Antieke draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Remmie63
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2018 12:42

Antieke draaibank

Bericht door Remmie63 »

Beste mensen,

via via ben ik aan een antieke draaibank gekomen. Geschatte leeftijd 120 jaar dus gemaakt rond 1900.

17464

Helaas staat de losse kop en vaste kop niet goed t.o.v. elkaar.

17465

Ik heb intussen de machine voorzien van stelbare voeten en hem waterpas uitgericht. Dit zonder verder resultaat.
Is dit nog op te lossen?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Antieke draaibank

Bericht door K.J. »

Daar is geen meting voor nodig :lol:

Maar als het goed is kun je de kop afstellen, vaak zitten er aan de onderzijde van de kop bouten door die te verstellen kun je kop richten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Antieke draaibank

Bericht door Kjelt »

Ik heb er geen verstand van maar wil alleen even zeggen dat ik het heel erg gaaf vind dat je zo'n stukje oud antiek weer tot leven gaat brengen en gaat gebruiken, gave machine zeg 8)
popol167
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 mei 2016 17:34
Contacteer:

Re: Antieke draaibank

Bericht door popol167 »

Ik krijg heimwee als ik het plaatje zie. Had vroeger ook zo eentje. Moest deze draaibank uitgelijnd worden, blijft het versleten bed nog altijd een probleem. Daarbij komt nog dat deze machine geen snelheid maken kan. Wijs of niet, maar ik heb deze volledig gesloopt. En op die manier vele mensen blijgemaakt: alle tandwielen en rare vormen zijn verwerkt door een kunstenaar, poten verkocht aan een timmerman voor een mooie tafel, de schroothandelaar was ook tevreden, en vooral ik had veel meer ruimte, en genoeg op zak voor een nieuw klein machientje.
(sorry Remmie)
Remmie63
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2018 12:42

Re: Antieke draaibank

Bericht door Remmie63 »

popol167 schreef: 17 sep 2018 21:48 Ik krijg heimwee als ik het plaatje zie. Had vroeger ook zo eentje. Moest deze draaibank uitgelijnd worden, blijft het versleten bed nog altijd een probleem. Daarbij komt nog dat deze machine geen snelheid maken kan. Wijs of niet, maar ik heb deze volledig gesloopt. En op die manier vele mensen blijgemaakt: alle tandwielen en rare vormen zijn verwerkt door een kunstenaar, poten verkocht aan een timmerman voor een mooie tafel, de schroothandelaar was ook tevreden, en vooral ik had veel meer ruimte, en genoeg op zak voor een nieuw klein machientje.
(sorry Remmie)
Ja, op dat punt ben ik ook aangekomen. Ga ik er nog veel tijd insteken of wordt het de schroothoop (hoe erg ik dat ook vind). Overigens: ik heb hem al uitgetest op 1500 rpm. Loopt gesmeerd. Maar de ruimte is idd een probleem.
Remmie63
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2018 12:42

Re: Antieke draaibank

Bericht door Remmie63 »

Hier met aandrijving:

17471
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Antieke draaibank

Bericht door Tiny »

Misschien is het vertekening maar zit de klauw links boven op de foto wel goed tov de andere 2 ?? Niet toevallig 1 omwenteling te vroeg ingeschoven tov de andere 2 klauwen ??
Remmie63
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2018 12:42

Re: Antieke draaibank

Bericht door Remmie63 »

K.J. schreef: 17 sep 2018 20:15 Daar is geen meting voor nodig :lol:

Maar als het goed is kun je de kop afstellen, vaak zitten er aan de onderzijde van de kop bouten door die te verstellen kun je kop richten.
De kop is niet stelbaar. Ik heb hem ook nagemeten en hij is in ieder geval niet zuiver aan de maat.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Antieke draaibank

Bericht door K.J. »

Misschien is het mogelijk om het zuiver te frezen. Maar is denk ik best veel arbeid voor deze machine weet niet of je dat het waard vind.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Antieke draaibank

Bericht door spinningwheels »

De hele aandrijving is natuurlijk al niet origineel, daar voort nog een grote platte riem op , Zijn de wielen daarvoor er nog ?
Dan is het mogelijk een leuk ding voor een werkplaats museum, maar brengt dan natuurlijk niet veel meer op dan een gratis seizoen toegang kaart.
het onderstel is nog wel wat waard, worden vaak gebruikt voor een tafel of bureau.
Weet natuurlijk niet wat de hoogte van het bed is, Maar het ding zou met die nieuwe aandrijfdelen eraf en dan een glasplaat erop al een heel mooi bureau kunnen zijn .
In theorie kan ik praktisch alles
Remmie63
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2018 12:42

Re: Antieke draaibank

Bericht door Remmie63 »

Tiny schreef: 18 sep 2018 18:20 Misschien is het vertekening maar zit de klauw links boven op de foto wel goed tov de andere 2 ?? Niet toevallig 1 omwenteling te vroeg ingeschoven tov de andere 2 klauwen ??
Ja klopt, er zit wat in de klauw. Wat ik er ook nog niet uit heb kunnen krijgen. Heb in ieder geval besloten de machine nog even te laten staan. Ben voor het werk met een studie bezig daarna is er weer tijd. T.z.t. zal ik weer een postje plaatsen.
Remmie63
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2018 12:42

Re: Antieke draaibank

Bericht door Remmie63 »

spinningwheels schreef: 18 sep 2018 21:57 De hele aandrijving is natuurlijk al niet origineel, daar voort nog een grote platte riem op , Zijn de wielen daarvoor er nog ?
Dan is het mogelijk een leuk ding voor een werkplaats museum, maar brengt dan natuurlijk niet veel meer op dan een gratis seizoen toegang kaart.
het onderstel is nog wel wat waard, worden vaak gebruikt voor een tafel of bureau.
Weet natuurlijk niet wat de hoogte van het bed is, Maar het ding zou met die nieuwe aandrijfdelen eraf en dan een glasplaat erop al een heel mooi bureau kunnen zijn .
Ja, de wielen voor de banden zitten er nog op.
Plaats reactie