vraagje over m'n AI DR1

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FvdB
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2019 20:12

vraagje over m'n AI DR1

Bericht door FvdB »

Hallo,
Tijdje terug mij hier aangemeld, nu eindelijk daar maar es wat mee gaan doen.
Beknopte voorstelronde: ik ben Fjodor, 28 jaar, en ik ben van beroep restaurator/conservator van antieke uurwerken.

Nu heb ik hiervoor een draaibankje gekocht, een AI Hembrug DR1. Deze komt van de toenmalige klokkenmakers vakschool in Amsterdam. Toen deze school sloot heeft mijn oud leraar hem op de kop weten te tikken, hij heeft er al die tijd niks mee gedaan en hij stond in de weg, dus ik kon hem overkopen. vlak voor de school dicht ging is hij nog geheel gereviseerd dus alles is nog hartstikke mooi en prachtig, en met een prachtig nieuwe motor.
Afbeelding

Nu heb ik wel wat vragen over dit bankje en over algemene begrippen. De bank kwam met een 3-klauw maar ik zou er ook graag een 4-klauw voor willen, is dit een gestandaardiseerd systeem/maat en kan ik een willekeurige 4-klauw kopen (met de juiste maat), of moet ik echt op zoek naar een 4-klauw geproduceerd door AI voor dit exacte type draaibank? (in het geval van het eerste, welke maat zou het kunnen/moeten zijn?)
hetzelfde geldt voor de losse kop. er kwamen wat gereedschappen bij voor in de losse kop (boorkop, centers, etc.) alleen passen deze niet omdat ze te klein zijn (ik gok dat bij het sluiten van de school wat onderdelen verwisseld zijn). Mijn vraag hier is hetzelfde als over de 4-klauw/cam-lock systeem.

m'n draaibankje kwam ook met een houder en een stapel spantangen (1 t/m 20mm, in hele mm's oplopend). deze spantangen passen perfect in de houder, maar helaas past de houder niet mooi in de kop, de laatste 1 a 2CM blijft ie steken (3e foto) en ik durf er niet meer kracht op te zetten omdat als ik hem er met de hand in druk hij gelijk al goed vast zit (en pas met enige moeite eruit krijg)
Afbeelding
Afbeelding