2x Cazeneuve HB575 teach-in

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

spinningwheels schreef: 24 feb 2020 23:34 Dan heb je dus wel een heel groot gat in het toeren bereik.
Stel je regelt de motor tussen de 25 en 75 Hz
dan heb je bij 50 Hz in de lage overbrengen 375 toeren dat regel je dan tussen de 187 en de 562
in de 1 op 1 overbrengen 3000 toeren dat regel je dan tussen de 1500 en 4500
heb je dus tussen de 600 en 1000 niets . en dat is dus net een best wel veel gebruikt bereik.
Ik dacht dat een draaistroommotor wel een wat groter bereik heeft qua toerental, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Dus eigenlijk is er geen andere keuze dan een servomotor. Beetje jammer, want dat maakt het project weer wat duurder.
Er zitten verder geen tandwielen meer in. De 15kw servo zit met v-snaren "rechtstreeks" aan de hoofdspil. Zie:

19998

@spinningwheels, welke servoregelaar ga je gebruiken?
javanree schreef: 24 feb 2020 23:07 Hoe dikker hoe stabieler inderdaad, als het allemaal past doen.
Die VCGT is leuk voor contouren maar vrij slap, maar ik zou eerder een DCMT/DNMG plaat nemen als nadraai en contour plaat. Die kun je zowel voor binnen- als buiten draaiwerk gebruiken.
Verder, ik zou ook nog een slag kleiner nemen bij de binnendraaibeitel (je wilt straks ook een gaatje 8 of 10mm uit kunnen draaien, kleine boorbeitels zijn veel goedkoper dan ruimers) en voor het groefwerk zou ik eerder iets nemen als

Die MGEHR achtige beitels zijn vrij slap , steekbeitels met los blad kun je de diepte aanpassen aan de groef waardoor je stabieler werkt en de boel minder snel kapot gaat (ik heb al 2 van die MGEHR dingen gehad, beide gesneuveld omdat de boel, vooral als het Chinees staal is, op kritieke plekken slap is en snel buigt / breekt.

Je wenslijst beitelplaatjes is fors... begin eerst met wat je ECHT nodig hebt, verzamel later op je gemak de extra's. Doe je vooral staal/RVS dan eerst de gecoate versie, doe je meer aluminium dan eerst de geslepen ongecoate variant. Verschil in die codes heeft betrekking op de coatings en vaak ook op de ingebakken spaanbreker, waarvoor iedere fabrikant ook een eigen methode.

Oh en ik mis de draadsnijbeitels in je lijstje. Die zou ik nog eerder kopen dan een linkse draaibeitel... ik heb geen linkse beitels en deze tot nu toe ook niet gemist. Met een Multifix houder en een DNMG beitel kom je een heel eind en anders de steekbeitel misbruiken :mrgreen:
Ik heb de VCGT vervangen door DCMT. De steekbeitel heb ik ook vervangen door het type met zo'n verstelbare plaat.
Als extra binnendraaibeitel heb ik een S07K SCLCR06 gekozen. Voor een nog kleinere beitel kon ik geen bijbehorende wisselplaatjes in de shop vinden.
De draadsnijbeitels was ik inderdaad vergeten. Ik had ze wel bekeken, maar had op den duur 40 tabbladen open staan om alles te vergelijken. Hiervoor heb ik de SER2020K16 en SNR0016Q16 gekozen voor buiten/binnendraad en een aantal bijbehorende wisselplaten.

Bij iedere beitel heb ik, als het goed is, twee soorten beitelplaatjes. De ene voor non-ferro en de andere voor staal. Omdat draaiwerk nieuw voor mij is, wil ik graag de verschillende plaatjes op verschillende materialen proberen.
assink schreef: 25 feb 2020 10:50 Ga je ze beide gebruiken?
Vind het wel interessante apparaten, en een stukje degelijker dan m'n huidige celtic 8)
Ik ga sowieso één ombouwen. De andere heb ik als backup, mocht ik extra onderdelen nodig hebben. Uiteindelijk zal ik er één houden om daadwerkelijk te gebruiken. Wanneer de andere beschikbaar komt, is afwachten.
benkr schreef: 25 feb 2020 15:05 Ik heb een netfilter gevonden, maar ik denk dat het inmiddels niet meer nodig is. Klopt dat?
De kans is klein dat ik zelf nog iets met de huidige besturing ga doen, dus niet meer nodig.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door hfjbuis »

