Plaatsing draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

Plaatsing draaibank

Bericht door Ben_Cretskens »

Ik sta voor het begin van de bouw van mijn huis met in de kelder een 'ruime' werkplaats voor mij.
Een kleine 10 op 4,5m 8)

Zoals we allemaal weten heb je toch altijd plaats te weinig en wil ik daarom mijn machines zo optimaal mogelijk plaatsen.
Aan 1 zijde komt de voorraad rek met daar onder/langs de lintzaag, daar tegenover de werkbank met lasapparaat en aan de andere zijde komt de verspaningshoek.

De draaibank zou ik met de achterkant en de rechterkant (de kant van de losse kop) in een hoek willen zetten maar nu is mijn vraag; hoeveel plek moet ik minimaal laten aan de achterzijde en de rechterzijde?

De freesmachine zou ik in een andere hoek willen plaatsen onder 45° waardoor ik wel veel plek er achter verlies maar dit lijkt me wel de handigste opstelling.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plaatsing draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als er aan de achterzijde niets zit waar je bij moet kunnen, kun je hem rustig tegen de muur zetten, onze draaibank heeft daar een schakelkast, dus die staat zo dat je daar met wat yoga oefeningen net bij kunt.
De freesbank idem, maar juist in het midden van de breedte, ik maak een enkele keer wel eens heel lange producten, en kan nu dus b.v. alu profiel van 4 meter op de uiteinden bewerken. Vroegen stond ie naast een deur, die ik dan open kon zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Plaatsing draaibank

Bericht door javanree »

Ik zou aan de rechterkant genoeg ruimte houden om de losse kop van het bed te kunnen schuiven en tillen.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Plaatsing draaibank

Bericht door Swake »

Of een systeem bedenken om er wieltjes onder te krijgen wanneer die apparaten niet op de goede plaats staan zodat een en ander met redelijk weinig moeite toch verzet kan worden.
When it fits stop using the hammer.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Plaatsing draaibank

Bericht door JanSr »

Draaibank met zijn rug tegen de muur geeft je hooguit het probleem dat je de koelunit niet kan schoonmaken. Als dat maar zelden hoeft is dat dus niet erg.
Plaats reactie