Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

Omdat ik nogal eens zware objecten aanpak (motoren voor bootjes) heb ik een I-profiel dwars over mijn werkplaats laten aanbrengen.

Afbeelding

Dat is simpeler dan het lijkt. Aan twee kanten een gat hakken, balk erin schuiven en aan beide kanten opmetselen.
Daaronder hangt een elektrisch liertje op een zelfgemaakte trolly. Die liertjes kosten weinig, tegenwoordig.

Afbeelding

Dit simpele ding tilt 250 kg in dubbel werk. Ik heb een 3-voudig takeltje gemaakt, daarmee haal ik dus 375 kg. Voor mij voldoende. Die balk is veel meer mans.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hrscharft »

Dit simpele ding tilt 250 kg in dubbel werk. Ik heb een 3-voudig takeltje gemaakt, daarmee haal ik dus 375 kg. Voor mij voldoende. Die balk is veel meer mans.
toch vind ik dat wel mooi :P heb je daar zo'n loei van een een electromotor met een drum en staalkabel enz aan je plafond hangen en doe ik als het moet dezelfde last met een enkel handliertje zonder veel moeite.
Afbeelding
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

Vermoedelijk kost jouw RVS schootlier nieuw evenveel als dat elektrische takel (ca € 80).
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hrscharft »

Hmmmm nieuw kost die Schootlier meer dan wat ik voor het draaibankje heb betaald en ongeveer het 5 a 6 voudige van die 80 euro ;)
Andersen is zo ongeveer het duurste merk kwa schootlieren dat je je kunt bedenken.

Het is een nr 10 dacht ik wat inhoud dat de kracht die je uitoefent op de lierhandle ver tien voudigd word.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hrscharft »

Jep idd google gaf het volgende antwoord.

Andersen Classic 101
Regular Price: $485.00
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Hmmm nog niks leuks gescoord, maar heb geen haast

Intussen ben ik voornemens om de langsvoeding elektrisch aan te sturen, nu is die snelheid altijd gekoppeld aan het rpm van de hoofdas dmv een set tandwieltjes.

Ik heb dat filmpje welke eerder werd aanbevolen in dit topic bekeken, ja dat is geweldig natuurlijk, maar mij lijkt het al leuk om simpelweg de snelheid van de langsvoeding te kunnen regelen, en dan ook de richting.

Ik heb op werk een 24 volt motor gescoord welke beresterk is, worden schuifdeuren van een tram mee geopend en dicht gemaakt, en daar wil je niet tussen zitten, ik weet hoe het voelt :-)

Zit een hele grote vertraging aan vast dus prima te gebruiken

Heb er een 24 volt voeding bij evenals een snelheidregelaar

Maar nu wil ik er een schakelaar bij met links / uit / rechts , h brug schakelaar , 2 standen schakelaar ik kom van alles tegen maar ja welke moet je hebben :-)
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

herbieferbie schreef: 08 okt 2019 11:36 .... en een foto van de meterkast. Ik heb geen idee hoeveel fasen er binnen komen. En zelf draadjes trekken en 380 creëren is dat niet illegaal ( niet dat ik dat erg vind hoor ).
Afbeelding
Nog ff over die drie fasen.
Niet alleen voor jou, maar ook voor anderen, die twijfelen over de aanleg van een drie fasen aansluiting. Aan je foto is niet te zien wat je moet zien.

Hier wel:
In de onderste zwarte kast zitten de drie hoofdzekeringen, één per fase. Voeger was dit een verzegeld zwart kastje met daarin drie smeltzekeringen.
Op de meter zelf, rechts onder het display zie je het symbool voor de drie fasen.

Afbeelding

Het aanleggen van de stopcontacten in je werkplaats kan je heel goed zelf. Van daar naar de meterkast kan ik niet overzien, maar meestal zit de meterkast bij een buitenmuur, ergens nabij de voordeur. Gaatje door de muur prikken en een grondkabel trekken naar je werkplaats is ook niet moeilijk. Het aansluiten van die kabel op een aardlekautomaat (ca € 80) in de meterkast moet je overlaten aan een elektricien.
Als die daar langer dan een half uur mee bezig is, heb je met een klungel te maken.
Dus: voor ca € 200 totaal moet je het voor elkaar kunnen krijgen. Ter vergelijking: Wat kost een frequentieregelaar?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

