Dasqua meetgereedschap

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Dasqua meetgereedschap

Bericht door Blazer »

Heeft er iemand ervaring met Dasqua meetgereedschap ?

Ik zou nog een meetklok en 2 micrometers moeten hebben , zou opteren voor digitaal te gaan , ( heb niet zo'n goede oogjes meer )

Heb ondertussen een digitale schuifmaat van Mitutoyo en dat is toch prachtig gereedschap , maar iets te duur voor een meetklok en micrometers , het is uiteindelijk voor de hobby hé .

daarom zoek ik een beetje naar een degelijk merk .

Groeten Marc
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Dasqua meetgereedschap

Bericht door willy wonka »

China spul
Wordt onder verschillende merken verkocht.
Over de kwaliteit kan ik je niets zeggen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Dasqua meetgereedschap

Bericht door benkr »

Het meeste is voor ons als hobbyisten goed genoeg.
De duurdere zijn vooral slijtvaster en beter bestand tegen olie en smeermiddelen, en natuurlijk zijn ze meestal wat degelijker geconstrueerd, maar ik denk altijd: goed is goed genoeg.
En ik ben meestal ook heel blij met een afgekeurd ding, in de meeste gevallen merk ik de afkeurreden nog niet eens.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Dasqua meetgereedschap

Bericht door JanSr »

En nog wat meer:
Ik heb een HBM schuifmaat die batterijen vreet. Binnen één week knippert het display, na nog een week nauwelijks nog leesbaar.
Een andere HBM schuifmaat doet wat langer met zijn batterijen, maar zeker geen jaar. Maar daarvan kan het display-huisje een paar tienden bewegen t.o.v de schuifmaat zelf. Bij het verschuiven van dat huisje verandert de maat ook.
Ik heb een HMB Puppytest die maar een halve mm bereik blijkt te hebben.

Samengevat: Zelfs voor een amateur onder de maat.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Dasqua meetgereedschap

Bericht door hfjbuis »

Ik heb een Lidle digitale schuifmaat van 15,-- die doet het na 3 jaar misbruik nog steeds goed. De batterij gaat zeker een jaar mee en er gaat een 2032 van de action in voor 0.10

Ik heb een analoge Puppy taster van HBM, de schaal gaat van -0.40 tot +0.4 mm. Maar het bereik is toch echt 1.00 mm. Aangezien ik daar alleen mee doe centreren, is 0.4 mm bereik ook genoeg. Ook na 3 jaar misbruik, nog steeds goed.

Ik heb ook een analoog meetklokje van HBM bereik 10 mm. En ook die doet het na 3 jaar nog steeds goed.

Ik heb ook een analoge schuifmaat van Mitutoyo. En na 40 jaar is die nog prima in orde.

Meten was mijn vakgebied en voor de zaak zou ik ook gewoon Mitutoyo of zo iets kopen, maar zakelijk gebruik is toch echt een andere tak van sport. Ik denk dat de grootste meetfouten niet door het meetapparaat komen, maar door de manier van meten!
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Dasqua meetgereedschap

Bericht door motormuis »

ben ik met je eens hfjbuis
ik heb jaren geleden op een beurs china meetgeredschap gekocht schuifmaten 150/200/300/1000 mm
tweepunt binnen micrometers van 5 tot 100mm
werkt allemaal nog perfect
moet laatst schijven draaien met een gat van 90 -0/+0,05 uit POM-C
klant keurde het af buiten de tol.
gemeten met een Mitutoyo binnen meetstafje
ik heb de schijven bij een bedrijf laten controleren waren allemaal binnen de tol
afkeur afgewezen
maar da zie je het meten is ook een kunst
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Dasqua meetgereedschap

Bericht door Blazer »

Maar bestaat er nu niets tussen HBM en Mitutoyo ?

HBM koop ik zeker niet digitaal , want dan moet ik een pallet batterijtje mee bestellen :lol:

Daarom zoek ik iets tussen beide , en kom ik ook bij Dasqua , maar even goed vreet dat batterijen .

daarom hier de vraag , maar zo te zien werken de meeste met dat HBM spul
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Dasqua meetgereedschap

Bericht door DaBit »

Ik heb dat HBM-spul gehad, met het welbekende bijeffect dat je 2x je geld uit kunt geven. Het werkt in het begin uitstekend, maar als het wat ouder word dan neemt de betrouwbaarheid af. Maar je kunt ook geluk hebben dat de gedroogde smurfensnot op was en ze noodgedwongen wel robijntjes als lagers moesten monteren.

