advies, 1'e draaibank, beginner

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Nando23
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2019 19:07
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

advies, 1'e draaibank, beginner

Bericht door Nando23 »

Beste forum leden,

Eens in de zoveel tijd, start hier weer een topic over een beginner die op zoek is naar zijn 1'e draaibank, zoals ik ;-)

Even voorstellen, Nando hier, nieuw op dit forum, en al enige uren ingelezen op advies m.b.t. aanschaf metaal draaibank. Budget het liefst 1500/max2000€
momenteel in de fase van oriëntatie.
Interessante discussies voorbij zien komen: China vs Europa, oude metaal draaibank vs nieuw (HBM) 400V/vs230V
Nu al zoveel gelezen dat ik vannacht droomde over metaal draaibanken :roll:

Situatie
Prachtige werkruimte in Eindhoven, waar ik woon/werk, helaas géen krachtstroom, en buren. Daardoor is het meer een hobby werkplek dan een ruimte waar ik 24/7 kan beuken (geluid-overlast) Deze ruimte huur ik, krachtstroom laten aanleggen, is voor eigen kosten. Vind ik vrij zonde als ik (ooit) weer ga verhuizen. Een 3 fase motor op ster laten draaien, of werken met een frequentie regelaar zou een uitkomst kunnen zijn?

Doel

Draaibank met doorgroei mogelijkheden zouden fijn zijn, (ooit) ombouwen naar CNC, of kolomfrees erbij kunnen zetten.
Voornamelijk hobbymatig belast. Materiaal Staal/Aluminium
Kleine onderdelen draaien, maar ook inwendig schroefdraad ( hoe weet ik nog niet)
Hoog toerental is bij kleine onderdelen gewenst toch? Camlock zie ik vaak voorbij komen, mooi systeem. kan niet vinden of deze bij HBM erop zit.

Ervaring

Achtergrond in meubelmaken, Houtdaaibank heb ik al, trotse bezitter van Hegner XL200,in het verleden ook houtdraai les gevolgd in Haarlem ( houtdraai vereniging Radius)
Tijdens mijn studie in Eindhoven In de Design Academy de metaal werkplaats ontdekt, en volledig op gestort. Ik heb daar met luttele begeleiding mezelf leren mig/tig lassen en dus ook metaal draaien. bezit reeds een manuele buigmachine en tig las apparaatje. we komen er wel..

Het liefst koop ik een oer-degelijke machine, die zijn waarde behoudt. Echter is hier het probleem dat ik zelf niet de kennis heb om te kunnen zien of ik doorgesleten machine op de kop tik, youtube helpt enigszins: How to buy a Metal Lathe part 1: https://www.youtube.com/watch?v=ihURTItDe2I
Een machine handelaar die hem reviseert is dan de oplossing zou je denken, maar ze zijn allen zo lekker geheimzinnig met hun prijzen, meerdere gemaild voor de prijs.
3500Euro ex is het minimum voor een degelijk beestje (400V) :cry:
als voorbeeld: http://veltmanmachines.nl/#lathes

In oudere draadjes kwamen deze namen het meest voorbij

Weiler Primus
Harrison 280 cnc
AI Hembrug DR1.
Colcester student
Schaublin
celtic 12
Emco compact 8 ( staat er nu wel éen op Marktplaats in Eindhoven voor 1600€, toch wel prijzig niet?)
Link: https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... =mympBuyer

Al zou ik het graag willen, ik kan die bovengenoemde bakbeesten niet permitteren. Wat raden jullie mij aan? dan wel voor een HBM gaan? nieuw is minder spannend, wel garantie ( voor zover dat erop zit) voordeel van nieuw of geviseerd is dat ik het in mijn boekhouding mag opnemen. ondertussen blijf ik Marktplaats in de gaten houden, en doorsparen.,
Misschien wil ik teveel en moet ik genoegen nemen met "mijn 1'e draaibankje incl. beperkingen" wel baal ik enorm als ik over een halfjaar groter zou willen draaien wat dan niet kan.. Liever dan een overkill, Nu zou HBM 250 x 550 Profi Norton in mijn vizier vallen, 1500€incl. 135kg. compleet en dan zou kunnen draaien. Benieuwd naar jullie visie.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: advies, 1'e draaibank, beginner

Bericht door DaBit »

Wat wil je allemaal gaan draaien?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: advies, 1'e draaibank, beginner

Bericht door spinningwheels »

Je schrijft ik kan mij zo,n bakbeest niet permitteren .
Is dat voor wat betreft de prijs ? zo.n celtic is echt wel in jou budget te vinden ,
Een nieuw HBM ding vind ik zonde van het geld, Je bent al een aanzienlijk deel van je geld kwijt als het ding bij je in het hok staat .
Een gebruikte bank komt als je een beetje mazzel hebt ook nog eens met het een en ander aan bijbehorend gereedschap .
Verkijk je daar niet op, dat loopt ook aardig in de papieren als je alles er los bij moet gaan kopen
In theorie kan ik praktisch alles
Nando23
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2019 19:07
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: advies, 1'e draaibank, beginner

Bericht door Nando23 »

DaBit schreef: 13 nov 2019 13:39 Wat wil je allemaal gaan draaien?
Pfoe lastig, ik ben nog niet thuis in alle vaktermen. Hieronder de eerste onderdelen die ik zou willen draaien

> as koppeling die passend zijn op NEMA motoren, met intern schroefdraad om te kunnen borgen
19447
Nu zijn er al veel standaard onderdelen voor te vinden, maar die voldoen niet aan mijn eis.

