mijn verdeeltafel. Mijn enige bedenking is de radiale speling in de zuigers van de remtang. Die kunnen voor speling op de verdeeltafel zorgen. Ik dacht dat @spinningwheels zo'n remtang op zijn draaibank gaat zetten voor het afremmen van de bank. Als die erop zit, kan hij misschien iets zeggen over de "restspeling" van de klauwplaat.

Re: Spindelrem

Geplaatst: 29 jul 2020 20:04
door Sven
Klein beginnen met magura hydraulische schijfrem voor fiets?
Met luchtcylindertje er aan?

Re: Spindelrem

Geplaatst: 29 jul 2020 20:16
door andrefc101
Sven schreef: 29 jul 2020 20:04 Klein beginnen met magura hydraulische schijfrem voor fiets?
Met luchtcylindertje er aan?
Had idd ook aan een fiets setje gedacht.
Wil alleen eigenlijk geen lucht erop hebben, moet ik iedere keer de compressor opstarten, zonde. Zal toch wel iets elektrisch zijn wat dat kabeltje kan aantrekken?

Re: Spindelrem

Geplaatst: 29 jul 2020 20:19
door spinningwheels
Ja ik moet het er idd opbouwen als rem, Voor beweging vande remzuiger ben ik niet zo bang als het ding op de rem staat .
Electr aansturing waar denk je dan aan? Ik weet dat audi een eenvoudig electr handrem systeem heeft, Een spindel die in de achterste remtang zit die door een motortje word aangedreven.
Als rem hadden we al een beetje bedacht dat een setje van een fiets al voldoende zou moeten zijn .

Re: Spindelrem

Geplaatst: 29 jul 2020 20:40
door HD13
Elektrisch remmen ?
http://www.temporiti.it/categoria-prodotto/freni/

Weet alleen niet hoe het met de radiale speling zit, kan per rem constructie verschillen.

Re: Spindelrem

Geplaatst: 29 jul 2020 20:57
door andrefc101
HD13 schreef: 29 jul 2020 20:40 Elektrisch remmen ?
http://www.temporiti.it/categoria-prodotto/freni/

Weet alleen niet hoe het met de radiale speling zit, kan per rem constructie verschillen.
Oh ja, grappig. Zo’n ding zou ik nog ergens moeten hebben.... op zoek dus 😉

Re: Spindelrem

Geplaatst: 29 jul 2020 22:16
door hfjbuis
spinningwheels schreef: 29 jul 2020 20:19 Electr aansturing waar denk je dan aan? Ik weet dat audi een eenvoudig electr handrem systeem heeft, Een spindel die in de achterste remtang zit die door een motortje word aangedreven.
Ik heb nog van die servo motoren uit de modelbouw. De grote (HS-5755MG) doen 2.5 Nm, genoeg om met een acenter de rem (handel) te bekrachtigen. Als aansturing denk ik aan een ESP32 met daarop Grbl_ESP32, die kan dit soort motoren aansturen met dezelfde g-codes als voor een gewone stepper. Het bordje voor de controller is al klaar, nu nog wachten tot dat er in de agenda ruimte is.

Een gewone stepper kan natuurlijk ook of een hydraulisch klepje voor de lucht of een actuator van de bediening voor de centrale vergrendeling van een auto, etc.

Re: Spindelrem

Geplaatst: 30 jul 2020 19:17
door Bjornski1976
Een elektromagnetische rem is mij eerder geadviseerd on the gebruiken. Omdat deze vrijwel onmiddelijk reageerd wanneer de bekrachtiging inkomt.

Een schijfrem hydraulish heeft enige vertraging. Een solenoid moet elektrisch bekrachtigd worden wat dan vervolgens de hydrauliek zijn werk gaat doen.

Indien de motor direct aan de spindel is gekoppeld kan je motoren inclusief rem toepassen. Bij niet directe aandrijving en overbrenging is het beter om de spindel te remmen. We zal immers altijd iets van speling zitten in de overbrenging.

Je kan ook een elektro stepper motor drie op de spindel monteren en middels een relais de fases aan elkaar schakelen. Zo schakel je van open verbinding naar korstsluiting. Werkt bijna gelijk als een e brake.

Re: Spindelrem

Geplaatst: 30 jul 2020 20:54
door HD13
Een elektromagnetische rem kun je ook op de spindel bouwen, moet je alleen wel je koppel goed in de gaten houden.
Dit type rem zet alles wel in een klap stil, wel even een dingetje als je veel massa hebt.
Schijfrem werkt dan beter, geleidelijker.

Dan heb je ook nog wervelstroom remmen, remkracht is dan te sturen met de stroom.

Motorwikkelingen botweg kortsluiten wordt eigenlijk maar weinig gedaan, wordt wel weer gestuurd middels PWM gedaan.
Of een variatie met DC injectie.
https://www.cromptoncontrols.co.uk/prod ... llers.html

Re: Spindelrem

Geplaatst: 31 jul 2020 09:53
door Zee&Zee
Zo'n temporetti ding zet niet alles in één klap stil en is ook nog ( een beetje) af te stellen Dmv de gap tussen schijf en blok. Heb dat ding bv op mijn cirkelzaag zitten, en dat duurt echt nog wel een omwentelingetje ofwat voordat hij stil staat, is ook logisch vanuit zoveel RPM... De rem is gewoon een paar remblokken tussen twee platen. De spoel trekt de schijf vrij, en als je de stroom eraf trekt gaan de veren de platen tegen elkaar drukken ( met remblokjes er tussen, en dus remmen. Met boutjes bepaal je de afstand tussen zaken...Let even op; die dingen worden aangestuurd met pulserende wisselspanning ( dus wisselspanning via een bruggelijkrichter ). Volgens mij zijn er zat draaibanken die zo remmen, en igg heel veel zagen en andere apparatuur.

Re: Spindelrem

Geplaatst: 31 jul 2020 10:26
door hugo stoutjesdijk
Jullie dwalen af, de rem is niet bedoeld om stil te zetten maar om te blokkeren.

Re: Spindelrem

Geplaatst: 31 jul 2020 10:51
door DaBit
En in geblokkeerde stand ook nog spelingsvrij. Dat maakt het toch niet helemaal triviaal.

Re: Spindelrem

Geplaatst: 31 jul 2020 10:59
door hugo stoutjesdijk
Vaste deel met bladveren aan de wereld zit geen beweging in. (als je ze in de juiste richting toepast)
Ik zou gewoon een elektrische rem nemen.