Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Het ding staat dus in het hok. dus gelijk maar aan het slopen geslagen.
Dat de servo,s voorde X en de Z vervangen moesten worden wist ik al, dus die er eerst maar eens af.
Had al een Nema 42 20 Nm closed loop motor in huis gehaald , maar dat past dus net niet op de montageplaat van de servo,s
19930
Maar dat is eenvoudig aan te passen, De asmaat lijkt er zo op het oog wel op, de servo,s zitten met een 40 mm brede tandriem aan de assen gekoppeld, heb ruimte genoeg voor de stappenmotoren dus dat kon nog wel eens mee gaan vallen.
19931
Alleen een ding op de Z as zat een 2.8 Kw servo en op de X een 0.89 Kw servo terwijl er wel een 2 Kw driver op X zat .
Dus eigenlijk is die 20Nm stepper misschien zelfs wel wat zwaar voor X
Maar dan komt het volgende . kan er er een 16 of 12 Nm ding voor gaan kopen, die zijn dan € 100 voordeliger , maar dan moet ik er weer een voeding bij gaan kopen, De 20 Nm word me driver met 230V AC gevoed , Die 16 of 12 zijn een kleinere bouwmaat ,, dan is de as dunner , moet daar weer een bus voor gemaakt, montageplaat kan ik dan niets mee, moet ik dan ook nieuw maken. Een hoop werk, voor een paar tientjes te besparen, niet doen denk ik zo.

Dan de hoofd motor / servo , dat is een beste knaap. Die gaat wel blijven, heb een regelaar gekocht die dat ding aan zou moeten kunnen sturen, Moet alleen even in overleg met iemand hier de hele rij instellingen langslopen, heb niet zo veel zin in een oeps momentje met als resultaat een opgerookte motor.
19933
De grote dameskledingkasts / besturing kast is er dus al af , de ruimte waar de monitor heeft gezeten is meer dan groot zat voor de nieuwe besturing .
Komt ook wel weer een scherm in met een PC, gewoon voor handig tekening kijken, tabel opzoeken, zou ook graag iets van een DRO op PC er in hebben, zodat ik de encoders van de assen daar op aan kan sluiten gewoon ter controle .
19932

Besturing word een ELS PRO met uitbreidingen . De belangrijkste knoppen naar buiten gebracht en een handwiel er op . Gemonteerd in de originele verschuifbare console van de tos .
19934

Wat blijft er dan nog over ? niet zo heel veel meer, De eindschakelaars zitten natuurlijk allemaal al op de machine , Kabelrups zit er al in, Met ruim voldoende draad er in.
Ja dan nog de twee olie pompen, een voor de smering van de lagers en tandwielkast en een voor het centraal smeersysteem, die laatste moet dus een tijdrelais tussen.

Als ik het zo bekijk is het op het einde van de rit een heel stuk minder werk dan een gewone draaibank helemaal om te gaan bouwen. En nog voordeliger ook.
In theorie kan ik praktisch alles
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door HD13 »

Als je nog een besturingskast gaat opzetten houd dan voor de hoofdmotor rekening met een relais voor de ventilator en 1 voor de remsturing.
Denk dat er ook nog een resolver of encoder op zit om toerental of as positie te detecteren.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Welke draadjes , hou ik nu het beste zo ver mogelijk bij elkaar uit de buurt ?
Kan de freq regelaar binnen 30 cm van de motor hangen, plek zat. ban worden alleen de stuurdraden wat langer . Het display komt dan met een netwerk kabel van een meter of 2
Dan nog de drivers van de closed loop steppers, wat is beter om zo kort mogelijk te houden, de kabels tussen stepper en driver of het step/ dir signaal ?
Het paneel waar de ELS inzit is schuivend voor de machine , Dat is dus best wel een heel lang stuk kabel, meter of 3 is het zeker wel, Kan de drivers ook nog makkelijk in die bak kwijt , dan zijn de step / dir signaal kabeltjes een keer 40 cm of zo
Kan nu nog alle kanten op, hopelijk zelfs de goede.
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door benkr »

De motor mag best vlak naast de motor, geen probleem.
Zorg wel dat de motorkabel echt goed afgeschermd is en verbind die afscherming met een degelijk beugeltje wat over de kabel en blanke afscherming met het metalen grondvlak is verbonden, en wel aan beide kanten van die kabel, ook al is die maar 0,5 mtr. lang en maak het metaal onder de beugeltjes echt goed blank.
Zorg er voor dat de stuurdraden zo ver mogelijk van de vermogensdraden vandaan blijven en gebruik waar mogelijk afgeschermde twisted pair draden. (Ethernet netwerk kabeltjes zijn hier ideaal voor) Als die groepen draden elkaar moeten kruisen probeer dat dan haaks op elkaar te doen.