Je hebt nogal wat werk met het afstellen van de beitels. Ik gebruik daar zelf een klein waterpasje voor.
Kijk eens naar https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 01#p208001, misschien heb je er wat aan. Op het einde staat ook een draai handleiding van de TU delft, ook niet verkeerd.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door spinningwheels »

Met goed instellen van de regelaar kom je nog wel wat verder dan het bereik wat ik aangaf.
Maar is een andere regelaar voor die hoofdservo niet makkelijker, ? vermogen wat je niet vraagt neemt het ding ook niet .
In theorie kan ik praktisch alles
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

hfjbuis schreef: 25 feb 2020 17:34 Je hebt nogal wat werk met het afstellen van de beitels. Ik gebruik daar zelf een klein waterpasje voor.
Kijk eens naar https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 01#p208001, misschien heb je er wat aan. Op het einde staat ook een draai handleiding van de TU delft, ook niet verkeerd.
Handig blokje, zoiets moet ik ook maar gaan maken. Het document is ook een goeie uitleg over de basis van het draaien. Bedankt!

Maar om nog even terug te komen op mijn vraag, welk koppel heb ik nodig voor de servo's van de X en Z-as? Is hier een bepaalde standaard of vuistregel voor?

Ik zit er aan te denken om de hele set bij SZGH te kopen. Dit is een lijstje van de servo's die ze kunnen leveren:
https://www.szghauto.com/product/22/

Er zitten nu twee 2.8kw servo's op. Zelf zat ik te denken aan:
Z-as (meeste gewicht): https://www.szghauto.com/product/159.html
X-as: (met 2:1 tandriem voor extra kracht): https://www.szghauto.com/product/130.html
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door spinningwheels »

Is het niet de moeite waard om te kijken naar drivers die met de bestaande servo,s en je besturing systeem overweg kunnen ?
Had ik achteraf waarschijnlijk ook beter kunnen doen.
In theorie kan ik praktisch alles
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Dat zou inderdaad kunnen. Maar als ik toch bezig ben met ombouwen, waarom dan niet direct ook de servo's vervangen? Wie weet hoe betrouwbaar de huidige componenten nog zijn. Lijkt me dan beter om componenten te nemen die echt op elkaar afgestemd zijn. Kabels wil ik sowieso ook gaan vervangen.

Van de besturing heb ik wel een uitgebreide handleiding, maar dat is alleen voor de bediening. Niet voor de installatie. Bij de machineconstanten staat wel een korte beschrijving, maar niet zo duidelijk dat alles makkelijk in te stellen is. Dus dan liever iets moderners wat ik wel zelf kan instellen.

Ik ben trouwens nog wel een stukje verder gekomen met de Grundig besturing. Het bedieningspaneel, waardoor hij bij het opstarten bleef hangen, bleek een aparte voedingskabel te hebben. Nadat ik die had aangesloten, was dat probleem opgelost. Toen kwam een foutmelding over de power van de IOB. Hierop een 24V voeding aangesloten, toen was die melding ook weg. Ook gaf hij een fout aan bij één van de machineconstanten. Nadat ik die op 0 had gezet, weer een foutmelding minder. Nu zijn er nog twee foutmeldingen, maar die hebben er waarschijnlijk mee te maken dat de overige kabels zoals eindschakelaars en verbindingen met de drives niet zijn aangesloten. Maar daar ga ik niet mee verder.

20072

20074

20071

20073
VDFman
Donateur
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door VDFman »

Sysfail nr 11 betekent dacht ik dat de PC ergens geen voeding krijgt, er ligt waarschijnlijk een thermische beveiliging uit.De andere foutmelding is simpelweg dat de besturing nog niet opgestart is. ( uit noodstop)

Jammer dat je deze besturing niet gaat gebruiken, is toch echt een serieuze professionele besturing.

Wil je eens een foto maken de besturing zelf? Eens kijken hoe die eruit ziet...Ik heb zelf nog een millplus freesmachine staan met kuren en ik kom er niet uit.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Wat bedoel je met "de besturing zelf"? In het eerste bericht van dit topic staan ook een aantal foto's.
VDFman
Donateur
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door VDFman »

Als het goed is zit in de besturingskast een rack waar wellicht op staat "Philips 1220" Hier zit de CPU in , de HDD, in en outputkaarten en misschien ook andere interface kaarten.

