2x Cazeneuve HB575 teach-in

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Het type stond al in het bericht: Shaffner FN360-4/06
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Sch ... YoPg%3D%3D

Gewoon zonder filter zou inderdaad ook kunnen. Ik ga er dit weekend mee verder.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door benkr »

Ik zal morgen even zoeken, grote kans dat ik zoiets heb liggen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Kjelt »

Bij netfilters zijn het merk "Rifa" voor de X en Y condensatoren berucht.
Die zitten en zaten ook in veel netfilters.

Als je hem vervangt doe het dan met een fris exemplaar of NOS maar niet met een flink gebruikte uit de jaren 80 ofzo. Die dingen liggen met bosjes bij radiomarkten etc maar kun je beter niet meer gebruiken.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Ik zal hem wel even open peuteren om te kijken wat er in zit. Maar damn, wat stinkt elektronica als de rook er uit is.....


Ik moest toch nog iets bestellen bij Conrad, m'n soldeerbout is kapot, dus ik bestel direct wel een extra netfilter mee.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door benkr »

Shit, helemaal vergeten te kijken / zoeken.
Ik beloof dat ik dat morgen doe.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Vandaag het netfilter er uit gehaald en de controller rechtstreeks aangesloten:

20032

Maar verder dan dat kom ik niet. Want dan moet het bedieningspaneel aangesloten worden. En zodra die aangesloten is, wil hij niet meer opstarten. Dus, alles gaat er af en wordt vervangen door modern spul.

Maar wat precies? Zelf had ik het volgende in gedachten:
LinuxCNC met Mesa 7i76E
5.5kw draaistroommotor 3000rpm voor de hoofdspil (huidig is 15kw, veel te zwaar voor m'n 16A aansluiting)
2x 750w Delta servo voor X en Z-as. Of toch hoger vermogen? Huidige is 2.8kw. Lijkt me nogal overkill. Dan kan het bijvoorbeeld een Chinese 1.8kw worden:
https://nl.aliexpress.com/item/32842716 ... 6901O5ws9o
Ik heb namelijk al een beetje zitten rekenen met het Excel bestand om benodigd koppel te berekenen. De eigenschap die het meeste invloed heeft op het koppel is de gevraagde versnelling. Mijn vraag dus aan jullie, wat is een goeie versnelling voor een draaibank? Op m'n freesmachine heb ik (met stappenmotoren) momenteel 400mm/s2. Als ik dat in de calculator invul, krijg ik als Ncm een waarde wat 750w servo's RUIM kunnen doen. Maar ik heb het vermoeden dat versnelling wel heel veel hoger mag.

En ondertussen ben ik ook een beetje aan het rondneuzen welke draaibeitels ik nodig heb. Daarbij kom ik op dit lijstje:
1x MWLNR 2020K08 20mm dikke rechtse beitelhouder voor WNMG
1x MWLNL 2020K08 20mm dikke linkse beitelhouder voor WNMG
10x WNMG080402 HA H01
10x WNMG080404 TM DP9135
S12M-SCLCR09 12mm binnendraaibeitel voor CC**09T3 plaatjes
S20R-SCLCR09 20mm binnendraaibeitel voor CC**09T3 plaatjes
10x CCGT09T302 AK H01
10x CCMT09T304 DM9030
1x SVVBN2020K16 20mm dikke rechte beitelhouder voor V-plaatjes, zitten van die gele bij, weet niet welk type
10x VCGT160404 AK H01
1x MGEHR2020-2 2mm brede groefbeitel
10x MGMN200 G H01 2mm brede beitels
10x MGGN200 JM DM9030

Is dit een goeie set om mee te beginnen? Er kunnen 20mm beitels in de houders die ik heb. Is het verstandig om ook echt de volle 20mm te gebruiken, voor de stabiliteit? Of heeft het ook nut om kleinere beitelhouders te hebben?
En ja, allemaal uit China. Ik snap inmiddels dat H01 voor non-ferro en kunststoffen gebruikt kan worden. Maar de andere types zijn me niet helemaal duidelijk. Ze gebruiken blijkbaar soms compleet andere nummers dan wat ik bij Iscar, Sandvik en Mitsubishi kan vinden. Bijvoorbeeld: DP9135, DM9030, UE6020, DC5115, DMH25, DH2. Snapt iemand wat deze nummers betekenen?
Laatst gewijzigd door Firehunter op 24 feb 2020 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door spinningwheels »

