Vragen over mijn Emcomat 8.6

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paulien
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 nov 2019 14:36
Locatie: Amsterdam-Noord

Vragen over mijn Emcomat 8.6

Bericht door Paulien »

Goedemorgen, ik ben nieuw op dit forum.

Van mijn werk heb ik de oude draai- freesbank mee gekregen. Ik vind hem echt prachtig en ben er geweldig blij mee.
Toebehoren zitten er niet bij, dus dat is de volgende stap. Ik kan wel draaien en frezen, maar ik heb nog nooit een eigen machine gehad, dus ik loop tegen beginnersproblemen aan: Hoe heten de dingen die ik zoek en welke maataanduiding hebben ze...?

Wat ik in eerste instantie zoek is de maat van de boorkop-stift die past in het tegenblok (rechter pijltje)
Weet iemand wat ik hiervoor moet hebben?

Daarnaast liep ik tegen het probleem aan dat de kolom van de freeskop MUURvast zit, zie plek linkerpijl.
Ik heb de bouten losgedraaid, olie in het probleemhoekje gespoten, maar het blijft vast.
Tips om dit probleem te verhelpen?

En bestaat er een plek voor tweedehands materiaal?
Beitels, spantanghouders, spantangkop, tap-sets, ik mis nog het een en ander.

Als er mensen zijn met meer ervaring met dit apparaat in de regio Amsterdam, dan kom ik ook graag eens langs voor meer tips. Alvast dank en met vriendelijke groet,
Paulien


Afbeelding
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Vragen over mijn Emcomat 8.6

Bericht door JanSr »

Vor de "beginner" zijn de YouTubes van Crispijn zeer instructief. Zie om te beginnen https://youtu.be/V5Q0xVq-6rI en zoek verder naar behoefte.
En welkom in Soest, als je dat niet te ver vindt.
Ik heb een soortgelijke opstelling met een boel hulpgereedschap.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vragen over mijn Emcomat 8.6

Bericht door hfjbuis »

Ik kan de foto's niet zien.
Een link naar het plaatsen van foto's: https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=1068
Paulien schreef: 09 apr 2020 10:59 Wat ik in eerste instantie zoek is de maat van de boorkop-stift die past in het tegenblok (rechter pijltje)
Weet iemand wat ik hiervoor moet hebben?
Als er in de boorkop een losse stift moet, is dat meestal een Bxx passing (B16 of B18 of etc) de andere kant is afhankelijk van het apparaat waar het in moet. Dat kan van alles zijn, van morse conus tot een of andere ISO passing.
Paulien schreef: 09 apr 2020 10:59 En bestaat er een plek voor tweedehands materiaal?
Beitels, spantanghouders, spantangkop, tap-sets, ik mis nog het een en ander.
Er is een forum over aangeboden spullen https://www.cnczone.nl/viewforum.php?f=54
Dat wat je aan spullen nodig hebt, kost alles bij elkaar waarschijnlijk meer dan een draaibank en freesmachine. Je zult net als iedereen keuzes moeten maken over wat aan te schaffen in welke kwaliteit en er blijft (gelukkig) altijd nog wat te wensen. Begin met het hoogst noodzakelijke.
Gebruikt of 2e hands, daar over verschillen de meningen. Als je de gebruikte toestand niet kunt beoordelen, dan wordt gebruikt kopen een uitdaging.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vragen over mijn Emcomat 8.6

Bericht door benkr »

Nee, hij bedoeld de Morse conus die in de losse kop moet, dat is denk ik MC2 maar dat weet ik niet 100% zeker vanaf hier achter mijn buro.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vragen over mijn Emcomat 8.6

Bericht door benkr »

En voor de losse extra toebehoren denk ik dat een bezoekje aan HBM (winkel of website) een leuk beginpunt is.
Maar ook Aliexpress is zeker om te beginnen goed genoeg, let wel op de extra bonus boven de 22 Euro, BTW, invoerrechten en handlingkosten voor degene die het voor je invoert en zo. dat is zo maar 20 a 30 Euro extra, ook bij 22,50 Euro al.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vragen over mijn Emcomat 8.6

Bericht door hfjbuis »

Voor de losse kop kun je de binnen diameter op het einde meten dat is vrijwel zeker morse. In de bijlage staan diameters gegeven van morse en B maten.
Morse Konus maten 2.pdf
(149.25 KiB) 99 keer gedownload
Hier staan handleidingen https://www.emcomachinetools.co.uk/EMCO ... -downloads en een spareparts lijst https://www.emcomachinetools.co.uk/imag ... eparts.pdf
Volgens de brochure is de losse kop MK2

Als de freeskolom vastzit (geroest) dan kun je de kolom bij de fixatie inspuiten met kruipolie (van boven en beneden). Een paar dagen herhalen, dan heb je kans dat hij weer beweeglijk wordt. Als niets werkt, dan zover demonteren dat je bij de spanstift komt, die eruit draaien en in de "spleet" een schroevendraaier zetten. Met beleid kun je hem dan wel los krijgen. Als dat ook niet gaat, dan zover demonteren dat je hem warm (niet rood gloeiend) kunt stoken (klemring stoken, buis koelen aan de onderkant of Beide stoken en buis met koud water schrikken).
Gebruikersavatar
Paulien
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 nov 2019 14:36
Locatie: Amsterdam-Noord

