vraagje over m'n AI DR1

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FvdB
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2019 20:12

vraagje over m'n AI DR1

Bericht door FvdB »

Hallo,
Tijdje terug mij hier aangemeld, nu eindelijk daar maar es wat mee gaan doen.
Beknopte voorstelronde: ik ben Fjodor, 28 jaar, en ik ben van beroep restaurator/conservator van antieke uurwerken.

Nu heb ik hiervoor een draaibankje gekocht, een AI Hembrug DR1. Deze komt van de toenmalige klokkenmakers vakschool in Amsterdam. Toen deze school sloot heeft mijn oud leraar hem op de kop weten te tikken, hij heeft er al die tijd niks mee gedaan en hij stond in de weg, dus ik kon hem overkopen. vlak voor de school dicht ging is hij nog geheel gereviseerd dus alles is nog hartstikke mooi en prachtig, en met een prachtig nieuwe motor.
Afbeelding

Nu heb ik wel wat vragen over dit bankje en over algemene begrippen. De bank kwam met een 3-klauw maar ik zou er ook graag een 4-klauw voor willen, is dit een gestandaardiseerd systeem/maat en kan ik een willekeurige 4-klauw kopen (met de juiste maat), of moet ik echt op zoek naar een 4-klauw geproduceerd door AI voor dit exacte type draaibank? (in het geval van het eerste, welke maat zou het kunnen/moeten zijn?)
hetzelfde geldt voor de losse kop. er kwamen wat gereedschappen bij voor in de losse kop (boorkop, centers, etc.) alleen passen deze niet omdat ze te klein zijn (ik gok dat bij het sluiten van de school wat onderdelen verwisseld zijn). Mijn vraag hier is hetzelfde als over de 4-klauw/cam-lock systeem.

m'n draaibankje kwam ook met een houder en een stapel spantangen (1 t/m 20mm, in hele mm's oplopend). deze spantangen passen perfect in de houder, maar helaas past de houder niet mooi in de kop, de laatste 1 a 2CM blijft ie steken (3e foto) en ik durf er niet meer kracht op te zetten omdat als ik hem er met de hand in druk hij gelijk al goed vast zit (en pas met enige moeite eruit krijg)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als laatste wil ik de bank eerst van nieuwe olie voorzien voordat ik er echt mee ga draaien. nu zitten overal olie-nippels op (laatste foto' linksboven de kop zit er een), maar ik heb geen spuit om hier olie doorheen te krijgen, wat is de zoekterm die ik moet gebruiken om zo'n spuit wel te kunnen vinden? Of kan iemand een link geven waar ze te koop zijn? en wat is goede olie om te gebruiken?

Alvast bedankt voor de hulp. Ik ben van plan tzt een tandwielen-frees installatie te maken die ik hierop kan zetten, zodra ik daar aan begin open ik wel een nieuw topic voor de geïnteresseerden

bonusfoto: hoe 1200Kg draaibank geleverd wordt, geweldig om zo'n klein(?) draaibankje achterop een vrachtwagen te zien
Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: vraagje over m'n AI DR1

Bericht door benkr »

Hier een vierklauw gezien, geen idee of dat een passende is, en ik vind hem redelijk prijzig:

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... sPage=home
FvdB
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2019 20:12

Re: vraagje over m'n AI DR1

Bericht door FvdB »

benkr schreef: 30 mei 2019 18:26 Hier een vierklauw gezien, geen idee of dat een passende is, en ik vind hem redelijk prijzig:

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... sPage=home
Dank je wel, was deze ook al tegengekomen maar ik ga ervanuit dat deze niet gaat passen, heb geen schroefdraad op m'n draaibank kop
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: vraagje over m'n AI DR1

Bericht door javanree »

De Hembrug AI klauwplaat opname is een Camlock spilneus , even Google zoeken, volgens mij type D1
Een spantanghouder hoeft niet altijd strak tegen de voorkant van de spil aan te zitten. Je moet deze er namelijk soms met kracht weer uit krijgen, hetzij met een wig, hetzij met een uitdrukbout. Zo deed/doet Weiler het in elk geval. Voor de olienippels : zoek eens op drukvetspuit
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: vraagje over m'n AI DR1

Bericht door Markus »

