Vermogen van draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Vermogen van draaibank

Bericht door Firehunter »

Ik zit er al langere tijd over na te denken om een cnc draaibank te kopen. Ik hou diverse marktplaatsen en veilingsites in de gaten en zie regelmatig mooie machines voorbij komen. Het zijn vaak wat oudere machines, rond 1995, die aangeboden worden. Het viel me op dat ze vaak behoorlijk wat stroom nodig hebben. Dit loopt uiteen van 30 tot 60 ampere krachtstroom, zelfs voor de "kleine" draaibanken. Is het normaal dat een draaibank zoveel stroom nodig heeft? Of is dit alleen voor als je diameter 20cm massief rond staal wil draaien? Ik heb namelijk 3x16A als krachtgroep en zoek eigenlijk een draaibank die daar op kan.

Zou het eventueel mogelijk zijn om de frequentieregelaar van een dergelijke draaibank in te stellen op een lager stroom-limiet? Of komt het stroomverbruik niet eens in de buurt van de maximum stroom, als je alleen kleine onderdelen in bijvoorbeeld alu en messing draait?
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Vermogen van draaibank

Bericht door mjeuring »

3x16A is meer dan 10kW daar kun je een Cazeneuve hb 575 met 8,8kW op laten draaien. En da's geen kleine draaibank.
10kW zou m.i. meer dan voldoende zijn voor de meeste hobby toepassingen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vermogen van draaibank

Bericht door Kjelt »

Firehunter schreef: 02 sep 2019 14:06 Het viel me op dat ze vaak behoorlijk wat stroom nodig hebben. Dit loopt uiteen van 30 tot 60 ampere krachtstroom, zelfs voor de "kleine" draaibanken.
Je kunt beter naar het piek en opgenomen vermogen kijken.
Als je zegt 30 A, bedoel je dan 3x10 A 400V of 3x30A 400V ?
Ik vermoed het eerste en dan voldoet jouw 3x16A 400V toch uitstekend ?

Maar inderdaad zijn er machines die 32A 3 fase stekkers gebruiken, wat nog niet wil zeggen dat ze meer dan de 3x16A 400V trekken.
Daarom wil je het vermogen weten van een machine.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Vermogen van draaibank

Bericht door Firehunter »

Maar een Cazeneuve hb 575 is geen cnc draaibank toch? Mijn voorkeur is wel een cnc draaibank, met turret. Bijvoorbeeld zoiets als een Harrison 280CNC, Schaublin 110 CNC, Weiler UD 42 CNC, Emcoturn 140, etc.
Wat groter mag ook, zoals een Mori Seiki SL-15, Okuma LB15 , Gildemeister NEF CT40, Mazak QT15. Maar bij die types zit het vermogen al snel over de 20kw.

Bij deze staat bijvoorbeeld Full load current: 53A
https://www.surplex.com/nl/m/okuma-lc-2 ... 10074.html

En deze, connected load: 380 V / 23 KW
https://www.surplex.com/nl/m/weiler-ud- ... 38849.html
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Vermogen van draaibank

Bericht door mjeuring »

Firehunter schreef: 02 sep 2019 16:14 Maar een Cazeneuve hb 575 is geen cnc draaibank toch?
Nee, compleet gemist. Dacht dat het om conventioneel ging, niet goed gelezen.
Plaats reactie