Welke Draaibank?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

marijn
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2010 22:34
Locatie: Almere

Welke Draaibank?

Bericht door marijn »

Hallo Allemaal,

Ik ben opzoek naar een draaibank, echter heb ik nog nooit met een dergelijk apparaat gewerkt.
De materialen die ik zal bewerken zijn voornamelijk aluminium, messing, kunststof, ijzer.
Voor een projectje wil ik nu een aantal aluminium pijpjes met een diameter van 70mm en een lengte van 100mm bewerken. Wat ik wil lukte niet op de freesmachine (bf20).
Het projectje is het maken van een lichtdichte behuizing voor een fotonenteller. Maar het volgende projectje kan net zo goed een een of ander busje zijn voor op de boot.
En nadat ik heb leren draaien zal ik me vast niet kunnen inhouden en dan wil ik er een cnc van maken.

Dus dan maar kijken voor een andere oplossing en uiteindelijk tot de conclussie gekomen dat een draaibankje dan voor dit en dingen in de toekomst het beste is. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer zo. Het apparaat mag zo rond de €1000 kosten ex btw.
Deze zou kunnen: https://www.hugoschipper.nl/opti-turn-t ... -600w.html
En vervolgens kom ik deze tegen: http://delocloods.nl/draai/d480.html is dat nou een verouderde van het zelfe merk of namaak?
Zijn dit behoorlijke apparaten?
Hebben mensen suggesties?
Alles heeft n+1 oplossingen.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Welke Draaibank?

Bericht door rkr »

de eerste heb ik al 10 jaar ( toen noemde ze het een 180x300 ) nog wel steeds dezelfde schrijffout toerental 150-250 en 300-2500 toeren ( moet 150-1250 en 300-2500 zijn )

de tweede is een slag langer verder lijkt hij mij wel redelijk hetzelfde, en wat oudere voorraad.


wat betreft de eerste... leuk beginnersbankje, maar verwacht er geen wonderen van. je moet wel geduld hebben

ook de electronische toerental regeling maakt hem soms nogal zwak, gat rond 15 naar 20 uitboren in staal kun je vergeten.

maar je kunt er best leuk werk mee maken
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke Draaibank?

Bericht door hfjbuis »

Om te beginnen, kun je eigenlijk wel alles kopen. Als het "een beetje" fatsoenlijk is, kun je ondanks dat het hobby spul is, er toch heel leuke dingen mee maken. En niet onbelangrijk is dat de persoon achter de draaibank toch grotendeels het resultaat bepaalt.
Bedenk dat behalve de draaibank je, net als bij de freesmachine, nog wat meer nodig hebt. Een beitels, vaste/mee lopende bril, vier klauw plaat, boor, collet houder etc etc, maar het kan ook zonder veel van die dingen. Natuurlijk kun je bij een grotere draaibank (klauwplaat) wat makkelijker grotere dingen draaien en als de draaibank stijver (zwaarder) is, gaat het wat sneller. Maar om te beginnen zou ik kiezen voor iets kleins, dan gaat er bij een blunder ook niet direct voor veel geld kapot. Let er wel op dat je eerste draaiwerk daar mee gedaan kan worden. 70 mm inspannen is niet zo'n probleem, maar als het ook nog 200 mm lang is, wordt het al wat lastiger.
marijn
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2010 22:34
Locatie: Almere

Re: Welke Draaibank?

Bericht door marijn »

Bedankt.
Uit de reactie van rkr zit ik dan te denken dat een niet vario dan een goed idee is en dan later als het nodig is een frequentie regelaar gebruiken. Dus nog even verder zitten kijken en kwam bij het grotere broertje uit:
https://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsma ... nk-tu2304/

Maar ja het is ook waar dat als ik wat stoms doe dat de gevolgen dan ook groter zijn. Immers hoe meer energie je ergens in stopt hoe explosiever het wordt.
Het idee om er uiteindelijk een cnc van te maken is ook dat een computer zich niet zo snel verteld als ik en die werkt gewoon heel geduldig het programmatje af.

Ik hoop dat ik wat spullen van de freesbank kan gebruiken. Maar het lijkt er wel op dat ik dan mogelijk een kleinere goedkopere machine moet nemen of nog even door sparen.
Want hoe is HBM met zijn draaibanken? Mijn freesmachine komt daar vandaan en eigenlijk is het een prima apparaat maar er zit wel wat speling in de kruistafel wat ik heb opgelost met digitale uitlezing, bovendien vertel ik me dan minder snel.
Dus kent iemand deze:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ldraaibank

En ik zou ergens een cursus draaien moeten volgen ofzo of bij iemand in de buurt van Almere mee kunnen kijken.
Alles heeft n+1 oplossingen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Welke Draaibank?

