Welke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ow ok ik dacht dat het een duits apparaat was, nee liever geen china spul
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb zelf een Emco compact8 in langdurig bruikleen en een SwissTec 210 x 400 Chinees bankje.
Als ik ze beiden vergelijk dan wint die SwissTec het op alle fronten van de Emco, is echt stukken beter afgewerkt en loopt beter.

Als ik wat ander zou kopen dan is voor mij de keuze tussen Chinees en b.v. Emco zo gemaakt, bij die Emco betaal je heel veel voor alleen maar een naam.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Welke draaibank

Bericht door Zee&Zee »

Dat ben ik persoonlijk niet met je eens. Emco heeft die naam imo igg niet zonder reden (opgebouwd). Mijn maximat zit bv prima in elkaar. Maar de oude lagere getallen emcos waren/zijn natuurlijk voor de hobbiest gemaakt en niet altijd je van het, ik geloof zelfs dat die ook een tijd in licentie elders werden gemaakt vanwege de aantallen...

Ben wel met je eens er zijn idd wel genoeg Chinese bankjes die ook goed genoeg zijn, en bv een 'goede' nieuwe Chinees versus een oud afgeragd instap/hobby model emco zonder onderhoud kan ook reden zijn om meer van de een of de ander te houden.

Naar mijn mening kun je overigens een nieuwe Chinees en/of een oude emco beiden het beste helemaal opengooien/schoonmaken na aanschaf, en dan opnieuw afstellen. Met een beetje geluk heb je dan in beide gevallen een prima machine voor de hobby.
CNC you later
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door spinningwheels »

denk dat Emco toch wel een van de meest overprijsde merken is, Myford is er ook zo een , eigenlijk best wel gekkengeld wat daarvoor gevraagd en betaald word .
Min of meer ook voor AI , Ja dat zijn dan wel echt leuke bankjes, maar eigenlijk best wel heel erg veel geld voor wat zij bieden.
Wat China bankjes betreft , het is het gewoon simpelweg meestal net niet , Ziet er best wel leuk uit maar daar houd het ook wel zo,n beetje mee op .
Mijn vader heeft voor de oorlog bij de Hembrug ( AI ) gewerkt Daarna bij de KSLA , die ouwe wist echt wel het een en ander van draaibanken, Op zijn oude dag had hij weer zin aan een draaibank , die ouwe dus meegenomen naar HBM hij keek naar een zo,n bankje voelde er wat aan , schudde het oude grijze hoofd en liep zo de toko weer uit .
Misschien komt daar mijn aversie tegen China spul daar ook wel vandaan, maar er is zoveel leuk merkspul te koop voor best wel redelijk geld als je iets verder kijkt dan de overgewaardeerde merken
In theorie kan ik praktisch alles
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Kwam deze tegen vandaag, word wel 2300 voor gevraagd, wat vinden jullie er van en is de prijs realistisch, zit 4 klauw en wat beitels bij

http://www.lathes.co.uk/myford/page10.html


Afbeelding
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door javanree »

Lijkt mij een hele nette prijs... zeker als er 3- en 4-klauw ook bijzitten. Zitten er ook nog een vaste en/of losse bril en meedraaiend center bij?
Enige wat duidelijk ontbreekt is een snelwisselaar... maar goed, voor 300 euro mooie Multifix kloon erop en je bent klaar.
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door assink »

Voor dat geld wou ik geen draaibank waarbij ik v-snaren om moet leggen voor de snelheden. Vind ik persoonlijk behoorlijk irritant en tijdrovend, daarom staat m'n kolomboor altijd op 1 toerental :mrgreen:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door javanree »

Een V-snaar heeft anders ook positieve eigenschappen, zeker ook voor minder ervaren draaiers...
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door assink »

Bijna alle draaibanken hebben een omspannen aandrijving tussen de hoofdspil en de aandrijving, om trillingen van de aandrijving op te vangen en niet door te geven aan de hoofdspil.
Alleen hebben sommige fabrikanten bezuinigd in de aandrijving door met deze ook snelheids variaties mogelijk te maken.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Welke draaibank

Bericht door FSSF »

Lijkt mij een nette prijs voor de bank met frees/boorkolom. Liever snaartje voor de snelheid wisselen dan moeten kloten met tandwielen wisselen voor draadsnijden.
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Welke draaibank

Bericht door JanSr »

Ik betaalde dat bedrag voor een Harrison 250M met freeskolom en 1m tussen de centers.
Maar wat een verschillen:
Gehard prisma bend
Toerentallen van 80 - 3000 schakelbaar
Camlock
1000 mm tussen de centers.
En dan vergeet ik vast nog wel het nodige.Vraag je ook af of zo'n Myford metrische noniussen heeft, want die inches leer je haten.
En ook "nep metrische" noniussen met één keer rond is 2,5 mm en niet 3 mm/ omwenteling.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JanSr schreef: 13 dec 2019 21:06 En dan vergeet ik vast nog wel het nodige.Vraag je ook af of zo'n Myford metrische noniussen heeft, want die inches leer je haten.
En ook "nep metrische" noniussen met één keer rond is 2,5 mm en niet 3 mm/ omwenteling.
Wat dacht je van een metrische nonius en een inch spil daar achter, en wij maar niet begrijpen waarom die maat niet uitkwam. (in een duitse machine)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Welke draaibank

Bericht door hrscharft »

Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
herbieferbie
Berichten: 465
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Welke draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ik heb mailtjes de deur uit gedaan, ben ook nog gemailt door een bedrijf welke ik aangesproken had, die heeft een Harrison 250 staan met beitelschuiten en nog meer accessoires , vraagt 1400 euro
Tis alleen een beetje ver rijden, dus heb gevraagd of hij wat foto' s wil sturen en als het wat lijkt ga ik van de week ff kijken
Plaats reactie