Paulimot multifix A systeem draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Paulimot multifix A systeem draaibank

Bericht door frans32 »

Beste medeforumers,

Hierbij de vraag of jullie ervaring hebben met het aanbod van de Paulimot multifix A snel wissel systeempjes.
Ik ben hier naar aan het kijken maar ik volg ook de Duitse makerlij van mulitifix axa A zelf.

Ik verneem graag de ervaringen van de gene die wel een Paulimot multifix systeempje hebben.

mvg,

Frans32
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Paulimot multifix A systeem draaibank

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb de AA van Paulimot. Bevalt prima. Ik heb al meer spulletjes er vandaan gehaald en van goede kwaliteit en snel geleverd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Paulimot multifix A systeem draaibank

Bericht door benkr »

Ik heb 2 keer de AB van Paulimot, bevallen prima.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Paulimot multifix A systeem draaibank

Bericht door assink »

Heb ze zelf uit china, bij create tool vandaan. En die werken gewoon goed bij mij.
Maar de paulimot exemplaren zullen vast ook wel uit dat land vandaan komen :lol:

De echte multifix worden allang niet meer gemaakt bij Minder in zwitserland voor zover ik weet.
Axa maakt ze ook, en dat zijn denk ik wel de beste die er momenteel verkrijgbaar zijn.
Wat voornamelijk van belang is dat de schuitjes zich goed repeteren, vooral als je meerdere schuitjes gebruikt in combinatie met een digitale uitlezing.
Je kunt dit makkelijk zelf testen uiteraard.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Paulimot multifix A systeem draaibank

Bericht door DaBit »

Createtool hier, heel tevreden over. Herhaalt prima en heeft tot nu toe niets te lijden gehad van het gebruik. Verder nog een paar schuitjes van PeWe-tools op Ebay omdat die mooie, slimme afsteekmes-houders hebben. En daar ben ik ook al heel tevree over. Alleen jammer dat ik niks over Paulimot kan zeggen dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Paulimot multifix A systeem draaibank

Bericht door frans32 »

Beste,

bedankt voor jullie reactie.
mijn keuze is toch gevallen gisten avond op de PeWe-tools.
dit mede ook door de slimme afsteekmes-houders.
Binnenkort bestellen dus.

mvg,

Frans32
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Paulimot multifix A systeem draaibank

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 12 mar 2019 23:10 Createtool hier, heel tevreden over. Herhaalt prima en heeft tot nu toe niets te lijden gehad van het gebruik. Verder nog een paar schuitjes van PeWe-tools op Ebay omdat die mooie, slimme afsteekmes-houders hebben. En daar ben ik ook al heel tevree over. Alleen jammer dat ik niks over Paulimot kan zeggen dus.
@Dabit,
Hoe nauwkeurig kun je deze tool herplaatsen (draaidiameter) bij binnen draaiwerk en buiten draaiwerk?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Paulimot multifix A systeem draaibank

Bericht door willy wonka »

Paulimot is best ok
Uiteraard elke keer op hetzelfde moment aantrekken als je van schuitje wisselt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Paulimot multifix A systeem draaibank

Bericht door DaBit »

hfjbuis schreef: 13 mar 2019 09:51 @Dabit,
Hoe nauwkeurig kun je deze tool herplaatsen (draaidiameter) bij binnen draaiwerk en buiten draaiwerk?
Herhaalnauwkeurigheid buitendraaiwerk zit onder de nauwkeurigheid die ik zowiezo eenvoudig halen kan, zo'n 0,02-0,03mm. Dat bij schuitje A erop, wat met A doen, schuitje eraf, B plaatsen, met B wat doen, A er weer op en er dan weer wat mee doen. Ik denk dat schuitje erop, klok nullen, schuitje eraf, weer erop, en meten nog wel wat nauwkeuriger uitkomt, maar dat is een maat waar ik niks aan heb.

Herhaalnauwkeurigheid schuitjes voor binnendraaiwerk heb ik eigenlijk nog nooit gecontroleerd; op de een of andere manier heb ik daar eigenlijk altijd wel een afwijking die ik nog moet corrigeren als ik bijna op de eindmaat zit. Ik betwijfel of die schuitjes daar iets mee te maken hebben; zo supernauwkeurig en stabiel is zo'n Emco 8 nou ook weer niet. Binnendraai-beitels zijn vaak best lang en dun en roteren de slede over de 'Y-as'. Verdraaiing van de slede word nauwelijks gemeten door de lineaal en word bovendien uitvergroot door de lengte van de beitel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Paulimot multifix A systeem draaibank

Bericht door hfjbuis »

Door de lange arm zijn de binnendraaibeitels bij mij ook het minst nauwkeurig te herplaatsen.

Voor buitendraaiwerk haal ik, op de kleine draaibank met 50 mm toolpost meestal <= 0.03 mm in diameter over alle 8 buitendraaibeitels bij wissel en 0.06 mm voor binnendraaiwerk. Dat is niet verkeerd maar het probleem is het woordje meestal. Als het goed moet zijn, moet ik toch na elke beitel wissel controleren. De grote draaibank lijkt het met zijn 80 mm toolpost beter te doen, maar die is nog "onder behandeling" en daar moet ik nog serieus aan meten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Paulimot multifix A systeem draaibank

Bericht door DaBit »

Tsja, je hebt zoveel bronnen van onnauwkeurigheid dat je vaak toch niet ontkomt aan een keer tussentijds meten en eventueel controleren. Minimale speling in de slede (je hebt een torsie/rotatie van bijna niks nodig op de slede om de binnendraai-beitelpunt 0,05mm af te laten wijken. Wat toch weer 0,1mm op de diameter is en dat is meteen weer heel veel), buiging van de beitel, slijtage beitelpunt of juist materiaalopbouw, enzovoorts.
Al met al zijn de schuitjes het minste probleem. Of ze nu binnen 0,005mm herhalen of binnen 0,02mm is eigenlijk niet heel erg spannend.
Maar het die Createtool schuitjes gaat dit toch eigenlijk moeiteloos als je consistent dezelfde bewegingsrichtingen en materiaalafnames aanhoud:

Afbeelding

Da's alleen buitendraaiwerk trouwens, maar geen extra meetsessie voor de laatste draaigang. De tweede was 0,015mm te dun. Dan heb je het over de afwijkingen in de hele draaibank inclusief de schuitjes en dikte van de (seconde-)lijmlaag die ik gebruikt heb om dat ringetje op te spannen.
(is een nauwkeurig vulringetje dat ergens in de rotor van een RC helicopter gebruikt word. Zie zo'n simpel ding maar eens te kopen... Nouja, dan helpen we zoiemand maar uit de brand, toch?)

Het gat voor een binnendraad kan ik blind draaien; of ik nou 100% draaddiepte of 98% draaddiepte heb is zelden spannend. Een lagerpassing moet ik tot -0,4mm oid van de maat draaien, meten, een G92 X[werkelijk gemeten waarde] intikken, en nog een keer poetsen. Gezien de resultaten die ik haal met buitendraaiwerk kan ik onmogelijk de snelwisselaar de schuld geven van de afwijkingen; dat ding weet niet of ik binnendraaiwerk of buitendraaiwerk aan het doen ben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie