Draaibank reviseren en updaten

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Draaibank reviseren en updaten

Bericht door Tonybryden »

Ik ga er ook vanuit dat hij er geen vermogen aan gaat uitgeven om de machine te reviseren, had hij denk ik wel gelijk een kant en klare machine gekocht.
Maar deze op een zo goed mogelijke manier aan het draaien te krijgen is ook hobby plezier.
Ik zou het ook lekker proberen en hier de vragen stellen waar je mee zit.
Ik probeer ook vaak oude machines weer aan de gang te krijgen en vind het leuk om te doen, weg gooien kan ik altijd nog.
Veel plezier er mee.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Draaibank reviseren en updaten

Bericht door Robbie »

John,

Er blijkt zomaar dat "reviseren en updaten" voor iedereen wat anders betekent.
I Voor de één is het (waarschijnlijk) schoonmaken, doorsmeren en na-stellen, daarna lekker draaien, met deze praktische en betaalbare oplossing is vaak veel te winnen.
II Voor de ander is het een compleet plan incl. raming en afweging maken en daarna evt revisiseren en ombouwen, is een professionele en zeer kostbare oplossing.
III Niet doen en een modernere machine kopen.
Alles ertussenin is mogelijk, ik ben benieuwd welke richting je kiest, ik zou voorlopig voor keuze I gaan. Nog een voordeel, kan je er eerder gebruik van maken.
In alle gevallen kan je nog veel plezier hebben aan dit apparaat, als draaibank of als prachtig onderstel voor een tafel.

Succes met de machine.
Rob.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Draaibank reviseren en updaten

Bericht door rien1959 »

Gewoon alles uit elkaar halen. Dan een vlakschuurmachine voorzien van ScotchBrite en daarmee het bed schoonpoetsen. Daarna weer opbouwen, veel olie er op en gaan met die banaan. Dat er door een aantal mensen hier zo lacherig wordt gedaan zegt meer over hen dan over de machine. Zelfs op een versleten bank kun je goed werk maken. Het kost alleen wat meer tijd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Draaibank reviseren en updaten

Bericht door andrefc101 »

Denk dat John al vertrokken is, zou ik ook doen met al die fijne "professionele adviezen".
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Draaibank reviseren en updaten

Bericht door Tonybryden »

Toch weer jammer.
John007
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2019 15:58

Re: Draaibank reviseren en updaten

Bericht door John007 »

Mocht iemand zich afvragen hoe het ging /gaat. 19529
19528
19530
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Draaibank reviseren en updaten

Bericht door HD13 »

Ziet er netjes uit !
Vraagje, waarom heb je de riempoelie geschilderd ?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draaibank reviseren en updaten

Bericht door benkr »

100 punten voor de volhouder.
Dat zal best nog wel wat leuke werkstukjes gaan opleveren, gewoon door gaan dus, toppie.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Draaibank reviseren en updaten

Bericht door Portje »

komt ie hier heel enthousiast vertellen wat ie heeft en word eigenlijk afgekraakt.
John007 dacht, jullie kunnen me allemaal gestolen worden met dat gedoe.
ik ga gewoon lekker door en laat jullie een poeppie ruiken.
TOPPIE
neemt hij ook nog een cursus .jpg plaatsen op dit forum
en zie daar het vervolg.
mooi toch
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank reviseren en updaten

Bericht door hfjbuis »

Dat ziet er goed uit. Als je zover bent dat je wat kunt draaien, laat ons dan eens weten hoe nauwkeurig de diameter is gedraaid over een lengte van 100 mm. Ik denk dat het resultaat verbazend goed zal zijn.
Veel plezier er mee.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank reviseren en updaten

Bericht door assink »

Zo'n ding is waarschijnlijk stukken stijver dan een HBM die het dubbele kost.
Denk dat je met een goed geslepen HSS beitel hele mooie resultaten kunt behalen.
Als je 'm even goed waterpas zet met een machine waterpas, want gevoelig voor torsie is die wel lijkt me.
Leibanen goed afstellen, en alles goed in de leibaan olie, spindellagers goed afstellen en smeren en draaien maar.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Draaibank reviseren en updaten

Bericht door Kars-cnc »

Dat ziet er heel mooi uit! Een heel verschil met de foto's na aankoop.

Ik ben erg benieuwd naar de eerste draai resultaten. Op de foto's zien de leibanen er prima uit. Heb je tijdens de renovatie al een idee kunnen krijgen van spelingen en slijtages?
John007
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2019 15:58

Re: Draaibank reviseren en updaten

Bericht door John007 »

Bedankt, deze reacties zijn inderdaad een heel stuk leuker om te lezen. Het is gewoon voor de hobby dus zolang ik het leuk vind is het wat mij betreft goed.

Alle onderdelen zijn gepoedercoat bij een bedrijf waar ik soms bij spring als het erg druk is. Helaas zijn er een paar onderdelen gecoat die niet haden gemoeten en een enkel stuk is niet gedaan terwijl dat wel had gemoeten.

Ik streef er voor nu naar om hem op 2 tiende nauwkeurig te krijgen maar er zijn een aantal onderdelen die toch echt wat slijtage vertonen. Het gaat vooral om de vlakheid van verschilende onderdelen. Op den duur wil ik hem op 1 vijftigste nouwkeurig krijgen hoewel ik betwijfel of dat haalbaar is maar dat is dan weer de uitdaging.

Momenteel ben ik met het electriche deel bezig, het deel waar ik het minste verstand van heb maar ook dat komt wel weer goed. Zo wil ik de motor op een andere plaats en ga ik de frequentieregelaar die er bij op de oude plek van de motor plaatsen.

Ook komt er nog een spat scherm achter, een lekbak onder en transparant plasticen afdekkappen bij de draaiende delen. O en ik moet nog iets verzinen om hem wat hoger te hebben staan en toch verplaatsbaar te houden.

Kortom het is nog vere van af :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank reviseren en updaten

Bericht door hfjbuis »

John007 schreef: 28 nov 2019 22:54 O en ik moet nog iets verzinen om hem wat hoger te hebben staan en toch verplaatsbaar te houden.
Maak op elk hoekpunt een wiel gemaakt van een lager en een as, een soort meubelwiel, met een afgedraaide bout als verticale as. Draai dit wiel met de bout omhoog en omlaag. Dan kun je de bank met weinig kracht verplaatsen en staat hij toch rotsvast als de wielen omhoog gedraaid zijn. (zo verplaatste ik mijn 260 kg zware motor op een plateau met 4 wielen)
Plaats reactie