HU 450 CNC of DRO? ik heb voor CNC gekozen!

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

HU 450 CNC of DRO? ik heb voor CNC gekozen!

Bericht door Ballegooijen »

Gisteren ben ik eigenaar geworden van een Huvema 450 draaibankje. Mooie machine, van 1e eigenaar en heel goed onderhouden. Je kan zo zien dat er een vakman aan heeft gestaan. Nu komt bij mij de vraag naar boven: Moet hij CNC gaan worden of zal ik kiezen voor een DRO.
CNC heeft natuurlijk de nodige voordelen maar aan de andere kant heb ik ook niet vaak seriewerk. Een goede DRO kan misschien hetzelfde gemak bieden? Graag hoor ik van jullie voor- en nadelen om een juiste afweging te maken.

17428
17427
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 07 okt 2018 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: HU 450 CNC of DRO

Bericht door willy wonka »

Ik heb dezelfde sinds kort, voor wat klein draaiwerk.
Ik wilde er ook eerst een DRO opzetten. Maar bouw hem nu om naar CNC.
Waarom? Omdat ik lui ben, en geen zin om het handmatig te doen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HU 450 CNC of DRO

Bericht door benkr »

Johan, ik heb precies dezelfde, maar bij mij staat er Emco op, dit is de copie daar van.
Je zult waarschijnlijk je Multifix er op willen zetten (of een nieuwe) dat kan maar dan hen je 2 keuzes nl. 1. de kleine bovenste slede er af halen (gebruik je toch bijna nooit) of een flink stuk van de hoogte van dat ding afhalen, Dat laatste heb ik gedaan, tevens heb ik de kleine bovenste slede vast gezet( met de stelschroeven) dat scheelt je best wel flink wat stabiliteit.
Momenteel ben ik bezig om er een andere motor op te bouwen want die had de geest gegeven.

Ja, CNCen kan natuurlijk ook, bekijk dan DaBit zijn topic hier over maar eens, hij heeft het allemaal goed beschreven. Het stelt eigenlijk niet zo heel veel voor, maar als je het bankje ziet voordat je weer gaat opbouwen met nieuwe spulletjes dan blijft er niet zo heel veel over.
Ook mijn ombouw van het Swisstec 210 x 400 bankje zou je wat ideeën kunnen geven, ik heb b.v. voor het dwarssupport gekozen voor een aangedreven moer omdat er anders eigenlijk geen ruimte is voor een ander spindeltje, en het bestaande ding is niet echt geschikt om daar een stappenmotor op los te laten, dat slijt denk ik wel heel hard.

Maar ik vind het wel een mooi bankje, ziet er goed onderhouden uit.

Oh, nog een tip, wanneer je er niet veel aan gaat verbouwen, schaf dan vast een extra aandrijfriempje aan, mijn ervaring is dat die dingen geen heel lang leven hebben en dat ze kapot gaan op een moment dat het echt niet uitkomt. Ik bedoel dan dat dunne riempje van Gates, kost rond de 25 Euro. Ik heb er nu een ander type op liggen, een echte V-riempje zonder al die inkepingen die het originele riempje wel heeft (had ik verkeerd geleverd gekregen van Aliexpress) en dat zit er al heel geruime tijd op, is kennelijk betere kwaliteit.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: HU 450 CNC of DRO

Bericht door assink »

Je mist ook al een nortonkast, dus je kunt handmatig al niet makkelijk variëren met voedingen.
Net als schroefdraad snijden, dat is ook gekl**t zo. Dus misschien is CNC dan niet zo heel verkeerd, of je moet voor een tussenweg kiezen.
Dat is een ELS(electronic leadscrew). Spinningwheels heeft zo'n systeem op z'n meuser gebouwd.