Bericht door spinningwheels »

Ik zou zelf heel ver weg blijven van dergelijke China draaibankjes .
Best wel bruikbaar voor non ferro en modelbouw , maar ook niet veel meer
Voor een € 1000 a € 1500 komt er op MP best wel eens wat leuks voorbij .
Ik heb zelf een iets grotere draaibank, waar ik een ELS op heb gebouwd.
Doet eigenlijk het meeste wat een cnc ook doet alleen dan zonder tekenwerk .
Je mag altijd komen kijken, maar zit in Vledder.
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke Draaibank?

Bericht door hfjbuis »

Dus kent iemand deze:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ldraaibank
Mijn eerste draaibank was een HBM300 DC. Daar was en ben ik nog steeds super tevreden over en deze is nu CNC gestuurd. Mijn 2e is een HBM 290 Vario daarvan is de CNC ombouw gestart. Daarnaast heb ik een HBM BF 16 freesmachine.
De 2e draaibank is helemaal gestript en in onderdelen naar mijn "speel kamer" op de 1e verdieping gebracht. Dan kom je de Chinese kwaliteit tegen zoals zand en plamuur in de tandwielkasten, te korte of ontbrekende bouten en nog een hele waslijst. Alles was uiteindelijk eenvoudig en snel oplosbaar, maar toch!!!! Ik zou beide draaibanken en freesmachine voor mijn hobby gebruik absoluut weer kopen maar als je er de boterham mee moet verdienen, dan denk ik dat je het moet zoeken in een andere prijsklasse.
Ik heb bij de 2e draaibank bewust gekozen voor vario en hij staat altijd op het laagste koppel. Als ik niet zou ombouwen naar CNC dan zou ik kiezen voor een Norton tandwielkast want het regelen van de snelheid door het ombouwen van de wisselwielen (tandwielen) dat doe je een paar keer en daarna alleen maar als het echt niet anders kan.
Er zijn draaibanken die als "complete set" worden geleverd met 3 en 4 klauw, opspanplaat, vaste en meelopende bril. Dat is handig om te hebben, als set is het iets goedkoper en je weet zeker dat het past op je draaibank.
Een gebruikte draaibank is zeker het overwegen waard. Ga wel kijken met iemand die er verstand van heeft want anders is er toch kans op een miskoop.
Behalve HBM, Quantum, en Huvema is er ook nog Paulimot in Duitsland (en nog veel anderen).
Ik woon in Hoensbroek (Limburg) en als je wilt komen kijken stuur dan een PB. Een (mid)dag "draaien voor beginners" kan ook.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 08 jan 2019 10:26, 2 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke Draaibank?

Bericht door assink »

Ik zou ook iets gebruikt opzoeken, vaak completer.
Alle bovenstaande moet je v-snaren wisselen voor het toerental, en tandwielen wisselen voor de voeding.
Voorwaarde is wel dat je krachtstroom hebt. En ja, een krachtstroom motor tot 2,2 kw wil wel met een frequentieregelaar. Maar een dahlander motor met 2 toerentallen wat een draaibank heeft gaat weer een stuk lastiger.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Welke Draaibank?

Bericht door FSSF »

spinningwheels schreef: 08 jan 2019 03:21 Ik zou zelf heel ver weg blijven van dergelijke China draaibankjes .
Best wel bruikbaar voor non ferro en modelbouw , maar ook niet veel meer
Voor een € 1000 a € 1500 komt er op MP best wel eens wat leuks voorbij .
Ik heb zelf een iets grotere draaibank, waar ik een ELS op heb gebouwd.
Doet eigenlijk het meeste wat een cnc ook doet alleen dan zonder tekenwerk .
Je mag altijd komen kijken, maar zit in Vledder.

Dat chinese bankjes niet jouw ding zijn is al langer duidelijk :lol: Maar dan heb je nog chinees en chinees, Optimum staat volgens mij al iets hoger in de chinese lijst. Ik heb een aantal Huvema 450 draaibankjes gehad en die werkte prima, daar roepen ook een hoop mensen over dat het chinees/rommel is terwijl de originele Emco dan weer ineens perfect zou zijn.
Van die Emco 8/Huvema 450 zijn er genoeg in omloop en er zijn voldoende voorbeelden te vinden van mensen die zon ding eerder hebben omgebouwd naar CNC, altijd makkelijk.