> intern/extern schroefdraad snijden lijkt me best lastig maar de ambitie is er wel, momenteel 3D print ik mijn eigen onderdelen maar ik mis de stijfheid, die metaal wel heeft en PLA niet.

19448


Heb eerder onderdelen laten draaien, ik zou er foto's van kunnen maken, want die onderdelen wil ik graag in de toekomst zelf draaien.
Ik ga in de toekomst meer complexere (licht) installaties maken die draaiende onderdelen nodig hebben die goed op elkaar aansluiten, passende onderdelen die in elkaar steken, ect.

> kunstof onderdelen draaien wil ik trouwens ook ermee kunnen.

> slip ring (zie link) Flat Disc Electrical Slip Ring
Ook hier heb ik al standaard allie-expres versie van thuis, maar wil in de toekomst zelf machineren/prototypen.
https://www.youtube.com/watch?v=w8bDha0szIY
Nando23
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2019 19:07
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: advies, 1'e draaibank, beginner

Bericht door Nando23 »

spinningwheels schreef: 13 nov 2019 14:40 Je schrijft ik kan mij zo,n bakbeest niet permitteren .
Is dat voor wat betreft de prijs ? zo.n celtic is echt wel in jou budget te vinden ,
Een nieuw HBM ding vind ik zonde van het geld, Je bent al een aanzienlijk deel van je geld kwijt als het ding bij je in het hok staat .
Een gebruikte bank komt als je een beetje mazzel hebt ook nog eens met het een en ander aan bijbehorend gereedschap .
Verkijk je daar niet op, dat loopt ook aardig in de papieren als je alles er los bij moet gaan kopen
Haha spinningwheels! jij hebt mij eerder zo goed geholpen met adviseren van Tig las apparaat, oh en ook die Creusen slijpmachine! :mrgreen:

Celtic 12, hier staat er éen https://www.vaneldik.com/mondiale-celti ... 4110428450
19456
2200€ ex. :oops:

nog een andere Celtic 12 gevonden, ander model type NKC12 kan er echter amper iets over vinden op internet.
https://www.jansenmachinehandel.nl/EN/machines/d671-en/ 3x220V.
Geen idee wat die kost nog geen reactie ontvangen. afbeelding hieronder

19452
19451
19450
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: advies, 1'e draaibank, beginner

Bericht door HD13 »

Als je je voor de elektromor beperkt tot 1.5kW dan is dit middels een frequentie regelaar meestal op de gewone 230 Vac aan te sluiten.
Motor moet dan wel voor 230/400Vac geschikt zijn en dan liefst juist geen 2 toeren motor.
Waarom tot 1.5kW, in deze categorie is vaak wel iets 2de hands te vinden.

Ze bestaan ook in 2.2kW maar zijn vaak duurder en de belasting van je 16A groepje wordt dan een beetje krapjes met de rest wat er al op draait.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: advies, 1'e draaibank, beginner

Bericht door WillyH »

Over de HBM- en andere Oosterse machines wordt hier en elders wel eens laatdunkend gedaan. Zelf heb ik me enige tijd geleden een zeer nette tweedehands HBM aangeschaft. Je kan daar zeer mooi werk mee leveren, hou gewoon rekening met de beperkingen van zo'n machine. Als je echt voor den brode draaiwerk wil doen, en 10mm staal in één pas wil afnemen, zoek iets steviger. Voor regulier gebruik is de machine die ik heb best wel oké. Voor mij was het trouwens ook de bijkomende moeilijkheid om de machine via de trap in mijn werkkelder te krijgen. Dan is een machine van 3,5 ton geen optie. Ik heb een tijdje gezocht naar een Emco, maar daar weet men de prijs ondertussen ook al van en dan is het afwachten of men geen afgeleefde en versleten machine aankoopt. Een draaibankbed laten slijpen kost dan meer als de machine. Stefan Gotteswinter (zoek even op Youtube) is bekend om zijn supernauwkeurige werk en heeft jaren gewerkt met zo'n Chinese machine en pas recent overgeschakeld naar een Emco.
Mijn persoonlijke ervaring met de HBM draaibank beperkt zich tot onderstaande model, de 360x1000.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... e-doorlaat
Nando23
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2019 19:07
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: advies, 1'e draaibank, beginner

Bericht door Nando23 »