Zorg er voor dat ook de kabel van het display goed afgeschermd is en dat die afscherming ook goed aan aarde (metalen frame) ligt.
In bijna elk manual van een VFD staan wel hints voor het goed aansluiten van dit soort dingen lees ze goed door en houd je aan de aanwijzingen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door hfjbuis »

spinningwheels schreef: 16 feb 2020 14:55 Dan nog de drivers van de closed loop steppers, wat is beter om zo kort mogelijk te houden, de kabels tussen stepper en driver of het step/ dir signaal ?
Het paneel waar de ELS inzit is schuivend voor de machine , Dat is dus best wel een heel lang stuk kabel, meter of 3 is het zeker wel, Kan de drivers ook nog makkelijk in die bak kwijt , dan zijn de step / dir signaal kabeltjes een keer 40 cm of zo
De ELS bij de driver plaatsen is minder kans op storingen tussen de ELS en de drivers. Omdat je closed loop steppers gebruikt, heb je dan langere kabels tussen de driver en de stepper (terugkoppeling), wat meer kans geeft op storingen op deze kabels. Er van uitgaande, dat de bij de drivers en steppers geleverde kabels goed afgeschermd zijn, zou ik er voor kiezen om de kabels tussen de ELS en de Drivers zo kort mogelijk te houden en de drivers bij de ELS te zetten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door DaBit »

Step/dir signaaltjes gaan over honderden meters nog goed, de motor sturing en encoder van de closed loop ook.

Oftewel: zoek een mooi handig plekje voor het spul.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door benkr »

Gebruik wel weer in elkaar getwiste draden voor Step en de bijbehorende GND of V+ (net hoe je het aansluit), idem voor dir en evt. enable en alarm. Zelfde verhaal voor o - 10V als je dat gebruikt. En de voedingsdraden van de stepperdrivers goed dik en ook weer de A+ en A-, en de B+ en B- in elkaar twisten. Het zorgt er allemaal voor dat je minder last hebt van storingen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Ik gebruik natuurlijk zo vel mogelijk de originele bedrading, Zal ook wel moeten wat die in de kabelrups zitten krijg ik er toch niet uit .
Zijn allemaal mooi afgeschermde kabels ook,
Maar zat net even naar de overbrenging van het bankje te kijken
3 toeren tallen 0-750 0-2000 0-3050
Servo is een 8000 toeren ding .
Maar dan kijk ik naar de overbreng verhouding omwenteling motor omwenteling spil
Stand 1 0-750 toeren die heeft een overbrenging van 8-1 6000 toeren van de servo is dus 750 toeren op de as
Stand 2 0-2000 toeren heeft een overbrenging van 2.5- 1 5000 toeren van de servo is dus 2000 toeren op de as
Stand 3 0-3050 toeren heeft een overbrenging van 0.66-1 2013 toeren van de servo is dus 3050 toeren op de as

Is hier een verklaring voor ? en ik moet dus gaan zorgen dat in stand 3 de servo niet boven die 2013 toeren uit gaat komen,
Er zit wel een 3 standen schakelaar gekoppeld aan de toeren keuze knop , wat is de makkelijkste oplossing .
In theorie kan ik praktisch alles
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door HD13 »

Remco,
Je kan de regelaar met presets laten werken, vaste toerentallen die je van de voren instelt, elk van de 3 standen heeft dan een ingang nodig op de regelaar.
Of regelbaar en dan ergens een setje met instel weerstanden en dan de contacten van de 3 standen gebruiken on weerstanden bij en of af te schakelen dusdanig dat je instel potmeter nooit boven de genoemde toerentallen komt.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Op stand 2 mag het ding ook wel die 6000 draaien. kom dan op 2400 toeren max ,
Dat is ook wel mooi, de besturing gooit er meer gas op bij het vlak draaien
Dus alleen op stand drie met een voorschakel potmetertje begrenzen
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

Bankje staat nu nog op 100 mm buizen zodat ik het ding nog wat kan verplaatsen, maar die 100 mm extra is eigenlijk wel een heel prettige werk hoogte.
Denk dat ik maar een paar meter 100x100 x 8 koker haal om het ding op te zetten, 8 dik lijkt mij zat toch ?
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door benkr »

Zijn die servo's en hun drives wel zo slecht?
Eigenlijk kun je niets beters hebben, maar dan moeten ze natuurlijk wel werken.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door spinningwheels »

benkr schreef: 16 feb 2020 22:52 Zijn die servo's en hun drives wel zo slecht?
Eigenlijk kun je niets beters hebben, maar dan moeten ze natuurlijk wel werken.
die dingen zijn helemaal prima, verstaan alleen geen step/dir . en er is niet iets betrouwbaars wat step-dir naar 0-10 volt vertaald
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ombouw van Toss draaibank naar nieuwereb besturing

Bericht door benkr »

Okee, snap ik dan.
Plaats reactie