Emco compact 5 voor een beginner.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door spinningwheels »

Ik heb hier een systeem op de draaibank zitten met een encoder op de hoofdas, geeft 800 pulsen per omwenteling,
De voeding past zich daaraan op aan,
Is echter geen CNC in de trant dat je met tekeningen of G code aan de gang moet ,maar stel alles in via een eenvoudig menu.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door DaBit »

Ballegooijen schreef: 22 mar 2018 15:06 Naar mijn mening moet dan de motor vervangen worden door een 3 phase motor met een Frequentieregelaar?
Nier perse. Het werkt anderom: de voeding past zich aan aan de snelheid van de hoofdspil. Als die 600 rpm draait en je wil M6 draad snijden, dan zorgt de kabouter in de sturing ervoor dat de Z-as zich met 600mm/min beweegt (en dat-ie elke 'dieptestap' op dezelfde plek begint).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Nier perse. Het werkt anderom
Maar dan moet het toerental van de hoofdas wel gemeten worden neem ik aan?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Vanavond nog een beetje geprutst aan het draaibankje. De dwarsslede had wat speling dus heb ik die uit elkaar gehaald. Dat zat dus niet goed want de afstelboutjes hadden al wat licht groeven gemaakt in de zwaluwstaart. Nu zag ik in de handleiding dat er een strip tussen hoort te zitten wat ze noemen een Gib of een Einstelleiste. Nu heb ik de vraag van welk materiaal deze strip normaliter gemaakt is? Kan iemand deze vraag beantwoorden?

16636
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door spinningwheels »

Dan is er wel een echte beun de haas mee bezig geweest ,
die strips zijn wel behoorlijk hard en geslepen materiaal.
Maar kan je het ding niet retour verkoper doen? hij heft je echt wel goed bij de poot gehad.
Dat het zogenaamd een uitvoering is zonder voeding dat geloof ik niet, de tabellen voor voeding en draadsnijden zitten er immers wel op.
Dus zoals gemeld mis je de schaar , een paar handen vol tandwielen en ook nog het beitel support.
Ik zeg niet dat het ding alleen nog maar goed is voor de oudijzerbak, maar of dat veel scheelt ??
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Danny »

Ballegooijen schreef: 22 mar 2018 17:08
Nier perse. Het werkt anderom
Maar dan moet het toerental van de hoofdas wel gemeten worden neem ik aan?
Neen, de overbrenging van de hoofdas naar de as die de langsslede aandrijft gebeurd door tandwielen.
Door de tandwielen te wisselen met tandwielen met een ander aantal tanden kan men de snelheid van de
langsslede regelen. Dit zowel voor het snijden van schroefdraad als voor de gewone voeding.
De nodige tandwielen ontbreken bij deze draaibank.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Danny schreef: 22 mar 2018 23:40
Ballegooijen schreef: 22 mar 2018 17:08
Nier perse. Het werkt anderom
Maar dan moet het toerental van de hoofdas wel gemeten worden neem ik aan?
Neen, de overbrenging van de hoofdas naar de as die de langsslede aandrijft gebeurd door tandwielen.
Door de tandwielen te wisselen met tandwielen met een ander aantal tanden kan men de snelheid van de
langsslede regelen. Dit zowel voor het snijden van schroefdraad als voor de gewone voeding.
De nodige tandwielen ontbreken bij deze draaibank.
Lekker verwarrend als conventioneel en CNC door elkaar heen gaan praten.
Dus: Ja, er moet voor CNC schroefdraadsnijden een sensor op de hoofdas om te kunnen synchroniseren met de Z-as.
En dat is maar 1 puls, sommige beweren dat je voor de nauwkeurigheid beter meer pulsen per omwenteling kunt hebben, dat is een ander verhaal en heeft even niets met synchronisatie te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door mjeuring »

Ballegooijen schreef: 22 mar 2018 22:10 Nu heb ik de vraag van welk materiaal deze strip normaliter gemaakt is? Kan iemand deze vraag beantwoorden?
Materiaal weet ik zo niet, denk niet dat het extreem hard is, omdat de rest van de geleiding gietijzer is. C45 zou m.i. voldoende zijn. Afmetingen kun je afleiden van het 3d model wat ik van mijn Emco gemaakt heb. Staat op Grabcad: https://grabcad.com/library/emco-compact-5-cnc-1
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Ik zeg niet dat het ding alleen nog maar goed is voor de oudijzerbak, maar of dat veel scheelt
Nou, daar ga ik hem nog niet in doen hoor. Stripje is eenvoudig te vervangen. Ik heb ook een extra bovensupport besteld dus dat komt ook goed.
Nu moet ik alleen nog de afweging maken om een aandrijfsetje voor de langsvoeding te kopen of dat ik hem ombouw naar CNC.

Ik neig eigenlijk naar het eerste omdat ik op die manier eerst kan leren draaien en de behoefte kan meten.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door DirkSchipper »

Hieronder 2 foto's van een smeernippel (volgens de handleiding).
Waarmee/ hoe smeer ik dat?
En dan bedoel ik niet (het type) vet, maar de koppeling voor de vetspuit.
En ook wel een beetje: wat voor vet, hoe vaak, ...?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Kars-cnc »

Zo'n nippel smeer je met een eenvoudig soort "pomp spuit". Die zet je tegen de nippel en dan duw je op het geheel. Door de kracht van het duwen sluit het af. Het werkt verrassend goed is mijn ervaring. Het soort vet weet ik niet, in de spuit die ik bij mijn draaibank kreeg zat al vet. Ik ga er maar vanuit dat dat het goede vet is...
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Kars-cnc »

Nu heb ik de vraag van welk materiaal deze strip normaliter gemaakt is?
Volgens mij zat in mijn Emco 5 destijds een messing of bronzen strip. Hij is ook niet taps of zo, de diverse boutjes moeten het doen. Wel hebben de boven en onderkant afschuiningen in lijn met de zwaluwstraart hoek. Je zou het goed zelf kunnen maken al is voor de afschuiningen een freesbank wel handig.

Waarschijnlijk kun je dit nog wel bestellen bij Emco Holtz und Hobby: http://www.emcoshop.at/en/311-emcospare ... eparts?p=2
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

Volgens mij zat in mijn Emco 5 destijds een messing of bronzen strip
Dat zou best wel eens kunnen zijn want ik vond in de hoeken wel wat messing kleurig vijlsel.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Breaker »

Een gib is normaal wigvormig en wordt van achteren in de slede klemgezet maar Emco heeft een ander systeem. Hier zie je de gib van een Emco5 CNC, een plat stukje staal met een sleuf voor de eerste inbus zodat het geheel niet weg kan glijden en een afgeschuinde boven en onderkant zodat deze goed in het zwaluwstaart profiel valt. Samen met de ander (ik dacht nog drie inbussen) wordt het op spanning gezet.
15760
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie