Slecht of niet

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
semmo
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:05

Slecht of niet

Bericht door semmo »

Goedemiddag.
Ik ben vandaag voor een klein draaibankje gaan kijken en heb hier ook wat op getest.
Het gaat om een schaublin 125 de meest kale versie zonder draaisnij opties.

Het punt waar het mij om gaat ik heb een stuk aluminium afgedraaid van rond 40 150 lang niet ondersteund.
Om te kijken of deze draaibank nog nauwkeurig is.
Ik heb over die lengte van 150mm 0.04 afwijking gemeten.
Nu was de opstelling niet echt geweldig want stond op een pallet en beitel was niet echt ideaal.
Nog aan het denken ben ik naar een vriend geweest naar zijn schaublin 125 om de zelfde test uit te voeren.
Daar kwam ik uit op 0.02 over die 150 mm.

Nu de vraag is die 0.04 van mijn draaibank te reduceren tot 0.02 door middel van de machine goed te waterpassen? Of is dit slijtage van de machine?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Slecht of niet

Bericht door hfjbuis »

]Ik denk dat de meeste draaibanken het niet veel beter zullen doen.

Als de draaibank enigszins recht staat en de voet is niet vast geschroefd, dan is mijn ervaring dat het niet uitmaakt. Als je de voet(en) vast gaat zetten, dan komt er spanning op de bank als hetgeen waar de voeten op staan niet helemaal vlak is (en dat is zonder vulplaatjes "nooit"). Ik denk dat hij los op een pallet staat en dan zal dit niet de oorzaak zijn van de afwijking!

De afwijking is meestal een combinatie van oorzaken.
  • Slijtage van het bed, de speling verloopt dan niet gelijkmatig en dit kun je niet stellen.
  • Speling op de spindel, de afwijking is een gelijkmatig verloop. Dit kun je controleren door op het einde van het gedraaide stuk een meetklok te zetten en dan met een bezemsteel de spindel (in alle redelijkheid) te belasten. Je ziet dan hoeveel speling er is. Afhankelijk van het model, kun je de speling op de lagers stellen.
  • Scheefstand van de kop, zowel horizontaal als ook verticaal, de afwijking is een gelijkmatig verloop. Bij mijn draaibank(en) moet ik dan het bed waar de kop op rust aanpassen. Dat kost een middag, maar is goed te doen. Bij andere modellen kun je de kop stellen met een schroef, dat gaat heel wat gemakkelijker.
Er was een tijdje geleden een topic hier over. Lees dat eens helemaal door, werkt verhelderend.

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 98#p181231
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Slecht of niet

Bericht door serum »

eerst zou ik met een raamwaterpas oid controleren of hij vlak staat. Ook een 0,02mm/m raamwaterpas kan je wel gebruiken voor 0,01mm/m, als hij nauwkeurig gecallibreerd is. Ik zou met een lineaire referentie bepalen of de prisma's nog mooi vlak zijn.

De spindel kan ook nog scheef staan tav het bed. Gebruik je technisch inzicht om de puzzle te klaren. Met tijd en wat hulpmiddelen kan je het vast beter krijgen.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Slecht of niet

Bericht door Stephan »

de kop van een 125 kan je probleemloos na stellen, aan de achterkant zie je de stel mogelijkheid. Als de afwijking met een haar lineaal op je werkstuk vlak is krijg je hem zelf binnen een 0.01.
semmo
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:05

Re: Slecht of niet

Bericht door semmo »

Bedankt allemaal voor de reacties en tips.
Een haarliniaal moet ik nog aanschaffen om het echt goed te kunnen controleren.
Verder heb ik ook een methode uit het ander topic gebruikt waarbij ik een as inspan met aan het uiteinde een meetklok ertegen.
En dan aan de andere kant van de spindel dmv een as kracht uit te oefenen op de lagers.
Als ik dit doe dan zie ik de klok wel bewegen maar hij gaat altijd terug naar 0 als ik geen kracht meer gebruik.
Het gaat om +/- 0.05 afhankelijk van de kracht natuurlijk.
Is dit dan speling in de lagers of vervorming van de spindel?
En zo ja is dit dan op te lossen dmv nieuwe lagers (hopelijk niet want er zitten volgens mij wel speciale lagers in).
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Slecht of niet

Bericht door hfjbuis »

Het gaat om +/- 0.05 afhankelijk van de kracht natuurlijk.
Is dit dan speling in de lagers of vervorming van de spindel?
En zo ja is dit dan op te lossen dmv nieuwe lagers (hopelijk niet want er zitten volgens mij wel speciale lagers in).
Het is moeilijk te zeggen waar het vandaan komt. Maatgevend is hoeveel kracht nodig is om deze "beweging" te krijgen. Als er weinig kracht nodig is om deze beweging te krijgen, dan is het zeker speling. Is er veel kracht nodig, dan kan het ook de "elasticiteit" van het hele constructie zijn.
Ongeacht waar het vandaan komt, het is niet veel werk om de speling uit de lagers te halen (borging stelmoer lossen, stelmoer handmatig vast draaien, borging stelmoer vast zetten). Draai een as zonder tegen center, meet de afwijking over de hele lengte, stel het lager, draai de as opnieuw en meet daarna weer de afwijking. Als het beter is geworden, dan heb je er wat speling eruit gehaald, is het slechter geworden, dan heb je het lager minder voorgespannen. Zorg ervoor dat de draaicondities hetzelfde zijn en laat de gedraaide as zitten tijdens het stellen.

Ik heb gegoogeld op de lagering van deze machine:
Using a strong, internally-ribbed rectangular casting the headstock was adjustable on the bed for alignment and carried a 28 mm bore, D1-3" camlock spindle running in two pairs of pre-loaded, ultra-precision angular-contact ball bearings grease packed for life.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Slecht of niet

Bericht door hugo stoutjesdijk »

semmo schreef: 14 sep 2019 12:06 Verder heb ik ook een methode uit het ander topic gebruikt waarbij ik een as inspan met aan het uiteinde een meetklok ertegen.
En dan aan de andere kant van de spindel dmv een as kracht uit te oefenen op de lagers.
Als ik dit doe dan zie ik de klok wel bewegen maar hij gaat altijd terug naar 0 als ik geen kracht meer gebruik.
Het gaat om +/- 0.05 afhankelijk van de kracht natuurlijk.
De waarde van je meting is natuurlijk ook afhankelijk van de uitsteek lengte van je as.
Volgens mij beoordeel je hiermee hoofdzakelijk het achterste lager, het hoofdlager zal je minder van zien lijkt me. Maar een klok bovenop de 3-klauw zetten, en met een balkje de 3-klauw optillen moet ook wel een redelijke indruk geven van de hoofdlager.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
semmo
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 jul 2019 19:05

Re: Slecht of niet

Bericht door semmo »

Heb het klokje boven de 3 klauw gezet en met een hefboom ten opzichte van het bed en redelijk wat kracht gaat hij tot 0.02.
Dit lijkt mij meer elastisch dan speling.
Aangezien de waarde gelijk staat met de kracht die ik toepas
Plaats reactie