Wil mezelf een occasie draaibankje kadeau doen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Wil mezelf een occasie draaibankje kadeau doen

Bericht door Swake »

Wil mezelf verwennen met een draaibank. Niet dat ik het ding vaak nodig heb, maar het komt toch wel regelmatig voor dat ik iets niet kan doen omdat ik er geen staan heb. Dus.... daar gaan we dan hé

Zou graag een diameter kunnen draaien van 20 à 25cm op een lengte van 50 tot 75cm.
Schroefdraad kunnen maken is een vereiste. Metrische zeker, die van over de plas is minder belangrijk maar leuk meegenomen.
De individuele delen van de bank, moeten 'verhuisbaar' zijn met gelimiteerde middelen zoals een werkplaatskraantje. Niet al te groot dus.

Geen Chinees, wel iets oerdegelijk. Ouderdom maakt me niet zoveel uit maar toch liever niet eentje waar de spindel nog met een lederen band aangedreven wordt.
Er mag roest opzitten, poetswerk, kapotte rollagers of schilderwerk gaan me niet tegenhouden. Onderdelen die ontbreken echter wel.

CNC hoeft helemaal niet. Zelfs geen digitale uitlezing, ook al wil ik die er later misschien wel opzetten. En dringend is het al helemaal niet.
Hoe dichter bij huis hoe liever (+/- centrum van den Belgique). Heb er geen probleem mee om 200km te rijden, maar dan moet het echt de moeite zijn.


Is deze wat? https://www.2dehands.be/a/doe-het-zelf- ... ousPage=lr
Heb beetje schrik van al dat geschilder. Behalve dat ik misschien in staat ben de sleet van het 'bed' na te kijken heb ik van de rest weinig verstand.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Wil mezelf een occasie draaibankje kadeau doen

Bericht door Swake »

Haja: wil ook graag direct een vierklauw en een nog goede drieklauw.
When it fits stop using the hammer.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Wil mezelf een occasie draaibankje kadeau doen

Bericht door assink »

Deze hebben nog glijlagers op de hoofdspil. Zou gaan kijken voor een generatie latere machine, de celtic 12 of 14 van mondiale. Is ook goed te vinden, en met een beetje geluk ook voor dat geld.
Heb je volledige norton kast voor metrisch en inch, langs en dwarsvoeding. Alles tandwielgeschakeld en geen v-snaren of vlakke riemen die je verzetten moet.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Wil mezelf een occasie draaibankje kadeau doen

Bericht door Swake »

Ja, zo'n Celtic 12 zie ik wel zitten :)

Er staat een Gallic 14 te koop voor bijna 6k€. Maar die lijkt mij toch wat groot (naast over budget). Nu ja, 'groot', dat ding kan hier wel binnen maar ik krijg het niet verzet want het weegt een ton, letterlijk dan.
When it fits stop using the hammer.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Wil mezelf een occasie draaibankje kadeau doen

Bericht door HD13 »

Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Wil mezelf een occasie draaibankje kadeau doen -> T'is een Emco V10 geworden

Bericht door Swake »

Heb me een draaibankje gevonden: Een Emco Maximat V10 met de extra frees erop.
De draaibank zelf is in goede staat, alleen wat poetswerk aan en de schakelaars moeten vervangen worden. De huidige schakelaars zijn prutswerk en die vonken zo hard dat er geen extra licht meer nodig is :shock:

De frees draait wel echter zijn er maar 2 van de 4 snelheden te selecteren. Er is iets intern kapot dus. Wel nog bruikbaar maar gaat ook wat aandacht vragen om het helemaal in orde te krijgen. Gelukkig past in die frees ook gewoon een MT2 conus. Daar heb ik een nieuwe ER25 freeskop voor besteld. De originele Schaublin freeskop was er wel bij maar die wilt alleen de oudere E25 standaard zien en dat is net niet hetzelfde.

Er zat ook een vast kop bij en een doos beitels die na wat slijpen wel bruikbaar worden.

Nu ga ik op zoek naar
- Vierklauw
- Snelwisselhouder
- Losse bril (eventueel)
- Kleine machineklem
When it fits stop using the hammer.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Wil mezelf een occasie draaibankje kadeau doen

Bericht door Zee&Zee »

Waarschijnlijk is er een plastic tandwiel in de soep gedraaid in de freeskop. Ff afdekplaat loshalen en checken.
CNC you later
Plaats reactie