Re: Vragen over mijn Emcomat 8.6

Bericht door Paulien »

Ha, wat fijn veel reacties, dank!
Plaatje machine:

20429

@hfjbuis
. Ja, het gereedschap wordt zeker duurder dan de machine... Ik heb hem geruild voor zeven repen chocola:!:
. MK 2 klinkt bekend, ik zal het nameten met het overzicht bij de hand.
. De kolom zit echter zeker niet vastgeroest, de hele machine is roestvrij. Ik dacht zelfs dat hij door transport misschien was gaan klemmen. Ik zal op zoek naar die spanstift, zo ver was ik nog niet gekomen.
Als ik moet gaan gloeien, dan ga ik op zoek naar een handige jongen, wat zover strekt mijn kennis niet,

@ Benkr
. HBM ken ik, die heeft de basis voor mij zeker.
Aliexpress vind ik nog griezeliger dan tweedehands geloof ik :roll:
Retourneren lijkt me naar China erg kostbaar/ hopeloos.

@ JanSr
Een keer langskomen in Soest lijkt me leuk, daar kom ik vandaan.

Tot zover, groeten van Paulien
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vragen over mijn Emcomat 8.6

Bericht door serum »

Ik heb een Emcomat 8.6. Uitgedrukt in repen chocolade was ik er iets meer voor kwijt (was mij ontgaan dat chocolade in deze weer als betaalmiddel ingezet was, ik zal meteen paaseieren inkopen en de smeltoven aanslingeren). Koop ik meteen weer wat tulpenbollen voor de zekerheid.

Fijne , kleine machine, inderdaad heeft hij een MK2; maar let erop dat je een MK2 aansluiting hebt met stift achterop. Dus niet bedoeld voor een aantrekstang. Wanneer je de boorkop naar een negatieve waarde draait, duwt hij zichzelf los.

De freeskolom kan je altijd met 4 bouten losmaken. Dan is hij geheel los van de machine en kan je wat meer kracht uitoefenen om hem los te halen. Goede kruipolie, een wigje ertussen en mocht dat geen soelaas bieden de boel voorzichtig opwarmen met een geregelde verfbrander (graad of 120, om de verf te sparen) , en als de kolom een holle buis is (waar ik vanuit ga) dan vanaf de binnenkant met koudespray laten schrikken en een tik erop.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Vragen over mijn Emcomat 8.6

Bericht door hfjbuis »

serum schreef: 12 apr 2020 19:37 Dus niet bedoeld voor een aantrekstang
Zo'n lip is altijd te lang en dat gaat ten koste van het toch al korte bereik. Ik heb daarom MK2 en MK3 conussen met draadeinde. Daar schroef ik een op maat gemaakt dopje in (gemaakt op de draaibank) en dan is hij precies op lengte. Als ik het dopje eruit haal, past de MK2 ook in de freeskolom, wel zo universeel.

p.s. Tot dat het dopje klaar is, gaat er een inbus boutje in, anders is het er uithalen een gedoe!!!!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vragen over mijn Emcomat 8.6

Bericht door serum »

Denk dat je met je tip wel een reep chocolade hebt verdiend. Geef je postvaknummer maar vast door. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Paulien
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 nov 2019 14:36
Locatie: Amsterdam-Noord

Re: Vragen over mijn Emcomat 8.6

Bericht door Paulien »

Ik ga binnenkort verder met de machine, zal jullie aanwijzingen ernaast houden.

Voor zover ik weet is die chocola buiten mijn werk geen bruikbare valuta. Typisch geval van op de juiste plek op het juiste moment. Dat èn een fijne directer die dit als een soort bonus gaf, op mijn verder zeer slecht betaalde baantje ;-)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Vragen over mijn Emcomat 8.6

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 12 apr 2020 19:37 (was mij ontgaan dat chocolade in deze weer als betaalmiddel ingezet was, ik zal meteen paaseieren inkopen en de smeltoven aanslingeren). Koop ik meteen weer wat tulpenbollen voor de zekerheid.
Bij een lokaal machine bedrijfje waar ik wel gereedschapsstaal, RVS e.d. haal geldt de regel; zolang het om afvalstukken gaat "betaling in koeken voor bij de koffie". Het komt waarschijnlijk door de lage rentestand dat geld minder populair is :lol:

Ik zag overigens op TV dat de tulpen inderdaad ook zeer populair waren dit weekend...
Gebruikersavatar
Paulien
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 nov 2019 14:36
Locatie: Amsterdam-Noord

Re: Vragen over mijn Emcomat 8.6

Bericht door Paulien »

De tulpen waarde is juist gigantisch gekelderd... Inflatie van heb ik jou daar.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vragen over mijn Emcomat 8.6

Bericht door serum »

Volgens mij was het meer het uitgaanselement dat de tulpen aantrekkelijk maakte dan de waarde van de bol.

Als er een collectie met tuinkabouters had gestaan was het net zo druk geweest. (zo niet drukker, tuinkabouters hebben nogal een frans bauer-gehalte).. vermoedelijk stoot ik 85% van de nederlanders tegen het hoofd. Waarvoor excuses (of oprechte deelneming). Prima kerel. maar die muziek.
Plaats reactie