doe eens foto van de hoofdmotor en type plaatje .
Dat is ook zo,n dikke baumuller servo toch ? een 8000 toeren ding waarschijnlijk.
Hoeveel versnellingen heeft de draaibank nog ?
Bij die van mij namelijk nog maar 3 en in de laagste stand , moet de servo 6000toeren draaien om het opgegeven toerental in de laagste versnelling te halen.
dat ga je met een gewone motor dus niet redden.
Maar er kan wel een andere regelaar op, en als je geen 15 Kw vraagt dan neemt de motor het ook niet .
Wat betreft de X en Z denk dat je voor de x idd wel met 750 watt toe kan, zal nu een 1 Kw opzitten denk ik zo , Voor de Z lijkt mij dat erg krap , bij mij zat daar een 2.9 Kw op, die vervang ik door een 2.6 Kw exemplaar . Maar linux kan toch 0-10 volt aansturen in combinatie met de encoders die er op zitten ? Dat weet Dabit wel .
Dat scheelt je een € 800 aan nieuwe servo,s en drivers.
vind het wel grappig dat op jou bankje dis dezelfde besturing zit als op mijn Toss .
De grote regelaar van de hoofdmotor is trouwens geen info over te vinden ook niet via Baumuller, en dat ding neemt wel zo veel opstart stroom dat de veiligheden van 16a er 9 van de 10 keer uitgaan,
In theorie kan ik praktisch alles
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door Firehunter »

Van de hoofdmotor heb ik het typeplaatje nog niet kunnen vinden. Er zitten twee versnellingen op de draaibank, de ene is 1:1 en de andere is 8:1. Daarom leek mij 3000rpm wel geschikt.

Er zitten nu 2.8kw Baumuller servo's op. Bij de X-as met externe encoder en bij de Z-as met ingebouwde encoder.
0-10v en encoders via een Mesa kaart (7i97?) zou misschien ook kunnen, maar daar heb ik me nog niet in verdiept. Helaas ontbreekt bij één van de twee draaibanken de voeding van de twee servodrives. Dus die zullen sowieso vervangen moeten worden. Gewoon losse drives bestellen en aansluiten op de huidige servomotoren zou misschien ook kunnen, maar ik heb geen idee welke instellingen ik dan moet gebruiken. Een Chinese 2.2kw freesspindel kan je bijvoorbeeld heel snel laten doorbranden met de verkeerde instellingen.

Ik ga het risico niet nemen met de grote Baumuller regelaar.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door javanree »

Firehunter schreef: 24 feb 2020 21:23 En ondertussen ben ik ook een beetje aan het rondneuzen welke draaibeitels ik nodig heb. Daarbij kom ik op dit lijstje:
1x MWLNR 2020K08 20mm dikke rechtse beitelhouder voor WNMG
1x MWLNL 2020K08 20mm dikke linkse beitelhouder voor WNMG
S12M-SCLCR09 12mm binnendraaibeitel voor CC**09T3 plaatjes
S20R-SCLCR09 20mm binnendraaibeitel voor CC**09T3 plaatjes
1x SVVBN2020K16 20mm dikke rechte beitelhouder voor V-plaatjes, zitten van die gele bij, weet niet welk type
10x VCGT160404 AK H01
1x MGEHR2020-2 2mm brede groefbeitel
10x MGMN200 G H01 2mm brede beitels
10x MGGN200 JM DM9030

Is dit een goeie set om mee te beginnen? Er kunnen 20mm beitels in de houders die ik heb. Is het verstandig om ook echt de volle 20mm te gebruiken, voor de stabiliteit? Of heeft het ook nut om kleinere beitelhouders te hebben?
En ja, allemaal uit China. Ik snap inmiddels dat H01 voor non-ferro en kunststoffen gebruikt kan worden. Maar de andere types zijn me niet helemaal duidelijk. Ze gebruiken blijkbaar soms compleet andere nummers dan wat ik bij Iscar, Sandvik en Mitsubishi kan vinden. Bijvoorbeeld: DP9135, DM9030, UE6020, DC5115, DMH25, DH2. Snapt iemand wat deze nummers betekenen?
Hoe dikker hoe stabieler inderdaad, als het allemaal past doen.
Die VCGT is leuk voor contouren maar vrij slap, maar ik zou eerder een DCMT/DNMG plaat nemen als nadraai en contour plaat. Die kun je zowel voor binnen- als buiten draaiwerk gebruiken.
Verder, ik zou ook nog een slag kleiner nemen bij de binnendraaibeitel (je wilt straks ook een gaatje 8 of 10mm uit kunnen draaien, kleine boorbeitels zijn veel goedkoper dan ruimers) en voor het groefwerk zou ik eerder iets nemen als
Afbeelding
Die MGEHR achtige beitels zijn vrij slap , steekbeitels met los blad kun je de diepte aanpassen aan de groef waardoor je stabieler werkt en de boel minder snel kapot gaat (ik heb al 2 van die MGEHR dingen gehad, beide gesneuveld omdat de boel, vooral als het Chinees staal is, op kritieke plekken slap is en snel buigt / breekt.