Zie ook :

12595
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Hierbij een aantal foto's:

20077

20079

20078

20076
VDFman
Donateur
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door VDFman »

Dank je wel. Toch weer net anders.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door hfjbuis »

Firehunter schreef: 02 mar 2020 15:29 Maar om nog even terug te komen op mijn vraag, welk koppel heb ik nodig voor de servo's van de X en Z-as? Is hier een bepaalde standaard of vuistregel voor?
Je hebt vooral koppel (vermogen) nodig om de massa te versnellen. Daarnaast kost (bij mij) afsteken best wel kracht, zeker als je brede (3 mm) afsteekbeitels gebruikt (ik gebruik 1.2 mm HSS en 2 mm beitelplaatjes).

Mijn kleine draaibank (HBM 300 DC, ca. 50 kG, 1.5 mm spoed spindels) heeft nema17 motoren met een koppel van 0.48 Nm. Daar draai ik al jaren met veel plezier probleemloos mee. De X-as staat niet op zijn max (200 mm/min). De Z-as snelheid staat nu vrijwel op zijn max (350 mm/min) Bij deze draaibank (500W DC servo motor op de spindel) laat de regeling van het toerental het afweten bij lage toerentallen en wisselende belasting (1e aanzet bij draadsnijden boven de 16 mm). Daarom ga ik de Z-as stepper vervangen door een Nema23 1.26 Nm, dan kan ik meer Z-as snelheid maken en op een hoger toerental draadsnijden. Dan is dat probleem opgelost. De Nema23 stepper past nog net binnen de tandwielkast, vindt ik wel zo prettig.

Ik gebruik een Nema23 1.26 Nm stepper bij de "grote" draaibank (HBM BF290, 260 kg, 2 mm spoed spindels). De X-as (300 mm /min) en Z-as (500 mm/min) staan niet op het max.

Het antwoord op de vraag is daarmee niet gegeven. Ik (als hobby draaier) draai hoofdzakelijk kleine korte dingen. Dat ik dan bij lang draaiwerk een enkele keer per jaar wat langer moet wachten, is voor mij geen probleem. Ook een grote snijdiepte (1 mm of meer) gebruik ik zelden omdat dunne assen buigen onder belasting.
Hoge snelheden en acceleraties geven weinig kans om in te grijpen en geven ook veel schade as het fout gaat.

Ik weet niet hoe zwaar het bewegend gedeelte van jou draaibank is (die van mij schat ik op 60 kg). Als je voor de Z-as mijn 1.26 Nm als basis neemt, dat vermenigvuldigd met de verhouding van mijn spoed (2 mm) en de spoed van jouw draaibank, dat vermenigvuldigd met de geschatte verhouding tussen mijn bewegende massa (ca. 60 kg) en die van jouw bank, dan zit je niet verkeerd. Maak je hoofdzakelijk grote dingen of is tijd belangrijk, dan kun je zeker een stuk zwaarder gaan. Je kunt natuurlijk om te beginnen de maximum snelheden en acceleraties laag instellen.
Ik zou (als de ruimte het toelaat) Voor de X-as en Z-as dezelfde maat stepper en driver gebruiken. Dat kun je bij problemen makkelijk wat zaken uitwisselen.

p.s. Om te leren draaien kun je ook HSS draaibeitels gebruiken. Die gaan niet zo snel kapot en je kunt ze hééééél vaak slijpen. Dat is minder duur dan het vervangen van een beitelplaatje.

Veel plezier gewenst
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door spinningwheels »

Firehunter schreef: 02 mar 2020 15:29
Maar om nog even terug te komen op mijn vraag, welk koppel heb ik nodig voor de servo's van de X en Z-as? Is hier een bepaalde standaard of vuistregel voor?
Misschien is wel een goede vuistregel dat de fabrikant van de draaibank dat al voor je uitgezocht heeft.
Als het prima met een 400 watt servo had gekund dan had de fabrikant er hoogst waarschijnlijk geen 2.8 Kw ingestopt
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door assink »

Als je kijkt wat het support weegt van zo'n draaibank, en de geleiding met de nodige weerstand kan ik zo'n zware motor wel geloven.
Ik zou ook kijken voor een moderne aansturing voor de huidige servo, als die de prijs van een nieuwe servo en driver overstijgt kun je altijd nog daarvoor kiezen :lol:
Plaats reactie