JanSr schreef: 14 okt 2019 15:24 Aan je foto is niet te zien wat je moet zien.
Voor een leek misschien niet maar voor anderen wel.
Kijk maar naar de aardlekschakelaars. Deze zijn smal dus 1 fase aardleks.
Het is een 1 fase aansluiting.
Van daar naar de meterkast kan ik niet overzien, maar meestal zit de meterkast bij een buitenmuur, ergens nabij de voordeur.
Gaatje door de muur prikken en een grondkabel trekken naar je werkplaats is ook niet moeilijk.
Beste om wel 4mm2 te nemen zeker als het iets grotere lengtes zijn vanwege spanningsverlies.
Er worden op dit forum met diverse machines best wel stevige vermogens gebruikt, dit beperkt het spanningsverlies over de kabel.
Het aansluiten van die kabel op een aardlekautomaat (ca € 80) in de meterkast moet je overlaten aan een elektricien.
Makkelijkste is om een automaat te nemen in de meterkast van het huis die bv 20A is als voorzorg mocht er in de kabel zelf een kortsluiting optreden.
In de schuur of garage monteer je dan een kleine groepenkast met aardlek en de groepen die je nodig hebt (3 fase groep en enkele 1 fase groepen).
Als je het zo doet (dus aardlek in de groepenkast in de schuur/garage) dan hoef je niet helemaal in het donker naar de huis groepenkast te wandelen ;)

Just my two cents.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hrscharft »

Neem in dat geval wel de zekeringen in de schuur een slag lichter dan die in de hoofdmeterkast. Dus als je in de hoofdkast 20A zekeringen hebt dan in het groepenkastje in de garage 16A zekeringen. En zoek even uit wat voor hoofdzekeringen je in je meterkast hebt. Als dat van die ouderwetsche smeltzekeringen zijn dan even kijken of dat 3x 16 of 3x 25A is. Als je namelijk 3x 16A hoofdzekeringen hebt en je zet er een 25A automaat achter heb je kans dat je je hoofdzekeringen er uit smelt ipv dat de automaat er uit klapt. Die hoofdzekeringen zitten in een verzegeld kastje en dan moet je er dus een monteur bij halen om die te gaan vervangen en het kastje weer te verzegelen na die tijd.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door spinningwheels »

3x16 komt toch eigenlijk niet ( meer ) voor het is allemaal 3x 25 , 3x 35 is bijna 4 keer zo duur aan vast recht
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke draaibank

Bericht door Kjelt »

Zover als ik weet inderdaad 3x25A of 1x40A.
Met uitzondering van onze zuiderburen daar zit het weer anders.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hrscharft »

het komt wellicht bijna niet meer voor maar als je nog zo'n verzegeld doosje met smeltzekeringen hebt is het wel de moeite waard om het even te checken natuurlijk.
Zou beetje sneu geld zijn als je je hoofdzekeringen er uit smelt omdat je er een te dikke automaat achter hebt zitten.

Overigens geld dat natuurlijk ook voor een 3x 25 hoofdzekering. Daar ook geen 30 of 35 automaat achter zetten.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door assink »

Volgens mij hebben wij hier thuis wel de krachstroom op 3x16 afgezekerd. Denk dat de hoofdzekering wel 3x25A is.
Maar met 3x16 kun je al een heel beste draaibank draaiende houden :lol:
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: Welke draaibank

Bericht door BlueGTT »

Dat is verplicht!

Er komen hier goedbedoelde adviezen voorbij die niet mogen.
Groepen in een groepenkast moeten in verband met selectiviteit 2 waardes lager zijn afgezekerd dan de inkomende zekeringen.
Dus bij 3x25 hoofdzekeringen mogen groepen in de kast maximaal 16a zijn (25a-20a-16a, 2 stappen lager)
20a is maar 1 stap lager, dat mag niet.

Het advies om een extra meterkast te monteren is helemaal goed bedoeld, maar wil je in die 2e kast qua amperes ook nog wat nuttigs over houden zul je qua hoofdzekeringen naar 3x50a of zwaarder moeten, met een dermate hoge vastrecht dat daar de los snel van af is.

Ga maar na:
Om in de 2e meterkast 16a eindverbruikers over te houden moet de inkomende waarde die eerder genoemde 25a zijn. Om echter in de 2e kast inkomend 25a te krijgen moet(en) de zekering(en) van die groep(en) in de eerste kast dus 25a zijn, de hoofdzekeringen achter de meter moeten daar weer 2 waardes boven zitten (25a-35a-50a)
Kijk maar eens naar de prijzen voor 3x50a, maar ga vantevoren even zitten ;)

Of je denkt, ik splits achter de hoofdzekeringen maar voor de 1e meterkast, en hang dus 2x meterkasten met 3x25a ingaand ( dus de huidige situatie, maar dan 2x)
Dit is gewoon ABSOLUUT verboden, bij brand keert de verzekering ook gewoon niets uit.
Plaats reactie