Je wenslijst beitelplaatjes is fors... begin eerst met wat je ECHT nodig hebt, verzamel later op je gemak de extra's. Doe je vooral staal/RVS dan eerst de gecoate versie, doe je meer aluminium dan eerst de geslepen ongecoate variant. Verschil in die codes heeft betrekking op de coatings en vaak ook op de ingebakken spaanbreker, waarvoor iedere fabrikant ook een eigen methode.

Oh en ik mis de draadsnijbeitels in je lijstje. Die zou ik nog eerder kopen dan een linkse draaibeitel... ik heb geen linkse beitels en deze tot nu toe ook niet gemist. Met een Multifix houder en een DNMG beitel kom je een heel eind en anders de steekbeitel misbruiken :mrgreen:
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door spinningwheels »

Firehunter schreef: 24 feb 2020 23:07 Van de hoofdmotor heb ik het typeplaatje nog niet kunnen vinden. Er zitten twee versnellingen op de draaibank, de ene is 1:1 en de andere is 8:1. Daarom leek mij 3000rpm wel geschikt
Dan heb je dus wel een heel groot gat in het toeren bereik.
Stel je regelt de motor tussen de 25 en 75 Hz
dan heb je bij 50 Hz in de lage overbrengen 375 toeren dat regel je dan tussen de 187 en de 562
in de 1 op 1 overbrengen 3000 toeren dat regel je dan tussen de 1500 en 4500
heb je dus tussen de 600 en 1000 niets . en dat is dus net een best wel veel gebruikt bereik.
Ik heb dus een andere regelaar voor de hoofdmotor gevonden , die met dat ding overweg zou moeten kunnen.
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door hfjbuis »

Zou de 8:1 versnelling niet specifiek voor draadsnijden gebruikt worden. Daar kun je met veel koppel en lage toeren (grote diameters) wel plezier van hebben. Dan zou je de bank op de 1:1 versnelling kunnen inregelen voor normaal draaiwerk en kleine diameters draadsnijden en de snelheid op de 1:8 versnelling voor grote diameters draadsnijden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door spinningwheels »

hfjbuis schreef: 24 feb 2020 23:46 Zou de 8:1 versnelling niet specifiek voor draadsnijden gebruikt worden. Daar kun je met veel koppel en lage toeren (grote diameters) wel plezier van hebben. Dan zou je de bank op de 1:1 versnelling kunnen inregelen voor normaal draaiwerk en kleine diameters draadsnijden en de snelheid op de 1:8 versnelling voor grote diameters draadsnijden.
Neen ga er maar vanuit van niet , die 1/8 is gewoon het enkelwerk / dubbelwerk , wat in iedere draaibank zit .
Het zou mij ook niets verbazen als alle tandwielen er gewoon nog inzitten en alleen de schakelhandles verwijderd en afgedopt zijn.
Maar zoals ik al zei, regelaar opzoeken die de servo aan kan sturen , en dat ding mooi gebruiken
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door assink »

Ga je ze beide gebruiken?
Vind het wel interessante apparaten, en een stukje degelijker dan m'n huidige celtic 8)
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 2x Cazeneuve HB575 teach-in

Bericht door benkr »

Firehunter schreef: 24 feb 2020 21:23 Vandaag het netfilter er uit gehaald en de controller rechtstreeks aangesloten:

Maar verder dan dat kom ik niet. Want dan moet het bedieningspaneel aangesloten worden. En zodra die aangesloten is, wil hij niet meer opstarten. Dus, alles gaat er af en wordt vervangen door modern spul.
Ik heb een netfilter gevonden, maar ik denk dat het inmiddels niet meer nodig is. Klopt dat?
Plaats reactie