Ik koop het meetgereedschap wel van Mitutoyo, Tesa, Mahr, bla. Desnoods 2e hands. Het gewone analoge spul is niet eens zo heel gek veel duurder. Ik bedoel maar: een analoge meetklok van Mitutoyo kost 35 euro, van HBM 15 euro. Scheelt 2 tientjes; die ben ik een jaar later echt wel vergeten. Koop je eerst HBM, dan kost dat Mitutoyo klokje uiteindelijk dus 50 euro.

Digitaal is misschien een ander verhaal, maar dan nog heb je als hobbyist al zoveel 'onbetrouwbaar spul' dat je tenminste op je meetgereedschap wil kunnen vertrouwen.
Mijn 0-25mm buitenmicrometer is trouwens een analoog ding maar heeft wel cijfertjes. Ideaal hoor, geen lege batterijen en zelfde afleesgemak als een digitale. Misschien is dat een mooie tussenweg, als dat nog bestaat?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Dasqua meetgereedschap

Bericht door Blazer »

dat ik wil zeker vermijden , goedkoop is dikwijls duurkoop op het laatste .

daarom zoek ik ergens prijs kwaliteit
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Dasqua meetgereedschap

Bericht door Kjelt »

Blazer schreef: 17 aug 2018 12:48 Maar bestaat er nu niets tussen HBM en Mitutoyo ?
Ik ga bij Hogetex binnenkort bestellen, tip van Hugo:
viewtopic.php?f=44&t=16111&p=180191#p180190
Ik hoop dat dat dichter bij Mitutoyo dan HBM ligt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Dasqua meetgereedschap

Bericht door kawarider »

Precies Dabit, ik snap dat digitale gedoe niet. Analoog wijst altijd juist aan, is niet verkeerd te nullen, geen lege batterijen, etc. Blazer, dan beter gebruikt analoog kopen. Desnoods met tellertje.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Dasqua meetgereedschap

Bericht door stef stuntpiloot »

Dasqua is er nu een paar maandjes, eerst werd dat spul verkocht onder HBM's eigen naam maar ze vonden dit blijkbaar wat interessanter klinken. Ze hebben gelijk gebruik gemaakt van de kans om de prijzen flink op te schroeven voor dezelfde producten.

Voorbeeld:

Ik heb een jaar geleden ofzo een 47 Delige Eindmatenset gekocht voor 149 euro. Exact dezelfde set wordt nu verkocht onder die dasqua naam voor 299 euro.

Ik zat net even te kijken of ik hem kon vinden op de website en ze hebben blijkbaar de "HBM" set weer op de site staan, vergelijk ze maar es:

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... et-grade-1
Afbeelding

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ts-grade-1
Afbeelding
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Dasqua meetgereedschap

Bericht door javanree »

DaBit schreef: 17 aug 2018 13:28 Mijn 0-25mm buitenmicrometer is trouwens een analoog ding maar heeft wel cijfertjes. Ideaal hoor, geen lege batterijen en zelfde afleesgemak als een digitale. Misschien is dat een mooie tussenweg, als dat nog bestaat?
Dat spul wordt juist massaal gedumpt op oa eBay en Marktplaats, zie het steeds meer langskomen.
En veel is ook nog nieuw leverbaar, althans bij Mitutoyo.

Maar goed, voor belangrijk meetgereedschap dat je veel gebruikt (schuifmaat 0-150, buitenschroefmaat 0-25 en 25-50 enzo) zou ik nooit iets anders kopen als A-merk gereedschap. Je moet er altijd 100% op kunnen vertrouwen. Voor dingen die je zelden gebruikt (dieptemeter, binnenmicrometers etc) zou ik eerder bereid zijn een compromis te sluiten, maar ook daar liever gebruikt A-merk dan merkloos spul...
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Dasqua meetgereedschap

Bericht door motormuis »

http://www.oldclocks.nl/
deze site is momenteel niet beschikbaar maar da hebben ze al die spullen regelmatig tweedehands te koop
staan zoals https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
zijn vaak merkspullen
ik heb da een set gekocht met iets meer delen voor 140,-€
je kan ze nu benaderen via marktplaats en vragen of ze wat hebben reageren binnen enkele dagen
Plaats reactie