digitale hoekmeting beitelslede

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

digitale hoekmeting beitelslede

Bericht door VDFman »

Ik loop al een tijdje na te denken hoe ik een digitale hoekmeting van de beitelslede van mijn draaibank kan verwezelijken.( zonder allerlei uitbouwsels/uitsteeksels dus echt inbouw ) Probleem is natuurlijk de ruimte , nauwkeurigheid is ook wel een punt. Heidenhain heeft misschien wel wat voldoet maar onbetaalbaar. Standaard encoders gaan veelal niet hoger dan 5000 pulsen , ik zou toch wel een uitleesnauwkeurigheid willen van ongeveer 0,01 graad.
Misschien wil ik iets wat niet kan maar toch hier de vraag: weet iemand misschien een encoder die bruikbaar zou kunnen zijn hiervoor? Het is voor een industrieële / professionele draaibank, wel wat groter: beitelslede is ongeveer 12cm breed.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: digitale hoekmeting beitelslede

Bericht door henkzelf »

Ik heb even een calculator gepakt:
120 sin(0,01) = 0,020943 mm. Dat is dus het verschil van je linker en rechter kant van je beitelslede t.o.v. de as van je machine als de beitelslede 0,01 graad onhaaks staat. Succes met zoeken maar ik denk niet dat je daar een hoeksensor voor vind.
Ik behelp me met https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ak-model-1 maar die heeft maar een oplossend vermogen van 0,1 graad.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: digitale hoekmeting beitelslede

Bericht door benkr »

Hogetex heeft iets, maar of je daar iets mee kunt en of de prijs je aanstaat weet ik niet.

https://www.hogetex.com/meten/hoekmeter ... iki-dp-621

Verder heel veel digitale waterpassen, maar hoekmeters zoals jij bedoeld niet.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: digitale hoekmeting beitelslede

Bericht door assink »

waarom wil je dat? Om nauwkeurig hoeken te kunnen draaien? Dan stel je toch gewoon je beitelslede af met een meetklok op een cilindrische as?
Morseconus etc gewoon klokken op de conus die je hebben moet, maar ik zou nog veel liever een conuslineaal hebben.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: digitale hoekmeting beitelslede

Bericht door rien1959 »

Het is mogelijk om de sledehoek te bepalen met een encoder. Bijvoorbeeld met een Baumer EIL580P. Deze encoder is vrij programmeerbaar van 1 tot 65536 pulsen per omwenteling. Wel heb je het pogrammeerapparaat nodig en een geschikte uitlezing. Het nummer van dat apparaat is Z-PA-EI-H. Met 36000 pulsen zit je dan op een resolutie van 0,01 graden. Met een uitleeskastje er op moet je dan op ongeveer 1500 euro rekenen. Ik dacht dat zelfs het nulpunt is te programmeren. De resolutie kan ook nog een factor 4 omhoog via de uitlezing.
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: digitale hoekmeting beitelslede

Bericht door VDFman »

Een digitale hoekmeetinstrument is iets waar ik nog niet aan gedacht had. Dat is wel een goeie hint denk ik, misschien dat ik daar wat mee kan.
assink schreef: 13 aug 2019 07:38 waarom wil je dat? Om nauwkeurig hoeken te kunnen draaien?
Inderdaad. Maar ik wil het ook snel in kunnen stellen met een redelijke nauwkeurigheid, vandaaar mijn preferentie voor een digitale uitlezing.
Een uitleesnauwkeurigheid van 0,01 graad is nog niet zo bijzonder, de draaitafel van mijn freesbank lees ik uit op 0,001 graad. Maar die heeft dan ook een Heidenhain ingebouwd. Een sinusliniaal is onverslaanbaar qua nauwkeurigheid ( 2 tot 4 boogseconden is haalbaar dacht ik) maar vind ik wat omslachtig.

Die Baumer encoder is wel mooi (Sick heeft ook zoiets dacht ik) maar is te groot om in te kunnen bouwen. Echt inbouwen kan wellicht alleen met een losse verdeelschijf en leeskop , zoals bv Renishaw die ook heeft.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: digitale hoekmeting beitelslede

Bericht door tantan »

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: digitale hoekmeting beitelslede

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voor het betere knutselwerk: :mrgreen:
https://www.sentech.nl/nieuws/inductive ... ncoder-nl)

En ik geloof dat er laatst ook iets met supernauwkeurige magneetband met leeskop was. En je hoeft natuurlijk geen 360 graden, 180 lijkt me meer dan genoeg.

Ik denk dat ik zelf liever paspennen zou boren, en dan om de 10-15 graden een nulpunt heb, de rest een eindmaat er tussen, die paspen is de sinuslineaal dan al (als je heb tenminste op de juiste positie (straal) plaatst.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie