Welke Draaibank?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke Draaibank?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb zelf geen ervaring met optimum, maar op de meeste fora is de mening dat deze kwalitatief beter zijn dan de "normale" Chinese spullen omdat ze na import uit elkaar zouden worden gehaald, en daarna afgesteld en verbeterd. Andere fora meningen zijn dat het dezelfde Chinese spullen zijn met betere/duurde opties. Een directe vergelijking heb ik de afgelopen 15 jaar nog nergens gezien.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke Draaibank?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 08 jan 2019 23:53 Ik heb zelf geen ervaring met optimum, maar op de meeste fora is de mening dat deze kwalitatief beter zijn dan de "normale" Chinese spullen omdat ze na import uit elkaar zouden worden gehaald, en daarna afgesteld en verbeterd.
:lol: :lol:

Dat machines later uit elkaar gehaald worden, opnieuw afgesteld of zelfs verbeterd, is natuurlijk zo'n typisch verkoper praatje, daar kan ik alleen maar medelijden mee hebben.
(net als verkopers die alleen de nadelen van een concurrerend product kunnen noemen en niet de kwaliteiten van hun eigen product)
In dat geval zouden ze de onderdelen wel los inkopen, en wie en waar zou dan die montage gebeuren ?
Dat ze een betere inkoop hebben, en strakker controleren bij de leverancier is een mogelijkheid, of het is gewoon een beter geselecteerde fabriek, ze kunnen het heus wel in china, alleen niet allemaal. Net als in europa, zitten ook goede en minder goede fabrikanten. Maar dat heeft natuurlijk ook alles met de gewenste afwerking en kwaliteit te maken.

Gewoon die machine gaan bekijken, als de eerste blik al negatief is, kan het later niet veel meer worden, andersom moet je hopen dat liefde niet blind maakt.

Maar ik denk dat als je dan ook een Wabeco gaat bekijken, je wel wat verschillen ontdekt.
https://www.wabeco-remscheid.de/special ... ventionell
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke Draaibank?

Bericht door DaBit »

FSSF schreef: 08 jan 2019 18:01 Ik heb een aantal Huvema 450 draaibankjes gehad en die werkte prima, daar roepen ook een hoop mensen over dat het chinees/rommel is terwijl de originele Emco dan weer ineens perfect zou zijn.
Proest...
Axiaallagering en moeren van zamac, verf op de geleidingsvlakken, weinig contactvlak als je de boel een keer naloopt met wat blauwe inkt, knap slap frame, losse kop die net niet 100% is, etc.
Zo'n Compact 8 is een leuk bankje voor de grootte en geld die het kost, maar het voetstuk waar alles van Emco op geplaatst word verdient-ie niet. Ik kan me niet indenken dat het verschil met een HBM of Huvema heel groot is.

En wat je ook koopt: het poppetje dat de draaibank bedient is en blijft de allerbelangrijkste factor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke Draaibank?

Bericht door Kjelt »

DaBit ik denk dat je de quote van FSSF verkeerd interpreteert, hij citeert "hoop mensen" zijnde anonieme forumgebruikers en niet zijn eigen idee hierover want zoals ik het lees vind hij Emco ook niet perfect.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Welke Draaibank?

Bericht door Blazer »

Heb een Huvema 250 x 550 vario verleden jaar nieuw aangekocht en doet het prima .

Nadeel van de oudere bankjes zijn volgens mij de toerentallen die vrij laag liggen , zeker als je met wisselplaatjes wil draaien heb je voor kleine stukken een hoog toerental nodig wil je mooi zuiver werk leveren .
marijn
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2010 22:34
Locatie: Almere

Re: Welke Draaibank?

Bericht door marijn »

Beste Allemaal,

Op de tocht naar de beste draaibank, voor mij beginneling, heb ik vanalles bekeken en overwogen. Hele mooie grote draaibanken op MP voorbij zien komen. Maar helaas is de schuur niet onderheid en hier in Almere verdwijnt alles op den duur in de modder als het te zwaar is. Er is 3x 25A in de groepen kast maar vanaf de meter (daar is het gezegeld) naar de aardlek is het maar 1 fase. Het is dus niet onmogelijk om 3 fase aan te leggen maar ik kan het niet helemaal zelf doen. Dus een kleinere draaibank.

Ondertussen ben ik ook gaan kijken bij een MakerSpace waar ze een draaibank hebben. Maar die is veel te klein voor wat ik wil.

Welke het nu moet worden daar ben ik nog niet helemaal uit. Er knalde echter iets uit elkaar in mijn auto en dus kijk ik tegen een stevige rekening aan. Dat maakt dat de draaibank nu op een wat langere baan is geschoven :cry: Of ik moet wat andere spullen op MP zetten en verkopen.

Ik wil iedereen erg bedanken voor hun advies en inzichten.
Alles heeft n+1 oplossingen.
Plaats reactie