Ik heb nog mijn kleine oliespuit voor de Hembrug die ik had en ook de onderhoudshandleiding, ik kijk even of ik ze kan vinden als je interesse hebt

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: vraagje over m'n AI DR1

Bericht door ger »

Spantanghouder is makkelijk er uit te halen , wij gebruikte daar een stang/pijp met een messing kop die iets langer is dan de spil lengte, die precies past in de spil diameter, je tikt de houder er zo uit ( wel even opvangen natuurlijk :lol: ), dat je houder een beetje uitsteekt is normaal , dat hoort zo ( een spie zou ik niet gebruiken , daar de hoofdspil relatief zacht is , en je de spil vernacheld )
klauwplaat is inderdaad camlock D1-4, je kan dus elke willekeurig klauwplaat uitzoeken met een camlock D1-4.

Wat het oliespuitje betreft , zoek maar in google op "olie stootpers"
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: vraagje over m'n AI DR1

Bericht door pa3gmi »

Voor die losse kop gereedschappen zul je een morse verloophuls moeten aanschaffen, MC2 naar MC1??
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... loophulzen
FvdB
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2019 20:12

Re: vraagje over m'n AI DR1

Bericht door FvdB »

dank aan alleen voor de info, hier kan ik wat mee.

Vandaag voor het eerst wat gedraaid, ook de voeding van het spoor geprobeerd (complet geen ervaring mee). gaat even duren voordat ik er genoeg ervaring mee heb om god te kunnen gebruiken, heb het gewoon gebruikt met de tandwielen die er nu in zaten, gaf geen mooi resultaat.
Technician
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 nov 2022 12:31

Re: vraagje over m'n AI DR1

Bericht door Technician »

Voor de DR1 zwerft er op internet een complete revisie handleiding. Ik heb een vriend geholpen met de afstelling van de hoofdspil en de geleidingen. Naderhand een digitale uitlezing op geplaatst en het is weer top voor de hobby. Voor de vierklauwens is wel belangrijk of je een zelfcentrerende of een met losse bekken wil. Nog een tip, als heel nauwkeurig wil draaien zijn een stel zachte opzetbekken eigenlijk onmisbaar net als een goed set spantangen. De beste klauwplaten komen momenteel bij Rohm en Mack(https://www.profishop.com/nl/mack-werkzeuge) vandaan, maar zijn wel prijzig.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: vraagje over m'n AI DR1

Bericht door benkr »

Technician schreef: 02 mar 2023 21:24 Voor de DR1 zwerft er op internet een complete revisie handleiding. Ik heb een vriend geholpen met de afstelling van de hoofdspil en de geleidingen. Naderhand een digitale uitlezing op geplaatst en het is weer top voor de hobby. Voor de vierklauwens is wel belangrijk of je een zelfcentrerende of een met losse bekken wil. Nog een tip, als heel nauwkeurig wil draaien zijn een stel zachte opzetbekken eigenlijk onmisbaar net als een goed set spantangen. De beste klauwplaten komen momenteel bij Rohm en Mack(https://www.profishop.com/nl/mack-werkzeuge) vandaan, maar zijn wel prijzig.
In onze knowledge base staan een paar Hembrug manuals waarin ook afstellingen beschreven worden, maar als jij iets weet te vinden wat er nog niet bij zit dan ontvang ik dat graag om het dan in de knowledge base op te nemen.
Mocht je iets hebben stuur me dan een PB, ik stuur je dan mijn mailadres, dan is het verzenden van zo'n document makkelijker.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: vraagje over m'n AI DR1

Bericht door JanSr »

Wat een fraaie AI!
De AI heeft een camlock D1-4 bevestiging.
Daarvoor is veel te vinden, nieuw en tweedehands.
Mijn oog viel ook deze vierklauw:
https://www.barntools.nl/onafhankelijke ... gIMOvD_BwE

Daar moet je dus nog een camlock adapter bij ritselen en pas maken.
Je kan ook kijken bij Alibaba voor een D1-4 adapter:
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 4477g2kMNs

Even in de draaibank om hem pas te maken aan de klauwplaat, daar heb je zo'n ding tenslotte voor.

En, ik kan het niet laten: "overkopen" is geen Nederlands. "kopen" wel. :shock:
Plaats reactie