snel wisselhouder EMCO Compact 8

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

snel wisselhouder EMCO Compact 8

Bericht door maartenspeet »

Dag mededraaiers, ik gebruik sinds een paar maanden een EMCO C8. Tot nu toe met een EMCO beitelhouder waar je max 4 beitels in kan plaatsen, de hoogte stel je af met plaatjes (doe ik met voelermaatjes). Dat afstellen van de hoogte kost best veel tijd. Kan iemand mij op basis van ervaring adviseren over een goede praktisch bruikbare snelwisselhouder die op de C8 past? Emco biedt er zelf een aan waar 1 beitel in past. Alibaba en verwante sites bieden heel veel modellen aan voor verschillende kleine bankjes, maar het is niet altijd even duidelijk te bepalen of dat gaat passen. Met name de hoogte is vrij kritisch, de EMCO beitelhouder die ik nu gebruik is vrij laag: de onderrand van de houder (waar de beitel op rust) ligt maar 5,5 mm boven de slede waar de houder op rust. Wellicht ten overvloede: ik zoek een stalen houder, geen aluminium. Alvast dank voor jullie input!
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: snel wisselhouder EMCO Compact 8

Bericht door benkr »

Ik heb de snelwisselaar van Paulimot, model Ab er op staan, als je de kleine dwarsslede er af haalt kan er ook heel goed een model A op.
Door het weghalen van die dwarsslede wordt het geheel best wel wat stabieler vind ik.
Om hem ook te kunnen gebruiken met de dwarsslede heb ik daar een flink stuk van af gefreesd, er is materiaal genoeg dus dat kan makkelijk.
Ook voor mijn nog te CNCen andere bankje heb ik er al eentje liggen, daardoor heb ik nu een wat ruimer assortiment van beitelhouders, makkelijk.
Ik kan het iedereen aanraden.

https://www.paulimot.de/multifix/ab/set ... tahlhalter

Hier een fotootje van toen ik er mee bezig was om hem pas te maken.

17350
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: snel wisselhouder EMCO Compact 8

Bericht door maartenspeet »

Dank je benkr. Paulimot kende ik nog niet, interessante web-site. Het affrezen van de dwarsslede vind ik wel een ingreep, al was het maar omdat in geen freesbank heb. Ik ben net begonnen met draaien, de EMCO is mijn eerste bank.Kijkend naar de tekeningen/maten die op de Paulimot site staan zou model Aa moeten passen. De beitel ligt op 6 mm hoogte van de dwarsslede, en je kan beitels tot 12 mm inspannen. Ik gebruik nu houders met een hoogte van 8 en soms 10 mm.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: snel wisselhouder EMCO Compact 8

Bericht door Breaker »

Aa is wel serieus klein en daardoor alleen geschikt voor het hele fijne werk. De volgende standaardmaat, A , is dan wel weer een stuk groter en daardoor vaak te groot. PeWetools heeft Ab als tussenmaat en paulimot AS, nadeel is dat dit geen standaardmaat is, dus schuitjes zijn niet uitwisselbaar tussen verschillende merken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: snel wisselhouder EMCO Compact 8

Bericht door DaBit »

Ik heb mijn Aa houder destijds niet lang gehad, die werd binnen de kortste keren vervangen door een A. Aa is echt beperkend klein en slap
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: snel wisselhouder EMCO Compact 8

Bericht door serum »

Ik gebruik deze op mijn 8.6, 12mm tools; moest een klein beetje van de hoogte van de slede afhalen om de hoogte te compenseren; Heb er 11 schuitjes bij en ben er zeer goed over te spreken.

https://www.chronos.ltd.uk/product/4pc- ... yford-ml7/
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: snel wisselhouder EMCO Compact 8

Bericht door maartenspeet »

Dank voor jullie tips en suggesties! Ik ga er mee aan de slag, ik laat wel weten wat het geworden is als in er uit ben.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: snel wisselhouder EMCO Compact 8

Bericht door Swake »

Een maat van me is de Machifit DMC-250-000 aan het aanschaffen, kan je vinden op Alibaba. Ook weer een kloon van een bekend merk. En blijkbaar niet de enige kloon, zouden allemaal op elkaar passen.
Bestaat in 5 maten van klein tot veel te groot. Er zijn genoeg filmjes over op youtube.
When it fits stop using the hammer.
maartenspeet
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jun 2019 16:38
Locatie: Amsterdam

Re: snel wisselhouder EMCO Compact 8

Bericht door maartenspeet »

Dag mededraaiers, inmiddels heb ik een snelwisselaar type Aa aangeschaft. Groter is zonder aanpassingen voor de compact 8 snel te hoog, en aanpassen (affrezen bovenslede) wil ik niet. Bovenslede verwijderen ook niet, want dan kan je niet meer conisch draaien zonder de boel weer helemaal in elkaar te zetten. De Aa is inderdaad klein, in de komende periode ervaar ik wel of het voor mij werkt. Dank voor het delen van jullie ervaringen tot zover.
Plaats reactie