FF voorstellen en de HBM 320x900

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

FF voorstellen en de HBM 320x900

Bericht door Freddy Frezema »

Hallo, ik ben hier nieuw, nou ja nieuw? Een paar jaar geleden heb ik me hier ook eens aangemeld met dezelfde nickname maar die is na jaren niet te zijn ingelogd verdwenen. Mijn naam is Hans maar Freddy Frezema vond ik als geboren Groninger wel grappig. Overigens woon ik nu, zeer tevreden, in Den Helder.
Ik heb al enige kennis en ervaring met een cnc frees, een Optimum BF20 met USBCNC van DamenCNC, het is zelfs de eerste frees die Kevin Damen ooit zelf gebruikte. Ik ben er zeer tevreden over en ik heb er al veel ideeën op uit kunnen werken.
Voor een nieuw project had ik een draaibank nodig. Ik zal er met name kunststofbuis op verwerken en er moeten rondom 36 sleuven in de lengte worden gevreesd. Een verdeelplaat met tegencenter onder de BF20 had ook gekund maar omdat de buizen aan beide kanten ook moeten worden gedraaid heb ik besloten een draaibank met frees te gaan gebruiken, compleet CNC. De BF20 is bezig aan de laatste fase van z’n leven en er moet eigenlijk een nieuwe freesmotor op, de spiebanen lijken nog in orde.

Ik wilde geen tweedehandsje dus ik ging op zoek naar een Chinese bank. In deze coronatijd worden de groothandels/winkels niet goed bevoorraad uit China dus menig bankje was uitverkocht en waren pas weer over 5 weken beschikbaar, dat schoot niet op. In eerste instantie wilde ik de Paulimot PM2700 wat overigens nagenoeg dezelfde machine is als de KAMI DKM250L, deze spraken mij het meest aan. Omdat KAMI hem levert als het goedkoopste model, 1.660 euro inclusief en het volgende model inclusief Duitse BTW 5.880 euro kost, moest dit wel een goede chinees zijn want KAMI wil volgens mij zijn vingers niet branden aan een bank van matige kwaliteit. Maar helaas, Ausverkauft!
Omdat kunststof draaien en frezen geen zwaar werk is en het project genoegen neemt met een nauwkeurigheid van 0,05 tot 0,1 mm en ik een zo groot mogelijke spindeldoorlaat en TDC wil heb ik deze week de HBM 320x900 laten bezorgen. Ik ken de bezwaren tegen de HBM machines maar gelet op mijn eisen moet het volgens mij kunnen. De telefonische onbereikbaarheid van HBM en de nu gesloten winkel is eigenlijk het enige wat me stoort. Verder een prima winkel met goede service.
Dus ik ga aan de slag met de ombouw naar CNC. Er komt een CNC aangedreven verdeelplaat als tegencenter die op een tweede X-as op het bed komt en alleen dient om de buis/werkstuk makkelijk te kunnen plaatsen en te verwijderen en in stappen te roteren natuurlijk. De frees komt in de snelwisselhouder.

DamenCNC verzorgt de onderdelen en ik kom hier op dit interessante forum om wat ideeën te delen en op te doen. In een ander topic zal ik mijn voortgang laten zien, kunnen er ideeën en vragen worden ingebracht en is alle hulp natuurlijk welkom.
Ik begin met een review van de HBM 320x900 Professionele Variabele Metaaldraaibank Compleet (als je ‘professioneel’ in de titel van je draaibank moet zetten dan frons ik mijn wenkbrauwen al….., maar goed, we zullen zien)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: FF voorstellen en de HBM 320x900

Bericht door hfjbuis »

Freddy,

Heel veel plezier gewenst met dat nieuwe stuk gereedschap. Lees volgende topic eens door voor dat je hem in gebruik gaat nemen.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 98#p192981
Freddy Frezema
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mei 2020 16:09

Re: FF voorstellen en de HBM 320x900

Bericht door Freddy Frezema »

Ik had het al gelezen. Jouw lijst is lang maar de 290x900 is een andere, met name de aansturing en er zit ook geen bak op. Ik ga de lagers checken, even kijken hoe ik er bij kom.
Alles draait soepel dus vooraslnog ben ik tevreden. Ik open zo snel mogelijk dat topic, ben nog aan het typen in Word, en daar worden de verschillen tussen deze en andere (HBM) banken misschien duidelijk en kun je ook gericht advies geven, als je wilt.
Ik had je trouwens al op mijn lijstje staan voor een PB omdat ik zag dat je ook HBM's hebt omgebouwd. Ik dacht: eerst even voorstellen aan de groep :P
Plaats reactie