Hier een filmpje over hoe dat werkt:
https://www.youtube.com/watch?v=-NlSHDeS1XY
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HU 450 CNC of DRO

Bericht door Ballegooijen »

willy wonka schreef: 12 sep 2018 10:17 Ik heb dezelfde sinds kort, voor wat klein draaiwerk.
Ik wilde er ook eerst een DRO opzetten. Maar bouw hem nu om naar CNC.
Waarom? Omdat ik lui ben, en geen zin om het handmatig te doen.
Dit is een punt wat voor mij wel van toepassing is ;-)
Ja, CNCen kan natuurlijk ook, bekijk dan DaBit zijn topic hier over maar eens, hij heeft het allemaal goed beschreven
Zijn topic heb ik al een paar keer doorgelezen. Veel nuttige informatie. Maar eerst een keuze maken, CNC of DRO ?
assink schreef: 12 sep 2018 11:37 Je mist ook al een nortonkast, dus je kunt handmatig al niet makkelijk variëren met voedingen.
Net als schroefdraad snijden, dat is ook gekl**t zo. Dus misschien is CNC dan niet zo heel verkeerd, of je moet voor een tussenweg kiezen.
Dat is een ELS(electronic leadscrew). Spinningwheels heeft zo'n systeem op z'n meuser gebouwd.

Hier een filmpje over hoe dat werkt:
https://www.youtube.com/watch?v=-NlSHDeS1XY
Goede punten. De voordelen van CNC lijken groter te worden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HU 450 CNC of DRO

Bericht door benkr »

Als je je bankje CNC't en je maakt er ook 1 of 2 handwielen op dan kun je ook daar mee "handmatig' draaien, het enige wat je dan mist is de mechanische feeling, op een direct mechanisch gekoppeld handwiel voel je heel goed wanneer het bankje het zwaar krijgt, met een elektronisch handwiel moet je die informatie op een andere manier vergaren, b.v. door de trillingen in de machine maar die handwielen zou ik er zeker opmaken dan.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: HU 450 CNC of DRO

Bericht door Tonybryden »

Heel mooi bankje , emco compact 5 weer snel weg gedaan, vond je het te klein .
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HU 450 CNC of DRO

Bericht door Ballegooijen »

Tonybryden schreef: 12 sep 2018 20:33 Heel mooi bankje , emco compact 5 weer snel weg gedaan, vond je het te klein .
Nee, de 5 heb ik ook nog. Deze heb ik gecombineerd met mijn portaalfrees. Werkt prima maar is idd wel wat klein. Kan er wel leuke dingen mee doen. Maar iets groter was toch wel een behoefte.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: HU 450 CNC of DRO

Bericht door Tonybryden »

👍
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: HU 450 CNC of DRO

Bericht door spinningwheels »

Heb die ELS dus idd op de draaibank zitten.
Inmiddels al een verbeterde versie de ELS III Dat scheelt echt een heel stuk in de bediening.
En er zitten nog een paar goede software updates aan te komen .
Zeker voor enkel stuks werk heel makkelijk niets van doen met tekenwerk en G code.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: HU 450 CNC of DRO

Bericht door javanree »

Ik heb de Ferm variant van dit machientje.
Ik zou er niets aan doen... bij draaien levert een DRO veel minder op dan bij frezen , je voedt vrijwel altijd maar een richting op. En je hebt al een CNC machine voor serieuze , dus dat is ook geen directe noodzaak.

Zou het geld eerst steken in betere toebehoren , centers, beitels en meetapparatuur.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HU 450 CNC of DRO

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben er nog niet uit hoor. Ik vindt zo iets ook wel wat hebben. https://www.trabiss.nl/Winkel/biga-digi ... m-2-assen/
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: HU 450 CNC of DRO

Bericht door benkr »

Ja, dat is inderdaad een heel leuk setje, maar hoe ga je die liniaal voor de dwarsslede monteren, die zit eigenlijk overal in de weg?
Denk daar eerst goed over na, maak een een latje met dezelfde afmetingen als die liniaal en ga dan eens passen, je zult zien dat bijna (of helemaal) alle beschikbare plekken afvallen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: HU 450 CNC of DRO

Bericht door hfjbuis »

Ik zag dat HBM ze ook op een van hun draaibanken heeft gemonteerd. Misschien helpen de foto's
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... k-compleet
Op de foto's lijkt het dat HBM ze op de cross-slide en de carriage heeft gezet. Voor handmatig draaien, is voor mij de positie van de top-slide belangrijker. Voor mij moeten er dan 3 op met een automatische optel functie!?
Plaats reactie