Een goede degelijk machine op leeftijd is wellicht beter, maar als beginner is de kans ruimschoots aanwezig dat je gewoon een versleten stuk oud ijzer koopt. Ook hebben veel van die machines van die ''rechthoek'' geleiding, mijn voorkeur heeft dat in ieder geval niet.
Voor ombouw naar CNC is het trouwens makkelijker als de machine een beetje hoekig gebouwd is i.v.m. montage van de motoren etc.
Maar ja het is ook waar dat als ik wat stoms doe dat de gevolgen dan ook groter zijn. Immers hoe meer energie je ergens in stopt hoe explosiever het wordt.
Het idee om er uiteindelijk een cnc van te maken is ook dat een computer zich niet zo snel verteld als ik en die werkt gewoon heel geduldig het programmatje af.
Dat zou ik niet te hard roepen, een foutje in het programma is een stuk sneller gemaakt dan met conventioneel draaien en de gevolgen zijn vaak ook wat heftiger. De aandrijving stopt pas als jij ingrijpt of als de boel al in de soep is gelopen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Welke Draaibank?

Bericht door andrefc101 »

spinningwheels schreef: 08 jan 2019 03:21 Ik zou zelf heel ver weg blijven van dergelijke China draaibankjes .
Gaan we weer..... word je daar zelf nu niet een beetje moe van?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Welke Draaibank?

Bericht door willy wonka »

Optimum, HBM, Paulimot
Allemaal één pot nat.

Ja is China spul. Is daar iets mis mee? Niet perse
Die bankjes zijn prima bruikbaar. Hebben wellicht nog wat afstelwerk nodig.
Is het super degelijke kwaliteit? nee dat niet, maar daar is de prijs ook naar.

Persoonlijk zou ik lekker een nieuwe kopen.
Geen gezeur met versleten en/of missende onderdelen waar je pas achteraf achter komt.

Kan niet zeggen dat ik een zo'n Emco tafel draaibankkjes nou zoveel degelijker vind dan de HBM's etc.
Maar Emco heeft voornamelijk de naam.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke Draaibank?

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 08 jan 2019 10:22 Een (mid)dag "draaien voor beginners" kan ook.
Mocht er zoiets georganiseerd worden zou ik heel graag komen kijken en luisteren.
Ik merk toch dat het wel erg handig is om een draaibankje te hebben voor diverse doeleindes.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke Draaibank?

Bericht door hfjbuis »

Mijn "speelkamer" is maar 4 x 2 meter en dan is het met 2 personen vol. Bovendien moet je toch vooral zelf iets ervaren, dan blijft het ook langer hangen.

Ik zie dat je uit eindhoven komt, misschien is er bij jou in de buurt iemand waar je terecht kunt of iemand met wat meer ruimte!

Hier een lijstje met wat ik denk dat aan bod zou kunnen komen (vul maar aan):

HSS beitels en beitelplaatjes
HSS beitel slijpen
verschil grote draaibank en kleine draaibank
Inspannen 3 klauw
Inspannen 4 klauw en uit klokken
Tussen de centers draaien
Binnen draaien
Zuiver op maat draaien
Schroefdraadsnijden met en zonder draadsnijdklok
Meten van binnen en buiten diameters
Draaien van Kunststof, Aluminium, Messing, automatenstaal, RVS
Afsteken
Afstellen van de geleidingen
Afstellen van de losse kop
Meten van de zuiverheid van de draaibank
Het gebruik van wisselwielen
Draaien van een conus
etc

Ik zie dat er keuzes gemaakt moeten worden!!
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke Draaibank?

Bericht door javanree »

FSSF schreef: 08 jan 2019 18:01Ook hebben veel van die machines van die ''rechthoek'' geleiding, mijn voorkeur heeft dat in ieder geval niet.
Ligt aan de kwaliteit van die geleiding... Zoals Weiler het bij de Primus machientjes heeft gedaan is prima, heel stabiel en dempt ook. Idem voor een Hembrug Ergonomic.
Leeuwinga heeft zelfs zo'n Weiler Primus geCNC'd ; dus daarom hoef je het ook niet te laten.
marijn
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2010 22:34
Locatie: Almere

Re: Welke Draaibank?

Bericht door marijn »

Fijn dat iedereen meedenkt.
@hfjbuis Nou dat is een hele waslijst. De hele basis dingen doen, onderhoud van de machine en dan dingen als draad snijden.

Nee het is niet voor mijn werk. Ik knutsel graag vanalles in elkaar. Daarvoor heb ik dus die freesmachine, een 3d printer, en een kleine cnc (lpkf 95) om printen op te maken.
Het wordt tijd om de schuur uit te mesten want dat is de enige plek waar nog plaats is voor een draaibank.

Kan iemand vertellen hoe Optiturn zich verhoud tot HBM? Ik kreeg de indruk dat die Optiturn redelijke machines zijn maarja als het een soort van een pot nat is met HBM, die HBM machines zijn wel gunstig geprijsd.
Alles heeft n+1 oplossingen.
Plaats reactie