WillyH schreef: 13 nov 2019 19:23 Stefan Gotteswinter (zoek even op Youtube)
Ik ken hem niet, maar ziet er gaaf uit ! ga hem zeker volgen struin door zijn videos kan niet zo 123 iets van een HBM draaibank vinden.
WillyH schreef: 13 nov 2019 19:23 Voor regulier gebruik is de machine die ik heb best wel oké Mijn persoonlijke ervaring met de HBM draaibank beperkt zich tot onderstaande model, de 360x1000.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... e-doorlaat
wacht even,, een draaibank van 5500€? best wel oké :shock: deze is 630 KG, heb jij deze of heeft/had Stefan Gotteswinter die?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: advies, 1'e draaibank, beginner

Bericht door spinningwheels »

Heb je een pb gedaan
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: advies, 1'e draaibank, beginner

Bericht door assink »

stefan gotteswinter had een veel kleinere.
Hier is een celtic 12 gebruiker, ben er best tevreden over, alleen 2 dingen die mij irriteren zijn de te kleine opname van de losse kop(MC2) en de geringe doorlaat van de hoofdas.
Toerental bij de laatste modellen gaan tot 2000 omw/min dacht ik, en ze zijn nooit gemaakt met een camlock opname. Alleen met een Long taper, of een schroefdraad opname.
De moer achter de klauwplaat geeft aan dat ze allemaal een Long taper opname. Dat is het beste van de 2.
Die 2e advertentie hebben ook nog conus lineaal, da's al helemaal luxe. En beide zijn de grote uitvoering met 800mm tussen de centers, ik moet het met 500mm doen helaas :lol:

Alle celtics hebben een Dahlander motor met 2 toerentallen, hoe dat gaat met een frequentieregelaar heb ik geen idee van, denk dat het lastig wordt om beide toerenbereiken van de motor te gebruiken. Maar dat ondervang je voor een groot deel weer met de frequentieregelaar.
En bij de 2e advertentie hebben ze het over 220 volt machines, maar deze zijn waarschijnlijk wel 3-fase, alleen geen 380v. Komen vaak uit belgië/frankrijk. Daar hebben ze nog 3x220v krachtstroom in sommige gebieden?
Die blijven niet lang heel op 380volt kan ik je vertellen uit persoonlijke ervaring :lol:
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: advies, 1'e draaibank, beginner

Bericht door WillyH »

Nando23 schreef: 14 nov 2019 00:46
Stefan Gotteswinter (zoek even op Youtube)
Ik ken hem niet, maar ziet er gaaf uit ! ga hem zeker volgen struin door zijn videos kan niet zo 123 iets van een HBM draaibank vinden.
WillyH schreef: 13 nov 2019 19:23 Voor regulier gebruik is de machine die ik heb best wel oké Mijn persoonlijke ervaring met de HBM draaibank beperkt zich tot onderstaande model, de 360x1000.
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... e-doorlaat
wacht even,, een draaibank van 5500€? best wel oké :shock: deze is 630 KG, heb jij deze of heeft/had Stefan Gotteswinter die?
[/quote]

Dit is de video waar Stefan een woordje uitleg geeft over zijn Chinese draaibank. Ondertussen is die machine al niet meer als typisch Chinees herkenbaar, ander kleurtje gegeven en nieuwe frontplaat, los van de technische aanpassingen die hij bespreekt.
https://youtu.be/Xf7DuvcScyk?t=318
Ja, 5500€ nieuw, ik kon hem als nieuw kopen voor de helft. Die van Stefan is inderdaad een stuk kleiner maar ook wel Chinees, vandaar de vergelijking. Vergeet bij het budgetteren niet dat je nog materiaal moet aanschaffen (meettoestellen, draaibeitels).
Nando23
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2019 19:07
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: advies, 1'e draaibank, beginner

Bericht door Nando23 »


nog een andere Celtic 12 gevonden, ander model type NKC12 kan er echter amper iets over vinden op internet.
https://www.jansenmachinehandel.nl/EN/machines/d671-en/ 3x220V.
prijs: EUR 2.750,- exclusief per stuk,
Deze valt voor mij af.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: advies, 1'e draaibank, beginner

Bericht door javanree »

Op dezelfde site staat een CQ6128 ; dat zou mij een prima eerste machine lijken. Nieuw circa 2000 Euro, als ik google mag geloven, dus deze gebruikte zou ruim binnen budget moeten passen.
Ook al omdat ik weinig tot geen accessoires zie...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: advies, 1'e draaibank, beginner

Bericht door DaBit »

Ik zit de laatste tijd ook wel eens met een schuin oog naar die middelmaat bankjes te kijken, wat me voornamelijk tegenhoud is ruimte in het hok en het meestal best lage toerental van de spindel. Als je veel staal knauwt is, zeg, een 1500rpm maximum niet zo erg. Maar de meeste van mijn onderdeeltjes zijn <20mm diameter en van aluminium, messing of kunststof. Dan heb ik de draaibank (naar CNC omgebouwde Emco compact 8) toch heel vaak op z'n maximum van 2700rpm en had het van mij nog best een tikje sneller gemogen. Wisselplaatjes zijn heel praktisch, als het een keer krak zegt draai je 'm of vervang je 'm en kun je door, maar met een te lage snijsnelheid word de oppervlaktekwaliteit niet geweldig, ook niet met de gepolijste types.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie